تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):مؤمن نيازمند سه چيز است: توفيقى از پروردگار، پند دهنده اى از درون خويش و پذيرش از نصيح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815581100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان در گفتگو با مهر:فرهنگ عمومي بايد برگرفته از انديشه ديني باشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كارشناسان در گفتگو با مهر:فرهنگ عمومي بايد برگرفته از انديشه ديني باشد
خبرگزاري مهر- گروه دين و انديشه: معارف اسلامي ابعاد مختلف فرهنگ عمومي را طرح و حد مطلوب آن را تعريف كرده است، از اين رو انديشه اسلامي با عوامل كامل‌تر و مترقي‌تر خود مي‌تواند بستر مناسبي براي رشد و تعالي فرهنگ عمومي فراهم كند.

فرهنگ عمومي بايد از انديشه‌ ديني منبعث شود

دكتر قاسم پورحسن عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در رابطه با فرهنگ عمومي و انديشه اسلامي اظهار داشت : قريب به 25 سال است كه در ايران درباره مقوله فرهنگ و فرهنگ عمومي مطالعات، نشستها و دغدغه هايي وجود دارد تامشخص شود فرهنگ عمومي را چگونه تعريف كنند كه با هنجارهاي جامعه اسلامي ايران و ارزشهاي ديني مطابقت داشته باشد.

دكتر پورحسن با اشاره وجود اين نگراني در ايران ما به ويژه در وزارت ارشاد و شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: ما براساس دين وقتي از فرهنگ صحبت مي كنيم، رفتار، عرف يا مناسبات ، روابط، شئون اجتماعي موجود را يكي از عناصر در فرهنگ عمومي مي دانيم. اصلي‌ترين مسئله در فرهنگ، كمال جويي در جامعه است. فرهنگ از دو واژه "فر" و "هنگ" تشكيل شده و معناي آن قصد بالا و قصد علو داشتن است . بنابراين براساس انديشه ديني فرهنگ عمومي را به معناي مناسبات نزولي يا مناسبات عرف جامعه قلمداد نمي كنيم.

عضو هيئت علمي دانشكده علوم قرآني تأكيد كرد : در جامعه ما نبايد آموزه‌هاي ديني تسليم عرف جامعه شوند. بنابراين ما از فرهنگ عمومي هم رفتار، احاطه آموزه هاي ديني و هم رشد و ترقي عرف در جامعه را مد نظر داريم. وقتي از فرهنگ عمومي سخن مي گوييم اولين مسئله اين است كه مردم در جامعه چه رفتارهايي دارند، چه مسائلي را هنجار مي دانند و ارزشها بركدام بنيانها استوار است. اين نگاه نقد آفريني است و هم مي تواند دستمايه براي اين باشد كه ما چگونه به فرهنگ عمومي از منظر دين نگاه مي كنيم.

دكتر پورحسن تصريح كرد: سه نقد بر اين نوع نگاه بر فرهنگ عمومي وجود دارد. نگاه اول اين است كه ما به نحو انفعالي به فرهنگ عمومي نگاه مي كنيم. يعني هيچ فرقي ميان انديشه ديني و فرهنگ عمومي ايجاد نمي كنيم بلكه آنچه را كه در فرهنگ عام وجود دارد بر ارزشها مسلط كنيم . نگاه دوم هنجار را بر ارزش فائق مي كند. در حالي كه همه جامعه شناسان معتقد هستند كه بنيان ارزشها است و هنجارها بايد تابعي از ارزشها باشد. پس فرهنگ عمومي كه هنجار است بايد تابعي از وجه ارزش باشد. نگاه سوم اين است كه ما هيچ گاه نمي توانيم بيرون از فرهنگ عمومي ايستاده و آن را نقد كنيم. اگر ما در درون فرهنگ و رفتارها و شئون و مناسبات اجتماعي سخن بگوييم مي توانيم در وراي آن ايستاده و اشكالات، نقدها و كاستيهاي آن را مورد توجه قرار دهيم.

قاسم پورحسن اعتقاد دارد كه فرهنگ عمومي را هنجار و روشي بوده كه بايد منبعث از انديشه هاي ديني در جامعه باشد، پس انديشه هاي ديني كه وجه ارزشي هستند بايد بر رفتارها و مناسبات در اجتماع مسلط باشند. پس به مثابه بنياد شالوده است كه در فرآيندي اين رفتارها را تصحيح مي كند . تمام فرهنگها و رفتارهاي جامعه بايد براساس آموزه هاي ديني شكل بگيرند و اگر چنين است بايد بتوان آن را اصلاح كرد.

وي همچنين گفت: علاوه بر پيوند فرهنگ عمومي و دين، در جامعه امروز در ميان جامعه شناسان وقتي از فرهنگ عمومي صحبت مي كنيم بايد بدانيم چه ساحتهايي را مدنظر داريم. حقيقت اين است كه ما از همه زوايا و ابعاد فرهنگ عمومي تنها و تنها رفتار را مدنظر داريم كه اين اشكال اساسي در نگاه امروز است. مسائل بارز آن در مورد جوانان مورد توجه است سازمان ملي جوانان وقتي مي خواست ايده ها ، آرزوها و افقهاي جوانان را بررسي كند تنها به رفتار بسنده كرد بعد به تدريج اين سخن را مطرح كرده بود كه اگر بخواهيم از يك جوان الگو براساس انديشه ديني بپرسيم كه چه رفتاري بايد داشته باشد چه رويكردي را بايد مدنظر داشته باشيم. در آن زمان اين مسئله مطرح شد كه بنيادها، ايده ها، شالوده ها و آرمانهاي ما براي جوان ايده چه خواهد بود.

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: اعتقاد دارم كه در جامعه ايران اسلامي وقتي مي خواهيم از فرهنگ عمومي صحبت كنيم نبايد تنها رفتار را مبنا قرار دهيم، ايده ها، نگرشها و باورها بخشهاي دوم و سومي هستند كه مي توانند رفتار را شكل دهند . بنابراين يكي از مسائل مهمي كه در فرهنگ عمومي و دين مي تواند در نشستها، مقالات و سخنراني ها وجود داشته باشد اين است كه مناسبات ميان باورها، رفتارها در فرهنگ عمومي و دين چه خواهد بود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به نتيجه و دستاورد تلفيق فرهنگ عمومي و انديشه ديني تأكيد كرد: براي اين پيوند چهار نوع نگاه وجود دارد كه نگاه اول اصلاح نگاه و باور خود نسبت به فرهنگ عمومي است. فرهنگ عمومي در پيوند دين مانع نيست بلكه زمينه ساز خواهد بود. اين مناسبت نشان مي دهد كه مي توان از اين توان بهره گرفته و آن را به معناي بستر تلقي كنيم.

وي نگاه دوم را عدم تقابل دين و فرهنگ عمومي در نگاه ما دانست و اظهار داشت: گاهي مي گوييم دين حوزه فرد است، اگر چنين باشد نمي تواند به فرهنگ عمومي سمت و سو دهد ، اين پيوند باعث مي شود دين را متعلق به حوزه اجتماع هم بداند. در حقيقت دين را براي ساحتهاي اجتماعي نيز در نظر مي گيريم. در اين صورت دين مي تواند درمورد فرهنگ عمومي قضاوت و داوري كرده، آن را نقد و آسيبهاي آن را برشمرد و گفت در كجا مي توان فرهنگ عمومي را تقويت كرد.

دكتر پورحسن افزود: نگاه سوم اين است كه ما در حقيقت وقتي از فرهنگ عمومي صحبت مي كنيم نبايد آن را از منظر مغرب زمين يا وارداتي نگاه كنيم. اين گونه نيست وقتي صحبت از فرهنگ عمومي به ميان مي آيد نظريات جامعه شناسان و روان شناسان مغرب زمين را مبنا قرار دهيم. فرهنگ عمومي با حوزه تربيت مرتبط است ما مي توانيم بر اساس نظريه تربيتي خود كه در آن جا اراده و اختيار انسان مبناي اصلي است نه تسليم شدن و دفن شدن در قدرت اجتماع موضوع را بررسي كنيم. يعني ما اجتماع را آنچنان مسلط بر اختيار انسان نمي دانيم كه اصالت را به آن واگذار كرده و فرد در هرآنچه در جامعه اتفاق مي افتد دفن و تسليم آن شود.

عضو هيئت علمي دانشكده علوم قرآني نكته چهارم را كه آن را بسيار حائز اهميت دانست اين چنين تعريف كرد كه فرهنگ عمومي مهندسي بردار است بدين معنا كه ما مي توانيم بنيانهاي فرهنگ عمومي را طراحي كنيم درباره آن فكر كنيم تصور نكنيم كه فرهنگ عمومي چون جريان رودخانه اي كه درحال گذر بوده و نمي توان روي آن تأثير گذاشت.

وي نتيجه گيري كرد فرهنگ در عين حال كه ثابت بوده تغيير پذير هم است اين تغيير پذيري مي تواند براساس طرح و انديشه باشد. بدين علت است كه خداوند از فرازو فرود تمدنها، قومها و انديشه ها در قرآن سخن گفته است و در سوره اسرا خداوند عنوان كرده كه ما دوبار به بني اسرائيل نعمت داديم. در آيه نهم مي گويد كه مسلمين مراقب باشند به اين وضعيت دچار نشوند . خداوند هشدار مي دهد كه انديشه هاي دين براي آن است كه در جامعه بتواند به عنوان مبنا و شالوده مهندسي رفتارهاي اجتماعي قرار گيرد. اين چهار دستاورد مي توان مرهون پيوند دين و فرهنگ عمومي در جامعه باشد.

انديشه اسلامي عامل تعالي فرهنگ عمومي است

حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي اظهار داشت: بحث فرهنگ عمومي، بحث تعاملاتي است كه بين مردم در اجتماع شكل مي گيرد كه در آن ميان مي توان به تعامل دانش آموز و معلم، تلقي مردم از سياست عمومي، رفتار كسبه با مشتريان، اخلاق و رفتار مردم در اجتماع و رعايت قوانين عمومي در جامعه اشاره كرد.

وي افزود: بيش از مجموعه اي كه ما به نام فرهنگ عمومي مي شناسيم وارد معارف اسلامي شده در رابطه با آن بحثهايي صورت گرفته ، ريشه يابي شده علل و انگيزه هايي بيان شده، حد مطلوب آن تعريف و راه رسيدن به آن حد مطلوب هم در بخشهاي مختلف معارفي ما تبيين شده است. بنا‌براين ما مي توانيم فرهنگ عمومي را با همين علائم و فاكتورهاي كامل تر، مترقي تر و انساني تر در فرهنگ عمومي و انساني خود پيدا كرده و آن را رشد دهيم.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به اينكه انديشه اسلامي مي تواند در اعتلاي فرهنگ عمومي جامعه مؤثر باشد گفت: انديشه اسلامي در حد انديشه باقي نمي ماند و عقايد ما انسان را به سمت و سويي مي برد كه خلق و خوي الهي پيدا كرده و عمل صحيحي از ما سر بزند. يكي از مباني بزرگ انديشه اسلامي ايجاد حاكميت اسلامي در جامعه است. وقتي حاكميت اسلامي در جامعه شكل بگيرد و رويكرد حكومت الهي باشد، مجموعه ابزار رسانه اي، قانوني، قضايي انتظامي فرهنگي و آموزشي كه در دسترس حاكميت قرار گرفته مي تواند جهت اعتلاي فرهنگ عمومي مورد استفاده قرار گيرد.

حجت الاسلام موسوي هوايي گفت: اعتقاد به مطالب اسلامي، اعتقاد به خداي متعال و ايمان داشتن به خدا، معاد و قيامت مي تواند وظايفي كه انسان در حيطه اجتماعي در نقشها و جايگاههاي مختلف دارد را معنا بخشد . بنابراين كسي كه به خداوند اعتقاد دارد مي تواند خود را نسبت به تخلفات و تخطي از انجام وظايف خود موفق بداند اين همان تعريفي است كه قرآن كريم از آن با عنوان تقوا ياد مي كند. با وجود اين تقوا ما در سطوح مختلف به ويژه سطح فرهنگي مي توانيم شاهد شكوفايي الهي باشيم.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با اشاره به اينكه اين مديريت انگيزه و انگيزشي كه در باورهاي الهي و سيره ائمه وجود دارد ما را در ارتقاي فرهنگ عمومي ياري مي كند، گفت: بايد به دنبال راهكارهاي علمي كه در دنيا مطرح مي شود نيز باشيم. چنانچه در روايات ما نيز مطرح شده كه مسائل ترافيكي بايد از دوران طفوليت به كودكان آموزش داده شود. اين فرهنگ وقتي اصلاح شد فرهنگ عمومي اصلاح مي شود. اين موارد در تفكر اسلامي و اهل بيتي مي تواند جايگاه قابل توجهي داشته باشد و نگاه كردن به آن از چنين زاويه اي ميزان آگاهي مردم را نيز ارتقا مي دهد.

ارزشهاي ديني به فرهنگ و تمدن معنا مي‌بخشند

حجت الاسلام ابوالحسن نواب رئيس دانشگاه مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب قم با تأكيد بر اينكه فرهنگهاي عمومي و تمدنهاي بشري با اديان گره خورده اند به طوري كه نمي توان تمدن هند را بدون فرهنگ آيين هندو تصور كرد گفت: فرهنگ عمومي بدون انديشه اسلامي را درجامعه اسلامي نمي توان تعريف كرد. در تمام ملل فرهنگ عمومي با ريشه ديني گره خورده است.

رئيس دانشگاه اديان و مذاهب تصريح كرد: دين وقتي وارد يك جامعه مي شود ارزشهاي حقيقي را تأييد كرده و ضد ارزشها و نامتناجسها را تغيير مي دهد. براي مثال جاهليت را در نظر مي گيريم كه با ظهور اسلام اخلاقهاي فاسد اين تفكر از ميان رفت. اسلام پس از ظهور در عربستان يك سري معارف را تصحيح، تأييد و برخي ديگر را اصلاح كرد.

وي با اشاره به اينكه فرهنگ عمومي كشورهاي اسلامي آنها برپايه اي بنا شده كه با دين منافاتي ندارد، گفت: در تاريخ ابن خلدون توضيح داده شده كه اعراب به علت اينكه در چادر زندگي مي كردند فرهنگي آزاد، نترس و سركش داشتند، اما ايراني ها شهرهاي خود را داخل ديوارها بنا كرده و گروهي به عنوان حاكمان امنيت آنها را برعهده گرفته بودند و مردم براي حفظ امينت به حكومت خراج مي دادند، از اين رو ايرانيان طبعا حاكم پذير شدند.

حجت الاسلام نواب تصريح كرد : فرهنگ و دين را نمي توان دو مقوله جدا دانست. فرهنگ عمومي جامعه ما در حال حاضر متأثر از انديشه عمومي است اما از آنجا كه برخي موارد به درستي تبيين نشده جامعه هنوز به سطح ويژه اي از ارزشها نرسيده است. همانطور كه تمام انديشه هاي هندو در جامعه هندوستان، انديشه هاي كنفوسيوس و تائو در جامعه چين اجرا نشده اما جامعه در راستاي اين ارزشها حركت مي كند. براي مثال توصيه اسلام براي كمك به سايرين، فرهنگ نوع دوستي را در جامعه ما شكل داده است.

پيوند فرهنگ عمومي و انديشه اسلامي موجب شكوفايي است

حجت الاسلام رسول جعفريان رئيس كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي، نويسنده، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره اينكه فرهنگ عمومي واژه گسترده اي است كه مي توان آن را از زاويه هاي مختلفي تعريف كرد اظهار داشت: فرهنگ عمومي آداب، رسوم و فرآورده هاي علمي جامعه است كه مسائل ديني و علمي را نيز دربر مي گيرد. اگر از زاويه عام به آن نگاه كنيم فرهنگ عمومي شامل تمام فرآورده هاي فكري جامعه شده و آداب و فرهنگها و اخلاقيات جامعه را در برمي گيرد.

رئيس كتابخانه مجلس شوراي اسلامي گفت: رسالت نظام اسلامي اين است كه اين ارزشهاي ديني را به صورت فرهنگ به مردم جامعه ارائه دهد و قانون را به صورت فرهنگي عمومي در جامعه حاكم كند. در فرهنگ عمومي و اسلامي همه افراد مسئول حفظ و نشر فضايل اخلاقي چون صلح ، صميميت، محبت و ايثار بوده و وظيفه دارند يكديگر را به ارزشهاي اخلاقي دعوت و از زشتيها و تباهيها بازدارند.

حجت الاسلام جعفريان ارائه معارف ديني به مردم را يكي از راهكارهاي مؤثر واقع شدن انديشه اسلامي در فرهنگ عمومي جامعه دانست و گفت: شايد بسياري تصور كنند اسلام ديني فردگرا است، اما آشنايي مردم با معارف اسلامي از اهميت بسياري برخوردار است تا همه بدانند اسلام دين محبت، صميميت و صلح است.

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به ضرورت حفظ بهداشت و سلامت جامعه اشاره كرد كه مي تواند به عنوان عاملي براي حفظ انديشه هاي اسلامي باشد تا جامعه اي صالح و سالم به وجود آيد و امنيت رواني در آن حاكم باشد .

وي همچنين در رابطه با اين تأثير اظهار داشت: مسئولان فرهنگي و مديران اجرايي در كنار رسانه وظيفه بزرگي برعهده دارند تا تمام برنامه ريزيها جهت فرهنگي پيدا كند. همواره در مراسم و مناسبتهاي ويژه جامعه صحبت از افتتاح ساختمانها و پروژه ها است اما هرگز در اين مراسم گزارشي از مسائل فرهنگي كشور و وضعيت آن ارائه نشده است.

رسول جعفريان پيوند فرهنگ عمومي و انديشه اسلامي را عامل شكل گيري جامعه اي صالح و سالم دانست كه در آن بستر شكوفاي و نوآوري در تمام عرصه ها فراهم مي شود.

فرهنگ عمومي برپايه معارف اسلامي شكل مي‌گيرد

حجت الاسلام محمد حسن اختري دبيركل مجمع جهاني اهل بيت (ع) اظهار داشت: فرهنگ عمومي بر اساس انديشه اسلامي، فرهنگي مبتني بر اصول و بر معارف اسلامي است. فرهنگ عمومي، فرهنگ فردي است كه در يك جامعه و دايره اجتماعي افراد در كنار يكديگر براي حركت اجتماعي خود به آن پايبند شده و بر اساس آن اصول و ريشه هاي اصلي فرهنگ خاص، فرهنگ عمومي شكل مي گيرد. همچنين مجموعه برنامه ها و قوانيني كه به عنوان يك ضوابط عمومي در نظر گرفته مي شوند نيز در فرهنگ عمومي نقش دارند.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت گفـت: در دين مقدس اسلام غير از اينكه ما به يك سلسله مباني فردي از نظر مسائل اخلاقي و فرهنگي معتقد هستيم، يك سلسه قوانين و برنامه هايي وجود دارد كه براساس روابط اجتماعي به آن پايبند هستيم كه اين در دايره كوچك به عنوان برنامه هاي خانواده و در دايره وسيع تر يك شهر و يك كشور خواهد بود. اين اصول اوليه اي اخلاق فردي نامگذاري مي شود، مي تواند ريشه و پايه برقراري آن فرهنگ عمومي باشد كه در آن ميان مي توان به راستي، پاكي، درستي و مسائل اخلاقي فردي بسياري ديگر كه ما در دين مقدس اسلام به آن پايبند هستيم اشاره كرد.

حجت الاسلام اختري با اشاره به اينكه در بعد خانوادگي آن قسمت از روابط كه اساس آن محبت همدلي و همكاري است يك فرهنگ خانواده را شكل مي دهد اظهار داشت: اساس خانواده فرهنگ اسلام در مقايسه با فرهنگهاي ديگر داراي خانواده قوي، دلگرم كننده و منسجم است است.

وي تصريح كرد: در فرهنگ عمومي اساس بر پايه همزيستي و مودت، محبت، همكاري و همياري، كمك و دستگيري از يكديگر است كه تعاملي دوجانبه ميان افراد يك جامعه ايجاد مي كند. يكي از اصول ديگر فرهنگ عمومي جامعه مسئله عدالت و ظلم ستيزي است. مرحله پايين تر از آن مبارزه با مفاسد در قالب امر به معروف و نهي از منكر در فرهنگ عمومي جامعه اسلامي مطرح مي شود.

دبيركل مجمع جهاني اهل بيت(ع) تأكيد كرد: مهرورزي به عنوان تعامل انسانها با يكديگر يكي از اصولي است كه درجامعه اسلامي مطرح است. در جامعه اسلامي مسلمان نمي تواند در چارچوب حركت شخصي خود عمل كرده و با ديگران تعاملي نداشته باشد، بلكه در فرهنگ اسلامي و عمومي رعايت حقوق ديگران يكي از اصول اصلي زندگي اجتماعي است و فرهنگ اسلامي به شمار مي رود.

فرهنگ جوامع اسلامي معيارهاي ويژه‌اي مي‌طلبد

حجت الاسلام دكتر محمد علي رضايي مسئول مركز تحقيقات قرآن كريم و مدير گروه قرآن و حديث جامعةالمصطفي العالميه اظهار داشت: انديشه اسلامي و قرآني عناصر مثبت فرهنگ را تأييد كرده و عناصر منفي را كنار مي گذارند. به عنوان مثال عناصر مثبت فرهنگ عرب مسئله حج، مهمان دوستي و مهمان پذيري يا مسئله وفاي به عهد و امانتداري را مورد تأكيد قرار داد. در اين ميان برخي از عناصر منفي زمان خود را چون مسئله بت پرستي به عنوان يك خرافه رد كرد، با مسئله زنده به گور كردن دختران برخورد، مسئله برده داري را برطرف كرد و مسئله زن آزاري را نيزبه تدريج نفي كرد.

رضايي تصريح كرد: انديشه قرآني همچنين برخي از مسائلي كه در اديان پيشين بوده تكميل كرد كه در آن ميان مي توان به مسئله نماز و روزه اشاره كرد كه در اسلام تكميل شده، پيرايه هاي آن برطرف شده و به طور كلي در شكل جديدي ارائه شده است.به عبارت ديگر معيار پذيرش مسائل فرهنگي در جوامع اسلامي مي تواند چهار عامل قرآن، سنت ائمه، عقل سليم و فطرت و وحي باشد. تمام اموري كه موافق اين موارد است قابل پذيرش است و بايد نهادينه شود. اما مسائلي كه مخالف هر كدام از اين اين عوامل باشند بايد نفي شوند. كه در آن ميان مي توان به چهارشنبه سوري اشاره كرد كه از نظر اسلامي منفي است و بايد از جامعه زدوده شود.

حجت الاسلام دكتر محمد علي رضايي گفت: وقتي به عقل اشاره مي كنيم مسائل علمي را نيز در بر مي گيرد. در جامعه امروز ما نيز ما بايد براساس اين معيارها دسته بندي و كارشناسي كنيم كه اين امر مستلزم برگزاري يك همايش ملي است، كارشناسان فرهنگ عمومي كشور بايد موارد چهارگانه را از هم جدا كنند برنامه ريزي كلان و راهبردي براي فرهنگ عمومي ارائه دهند.

انديشه اسلامي فرهنگ ويژه‌اي را متجلي مي‌كند

حجت الاسلام دكتر احمد احمدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره اينكه عده اي اظهار مي دارند فرهنگ داراي چند صد تعريف است، گفت: فرهنگ واژه عامي است كه روابط ميان افراد مختلف، طرز فكر، اعتقادات توحيدي و غير توحيدي و مسائل اجتماعي را دربرمي گيرد. انديشه اسلامي همراه خود يك نوع فرهنگ خاص آورده است، كسي كه معتقد به خدا باشد نوعي فرهنگ خواهد داشت. اعتقاد به معاد خود يك فرهنگ است چرا كه انسان معتقد به حساب و كتاب بعد از مرگ بوده و رفتار خود را متناسب با اين اعتقاد تنظيم مي كند.

احمدي تأكيد كرد: اعتقاد به معاد و نبوت اعتقاد اسلامي است و طبيعي است و فرهنگ رفتاري نيز به دنبال مي آورد كه در تمام حوزه هاي زندگي بروز و ظهور مي يابد. وقتي انسان توحيد را پذيرفت، اين پذيرش امور بسياري را در برمي گيرد كه در آن ميان مي توان احترام به تمام مخلوقات خداوند از جمله انسان و حيوان مورد اشاره قرار داد. به طور كلي اعتقادات مختلف مستلزم رويكردهاي ويژه به زندگي است به طوري كه مسلمان نماز، روزه، پرهيز از گناه، رسيدگي به مردم، حج، جهاد را مورد توجه قرار مي دهد.

دكتر احمدي گفت : اگر مراد از انديشه اسلامي اعتقادات اسلامي باشد، فرهنگ عمومي و خصوصي بر اعتقادات مبتني است، به طوري كه وقتي انسان اعتقاد خاصي دارد اين اعتقاد در انديشه و رفتار وي نيز متجلي مي شود.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن