تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803271948




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با رئيس انجمن طب سوزني ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: انرژي درماني، موسيقي درماني، ايمان درماني، بودرماني و... بالاخره طب سوزني. درمان هايي كه در زمره علم طب كل نگر قرار مي گيرند و توجه شمار قابل توجهي از مردم جامعه ما نسبت به اين نوع درمان ها موضوع بحث محافل علمي را تشكيل مي دهد.گرچه تا امروز تحقيق و پژوهش مدوني در اين زمينه انجام نشده است، ولي اين مانع از اين نيست كه علاقه قشرعظيمي از مردم كه خود سرآغاز بسترسازي جهت تحقيقات بيشتر را فراهم مي سازد، ناديده بگيريم.

سابقه طب سوزني كه به زمان پارينه سنگي برمي گردد، تاريخچه بس طولاني دارد ولي اينكه كيفيت اين نوع درمان چگونه است و چه نوع بيماري هايي با طب سوزني تحت درمان قرار مي گيرد،... سئوالاتي است كه با دكتر ايرج روئين دژ، انستزيولوژيست و رئيس انجمن طب سوزني در ايران مطرح كرديم.

- امروزه، انرژي درماني، موسيقي درماني، ايمان درماني، بودر ماني، طب سوزني و تمامي اين نوع درمان ها در زمره درمان هاي كل نگر قرار مي گيرند. تفاوت طب كل نگر با طب جز نگر چيست؟

طب دنيا در حال حاضر به دو قسمت تقسيم شده است: طب غربي و طب شرقي. زماني مبدا علم پزشكي در شرق بود ولي به تدريج كه دانش از شرق به غرب منتقل شد و با پيشرفت تكنولوژي و صنعتي كه در غرب اتفاق افتاد رشد كرده و بارور شد، ديگر مباني علمي از جمله طب دنيا، براساس طب غربي است. در طب شرقي كه بيشتر حالت سنتي داشت، مبنايش گياهان دارويي بود كه براي درمان استفاده مي كردند، ولي با افزايش جمعيت كره زمين و رشد محدود اين نوع گياهان، علم شيمي جايگزين اين نوع دارو ها شد و با تجربه مواد موثره گياهان دارويي، سعي بر تهيه صنعتي دارو ها با استفاده از فرمول هاي شيميايي كردند. تا دردسترس همه افراد قرار گيرد. و از آن زمان تلفيق گياهان طبيعي با داروسازي مدرن آغاز شد كه تا به امروز اين ماجرا ادامه دارد.

و حال چيزي كه مشكل زا به نظر مي رسد، عوارض جانبي داروهاي شيميايي است و اين معضلي است كه همواره پزشكان و بيماران در طب غربي دست به گريبان آن هستند. در طب كل نگر، درمان روي كل بدن انجام مي گيرد و هر كجا كه لازم باشد آن را به طب جز نگر كه همان طب غربي و استفاده از دارو هاي شيميايي است، ارجاع مي دهد. چنانچه اين روش در انگلستان و كانادا مرسوم است. به اين صورت كه بيمار در ابتدا به پزشك خانواده كه همان پزشك عمومي است مراجعه مي كند و بعد از معاينه كل اعضاي بدن يا شخصاً بيمار را درمان مي كند و يا او را به متخصص مربوطه معرفي مي كند، در حالي كه در كشور ما بر عكس است و بيماران مستقيماً به پزشكان متخصص و يا فوق تخصص مراجعه مي كنند كه اين كار غلطي است و سبب اتلاف وقت و هزينه هاي زيادي مي شود.

- پس در علم طب كل نگر، لزوم استفاده از داروهاي شيميايي نفي نمي شود.

قطعاً همين طور است . طب كل نگر لزوم داروهاي شيميايي را به هيچ وجه نفي نمي كند، در جايي كه لازم باشد، اين تركيب بايد ايجاد شود. در واقع بسياري از اوقات روش درماني طب كل نگر، توام با درمان داروهاي شيميايي خواهد بود.

- طب سوزني از چه زمان در فهرست علوم قرار گرفت؟

آنچه امروز ما به صورت طب سوزني مدرن مي شناسيم. آن را در زمره طب كل نگر محسوب مي كنيم، مربوط به ۲۵۰۰ سال پيش است و از آن زمان به بعد، سير تكاملي خود را طي كرده و به همين ترتيب كامل تر شد، تا اينكه در چين، اين علم در كتابي به نام امپراتوري زرد به عنوان ماخذ مورد استفاده قرار گرفت.
اولين كسي كه از غرب به طب سوزني يا به عبارتي طب چيني علاقه مند شد هيفري بود كه از طرف دولت فرانسه با سفر خود به چين، به اين علم علاقه مند شد و سپس آن را در كشور خود گسترش داد. مرحله دوم عبور طب سوزني از حائل طب غربي، بعد از سفر نيكسون رئيس جمهور آمريكا به چين بود كه تعدادي از همراهان وي، در آنجا با طب سوزني درمان شدند و از آنجا توجه محققان غربي به اين طب جلب شد. تا آنجا كه امروزه دانشكده هاي آمريكا و اروپا طب سوزني و طب گياهي را به عنوان يك رشته تحصيلي تدريس مي كنند.

- آيا در طب سنتي ايران هم طب سوزني جايگاهي داشته؟

متاسفانه همان طور كه مي دانيد در زمينه تاريخ، فرهنگ و علوم كشور ما بيشتر محققين غربي اقدام به مطالعه و پژوهش كرده اند. شخصاً در اين موضوع به كتب و نوشته هاي مستندي دسترسي پيدا نكرده ام. به خاطر دارم در دوران كودكي افرادي كه كارشان زالو انداختن بود، در كوچه هاي آن روز تهران در رفت و آمد بودند و با بانگ بلند ورود خود را در كوچه به اطلاع اهالي مي رساندند.
شخص زالو انداز سوادي نداشت و تنها به صورت سنتي مي دانست كه براي بيماري هاي مختلف زالو ها را در چه نقاطي قرار دهد. امروز پس از ۲۵ سال كه از آشنايي من با طب سوزني مي گذرد، مي بينيم كه اين نقاط كاملاً با نقاط طب سوزني چين تطابق داشت. جالب است بدانيد با اينكه زالو انداختن در كشور ما منسوخ شده، ولي در كشور انگلستان رايج گرديده و در حال حاضر انگلستان يكي از صادر كنندگان زالو به ساير كشور ها شده است.
در خوزستان، بيماران روستايي كه به پزشكان مراجعه مي كردند، بعضي نقاط بد نشان را مي سوزاندند و يا خال كوبي مي كردند و امروز مي دانم كه كه اين نقاط منطبق بر نقاط طب سوزني چيني است. حال اين وظيفه فرهنگستان علوم پزشكي ايران و پژوهشگران است كه در اين زمينه تحقيق كنند كه شايد گوشه هاي تاريك طب سنتي هم كمي روشن شود.

- تاريخچه طب سوزني در دوران جديد در كشور ما از چه زماني شروع مي شود؟

تاريخچه طب سوزني به شكل چيني آن در كشور ما مربوط به دهه پنجاه خورشيدي مي شود كه يك هيأت چيني به دعوت دولت ايران به كشور ما آمدند و نزديك به يكسال در كرج، رامسر و بيمارستان شهداي تجريش مستقر بودند. پس از آن آقاي دكتر رضوان اوحدي كه متخصص اورولوژي از فرانسه و طب سوزني را در فرانسه آموخته بود به ايران آمد و به همراه آقاي دكتر مهاجر، اولين كتاب طب سوزني را به فارسي تاليف و توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر كردند.

- در علم طب سوزني مي توانند «اسكن» كنند و تشخيص بيماري دهند يا صرفاً يك نوع روش درمان است؟

روش تشخيص بيماري در طب سوزني كاملاً متفاوت از آن چيزي است كه در ديگر روش هاي علوم طب كل نگر وجود دارد. فردي كه به طب سوزني مشغول است، بايد آناتومي بدن و فيزيولوژي آن را به طور كامل بشناسد، و با بيمار ارتباط برقرار كند. نكته اين جاست كه شناخت اين موارد، فطري نيست، بايد از قبل علم آن را آموخت وكاركردهاي هر يك از اندام را به خوبي دانست. اين موضوع خيلي متفاوت از تشخيص در انرژي درماني است كه فردي بنا به انرژي موجود در وجود خود، ديگران را درمان مي كند. در واقع تشخيص درطب سوزني بسيار ظريف است چرا كه هر نوع عدم تعادلي كه بين اندام ها به وجود آمده را با توجه به شناخت كامل اعضا بايد تشخيص داده شده و آنها را به حالت اوليه برگرداند.

- چه نوع بيماري هايي مي تواند تحت اين درمان قرار بگيرد؟

سازمان بهداشت جهاني، ۴۳ مورد از بيماري هايي را مطرح كرده كه با طب سوزني، درمان پذير است.

ولي مسئله اساسي اين جاست كه بيماران وقتي به متخصص طب سوزني مراجعه مي كنند كه از روش هاي ديگر، به خصوص داروهاي شيميايي نااميد شده اند و از طب سوزني انتظار معجزه دارند، در حالي كه چنين نيست. اگر هر دو در كنار هم باشند، مطمئنا مفيدتر خواهند بود و در واقع آنچه مهم است. اين است كه زمينه طب سوزني در كشور ما، بيشتر به خاطر تسكين دردهاست. به طور مثال: درد ميگرن كه تا به حال به واسطه طب غربي و داروهاي شيميايي درمان نشده است به جرأت مي توان گفت كه طب سوزني، به عنوان يك طب كل نگر، درد ميگرن را كاهش داده يا حداقل آن را كنترل مي كند. و يا يكي از روش هاي كم خطر و كم ضرر و مفيد براي درمان اعتياد است.

- با توجه به اين كه طب سوزني در زمره طب كل نگر محسوب مي شود، در ايران ظرفيت پذيرش علمي آن چقدر است؟ آيا وزارت بهداشت به عنوان يك نهاد متولي انواع روش هاي درمان در اين مسير، اقدام موثري انجام داده است؟

در بين عامه مردم، ظرفيت پذيرش علمي آن خيلي بالاتر از وزارتخانه است. متاسفانه ما در ايران، با معضل بسيار بزرگي در تمام اين سال ها روبه رو بوده ايم. وزارتخانه اي كه وظيفه اش تدوين قوانين پزشكي است و بايد آن را در اختيار ساير ارگان ها قرار دهد، در تمام اين سال ها، در مورد طب كل نگر، شانه خالي كرده است و قبول مسئوليت نمي كنند. هر زمان هم كه اقدام مثبتي در اين زمينه انجام شده، ناتمام مانده است و جالب اين جاست كه در كشور ما، قوانيني كه تدوين شده، بسيار سخت گيرانه تر از كشورهاي غربي است.
به طور مثال در كشور آمريكا افرادي كه غير پزشك هستند، ۴ سال بايد دوره طب سوزني را ببينند و سپس مي توانند به طور مستقل كار كنند، ولي در كشور ما، آئين نامه در اين زمينه مقرر كرده كه هر فردي مي خواهد به اين كار مشغول شود، بايد حتماً دانش نامه پزشكي غربي خود را داشته باشد، سپس اين دانش را در كنار آن بياموزد و از تركيب هر دو، براي درمان بيماريها استفاده كند.

- در ايران چه تعداد پزشك طب سوزني داريم. و آيا انجمن طب سوزني ايران فعاليت علمي، پژوهشي هم دارد؟

تعداد پزشكان طب سوزني در ايران حدود صد نفر است كه اكثراً در تهران هستند و در برخي از شهرستان ها، همكاران پزشك مشغول به فعاليت هستند و بيشتر از نيمي از اين افراد عضو انجمن هستند. انجمن فعاليت خودش را با حضور ۵ نفر از همكاران از سال ۱۳۶۳ شروع كرد، تمام اين مدت همه ماهه گردهمايي علمي ماهيانه داشته ايم و از سال ۱۳۷۳ هر ماه دو سخنراني برگزار مي شود كه برنامه سخنراني ها به صورت شش ماهه تهيه و در اختيار همكاران قرار مي گردد.
انجمن در سال ۱۳۷۸ با همكاري Emprars College آمريكا اقدام به برگزاري يك دوره آموزشي طب سوزني جهت پزشكان براساس برنامه مصوب سازمان جهاني بهداشت كه جهت آموزش پزشكان خارجي در چين تدريس مي شود كرد. سئوالات امتحاني از Gollegec Emprarsبه ايران ارسال شد و پاسخ سئوالات توسط نماينده كالج به آمريكا برده شد و مدارك پزشكان توسط كالج مزبور صادر شد. تا دو سال قبل سخنراني ها در مطب پزشكان برگزار مي شد، تا اينكه ديگر جلسات سخنراني در محل همايش هاي پارك نظامي گنجوي برگزار مي شود.

- در مورد ترك اعتياد به مواد مخدر با روش طب سوزني اشاره كرديد. كارائي آن چقدر است و چه نوع همكاري بين انجمن شما و وزارت بهداشت، سازمان بهزيستي و ساير ارگان ها وجود دارد؟

طب سوزني يكي از موثرترين روش هاي ترك اعتياد و مواد مخدر است. زيرا با اين روش اندروفين هايي كه در واقع مورفين و ماده ضد درد طبيعي بدن است و در اثر مصرف مواد مخدر اين مراكز فعاليت خود را از دست مي دهند، مجدداً فعال شده و اندروفين به مقدار كافي در بدن ترشح مي شود و علائم ترك را از بين مي برد و همچنين از طريق كاربرد اين سوزن ها و ترشح سروتوفين كه ماده ضد افسردگي است، سبب برطرف شدن افسردگي و شادابي فرد ترك كننده مي شود.
اما در اين مورد سال هاست كه ما با وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي در تماس هستيم، ولي از آنجايي كه تا به حال هيچ برنامه منسجمي براي پيشگيري و درمان معتادان و افراد در معرض خطر تدوين نشده و پي گيري هاي ما هم نتيجه اي نداشته است. حتي نامه اي نيز از جانب رياست جمهوري به معاونت آموزش مبني بر پيشنهاد ايجاد دوره هاي معتبر آموزش ترك اعتياد براي پزشكان فرستاده شد، ولي تا به حال اين مهم انجام نشده است.
در مرحله بعدي سازمان بهزيستي بر اساس برنامه سازمان ملل و بودجه آن سازمان تصميم به انجام كار پژوهشي به روش هاي مختلف ترك اعتياد و از جمله طب سوزني گرفت و با اينكه ما برنامه هاي كارا تهيه و ارائه كرديم، ولي معلوم نشد اين بودجه صرف چه كاري شد.به هر حال با توجه به اينكه درمان و كنترل اعتياد در كشور با ارقام ۲ ميليون نفر رسمي و ۱/۸ ميليون نفر مصرف كننده مواد مخدر مواجه است، ما نياز به عزم ملي و بسيج ملي داريم كه تمام دستگاه هاي مسئول در اين مورد هماهنگي كنند و انجمن طب سوزني نيز آمادگي اين را دارد تادوره هاي كوتاه مدت آموزش ترك اعتياد را در سطح گسترده جهت پزشكان برگزار كند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن