تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که از آبروی برادر مسلمان خود دفاع کند مطمئناً بهشت بر او واجب می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815383965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنب پل حافظ سايه بحران و ابزار حجم مبنا


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جنب پل حافظ سايه بحران و ابزار حجم مبنا
گروه بورس- همايون دارابي: بحران در بازارهاي جهاني و دورنماي ركود شديد كه باعث كاهش بهاي مواد خام شده است، بورس تهران را نيز به طور غيرمستقيم تحت تاثير قرار خواهد داد.
در بازارهاي جهاني، ريزش زنجيره‌اي بانك‌ها و نهادهاي مالي در ايالات متحده آمريكا و تداوم آن به رغم تزريق منابع مالي 700ميليارد دلاري، موجب شده است تا دامنه‌هاي اين بحران به بورس‌هاي آسيايي و اروپايي نيز كشيده شود. امري كه در خود ركود شديد اقتصادي جهاني را به همراه آورده است. در اين فضا هر چند كه بورس تهران از جريان سرمايه جهاني و افت وابسته به آن دور است، اما با توجه به افت بهاي محصولات خام، شركت‌هاي بورسي تحت تاثير اين بحران قرار گرفته‌اند. در حال حاضر بهاي نفت كه در تير ماه به مرز 147دلار در هر بشكه رسيده بود، تا 7/82دلار كاهش يافته است. از سويي بهاي فلزات رنگين افت چشمگيري يافته‌اند. بهاي مس در معاملات بورس لندن در 5هزار و 402دلار و در معاملات SPOT به مرز 4هزار و 941دلار رسيده است. بهاي روي و مس نيز با افت چشمگير به كمترين حد از سپتامبر 2005 رسيده است. از سويي بهاي بيلت فولادي در بورس فلزات لندن (LME) در جنوب شرق آسيا تا 385دلار و در منطقه مديترانه تا 395دلار افت كرده است. با توجه به ركود در بخش فولاد و سرايت آن به بازار حمل‌ونقل، شاخص بالتيك به عنوان شاخص حمل‌ونقل دريايي تا عدد 2هزار و 503واحد افت كرده است. با توجه به اين تحولات نمادهاي پرتعداد وابسته به اين محصولات، با فشار فروش ناشي از دورنماي كاهش فروش و سود مواجه شده‌اند. از سويي از آنجا كه بخش عمده بازده 30درصدي بورس در 5 ماه نخست امسال ناشي از رشد بهاي محصولات خام بوده است، با چرخش بازار جهاني، معامله‌گران در انتظار به تعادل رسيدن نمادهاي عمده بازار هستند، امري كه نيازمند اصلاح قيمتي است. در كنار نمادهاي متوقفي نظير فولاد مباركه، سنگ‌آهن‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي وابسته، نمادهاي باز نظير كشتيراني، ملي مس، پالايشگاه اصفهان نيز در تله حجم مبنا به دام افتاده و روند فرسايشي اصلاح قيمت را تجربه مي‌كنند.
از اين‌رو بازار در صورت عدم تجربه اصلاح سريع قيمتي، دوره ركود را تجربه خواهد كرد. بحث در مورد روش‌هاي به تعادل رسيدن بازار به‌ويژه ميان موافقان و مخالفان سياست گذشته مديريت بازار در مورد شوك درماني، مهم‌ترين بحث در هفته آينده خواهد بود.
موافقان شوك درماني معتقدند با توجه به تاثيرات رواني اصلاح قيمت به صورت فرسايشي و غيرقابل اجتناب بودن اين مساله، رخداد شرايطي نظير آنچه در يك هفته اخير در بورس‌هاي دنيا از جمله وال‌استريت با رقم خوردن افت‌هاي 6 تا 7درصدي شاخص رخ داد، براي معامله‌گران بورس تهران نيز قابل درك است. در شرايط كنوني و پتانسيل افت موجود در بازار، شاخص حتي براي حفظ مرز 10هزار واحد در ميان‌مدت نيز با مشكل مواجه خواهد بود.در كنار تحولات بازار جهاني در سطح اقتصاد داخلي مهم‌ترين مساله هفته، سخنان دكتر احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري در مورد طرح تحول اقتصادي است. طرح پرداخت 50 تا 70هزار تومان به هر فرد با توجه به بار مالي سنگين اين طرح، دورنماي افزايش بهاي بنزين، گاز و برق، و همچنين كسري كنوني بودجه و افت بهاي نفت جنبه‌هاي سوال انگيز اين طرح هستند. از سويي تحولات مربوط به ماليات بر ارزش افزوده و دستور رييس‌جمهور براي توقف اين طرح براي دو ماه، متعاقب اتفاقات رخ داده در صنف طلا و جواهر و بازار از ديد كارشناسان با اهميت تلقي مي‌شود. تبعات طرح محدودي نظير ماليات بر ارزش افزوده كه تنها 3 درصد بار مالي براي بازار به همراه داشت، شانس اجراي طرح تحولات اقتصادي را با سوال مواجه مي‌كند. طرحي كه به گفته رييس‌جمهور با جهش قيمتي همراه خواهد بود.از سويي موضع‌گيري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مورد اين طرح نيز جالب توجه است.در كنار اثرات تحولات اقتصادي در درون بازار سرمايه، پتانسيل‌ منفي و كاهش انگيزه‌ها، مساله مهم آخرين بازگشايي شماري از نمادهاي اخراجي از بورس است. اين آخرين بازگشايي اگرچه بدون تعهد خريد سهامداران عمده نمي‌تواند گشايشي براي سهامداران تلقي شود، اما مي‌تواند آخرين فرصت براي نقد شدن دارايي سهامداران اين شركت‌ها (هرچند به ميزان اندك) به حساب آيد. در كنار اين مسائل در درون بازار بحث معرفي اعضاي حقيقي هيات‌مديره شركت بورس و همچنين مديرعامل شركت از اهميت برخوردار است.
در بازار همچنين شرايط به سوي عرضه بانك‌هاي دولتي به عنوان شركت‌هاي جديد صدر اصل 44 در حال حركت است كه احتمالا به عرضه يكي از بانك‌هاي دولتي ملت يا صادرات منجر مي‌شود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار چهارشنبه همچنان بازاري ضعيف و توام با ركود بود كه در آن عمده‌ترين نمادهاي بازار درگير صف‌هاي فروش بودند.
در همين حال حضور معامله‌گران حقيقي در نمادهاي كوچك بازار به ويژه نمادهايي كه مي‌تواند از تغيير شرايط بازارهاي جهاني منتفع شوند موجب رونق اين نماد شده است. هرچند كه در اين نمادها به ويژه نمادهاي مصرف‌كننده مس بحث موجودي‌هاي قبلي و قيمت‌ اين شركت‌ها از اهميت برخوردار است.در بازار چهارشنبه در نماد مخابرات شركت عرضه‌ها در مرز يك‌هزار و 800 ريال باعث شد اين نماد به‌رغم معامله 45ميليون سهم با صف فروش 50ميليون به پايان رسد. در گروه بانكداري، مصوبه هيات دولت در مورد كاهش سرمايه اوليه تشكيل بانك‌هاي خصوصي مهم‌ترين خبر بود. با اين مصوبه سرمايه اوليه تشكيل بانك‌ها در داخل كشور و مناطق آزاد يك‌صدميليارد تومان كاهش يافته است كه اين امر تشكيل بانك‌هاي خصوصي را تسهيل خواهد كرد. بانك‌هاي خصوصي در فضاي تاثيرپذيري نمادهاي عمده از بازار جهاني، فرصت معاملات متعادل را به دليل دور بودن از ريسك كنوني به دست آورده‌اند.
در گروه فلزي، فولاد خوزستان به‌رغم معامله نزديك به حد خروج از ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي، از گره خارج نشد. فولاد خوزستان در قيمت 6هزار و 413ريال همچنان با صف فروش مواجه است. اصلاح قيمتي 50درصدي اين نماد در دو ماه اخير تاكنون نتوانسته است به تعادل اين نماد منجر شود. در اين گروه معاون وزير بازرگاني از امضاي تفاهم‌نامه‌اي با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري غيردولتي براي واگذاري سهام فولاد مباركه (جوايز صادراتي) خبر داده است. اين تفاهم‌نامه البته نوشدارويي بعد از مرگ سهراب ارزيابي مي‌شود، چراكه عرضه سهام مباركه در قالب جوايز صادراتي به افت سنگين نماد مباركه پيش از توقف اين نماد منجر شد. در گروه فلزي، واگذاري آلومينيوم پارس موجب اعلام سود توسط نورد آلومينيوم، شركتي كه در سال‌مالي گذشته زيان سنگيني را رقم زد، شده است.
در گروه غذايي، سازمان امور مالياتي در اطلاعيه‌اي حراج يك انبار شركت ساسان به دليل بدهي مالياتي را به اطلاع بازار رسانده است. شركت‌هاي توليد نوشابه به دليل كاهش ماليات متعاقب آغاز طرح ماليات بر ارزش افزوده با موقعيت افزايش درآمد مواجه بودند كه اينك با توقف طرح ماليات بر ارزش افزوده اين مساله با ابهام مواجه خواهد شد.
در گروه خودرويي، دكتر احمدي‌نژاد در سفر به استان خراسان شمالي خط توليد خودروي چري را افتتاح كرد. خودرو چري كه قرار بود توسط ايران‌خودرو مستقلا توليد شود به دليل مشكلات موجود در ايران خودرو خراسان به‌ويژه محدوديت ظرفيت توليدي اين واحد، در شركت سناباد خودرو با تامين 35درصد لوازم‌ توليدي توسط ايران‌خودرو توليد مي‌شود. هر خودرو چري با نرخ 12 تا 13 ميليون تومان راهي بازار خواهد شد كه رقيبي براي خودروهاي اين محدوده به ويژه ريو سايپا خواهد بود. هرچند كه وضعيت بازار خودروسواري بيش از پيش با تراكم توليد مواجه است. در گروه خودرويي كارشناسان بازار در انتظار نظر وزارت صنايع و معادن با درخواست سايپا و ايران‌خودرو براي افزايش بهاي فروش برخي از مدل‌هاي توليدي از جمله تندر-90 (ال نود) است. مديران خودروسازان عمده اخيرا از زيان در برخي از مدل‌هاي توليدي به دليل طرح تثبيت قيمت‌هاي خودرو از سوي وزارت صنايع و معادن خبر داده‌اند. در گروه سيماني بازار با صف‌هاي فروش كم‌تحرك مواجه است. در حال حاضر با افت شديد بهاي فولاد، تناسب قيمت سيمان و فولاد به سوي كاهش قيمت سيمان حركت خواهد كرد. در گروه ساختماني نماد سرمايه‌گذاري شاهد براي برگزاري مجمع عمومي سالانه چهارشنبه متوقف شد.در گروه برقي روند كاهش بهاي مس به ويژه موجب كاهش بهاي تمام شده شركت‌هاي مصرف‌كننده كابل مسي خواهد شد. بازار چهارشنبه در اين گروه با صف‌هاي خريد و فعاليت معامله‌گران در نمادهاي كابل‌هاي شهيد قندي، موتوژن، پارس سوئيچ، كنتورسازي، ايران ترانسفو و نيرو ترانس مواجه بود. در گروه سرمايه‌گذاري، صف فروش سرمايه‌گذاري ملي با جابه‌جايي يك بلوك 8 ميليوني جمع‌آوري شد. اين نماد مجموعا با 4/11 ميليون سهم مواجه شد. شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در نيمه نخست امسال با توجه به وضعيت بازار سهام شرايط مناسبي را تجربه كردند. امري كه در نيمه دوم سال با توجه به وضعيت كنوني، بازار با ترديد مواجه است. در گروه شركت‌هاي هلدينگي سرمايه‌گذاري بانك ملي در شرايط روز چهارشنبه جابه‌جايي يك بلوك 20 ميليون سهمي را تجربه كرد كه همچنان نمادهاي عمده پرتفوي اين شركت از جمله پتروشيمي اراك و صدرا با شرايط نامناسبي در تابلو مواجه‌اند. صدرا پس از يك هفته رشد قيمتي با عرضه‌هاي تكميلي مواجه شد و صف خريد آن از ميان رفت.
در مجموع بازار چهارشنبه بازاري ضعيف بود كه در آن شاخص 45/69 واحد افت كرد. با اين شرايط در كل هفته شاخص 345 واحد و شاخص قيمت و بازده نقدي 1379 واحد (3درصد) افت كرد كه در مقايسه با بورس‌هاي خارجي البته رقمي قابل توجه نبود، اما بازار با تهديد افت حجم معاملات مواجه است.
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 559]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن