تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حق، سنگين و تلخ است و باطل، سبك و شيرين و بسا خواهش و هوا و هوسى كه لحظه اى بيش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816363897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگراني توليدكنندگان از آينده صنعت كفش


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: نگراني توليدكنندگان از آينده صنعت كفش


سرمايه : در10 سال گذشته سهم صادرات كفش ايران در جهان 5/3 درصد بوده است كه اين ميزان در حال حاضر 19/0 درصد است و با روند كنوني در صنعت كفش كشور ممكن است كه سهم صادرات كفش ايران نسبت به دنيا در پنج سال آينده به 019/0 درصد برسد.در حال حاضر كفش بعد از مواد غذايي و دخانيات جزء گروه هايي است كه بالاترين اشتغال را در كشور دارد ولي اين در حالي است كه به دليل افت سهم كفش در اقتصاد ملي، توليد، صادرات حجم بازار، اشتغال و سهم كفش در هزينه خانوار كاهش پيدا كرده است.

سهم مصرف كفش در كشور از توليدات داخلي 85 درصد است به طوري كه ميانگين مصرف كشور در سال بين دو تا سه جفت و ميانگين مصرف كفش در بين گروه هاي سني 15 تا 30 پنج جفت در سال است. كارشناسان اين صنعت معتقدند تورم و سهم كفش در اقتصاد خانواده رابطه اي عكس دارد چرا كه در سال هاي 82 تا 85 كه تورم كشور پايين بود سهم دهك هاي پايين جامعه در خريد كفش بالا رفت.
به عنوان مثال تورم فروردين ماه سال جاري نسبت به مشابه سال گذشته آن 5/19 درصد بود به طوري كه براي اولين بار در كشور شاخص بهاي خرده فروشي كفش در فروردين سال جاري 5/18 درصد بوده است كه اين به معناي كاهش سهم كفش در اقتصاد خانوار است.

صنعت كفش نيازمند حمايت

فعالان اين صنعت بر اين عقيده اند صنعت كفش كشور حمايت ويژه اي مي خواهد زيرا به عنوان مثال صنعت كفش كشورهاي ويتنام، مكزيك و تايلند با حمايت هاي ويژه از سوي دولت هايشان سرچشمه توليد و اشتغال زايي شده اند.
از طرفي فاصله توليد كفش در ايران با استانداردهاي جهاني زياد است و با توجه به اينكه در شرايط فعلي در صنعت كفش جنبه پرستيژ مطرح است اما تعداد مدل سازهاي كفش كشور به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد. اين در حالي است كه رشد واردات نيز مشكلاتي را براي توليدكنندگان به وجود آورده است و مهم ترين نگراني توليدكنندگان گرايش بازار به محصولات چيني بي كيفيت است. به عنوان مثال تنها در سه ماهه نخست امسال با توجه به اطلاعات گمرگ از اظهارنامه هاي رسمي حدود 288 تن انواع كفش به ارزش 993 هزار دلار از طريق گمركات رسمي وارد كشور شد كه در مقايسه با بهار سال 1386 از نظر وزني 80 درصد و از نظر ارزشي 73 درصد رشد نشان مي دهد.
متوسط قيمت هر كيلو واردات انواع كفش در پايان بهار امسال حدود 44/3 دلار برآورد شده و اين در حالي است كه متوسط يك كيلوگرم واردات قانوني انواع كفش از 3/2 دلار در سال 1385 با 5/56 درصد رشد به 6/3 دلار در سال گذشته، افزايش يافته بود.

صادرات كفش ايران به كشور هاي منطقه

در همين مدت صادرات انواع كفش از كشور به 8/13 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با سه ماهه اول سال گذشته از افزايش 7/5 درصدي برخوردار بوده است ضمن اينكه از لحاظ وزني نيز صادرات انواع كفش با 7/2 درصد رشد به حدود دو هزار و 826 تن در پايان بهار امسال رسيد. متوسط قيمت هر كيلو صادرات انواع كفش نيز در سه ماهه اول سال جاري به 88/4 دلار رسيد.
در مجموع حدود 4/82 درصد صادرات انواع كفش در بهار امسال به پنج كشور عراق، جمهوري آذربايجان، افغانستان، ازبكستان و گرجستان بوده است كه بيشترين سهم مربوط به عراق با حدود 30 درصد بود.
همچنين بيشترين افزايش صادرات طي مدت يادشده با 4/57 درصد به كشور افغانستان و بيشترين كاهش صادرات نيز به كشور جمهوري آذربايجان با 29 درصد بوده است. در سال گذشته مجموع صادرات انواع كفش در مقايسه با سال 1385 از كاهش 7/23 درصدي برخوردار بود. در سال گذشته شاهد صادرات 5/56 ميليون دلاري انواع كفش از ايران به كشورهاي هدف بوديم.

كاهش صادرات كفش

سهم صادرات انواع كفش به كل صادرات غيرنفتي در بهار امسال در مقايسه با بهار سال گذشته با احتساب محصولات پتروشيمي و ميعانات گازي از 42/0 به 32/0 درصد كاهش يافت. اين به آن معناست كه از هر 10 هزار دلار صادرات غيرنفتي در بهار امسال حدود 32 دلار آن مربوط به صادرات انواع كفش بوده است. با توجه به كاهش رشد صادرات محصولات صنعتي طي سه ماهه اول سال جاري، سهم صادرات انواع كفش نسبت به كل صادرات صنعتي از 88/0 به يك درصد افزايش يافته است.
اين به آن معناست كه از هر
10 هزار دلار صادرات صنعتي در بهار سال گذشته 88 دلار آن مربوط به صادرات انواع كفش بود كه اين شاخص در بهار سال جاري به
100 دلار در هر 10 هزار دلار افزايش يافته است. در حالي كه رشد صادرات انواع پا پوش در سال
1385 در مقايسه با سال 1384 از لحاظ وزني با آهنگ تندتر و از لحاظ ارزشي با آهنگي كندتر به روند رو به رشد خود ادامه مي داد ولي در سال گذشته در مقايسه با سال 1385 متاسفانه با چرخش منفي روبه رو شد به طوري كه آهنگ روند رشد صادرات با كاهش نزولي از لحاظ ارزشي و وزني مواجه شد.

كابوس واردات از چين

در حال حاضر واردات كفش از كشور چين به كابوس توليدكنندگان ايراني تبديل شده و اين امر طي سال هاي اخير روند شتابنده اي را به خود گرفته است. اين در حالي است كه توليدكنندگان چيني قادرند سالانه 10 ميليارد جفت كفش - معادل 70 درصد مجموع توليد جهاني - توليد كنند.
در سال 2006 در مجموع حدود 8/14 ميليارد جفت كفش در جهان توليد شد كه حدود 5/13 ميليارد جفت آن در قاره آسيا توليد شد و به طور طبيعي بخش عمده اي از اين توليد نيز به چين اختصاص داشت. قدرت نمايي چين در زمينه صنعت كفش قاره آسيا نيز به مركز توليد اين كالاي اساسي در جهان تبديل شده است و هر روز سهم آن در بازارهاي جهاني افزايش مي يابد.
پيش بيني مي شود حدود هشت ميليارد از 10 ميليارد جفت كفشي كه در چين توليد مي شود به خارج از اين كشور صادر شود. از ماه جولاي تا سپتامبر سال 2007 چين حدود
44/6 ميليارد جفت كفش با متوسط قيمت 85/2 دلار به كشورهاي ديگر صادر كرد.
ارزش اين صادرات در مجموع حدود 36/18 ميليارد دلار برآورد شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 9/15 درصد رشد نشان داد. هرچند وضع قوانين ضد دامپينگ در اتحاديه اروپا عليه كفش هاي صادراتي چين تا حدودي جلوي رشد صادرات كفش چين را گرفته است اما به نظر نمي رسد اعمال چنين قوانيني در درازمدت چندان كارايي داشته باشد. از سوي ديگر پيش بيني مي شود توليدكنندگان چيني نيز با فشارهاي مضاعفي مانند افزايش ارزش يوآن، بالا رفتن هزينه هاي توليد، مواد اوليه و دستمزد كارگران روبه رو شوند. در حال حاضر با توجه به رشد شديد قيمت مواد اوليه تامين نقدينگي به عنوان يكي از دغدغه هاي اصلي صنعت كفش كشور مطرح است. هرچند قرار است بخش اندكي از تسهيلات پنج ميليارد دلاري وزارت صنايع و معادن براي واردات مواد اوليه توليدكنندگان كفش اختصاص پيدا كند اما كمبود نقدينگي در اين صنعت به قدري توليدكنندگان را در تنگنا قرار داده كه دولت بايد تدابيري جدي را براي جلوگيري از وقوع بحران در اين صنعت اتخاذ كند.
 جمعه 19 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن