محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847300640
گزارش همايش/متن سريليك قرآن به هر خانواده تاجيك اهدا ميشود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش همايش/متن سريليك قرآن به هر خانواده تاجيك اهدا ميشود
رئيس پژوهشگاه شرقشناسي و ميراث خطي آكادمي علوم تاجيكستان از دستور امام علي رحمان اف رئيس جمهور اين كشور براي اهداي متن سريليك قرآن به هر خانواده تاجيك خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، همايش "همزيستي تمدّنها و گفتگوي جهاني؛ گذشته و امروز "به مناسبت 950 سالگي ابوحامد محمد غزالي با همكاري مشترك رايزني فرهنگي ايران و مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري تاجيكستان روز چهارشنبه در تالار اين مركز برگزار شد و در آن جمع كثيري از فرهيختگان، مقامات رسمي، دولتي، فرهنگي و ديني تاجيكستان و نمايندگاني از كشورهاي افغانستان و ايران و روسيه حضور داشتند.
در ابتدا شرافالدين اماماف، رئيس مركز استراتژيك رياست جمهوري تاجيكستان گفت: غزالي يكي از صوفيان و فيلسوفان و فقيهاني است كه حتي در جهان متمدن نيز سهم ارزنده دارد و آثاري كه از خود بر جاي گذاشته حتي در معارف بشري امروز نيز از اهميت ويژهاي برخوردار است.
او افزود: طبق قرار يونسكو در سال 2007 توافق شد سال 2008 از 950 سالگي امام محمد غزالي تجليل شود كه افتخار اين جشن به تاجيكستان رسيد. در كنار ساير بزرگداشتهايي كه در اين سال در تاجيكستان داشتهايم، اين همايش بزرگ نيز افتخاري ديگر است كه سال 2008 را پربارتر براي تاجيكستان ميكند.
سليماني رايزن فرهنگي ايران در تاجيكستان نيز در سخناني گفت: اساساً روح و جان تمدن ايراني، فرهنگي تركيبي است و خصوصيت ذاتي فرهنگ ايراني است، اين مدعا در سراسر متون ايراني و ويژگيهاي فرهنگي ايرانزمين قابل اثبات است، از معماري تخت جمشيد، تا نقاشيهاي ديواري پنجكنت، از كليله و دمنه تا آثار شيخ اشراق كه نقطة اتصال انديشههاي شرق و غرب بود.
سليماني خاطرنشان كرد: تاجيكان به عنوان يكي از اصليترين اقوام ايرانينژاد نيز از اين قاعدة فكري و معنوي مستثنا نيستند. طريق گفت و گو و سخن گفتن با خود و ديگري و به رسميت شناختن او و رعايت قواعد گفت و گو را نه تنها به عنوان يك خصيصة ذاتي فرهنگي، بلكه به عنوان يك شيوه و روش برگزيدهاند.
او ادامه داد: در سالهاي پس از استقلال و درگيريهاي هولناك شهروندي آنچه به مدد اين ملت آمد و آنان را از گرداب بلا رهايي بخشيد، همين ويژگي فرهنگي بود كه اين بار در هيئت يك روش سياسي جلوهگر شد. گفتگوهاي صلح تاجيكستان نه تنها به عنوان يك ضرورت سياسي بلكه به عنوان يك ويژگي فرهنگي بايد مورد بررسي قرار گيرد كه حاصل مبارك و خجستة آن در هيئت و سيماي استقلال ملي اين كشور متجلي شد.
سليماني افزود: رجوع به فرهنگ ديني دين حنيف اسلام كه بالندگي و شكوه فرهنگي آن در بخش زيادي مرهون مجاهدتهاي مردمان ايراني است، نيز مؤيد همين معناست. تنوع فراوان گرايشها و نژادها و خرده فرهنگها كه در درون اين آيين حنيف طي قرنها با يكديگر همزيستي مسالمتآميز داشتهاند، برآمده از همين خصوصيت ديني است.
كرامتالله عالماف، رئيس پژوهشگاه فلسفة علوم تاجيكستان، مشاور رئيسجمهور و وزير سابق فرهنگ نيز طي سخناني گفت: در جهان معاصر وقتي از مشكلات و برخوردها و درگيريها چيزي ميشنويم، به فكر ميرويم كه چرا در دنياي امروز تا اين اندازه تضادها و جدالها وجود دارد. راه رهايي از اين بنبست و رسيدن به توافقي بين همة آنها چيست؟ در اين ميان كساني در اين عرصه هستند كه وظيفة خود ميدانند شكافهاي موجود را پر كنند و زمينة گفتگوي تمدنها و روش سازش آنها را فراهم نمايند.
جشن حكيم سنايي در آكادمي علوم تاجيكستان برگزار مي شود
وي افزود: سال گذشته از جانب حكومت تاجيكستان و از سوي شخص رئيس جمهور تاجيكستان بزرگداشت 1150 سالگي رودكي پيشنهاد شد كه با آن موافقت شد. همچنين از طرف ايران 950 سالگي امام محمد غزالي و از جانب افغانستان نيز 800 سالگي حكيم سراجالدين پيشنهاد شده بود. جشن حكيم سنايي نيز در آكادمي علوم برگزار خواهد شد.
رئيس پژوهشگاه فلسفة علوم تاجيكستان تصريح كرد: اين بر آن گواه است كه ما پس از استقلال به ديدگاهي تازه رسيدهايم. با تأكيد رئيس جمهور كشورمان كه همواره گوشزد ميكند كه هويت خود را يابيد، بزرگان خود را بشناسيد و براي آينده و جهاني شدن فرهنگ خود تلاش ورزيم. امروز اين سعادت پيش آمده كه ما با همكاري دوستان ايراني و افغاني خود اين وظيفة مهم را عملي سازيم و اين وظيفة ديگري است كه به گردن ما گذاشته شده تا در آينده براي جهانيشوي خود را مهيا سازيم.
دستور رئيس جمهور تاجيكستان بر اهداي متن سريليك قرآن به هر خانواده تاجيك
شرافالدين اماماف رئيس پژوهشگاه شرقشناسي و ميراث خطي آكادمي علوم نيز طي سخناني گفت: ما امروز در جهاني پر از تضاد به سر ميبريم و متأسفانه فساد اخلاقي به پديدهاي جهانيشوي تبديل شده است. اگر ما در صدد برآمدن از اين گرداب هستيم و به محيطي سالم قدم گذاريم بايد بيشتر به گنجينههاي معنوي خود و ارزشهاي معنوي خود روي آوريم.
او افزود: گنجينههاي ديني و معنوي براي ارتقاي معنوي جامعه كمك ميكنند. سال گذشته متن سريليك قرآن كريم از سوي پژوهشگاه شرقشناسي و ميراث خطي به رياست جمهوري پيشنهاد شد كه با حمايت و تأييد رئيس جمهور تاجيكستان همراه شد و حتي شخص رئيس جمهور دستور دادند كه به هر خانوادة تاجيك بايد يك جلد از اين كتاب مقدس تقديم شود.
رئيس پژوهشگاه شرقشناسي در ادامه گفت: اعلام سال 2009 به عنوان سال امام اعظم توسط رئيس جمهور كشورمان اقدامي جسورانه در جهان تلقي ميشود كه اين بدون شك براي ارتقاي سطع معنوي كشورمان بسيار مهم است.
آيتالله تسخيري دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب، به عنوان نخستين سخنران در باب"شيوهها و ادبيات تفاهم و تقريب ميان مذاهب اسلامي"طي سخناني با بيان اينكه "امام غزالي كسي است كه راه منطقي گفتگو را باز كرد" گفت: اسلام از همان نخست بهرهمندي از ثمره پربار اجتهاد را در چارچوب طبيعي آن مجاز دانسته و تلاش و كوشش براي دريافت و استنباط حكم شرعي همه رفتارهاي فردي و اجتماعي را با كندوكاو در منابع شناخته شده و معتبر، به دور از توهمات و گمانهزنيهاي نامعتبري كه حقيقتي در بر ندارند ـ به رسميت شناخته است.
او ادامه داد: بدين ترتيب اسلام به عنوان يك رسالت جاوداني، تعبيري واقع بينانه از حيات و موضعي انعطافپذير و نرم كه همه دگرگونيها و پيچيدگيهاي زمانه را درخود ميگنجاند به نمايش گذاشته است. اجتهاد از جمله روندهايي است كه گريزي از آن نيست و هيچ شريعت و قانونگذاري حتي بشر ساختهاي نيز ـ اگر در پي تنظيم طولاني مدت زندگي جوامع باشد ـ نميتواند از آن بينياز باشد.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب در ادامه گفت: لذا است كه انديشهها و نظرها با يكديگر تفاوت پيدا ميكند و مذاهب گوناگون مطرح ميگردند و اينها همه ثروتهاي فكري آن شريعت و غناي تمدني آنرا تشكيل ميدهند، اگر قرآن را ميبينيم كه از اختلافات نهي ميكند بدين علت است كه مصداقهاي آنرا، بدون ترديد نه در اختلافهاي اجتهادي بلكه در چند دستگيها و پراكندگي در موضعگيريهاي عمده و عملي، ميداند.
منطق گفتگو دير يا زود پيروز ميدان خواهد بود
دبيركل مجمع تقريب جهاني افزود: ما در عرصه تئوريك در نظريه برخورد تمدنهاي هانتينگتن يا نظريه پايان تاريخ فوكوياما و در صحنه عمل كه سران تمدن غرب صحبت از آن ميكنند كه هر كس با آنها نيست، عليه آنها در شمار تروريستهاست، شاهد جنگ طلبيها و جنگافروزيهاي روزافزون هستيم.
او افزود: حال آنكه ديدهايم كه تسامح اسلامي، ايده گفتگوي تمدنها و گفتگوي بين اديان را مطرح ميسازد و اين ايده از سوي جهانيان، مورد استقبال قرار ميگيرد تا سرانجام به يازدهم سپتامبر رسيديم كه با وارد آوردن ضربهاي شديد بر اين طرح منطق زور و قلدري و برتري طلبي را جايگزين آن كرد و قدرتهاي بزرگ نيز از اين وضع براي بسط نفوذ و سلطه خود و تحقق آرزوي ديرينه در پراكنده ساختن اين امت و تقويت رژيم تروريستي و تروريست پرور اسراييل، نهايت بهرهبرداري را به عمل آوردند كه همچنان نيز در شيپور جنگ ميدمند.
آيتالله تسخيري در ادامه گفت: در چنين احوالي، چه بايد كرد؟ روشن است كه راه حل بازگشت مجدد ما به قرآن پرشكوه و الهامگيري از آن و وحدت بخشيدن به صفوف مسلمانان همراه با سعه صدر بيشتر و تحمل نظريات گوناگوني است كه اختلافهاي اجتهادي در پي ميآورند و از آنجا روياروشدن با منطق گفتگو با جهانيان كه سرانجام نيز اين منطق است كه دير يا زود پيروز ميدان خواهد بود. بدون شك با تأمل در آيات قرآن مجيد، ميتوان شالوده و ادبيات گفتگو را كشف كرد.
امام غزالي در رديف فلاسفه بزرگي مانند اگوست كنت است
عبدالواحد شمالاف هم در خصوص "جايگاه امام غزالي در فرهنگ عموميبشري" گفت: سرزمين ماوراءالنهر يكي از مراكز عالمخيز شرق است. امام غزالي با اين كه در قرن پنجم ظهور كرد، ولي بسياري علماي بعدي حتي تا عصر حاضر نيز راهرو مكتب او هستند. امام فخر رازي، عينالقضات همداني و بسياري علماي ديگر دانش غزالي را ستودهاند.
شمالاف ادامه داد: امام غزالي نه تنها در فلسفه، بلكه در علوم ديگر از جمله فقه و الهيات و ديگر علوم قرآني و اسلامي سرآمد بود. در غرب امام غزالي را در رديف فلاسفة بزرگي مانند آگوست كانت قرار ميدهند. شناخت عميق امام محمد غزالي كه شخصيتي چند لاية علمي دارد، در حيطة علمي هر كسي نيست.
عبدالكريم بيآزار شيرازي در موضوع "غزالي و مكالمة مذاهب" طي سخناني گفت: يكي از اهداف خلقت اين است كه ما يكديگر را بشناسيم. اين همايش نيز براي شناخت شخصيتي مشترك و در واقع ريشههاي فرهنگي خودي است. غزالي شخصيتي است كه متعلق به تمام جهان اسلام و بلكه كل ملل جهان است. امروزه در كتابهاي غزالي به صورت بسيار نفيس در اروپا به زبانهاي مختلف ترجمه و چاپ شده است. غزالي در تمام علوم سرآمد روزگار خود بود، اما در سه علم يكي در علم مقاصد شريعت و ديگري در علم جدل و ديگري در علم الخلاف بيش از همة علوم ديگر صاحبنظر است.
براي كنترل اخلاق جامعه به نيازمند معنويت و دين هستيم
صفراف هم طي سخناني گفت: در سدة 21 كه از باد و نور انرژي ميگيرند و پيشرفتهاي تكنولوژي روز به روز ميافزايد، شايد بحث ديني اندكي به نظر ارتجاعي باشد. اما موجوديت چنين بحثي را نميتوان در دنياي معنوي انسان ناديده گرفت. دنياي مادي امروز را معنويات تعديل ميكنند. ما براي كنترل اخلاق جامعه به معنويت و دين نياز داريم.
قهرمان سليماني رايزن فرهنگي ايران درباره موضوع "جهان اسلام و چالشهاي دروني" گفت: غزالي در زمرة معدود كساني است كه از مدرّسي نظامية بغداد تا خلوت خانقاه توس را انتخاب كرد و در اين فاصلة دراز ميتوان گفت همة نحلههاي فكري روزگار خود را آزمود؛ هم فلسفه ميدانست و هم منطق، هم كلام و هم حديث و فقه كه بيشتر در بغداد به فقيه و متكلّم شناخته ميشد. او قدرتمندترين پيوندگر بين مدرسه و خانقاه، دو نهاد تأثيرگذار در جامعة اسلامي بود و تأثير او بدان اندازه بود كه در همان زمان حياتش آثارش را در غرب اسلامي نقد ميكردند.
رايزن فرهنگي ايران در پايان اظهار داشت : اگر قرار است تفاهمي در درون جهان اسلام صورت گيرد، لازمة اين تفاهم اوج گرفتن نگاه رهبران ديني از فرش و عرش است.
پرفسور احمد رحماناف در موضوع "امام محمد غزالي و گفتگوي اديان" گفت: منطق اسلام ديالوگ و گفتگو است. همه ما شاهديم كه از اواخر سدة 20 و اوايل سدة 21 مورد توجه افكار عمومي جهان قرار گرفت. يكي از اين راهكارهها پيشنهاد خاتمي رئيس جمهور سابق ايران در زمينة "گفتگوي تمدنها" بود كه با استقبال جهاني روبرو شد. امام محمد غزالي در احيا علوم دين بقاي دين و دولت و همزيستي آنها در كنار يكديگر لازم ميداند. غزالي كوشيده است سياست را با اخلاق نزديك سازد. او تمام زمينههاي رشد جامعه را وابسته به وزير ميداند.
قهار رسوليان هم در موضوع "زادگاه غزالي در مسير تاريخ" گفت : طوس در گذشته ولايت كوچكي بود و داراي منابع زيرزميني زياد بود. تابران يكي توابع طوس است كه آن زادگاه امام محمد غزالي است. طوس دو ستارة بسيار درخشان دارد: يكي در عرصة ادب حكيم ابوالقاسم فردوسي و ديگري در عرصة علم يعني امام محمد غزالي است.
در بخش دوم همايش، رستم نظراف از دانشگاه تكنيكي تاجيكستان در موضوع "اهميت تعليمات سياسي امام محمد غزالي" گفت: امام غزالي در دورهاي زيسته كه چند قرن از ما فاصله دارد، اما تعليمات سياسي او تا اين زمان اهميت جهاني داشته است.
وي افزود: اگر ما نتوانيم توليدات خود را پيشكش نماييم، خطر از بين رفتن آنها وجود دارد. دنياي امروزي دنياي مدل است. مدل غربي، مدل شرقي، اروپايي، روسي، ايراني و ... در زمان غزالي هم وضع به همين صورت بود. يعني مدلهاي مختلف وجود داشت.
نظراف ادامه داد: خلافت عرب در آن دوران، خلافتي بسيار بزرگ بود. در دورة سلجوقيان، تركان موفق به ترويج مدلهاي خود شدند. اين تقابل در زمان غزالي وجود داشت، چه در عرصههاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي و ... و چه در زمينة جامعه. غزالي تمام اين مدلها با قرآن و منطق قرآني مطابق نمود و آنها را در چارچوب قرآني تفسير نمود. غرب و شرق امروزه نيز در حال تعامل است. بهترين راه اين تعامل هم گفتگو است. در روند جهانيشوي اگر سياستمداران ما از اين نوع تعليمات مايه ميگرفتند بسيار خوب ميشد.
غزالي مسائل تفرقهانگيز را كنار ميگذاشت
نباتاف زينالدين از دانشگاه اسلامي تاجيكستان در موضوع "تقابل غزالي و فلاسفه" گفت: علم فقه و به ويژه در اصول فقه غزالي عالمي بسيار برجسته است. حتي او براي دانشمندان زمان خود بسياري از معماهاي ديني را تفسير و توضيح داده است. علم فقه را براي آنها روشنتر كرد. غزالي كسي است كه مسئلههاي تفرقهانگيز را كنار ميگذارد و سعي دارد پيوندي و اتحادي بين فرق مختلف ديني بوجود آورد. همه ميدانيم كه فارابي و ابن سينا در فلسفه از عقايد فلاسفة يوناني بسيار استفاده كردهاند. اما غزالي چيزي كه بيشتر بدان پرداخت فلسفهاي بود مبتني بر دين اسلام و رسيدن به حقيقت از طريق منطق اسلامي.
رحيماف هم در موضوع "مقام انسان در آثار غزالي" طي سخناني گفت: در تعليمات اسلامي، خداشناسي از خودشناسي آغاز ميشود. در آثار غزالي نيز همين موضوع محور اساسي است.
خانم ملكه عطايوا دانشيار دانشگاه دولتي باباجان غفوراف در باب موضوع "سهم محققان تاجيك در تحقيق آثار غزالي" طي سخناني گفت: محققان تاجيك از جمله عبدالواحد شمالاف است كه بيش از 300 مقاله در زمينة آثار گذشتگان نوشته است كه بيشتر آنها در زمينه غزالي و فلسفة اوست.
جمعه 19 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]
-
گوناگون
پربازدیدترینها