تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816309181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفير ايران در بغداد: تهران خواهان خروج نيروهاي آمريكايي از عراق است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفير ايران در بغداد: تهران خواهان خروج نيروهاي آمريكايي از عراق است
نيويورك - روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز مصاحبه اي با "حسن كاظمي قمي" سفير ايران در عراق انجام داده و به نقل از وي نوشته است كه تهران خواهان خروج نيروهاي آمريكايي از عراق است.


كاظمي قمي در اين مصاحبه كه روز پنجشنبه منتشر شد، در پاسخ به پرسشي درباره جايگاه ايران در عراق گفته است سياست كشور ما اين است كه نخست، عراق يك كشور مستقل و آزاد است، كشوري كه ما اميدواريم ثبات و امنيت داشته باشد.
وي افزوده است: ما اميدواريم عراق موفقيت و كاميابي داشته باشد، دولت توسط مردم آن انتخاب شود، داراي اتحاد ملي باشد و تمامي نيروهاي نظامي خارجي از خاك آن خارج شوند.
سفير ايران در بغداد گفته است: بر اساس همين سياست ما اقداماتي را با مردم عراق به منظور حمايت از دولت عراق در فرايند سياسي و امنيتي آن اتخاذ نموده ايم. ما هم از فرآيند امنيتي و هم از فرآيند بازسازي و از دولت و مردم عراق در اين چارچوب ها حمايت مي كنيم.
كاظمي قمي خاطرنشان كرده است: عراق و ايران داراي اشتراكات مذهبي و فرهنگي هستند و روابطي تاريخي دارند. ما همچون عراقي ها از دين مشتركي برخوردار هستيم و همچون اكثر مردم عراق به مذهب تشيع تعلق داريم.
"ما همچنين روابطي نيز با كردها داريم، بين دو كشور و مردم عراق و ايران روابط و منافع مشترك بسيار زيادي وجود دارد و از سوي ديگر ما به عنوان دو كشور همسايه مرزهاي مشترك بسيار طولاني با يكديگر داريم و ايران به عنوان بهترين مسير ترانزيت به عراق تلقي مي شود.
علاوه بر آن، ايران تجربه خوبي در بازسازي دارد. زيربناهاي عراق طي سه سال گذشته كاملا نابود شده است و امروزه آنها كار بازسازي را شروع كرده اند...
در مورد آمريكا هم بايد گفت عراق يك مسابقه فوتبال نيست . عراقي ها وقتي رژيم صدام سقوط كرد خوشحال شدند ولي بخاطر رفتار و سياست هاي آمريكايي ها، عراقي ها عليرغم اينكه از سرنگون شدن رژيم خوشحال بودند به آن به صورتي منفي نگاه كردند، آنها بخاطر اشغالگري ناراحت هستند.
رفتار آمريكايي ها پس از اشغالگري ، عراقي ها را خشمگين تر مي كند و اگر شما برويد و با مردم حرف بزنيد، هنگامي كه رژيم صدام سقوط كرد آنها خوشحال بودند و حال عراقي ها فكر مي كنند وقتي آمريكا رژيم صدام را سرنگون كرد، اين كار را بخاطر منافع خود انجام داد نه بخاطر منافع مردم عراق.
عراقي ها حمايت هاي قبلي آمريكايي ها از اين حكومت را فراموش نمي كنند و آمريكايي ها پيش از تهاجم صدام در سال 1990 به كويت از وي حمايت كرده و او را تشويق مي كردند. متاسفانه آمريكايي ها اين كشور را اشغال كردند. آنها به فرهنگ اين مردم و به منافع مردم عراق فكر نكردند".
در ادامه اين گفت و گو از سفير ايران سوال شده است كه آيا در مورد توافقنامه امنيتي بين آمريكا و عراق ، به عراقي ها پيشنهاد يا مشاوره اي داده ايد؟
كاظمي قمي پاسخ داده است: آمريكايي ها در عراق در مورد آزادي و دمكراسي شعار مي دهند ولي هم اكنون مي خواهند اين توافقنامه را به آنان تحميل كنند... و شما نمي توانيد با زور آزادي بوجود آوريد.
وي افزوده است: توافقنامه امنيتي يك مساله داخلي است و يك مساله كاملا عراقي است . اين يك مساله ملي عراقي است و اين توافقنامه هم اكنون يك طرفه است . آنها بايد به امور عراق احترام بگذارند و مرجعيت و پارلمان هر دو مهم هستند و بايد محترم شمرده شوند.
سفير ايران در بغداد گفته است: مردم عراق و قدرت هاي سياسي آن زيرك هستند.آنچه ما در مورد اين توافقنامه خوانده ايم به نفع مردم عراق نيست و عراقي ها با هر چيزي كه استقلال و حق حاكميت و استقلال قضايي و حقوق مدني مردم را نقض كند مخالفت مي كنند.
"بر اين اساس ، مردم عراق و دولت عراق به اين توافقنامه با ديد تحميل شدن مي نگرند... به نظر ما، حضور نيروهاي نظامي خارجي در عراق به نفع عراقي ها يا كشورهاي منطقه نيست .
ديگران نبايد توافقنامه اي را تحميل كنند كه در آن منافع دولت و مردم عراق لحاظ نشده است . آنچه ما از مردم عراق متوجه مي شويم اين است كه آنها مخالف حضور و مداخله ديگران هستند.
نصيحت ما به آمريكايي ها به اين شرح است: پيش از آنكه خشم مردم عراق در مورد اشغالگري به خشونت تبديل گردد، آمريكايي ها بايد به صورت منطقي آن را حل كنند و آنها بايد به حق حاكميت عراق ، فرهنگ و سنت هاي آن توجه كنند".
خبرنگار لس آنجلس تايمز از كاظمي قمي پرسيده است: مقامات آمريكايي دائما ايران را به حمايت از گروه هاي شبه نظامي شيعه متهم مي كنند، آيا اين ادعاها حقيقت دارد؟
كاظمي قمي جواب داده است: اين اتهامات بي اساس است و آمريكايي ها هيچ مدركي ندارند. تروريسم و نبود امنيت در عراق بر خلاف سياست هاي ايران است و اين اتهامات بي پايه و اساس است. آنها يك برنامه سياسي دارند و اين اتهامات در حقيقت تبليغاتي براي آمريكا است.
اروپام 2252/360
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن