تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اداى امانت و راستگويى روزى را زياد مى‏كند و خيانت و دروغگويى باعث فقر و نفاق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804790774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از سوي نمايندگان مجلس و كارشناسان اقتصادي صورت گرفتاولين واكنش‌ها به سخنان احمدي‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: از سوي نمايندگان مجلس و كارشناسان اقتصادي صورت گرفتاولين واكنش‌ها به سخنان احمدي‌نژاد
دنياي اقتصاد- اظهارات محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور كشورمان در برنامه تلويزيوني پريشب كه حاوي نكات مهمي در ارتباط با طرح تحول اقتصادي، پرداخت نقدي يارانه‌ها به دهك‌هاي پايين جامعه به ميزان هر نفر 45 تا 70هزار تومان و موارد مختلفي راجع به مسائل كنوني جامعه ايران بود، ديروز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي با واكنش نمايندگان روبه‌رو شد. در همين حال چند تن از كارشناسان اقتصادي نيز در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» به ارزيابي سخنان رييس‌جمهور در گفت‌وگوي تلويزيوني سه‌شنبه شب پرداخته و با تاكيد بر اين كه دولت بايد در ابتدا جزئيات اجرايي پرداخت نقدي يارانه‌ها را اعلام كند، گفتند در حالي كه دولت هنوز سياست‌هاي اوليه را اجرا نكرده به سراغ سياست‌هايي رفته است كه بيشتر جنبه تبليغاتي دارد. متن نظر كارشناسان اقتصادي را در صفحه خبر 8 بخوانيد.


واكنش نمايندگان مجلس به اظهارات احمدي‌نژاد
مصباحي‌مقدم: چرا طرف تلخ طرح تحول اقتصادي مطرح نمي‌شود
دنياي‌اقتصاد- مرجان توحيدي: اظهارات رييس‌جمهور در گفت‌و‌گوي تلويزيوني خود صبح روز گذشته در مجلس با واكنش مصباحي‌مقدم، رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در نطق پيش از دستور خود كليد خورد و در ادامه اما با انتقاد محتاطانه نمايندگان همراه شد.
به اين ترتيب سخنان احمدي‌نژاد در گفت‌و‌گوي خود با شبكه يك كه در برخي موارد مجلس را به دخالت در امور اجرايي متهم كرده و به نوعي اعلام برائت دولت از تبعات برخي از تصميم‌ها در كشور حكايت داشت، از سمع و بصر نمايندگان مغفول ماند. علاوه بر اين كه آنها در اظهارنظرهاي خود نيز سعي كردند جانب احتياط را در اين باره رعايت كرده و تنها به مواردي حول و حوش اعلام يكباره پرداخت نقدي يارانه از سوي احمدي‌نژاد و عدم اعلام ميزان ذخيره ارزي كشور مي‌چرخيد، بپردازند و به قول خودشان وارد بحث سياسي نشوند.
بر اين اساس،انتقاد نمايندگان با يك محور مشترك بيشتر شامل انتقادهاي توصيه‌گونه به دولت براي جلوگيري از انجام اقدام شتاب‌زده در مورد طرح تحول و حركت در اين سير طبق توافقات مجلس و دولت بود. چراكه پيش از اين و بر اساس آنچه كه نمايندگان اعلام مي‌كردند، بنا بود اعلام هرگونه اطلاع يا خبر يا انجام هرگونه فعاليتي در اين باره بر اساس تصميمات مشترك دولت و كميسيون ويژه بررسي طرح اقتصادي باشد. همچنين بر اساس اين توافقات و گفته‌هاي نمايندگان طرح تحول در بخش‌ها و بندهاي متعدد به اصلاح قانون و بعضا تصويب قوانين جديدي نيازمند است كه اين مساله هم تنها از معبر مجلس عبور كند و اين در حالي است كه نمايندگان همواره دولت را در اجراي اين طرح به صبر بيشتر دعوت كرده و تبعات اجراي شتاب‌زده طرح تحول را كه مهم‌ترين آن افزايش نرخ تورم به دليل آزادسازي نرخ قيمت‌ها است، به دولت گوشزد كرده‌اند. بنابراين در حالي كه پيش‌نويس لايحه هدفمند كردن يارانه (جدي‌ترين بحث طرح تحول) هنوز در دست بررسي است و هنوز به جزئيات آن يعني چگونگي پرداخت و ميزان آن اشاره‌اي نشده است، احمدي‌نژاد يك باره پرداخت 50 تا 70هزار تومان يارانه نقدي را اعلام عمومي كرد كه همين مساله موجبات انتقاد مصباحي‌مقدم را در صحن علني روز گذشته مجلس كليد زد.
طرف تلخ مساله مطرح نمي‌شود
اين‌چنين بود كه رييس كميسيون اقتصادي مجلس كه همزمان رييس كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي هم هست، در نطق خود با بيان اينكه رييس‌جمهور بر اساس كدام محاسبه وعده پرداخت پول به مردم را داده است،گفت: اگر رييس‌جمهور پولي در اختيار دارد كه مجلس بي‌خبر است، بدهي خود را به آموزش و پرورش و بانك‌ها بپردازد كه البته اين سخنان مصباحي‌مقدم با فرياد احسنت نمايندگان مواجه شد.
رييس كميسيون ويژه سپس در ادامه افزود: اجازه داده شود طرح تحول اقتصادي همان‌طور كه توافق دولت و مجلس بوده، در كميسيون ويژه به صورت متين، كارشناسانه و بدون عجله و شتاب بررسي شود، اگر نتيجه آن توافق بر پرداخت نقدي يارانه‌ها شد، رييس‌جمهور آن را اعلام كند، والا هرگز.
مصباحي‌مقدم با بيان اين‌كه سخنان احمدي‌نژاد و وعده‌اي كه داد، سوالاتي را براي ما طرح كرده است، گفت: نمي‌دانم براساس چه محاسباتي رييس‌جمهور وعده پرداخت پول به مردم داده است، آن هم با اعلام تقريبي اعداد. آيا رييس‌جمهور پولي در اختيار دارد كه مجلس از آن بي خبر است؟ اگر دولت پولي دارد چرا بدهي‌اش به كاركنان آموزش و پرورش را نمي‌پردازد؟ چرا بدهي‌اش به بانك‌ها را نمي‌دهد و چرا بدهي‌اش را به بانك مركزي نمي‌پردازد كه آنان قدرت پرداخت تسهيلات به مردم را پيدا كنند؟
رييس كميسيون طرح تحول اقتصادي در ميان تشويق نمايندگان با عبارت «احسنت، احسنت» ادامه داد: همين جا عرض كنم اگر مقصود پرداخت نقدي يارانه‌ها باشد، آيا پرداخت نقدي نيازمند قانون نيست؟ آيا طرح پرداخت نقدي تصويب شده است؟ براي جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوار 40‌ميليارد تومان هزينه شده كه بدون مجوز مجلس انجام شده، كه خلاف قانون است.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس خطاب به دولتمردان متذكر شد: تاكيد دولت مبني بر قانون‌گرا بودن اقتضا مي‌كند كه براي اين اقدامات كسب مجوز كند، اگر بخواهند يارانه‌ها را نقد پرداخت كنند، بايد پولش را از مصرف كنندگان بگيرند، آيا پيش‌بيني كرده‌اند كه يكباره مي‌خواهند همه يارانه‌هاي انرژي را آزاد كنند و يكباره قيمت‌ها را افزايش دهند؟ و از اين راه چه هزينه‌هايي به مردم تحميل خواهد شد؟
مصباحي‌مقدم اظهار داشت: طرف شيرين مساله كه پرداخت نقدي پول است، بيان مي‌شود ولي طرف تلخ مساله كه افزايش هزينه خانوار است، مطرح نمي‌شود.
تذكر و يادآوري مصباحي‌مقدم به دولت
نماينده تهران با بيان اينكه بيشترين دغدغه‌ام وعده پرداخت نقدي يارانه به صورت ماهانه مبلغ 50 تا 70هزار تومان است، ادامه داد: لازم است يادآور شوم در جلسه‌اي كه كميسيون ويژه با رييس‌جمهور داشت، تاكيد آقاي احمدي‌نژاد و كميسيون اين بود كه تعامل مثبتي در بررسي طرح تحول اقتصادي بين دولت و مجلس وجود داشته باشد و با هم اين كار را پيش ببرند.
وي افزود: مقام معظم رهبري در يادداشتي كه براي رييس‌جمهور فرستاده‌اند يا به صورت شفاهي، بيان كرده‌اند كه اين طرح بايد به صورت اجماع درآيد و در نشستي كه با هيات دولت داشتند، ابراز خرسندي كردند كه اين كار بين دولت و مجلس با هم هماهنگ پيش خواهد رفت.
وي ادامه داد: ضمنا نمايندگان دولت در كميسيون ويژه از اعضا درخواست كردند كه ريز اطلاعات مربوط به طرح تحول انتشار عمومي پيدا نكند تا بررسي‌ها به پايان برسد، ما نيز از دولت و سخنگوي طرح تحول خواستيم كه اطلاعاتي را كه به مردم ارائه مي‌دهند، متوقف كنند، چون همين اطلاعات يك طرفه منتشر مي‌شود و حال آن كه هنوز نه چيزي به دار است و نه چيزي به بار.
وي همچنين افزود: ظاهرا رييس‌جمهور در نطق تلويزيوني شب گذشته‌اش نسبت به مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد افزايش تعداد دانشجويان در برخي دانشگاه‌ها واكنش نشان داده است كه گمان مي‌كنم جا دارد رييس جلسه در اين مورد مطلبي را بيان كند، بالاخره مجلس است كه قانون‌گذار است، موافق و مخالف صحبت مي‌كنند، راي‌گيري مي‌كنند و آنچه قانون شد را دولت بايد بپذيرد و اجرا كند.
طرح تحول را با عجله زير سوال نبريم
اظهارات مصباحي مقدم كه پايان يافت، محمدرضا باهنر كه رياست جلسه روز گذشته را به دليل شركت لاريجاني و ابوترابي فرد در اجلاس مجالس آسيايي برعهده داشت، در نطق پيش از دستور خود با خوب و قوي خواندن اظهارات احمدي‌نژاد به طرح تحول اقتصادي اشاره كرد و با بيان اين‌كه بنده هم عضو كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي هستم و كار خوب و متين جلو مي‌رود، تصريح كرد: اگر تحمل داشته باشيم و دولت هم تا حدودي دست بر دل خود بگذارد، ما نيز آمادگي داريم كمك كنيم تا اين طرح به اين عظمت را با شتابزدگي، عجله يا محاسبه غيردقيق زير علامت سوال نبريم. باهنر با بيان اين‌كه انتظار ما اين است كه اين بحث‌ها را به صورت مشترك بين دولت و مجلس به صورت كارشناسي درآوريم، گفت: مقدمات لايحه دولت فراهم شده، البته چون ويرايش، ويرايش نهايي نبوده و غيرقابل انتشار است، ما آن را بين نمايندگان توزيع نكرده‌ايم، ولي اين لايحه به دست ما رسيده و منتظر هستيم تا با همكاري با دولت، در اسرع وقت لايحه جامع تحول اقتصادي را در مجلس با نظر كارشناسي داشته باشيم.
رييس جلسه همچنين اظهار كرد: مجلس حتما با نظر موافق، به اين لايحه و اين طرح عظيم توجه خواهد كرد و ان‌شاءا... با هم راه برويم، كه هيچ‌كدام عقب نيفتيم و هيچ كدام هم جلو نرويم، تا با مشكلي روبه‌رو نشويم.
اظهار نظر رييس‌جمهور براي تاثير بر شوراي نگهبان بود
با هنر همچنين اظهارات رييس‌جمهور درباره بحث اصلاح پذيرش دانشجو را مبني بر اين كه اين كار در شان مجلس نيست و وضع دانشگاه‌ها را به هم مي‌ريزد ، مورد اشاره قرار داد و با بيان اين كه تكليف مجلس، دولت و قواي حاكم بر نظام جمهوري اسلامي در رابطه با قانون، كاملا روشن شده، افزود: مختصر بحثي در اواخر دوره مجلس هفتم، بين دولت و مجلس اتفاق افتاد و تكليف روشن بود و با نامه مقام معظم رهبري روشن‌تر شد و آن‌ اين‌كه اگر قانون مراحل قانوني خود را بگذراند و به مرحله‌ اجرا برسد و به دولت ابلاغ شود، دولت موظف به اجراي آن است.
نماينده‌ تهران خاطرنشان كرد: شايد اظهارنظر رييس‌جمهور در رابطه با بحث اصلاح پذيرش داوطلبان كنكور اين بوده كه بتواند تاثيري بر اعضاي حقوقدان و فقهاي شوراي نگهبان داشته باشد كه البته اين حق است، اما شايد بهتر اين بود كه رسانه‌اي نمي‌شد.
وي ادامه داد: در هر صورت منتظر هستيم تا شوراي نگهبان نظر نهايي خود را در رابطه با اين مصوبه به مجلس اعلام كند و وقتي قانون نهايي شد، در اسرع وقت جهت اجرا به دولت ابلاغ كنيم و انتظار هم داريم مثل گذشته، دولت قانون را دقيق اجرا كند.
مجلس را در حد يك گروهك پايين نياوريم
اظهار نظر احمدي‌نژاد در مصاحبه مطبوعاتي‌اش پيش از آن كه به نيويورك سفر كند، در مورد سهميه‌بندي بنزين كه در آن مجلس را به براندازي دولت متهم كرده بود، نيز روز گذشته با انتقاد داريوش قنبري، عضو فراكسيون اقليت مواجه شد.
جالب آن كه احمدي‌نژاد در حالي تصويب طرح سهميه‌بندي بنزين را حركتي در جهت زمين زدن دولت از سوي مجلس معرفي كرد كه اين بحث در قانون برنامه چهارم توسعه بوده است. چه به گفته ادياني راد، از اعضاي كميسيون انرژي مجلس، سهميه‌بندي بنزين ريشه در برنامه چهارم توسعه دارد كه در جلسات با اين محور دولت و مجلس مكلف شده‌اند كه نسبت به مديريت سوخت در كشور و استفاده بهينه از حامل‌هاي انرژي برنامه راهبردي تدوين كنند تا مديريت صحيح مصرف سوخت را شاهد باشيم.
داريوش قنبري با اشاره به اين موضوع در جلسه روز گذشته ابراز كرد كه رييس‌جمهور با صحبت‌هاي خود مجلس را در حد يك گروهك تنزل داد كه به دنبال براندازي دولت است.
وي در تذكري با استناد به بند 11 ماده 23 آيين نامه داخلي مجلس گفت: چندي پيش آقاي رييس‌‏جمهور راجع به يكي از مصوبات مجلس اظهار نظري داشتند و ديشب هم اين صحبت‌‏ها باز هم تكرار شد.
نماينده ايلام افزود: اگر قبلا هيات رييسه در مورد اظهار نظرهاي گذشته آقاي رييس‌‏جمهور موضع‌‏گيري مي‌‏كرد، اظهارنظرهاي ديشب دوباره تكرار نمي‌‏شد.
وي اظهار كرد: ايشان راجع به قانون مصوب مجلس در رابطه با بحث بنزين عنوان كردند كه مجلس با اين قانون به دنبال زمين زدن دولت بود و قصد براندازي داشت.
قنبري افزود: اين صحبت رييس‌جمهور، مجلس را درحد يك گروهكي تنزل داد كه دنبال براندازي دولت است. ايشان توهيني هم به شوراي نگهبان كردند كه مصوبه مجلس را تاييد كرده است.
وي اظهار كرد: قانون وقتي قانون مي‌‏شود كه به تاييد شوراي نگهبان رسيده باشد.
قنبري افزود: در حالي كه انتخابات رياست‌جمهوري در پيش است، آقاي رييس‌جمهور مي‌‏خواهد گناه برخي كارها را به گردن مجلس انداخته و به صورت تبليغاتي و انتخاباتي مجلس را متهم كند.نماينده ايلام تصريح كرد: خواهش ما از هيات رييسه اين است كه در مقابل اين اظهار نظرها سكوت نكند، چون سكوت هيات رييسه باعث مي‌‏شود كه اين صحبت‌‏ها دوباره تكرار شود و شان و جايگاه واقعي و قانوني مجلس تنزل پيدا كند.
باهنر، هم درپاسخ گفت: اين تذكر ربطي به دستور جلسه علني نداشت.
وي اظهار كرد: نظارت بر عدم اجراي قانون از طريق مجلس راه‌‏هاي ديگري دارد. اين هم كه آقاي رييس‌‏جمهور از نيت قانونگذار بحثي كردند مثلا مجلس قصد زمين گير كردن دولت را داشت، سخت است كه كسي برود به دنبال نيت خواني و اين طور چيزي را كشف بكند.
انتقاد خباز از اظهارات رييس‌جمهور
همچنين مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در تذكري نسبت به مصاحبه شب گذشته رييس‌جمهور و اعلام رقم پرداختي يارانه‌ها به مردم از سوي وي در طرح تحول اقتصادي انتقاد كرد.
محمدرضا خباز، نماينده كاشمر در تذكري آيين نامه‌اي با استناد به ماده 23 آيين نامه داخلي مجلس گفت:‌ ‌به نظر مي‌رسد قصدي در كار است تا مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد. رييس‌جمهور در مصاحبه ديشب عدد و رقمي مبني بر حداقل 45هزار تومان و حداكثر 70هزار تومان به مردم گفتند، در حالي كه هنوز اصل لايحه به مجلس نيامده است و اين به جز آنكه توقعات مردم را بالا ببرد و مردم را در مقابل مجلس قرار دهد، خاصيت ديگري نخواهد داشت.
خباز گفت: از كجا معلوم است كه مجلس به اين لايحه راي دهد؟ مگر مي‌شود بدون اجازه مجلس مواد سوختي را افزايش داد، زيرا افزايش قيمت مواد سوختي و بنزين حتما بايد مجوز قانوني داشته باشد. مخبر كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: مگر مي‌شود پول را بدون مجوز مجلس به حساب مردم ريخت؟ مجلس بايد اجازه دهد تا بودجه عمومي به حساب مردم برود.
وي از هيات رييسه خواست تا در دفاع از حيثيت مجلس وارد عمل شود و گفت: يقينا اگر اين لايحه بيايد و در مجلس تصويب شود، سپس ارائه گزارش آن به مردم پسنديده خواهد بود، اما پيش‌بيني قبل از تصويب لايحه مجلس را در مقابل مردم قرار خواهد داد.
باهنر نيز در پاسخ گفت: حرف شما قابل بررسي و تامل است، اما اين تذكر به جلسه علني مربوط نيست و اين موارد بايد در كانال‌هاي قانوني خود مطرح شود.
همراهي توكلي با احمدي‌نژاد
توكلي همچنين در پاسخ به سوال ديگري كه به سخنان رييس‌جمهور مبني بر غيرقانوني بودن طرح افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي ممتاز اشاره داشت، گفت: در بحث كنكور و اصلاح اشتباه احتمالي، موضع رييس‌جمهور را كارشناسي‌تر‌ مي‌دانم تا نظرات نمايندگان را، من هم به اين طرح راي ندادم.
اين نماينده تهران در مجلس در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه رييس‌جمهور اعلام كرد برداشت از حساب ذخيره ارزي بدون اجازه مجلس امكان‌پذير نيست، اما مجلس قبلا چند بار نسبت به برداشت از حساب بدون اجازه مجلس اعتراض كرد، گفت:‌ بدون مصوبه مجلس امكان برداشت از حساب ذخيره ارزي وجود ندارد، اما بايد توجه داشت درباره اضافه بر واردات بنزين و گازوئيل از سوي دولت برداشتي از حساب ذخيره ارزي نشده، اما دولت از منابع داخلي وزارت نفت برداشت‌هاي داشت كه خلاف قانون بود.
توكلي افزود:‌ حرف رييس‌جمهور مبني بر اين‌كه دولت بدون اجازه مجلس از حساب ذخيره ارزي برداشت نمي‌كند، حرف درستي است.
توكلي در پاسخ به اين سوال كه رييس‌جمهور اعلام كرد موجودي حساب ذخيره ارزي محرمانه است و اعلام نمي‌كند، اظهار داشت: منظور اين نبوده كه به مجلس اعلام نمي‌كند، بلكه منظور اين است اعلام عمومي‌نمي‌شود، چرا كه معمولا دولت‌ها جهت مقابله با مسائل براي اين‌كه ميزان قدرتشان توسط دشمنان قابل ارزيابي نباشد، اين اطلاعات را فقط به مراجع ذي ربط ارائه مي‌كنند و يا بعد از مدت زمان معيني اين اطلاعات را انتشار مي‌كنند.
وي گفت:‌ اين‌كه رييس‌جمهور اعلام مي‌كند نمي‌تواند هميشه ميزان ذخيره ارزي را اعلام كند، حرف درستي است.
پرداخت نقدي يارانه‌ منجر به افزايش هزينه مي‌شود
همچنين مخبر كميسيون طرح تحول نيز در جمع خبرنگاران درباره اظهار نظر رييس‌جمهور مبني بر پرداخت يارانه نقدي به مردم گفت: هنوز كميسيون در اين زمينه به نتيجه نهايي نرسيده و آثار و تبعات آن هم هنوز براي كميسيون و نه براي دولت مشخص نيست. دلخوش همچنين در پاسخ به دنياي اقتصاد مبني بر اينكه ارزيابي‌اش از سخنان رييس‌جمهور و اعلام يكباره پرداخت نقدي يارانه‌ها چيست، گفت: ما معتقديم بايد كار گروه تحولات اقتصادي گزارشات روزانه خود را به رييس‌جمهور ارائه كند و پيگيري‌هايي كه هم اكنون در كميسيون انجام مي‌شود حضور خود دولت هم در آن پررنگ است و آنها هم در جلسات حضور پيدا مي‌كنند، اما هنوز به آن نقطه‌اي نرسيده ايم كه بتوانيم دقيق بر آورد كنيم كه اگر بنا باشد انرژي‌ها و حامل‌هاي انرژي آزادسازي شود، از محل اين انرژي يارانه‌هايش چه ميزان به مردم تعلق مي‌گيرد و به چه ميزان هزينه همين كالاها و كالاهاي ديگر به تبع آن افزايش پيدا مي‌كند.
اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: در شرايط فعلي ديدگاه كميسيون اين است كه هزينه‌هاي مردم از درآمد بالا خواهد زد و اين هم اكنون مشكلاتي را ايجاد مي‌كند وبايد بررسي شود، اما در كل كار ما در اين زمينه هنوز تكميل نشده است. دلخوش درباره اين گفته رييس‌جمهور كه مجلس هفتم و هشتم در امور اجرايي دخالت كرده‌اند، عنوان كرد: مجلس براساس قانون اساسي وظايفي دارد و قوه مجريه هم داراي وظايفي است، اما در كل مجلس تا به امروز تا جايي كه توانسته به قوه مجريه كمك كرده به ويژه مجلس هفتم يك مجلس كاملا همراه دولت بود.
وي گفت: در بعضي از بخش‌ها نبايد حساسيت به خرج دهيم كه مجلس يا دولت به چه صورت تاكنون وارد مسائل شده است، برخي مسائل كوچك قابل حل است، اما در كل مجلس به دولت كمك كرده است.
صحبت دولت قابل قبول نيست
همچنين غلامرضا مصباحي مقدم در گفت‌وگوي خود با دنياي اقتصاد با اشاره به اين موضوع كه گفته شده دولت تصميم گرفته يارانه نقدي پرداخت كند، هرگز قابل قبول نيست، بايد بدون شتاب در اين زمينه پيش رفت. وي البته در پاسخ به اين كه ارزيابي‌اش از اين اقدام دولت بدون مشورت با مجلس چيست و اينكه اين يك اقدام پيش‌دستانه است، گفت كه مايل نيستم بحث را سياسي كنيم.
وي در عين حال تاكيد كرد كه اين رقم 50 تا 70هزار تومان در پيش‌نويس لايحه هدفمند كردن يارانه مجلس وجود ندارد، چرا كه در پيش‌نويس لوايح اعداد و ارقام وجود ندارد، بلكه حاوي سياست‌هاي كلي است.
اجراي طرح تحول بايد با نظر مجلس باشد
مير تاج‌الديني در گفت‌وگوي خود با دنياي اقتصاد با اشاره به سخنان رييس‌جمهور مبني بر اين كه طرح تحول نياز به تصويب مجلس ندارد و در برنامه‌اي كلان بايد آن را دنبال كرد، گفت: اين صحبت به نظر من در جاي خودش نيست، از نظر روند اجرايي شدن، اين طرح بايد در قالب برنامه اجرايي شود وانگهي چون طرح تحول داراي اجزا، آثار و تبعات گوناگوني است،بايد با نظر مجلس باشد تا تبعات آن به حداقل برسد. وي افزود: اعلان طرح قبل از تصويب در مجلس يك سري انتظارات را در جامعه ايجاد مي‌كند كه شايد نتوان همه آنها را برآورده كرد.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن