تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821104588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوبا شبكه يك سيما:ميزان ذخيره ارزي محرمانه است


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: محمود احمدي‌نژاد در گفت‌وگوبا شبكه يك سيما:ميزان ذخيره ارزي محرمانه است
عدد 23 و سه دهم براي تورم واقعي نيسترييس جمهور احمدي نژاد سه شنبه شب گذشته در برنامه گفت و گو با مردم كه از شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي پخش شد يك بار ديگر از مواضع دولت خود دفاع كرد و در خصوص مهم ترين مسائل كشور نقطه نظرات خود را بيان نمود.
به گزاش پايگاه اطلاع رساني دولت،رييس دولت درباره تورم و كنترل نقدينگي در كشور گفت: در حالي تورم داريم كه در اين شش ماه، رشد نقدينگي صفر و حتي منفي بوده است، البته تورم علت‌هاي ديگري هم دارد. مهم چرخش نقدينگي است كه اگر مانند خون در رگ‌هاي بدن درست حركت كند، مشكلي پيش نخواهد آمد. وي تصريح كرد: نسبت رشد اقتصادي ما به نقدينگي بالا نيست، اما شبكه مديريت نقدينگي مشكل دارد كه برطرف كردن اين مشكل جزئي از برنامه تحول اقتصادي دولت است. احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: شبكه پولي كشور بايد پول را جمع‌آوري و درست توزيع كند، در حالي كه تاكنون ماموريت شبكه پولي ما كلي بوده است و به درد اقتصادي با رشد 8 تا 9‌درصد نمي‌خورد. رييس‌جمهور با بيان اينكه بخشي از علت تورم ساختاري و بخشي وارداتي است، گفت: در اين شش ماه، 11‌درصد كاهش واردات داشتيم، اما ارزش واردات 28‌درصد افزايش داشت كه نشان مي‌دهد بيشتر كالاهاي وارداتي سرمايه‌اي بوده است. احمدي‌نژاد با بيان اينكه بخشي از مشكل تورم نيز به شبكه تنظيم نقدينگي برمي‌گردد، گفت: اين كه بخشي از نقدينگي به عده‌اي داده شود و آنها مبلغ داده شده را پس ندهند و حتي در خارج از آنچه بايد هزينه مي‌كردند، مصرف كنند از جمله مشكلات است. رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين كه منحني تورم در شش ماه اول امسال نزولي بوده است، گفت: مسكن يك قلم عمده است كه حركتي رو به پايين را آغاز كرده است، اما در بعضي از بخش‌ها در اختيار ما نيست، مگر اينكه با يارانه آن را مهار كنيم. وي سپس با اشاره به نرخ تورم در شش ماهه اول امسال گفت: عدد 23 و سه دهم براي تورم واقعي نيست و در مجموع نرخ تورم در اين مدت نزولي بوده است و براي نيمه دوم هم با مديريت منابع دولت تلاش كرديم كه جلو افزايش تورم را بگيريم. اولين بار است كه قيمت مسكن پايين مي‌آيدوي گفت: نمي‌خواهيم سرمايه‌گذاري در بخش مسكن آسيب ببيند، بلكه مي‌خواهيم جلوي سوداگري در اين بخش را بگيريم و اين اولين بار در ميان دولت‌ها است كه قيمت مسكن پايين مي‌آيد. رييس‌جمهور با اشاره به كاهش نسبي قيمت مسكن تصريح كرد: قيمت مسكن يك روزه بالا نرفت و ما انتظار نداريم كه به سرعت پايين بيايد. ما به موازات اين كار بورس را فعال كرديم تا منابع، آزاد و در بخش‌هاي سالم اقتصادي فعال شود.
عدد ذخيره ارزي محرمانه است
احمدي‌نژاد در ادامه درباره ذخاير ارزي كشور هم گفت: خوشبختانه ذخاير ارزي بالايي داريم كه در تاريخ كشور سابقه ندارد و براي چند سال مصرف كشور ارز در اختيار داريم و ابهاماتي كه درباره حساب ذخيره ارزي مطرح مي‌شود از طرف كساني است كه خودشان مسوول هستند و مي‌دانند كه حساب ذخيره ارزي با چه دقتي مراقبت مي‌شود و چه سلسله مراتبي دارد. وي افزود: ما هيچ وقت نمي‌توانيم براي حساب ذخيره ارزي عددي بگوييم؛ چرا كه محرمانه است. دولت به جز مصوبات قانوني نمي‌تواند حتي يك دلار را بردارد چرا كه قانون حد و مرزها را مشخص كرده است. رييس‌جمهور با بيان اينكه امروز عده‌اي با انگيزه‌هاي مختلف همه فضاها را آلوده مي‌كنند، افزود: نمونه آن بحث‌هايي است كه در مورد حساب ذخيره ارزي وجود دارد در حالي كه مي‌دانند هيچ دولتي نمي‌تواند ذخاير ارزي را اعلام كند به ويژه در باره كشور ما كه مي‌خواهند منابع ما را در جهان مسدود كنند.
دفاع دوباره از بنگاه‌هاي زودبازده
رييس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوي مستقيم با مردم از شبكه يك سيما با بيان اينكه بنگاه‌هاي زودبازده در كل دنيا 25 تا 30‌درصد انحراف دارند، رقم واقعي انحراف بنگاه‌هاي زودبازده را 4 و 1 دهم‌درصد دانست، گفت:‌ به نظر من اين آمار بسيار عالي و حاصل عملكرد خوب دستگاه‌ها، بدنه بانكي و نظارت‌هاي صحيح است. وي افزود: عدد 37 و 8 دهم‌درصد انحراف كه در تعداد بنگاه‌هاي زودبازده اعلام شد، عدد موردي و اوليه بود كه نمي‌دانم چرا منتشر شده و عدد واقعي آن نيز حدود 16‌درصد است. وي با بيان اينكه 3 گروه براي بررسي 9‌هزار بنگاه زودبازده تجهيز شدند، گفت: آنچه مهم است انحراف رقم تسهيلات بنگاه‌هاي زودبازده است كه معادل 4 و 1 دهم‌درصد تاييد شده است. احمدي‌نژاد با اشاره به ضرورت وجود ثبات در سياست‌ها و بازار گفت: لازمه ثبات در كشور ثبات در برنامه‌ها است نه اينكه آدم‌ها و مديران ثابت باشند، ولي هر مديري كه مي‌آيد بايد همان برنامه‌هاي گذشته را پيش ببرد. وي با بيان اينكه در برخي كشورها سالي يك دولت عوض مي‌شود، گفت: چون ما براساس برنامه عمل مي‌كنيم مي‌توانيم افراد را ارزيابي كنيم و اگر كساني نتوانند طبق برنامه عمل كنند كنار مي‌روند. اما ممكن است افرادي در خارج از برنامه عمل كرده باشند كه مردم نيز تبعات آن را مي‌ديدند. وي در ادامه با بيان اينكه برخي مي‌خواهند همه چيز را سياه و منفي جلوه دهند، گفت: دولت در حال حاضر در حال پاكسازي ريشه‌اي فساد اقتصادي است. احمدي‌نژاد افزود: يك گروه از نمايندگان سال قبل آمدند و درباره بنگاه‌هاي زودبازده ابراز نگراني كردند كه ما به آنها گفتيم در هر جاي كشور كه خودتان مي‌خواهيد انتخاب كنيد و گزارش دهيد. رييس‌جمهور گفت: اما چرا اين اتفاق مي‌افتد؟ دو هدف دارند: سال گذشته چيزي حدود 95 تا 96‌هزار ميليارد تومان تسهيلات داده شد، از اين مقدار 6‌هزار ميليارد به بنگاه‌هاي زودبازده تعلق دارد. وي ادامه داد: البته به نام بنگاه‌هاي زودبازده 7‌هزار ميليارد تومان ثبت شده است؛ از سهم بنگاه‌هاي كوچك چون 20‌درصدش را مي‌توانستند به بنگاه‌هاي بزرگ بدهند. رييس دولت نهم افزود: من به رييس كل بانك مركزي گفتم از اين 90‌هزار ميليارد تومان چرا هيچ گزارشي نيست، اگر آنجا انحراف بيفتد خطرناك است. در بنگاه‌هاي كوچك 4 و يك دهم‌درصد انحراف اتفاق افتاده است آن را هم تلاش كنيد صفر كنيد، چون كار شما نظارت بر وام‌هاي پرداختي است. وي افزود: واقعا هم زحمت كشيدند كه به 4 و 1 دهم‌درصد رسيد. اما درباره آن نود‌هزار ميليارد تومان به ما گزارش دهيد؛ موضوع اين است كه در آنجا مشكل اتفاق افتاده است. رييس‌جمهور افزود: با اين بحث‌هايي كه شلوغ مي‌كنند از طرفي به كار درست دولت ضربه مي‌زنند و از طرف ديگر آدرس غلط مي‌دهند و متخلفان اصلي را از ديد ناظران پنهان مي‌كنند. احمدي‌نژاد با بيان اينكه به نظر من اين كار زشت‌تر از كار اول است، گفت: حالا به دولت تهمت مي‌زنند و... ، اشكال ندارد، بالاخره در اين دموكراسي شما ظاهرا اين‌ها پذيرفته شده است. اما فكر مي‌كنيد براي قدرت مي‌توانيد تهمت بزنيد، اين دولت هم كه نمي‌تواند دائم جواب شما را بدهد. وي گفت: در صحبتي كه با وزارت اقتصاد داشتم درباره اجراي طرح اخذ ماليات بر ارزش افزوده تاكيد كردم تا با آرامش به پيش بروند و جلسات ويژه‌اي با مردم، اصناف و توليدكنندگان بگذارند.
ماليات بر ارزش افزوده لازم الاجرا است
احمدي‌نژاد در ادامه طرح ماليات بر ارزش افزوده را مصوبه قانوني مجلس و براي دولت لازم‌الاجرا دانست و افزود: لازمه‌ اين كار اين است كه همه نظام‌ها و سيستم‌هاي خود را به روز تنظيم كنند و اگر چنين كنند مطمئنا بر مردم، توليدكنندگان و اصناف فشار نخواهد آمد، در غير اين صورت فشار مي‌آيد. وي با تشريح و تعريف ماليات بر ارزش افزوده، گفت: در برخي كشورها اين مقدار ماليات 30 تا 35‌درصد است، اما من خودم به مجلس تاكيد كردم كه اين عدد را پايين بگذارد زيرا معتقدم همين 3‌درصد هم بركت ويژه‌اي خواهد داشت و كار را جلو مي‌برد. او وزارت اقتصاد را از فشارآوردن به اصناف و توليدكنندگان براي دريافت ماليات بر ارزش افزوده در مدتي كوتاه پرهيز داد و افزود: برخي اصلا نمي‌توانند چنين چيزي را محاسبه كنند و آن را در نظر بگيرند، ما بايد به آنها كمك كنيم و بي‌جهت به مردم فشار نياوريم. احمدي‌نژاد اصلاح ماليات‌ها و طرح ماليات بر ارزش افزوده را چيز ديگري جدا از آنچه در طرح تحول اقتصادي است توصيف كرد و گفت: اجراي طرح تحول اقتصادي در اين زمينه مسائل را خيلي شفاف و روان‌تر خواهد كرد. وي با اشاره به طرح تحول اقتصادي گفت: به‌رغم تبليغات منفي در اين زمينه شاهد بوديم كه مردم در اين طرح شركت خوبي داشتند و در اينجا از همه آنان تشكر مي‌كنم و معتقدم يارانه‌ها بايد به همه ارائه شود، اما نه به صورت يكسان. رييس‌جمهور افزود: اصلاح پرداخت يارانه بدون تغيير قيمت‌ها معني ندارد و بايد شاهد جهشي در قيمت‌ها باشيم ،اما اين جهش بستگي به رفتار اجتماعي و مديريت دارد و در صورتي كه مردم به مديران كشور اعتماد كنند اين جهش اندك خواهد بود، در غير اين صورت با مشكلاتي مواجه خواهيم شد. احمدي‌نژاد تصريح كرد: تورم، رشد قيمت پايدار مستمري است كه به ملت فشار مي‌آورد و از 15 سال پيش به طور متوسط 15 تا 16‌درصد قيمت‌ها رشد داشته و هر سال كساني كه درآمد ثابت دارند حدود 15‌درصد از موجودي‌شان كاهش يافته و به ملاكان اين رقم افزوده شده است. وي بر چاره‌انديشي براي تورم تاكيد كرد و افزود: مشكلات ساختاري و هزينه‌هاي دولت از محل فروش نفت نيز از مشكلات تورم‌زا است كه افزايش بيمه و تحريم‌ها امسال بر اين مشكلات افزوده شد. رييس‌جمهور گفت:‌ اگر ساختار اقتصادي اصلاح شود، تورم كاهش مي‌يابد زيرا مصرف عمده كشور از توليدات داخل است.
طرح تحول نيازي به لايحه ندارد
احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه اجراي طرح تحول اقتصادي در مدت 6 ماه در مدل‌هاي گوناگون با حضور صاحبنظران بررسي شده است، افزود: هرگاه اجراي اين طرح با قاطعيت اعلام مي‌شود، بازار متلاطم شده است، اما اكنون بازار كشور آرام است و مصمم هستيم كه اين طرح را اجرا كنيم و اكنون درصدد نهايي شدن آمارها هستيم. وي با بيان اينكه براي اجراي اين طرح نيازي به ارائه لايحه به مجلس نيست، گفت: در عين حال با تفاهم خوبي كه ميان دولت و مجلس وجود دارد، اين لايحه را به مجلس ارائه خواهيم كرد تا با يكديگر آن را اجرا كنيم. وي افزود: 60‌درصد منابع حاصل از يارانه‌ها به صورت مستقيم و غيرمستقيم به مردم ارائه مي‌شود و 15‌درصد آن به بخش‌هاي توليد، كشاورزي و صادرات تعلق مي‌گيرد و 25‌درصد ديگر نيز به هزينه‌هاي دولت اختصاص مي‌يابد. رييس‌جمهور گفت:‌ طرح تحول اقتصادي با چارچوب‌هاي قانوني تنظيم شده و نيمه آبان آمار اخذ شده از مردم نهايي خواهد شد.
احمدي‌نژاد افزود: با بررسي‌هاي انجام شده و بررسي اطلاعات اقتصادي 40ميليون نفر از شركت‌كنندگان در اين طرح، برآورد ما اين است كه بايد يارانه‌ها به حدود 53‌ميليون نفر از هموطنان‌مان ارائه شود. رييس‌جمهور در ادامه گفت: با اجراي طرح تحول اقتصادي، به دهك‌هاي اول كه شامل طبقات محروم روستايي است، پنجاه تا هفتاد‌هزار تومان به ازاي هر نفر پرداخت مي‌شود. احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه پرداخت يارانه‌ها در شش تا هفت دهك درآمدي در دو مرحله و سه توزيع جغرافيايي در نظر گرفته شده است، افزود: در سه دهك دوم نيز به هر نفر 45 تا پنجاه‌هزار تومان پرداخت مي‌شود. رييس‌جمهور تعداد هر خانوار را در اين طرح تا شش نفر اعلام كرد و افزود: ميزان دقيق يارانه مستقيم به هرنفر در لايحه‌اي كه دولت به مجلس شوراي اسلامي‌ارائه مي‌كند نيامده است و اين ميزان با بررسي‌هاي نهايي و مشخص شدن دهك‌هاي مورد نظر به طور مشخص در نظر گرفته مي‌شود.
مصوبه افزايش ده‌درصدي ظرفيت دانشگاه‌ها در شان مجلس نيست
احمدي‌نژاد سپس مصوبه اخير مجلس درباره افزايش ده‌درصدي ظرفيت پذيرش دانشگاه‌هاي مهم و مادر كشور را خوب ندانست و گفت : اين كار در شان مجلس نيست، زيرا تمام وضع دانشگاه‌ها را به هم مي‌زند. وي اعتراض شماري از نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را درباره نتايج آزمون سراسري دانشگاه‌ها و پاسخ‌هاي ارائه شده از سازمان سنجش آموزش كشور يادآور شد و افزود: با اين بررسي‌ها مشخص شد كه ابهامات در مورد برخي معترضان درست نبوده و به علت بالاتر رفتن سطح دانشگاه‌هاي كشور، حق افراد زبده‌تر داده شده است و آنها پذيرفته شده‌اند. رييس‌جمهور ورود مجلس به حوزه اجرا را باعث خراب شدن كارها دانست و گفت: از يك احساس ايجاد شده‌اي برخي‌ استفاده كردند كه هزينه‌هايش روي دوش دولت مي‌افتد و حق عده زيادي ضايع مي‌شود و اين كار خوبي نبود. احمدي‌نژاد با اشاره به افزايش پنجاه‌هزار نفري ظرفيت پذيرش دانشگاه‌هاي دولتي كشور در سال تحصيلي جديد گفت: اين مساله كاري بنيادي است كه با تبليغات،آن را در ذهن جوانان كشور شكستند. رييس‌جمهور اين تبليغات را درست ندانست و گفت : براي چه فضاسازي و ده‌درصد به ظرفيت پذيرش دانشگاه‌ها در سال 87 اضافه مي‌كنيد؟ سال آينده چه مي‌كنيد؟ اينكه در نظام آموزش عالي كشور اخلال ايجاد مي‌كنيد، هزينه‌اش را چه كسي بايد پرداخت كند؟ احمدي‌نژاد با بيان اينكه نبايد قانون را دور زد، دخالت در اجرا را مغاير قانون اساسي دانست و گفت: اين كار فشار به دولت و جوانان مملكت است، در حالي كه امسال برگزاري آزمون سراسري دانشگاه‌ها، رايانه‌اي و بسيار شفاف و اعتراض‌ها هم در مقايسه با سال‌هاي گذشته خيلي كمتر بود.
از سنگين‌ترين تحريم‌ها عبور كرده‌ايم
رييس‌جمهور با اشاره به اين كه ايران از سنگين‌ترين تحريم‌ها به ويژه تحريم‌هاي بانكي عبور كرده است، گفت: آنها در اين مرحله هم شكست خوردند. احمدي‌نژاد با اشاره به چهارمين حضور خود در نشست مجمع عمومي‌ سازمان ملل گفت: در نشست امسال، جمهوري اسلامي ‌ايران وارد بحث‌هاي نظري شد و تغيير محل سازمان ملل و نگاه به مشكلاتي را كه از جانب قدرت‌هاي بزرگ براي ساختارهاي جهاني ايجاد مي‌شود،خواستار شد. وي درباره تاسيس دفتر شوراي روابط ايران و آمريكا گفت: از ماهيت اين دفتر اطلاع دقيقي ندارم،اما بالاخره اين دفتر يك «ngo» است و موضوعيتي ندارد. رييس شوراي امنيت ملي در پاسخ به سوالي درباره گشايش دفتر حفاظت منافع آمريكا در ايران نيز گفت: آمريكايي‌ها در ايران دفتر حفاظت دارند و البته در ماه‌هاي گذشته حرف‌هايي زدند كه دنبال نكردند، معتقدم آنها منتظر تحولات انتخاباتي كشورشان هستند تا با نظم بهتري وارد صحنه شوند. وي افزود: هر دولتي كه در آمريكا به روي كار بيايد اگر بر اين اصول پايبند باشد، پاسخ ايران مثبت و در غير اين صورت پاسخ ما منفي است.
 پنجشنبه 18 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن