تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816902353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صدا دوربین معماری {سینما و معماری}


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: طی قرنها، چندین فیلم ویژگیهای معماری را در نقش اصلی به نمایش گذاشتهاند . به راحتی میتوان صحنههایی از سری فیلمهای 007 جیمزباند را به خاطر آورد كه در آنها جنایتكاران در خانههای مدرن و كاملا راحت زندگی میكردند.



بی تردید معماری نخستین چیزی نیست كه با فكر كردن در رابطه با فیلم به ذهن میرسد، اما پس از خلق تصاویر متحرك (انیمیشن)، معماری غالبا نقشی كلیدی در این زمینه ایفا کرده است.

ساختمانها در شكلگیری نقش کاراکتر های فیلم موثرند و به درك ظرافتهای نهفته در داستان فیلم یاری میرسانند.

به عنوان مثال به فیلم «نمایش ترومن» می پردازیم که در آن ترومن بربانك نقش شخصی با نام جیمكری را ایفا میكند. وی که در شهری خیالی در آمریكا زندگی میكند و زندگی به نسبت خوبی نیز دارد ناگهان روزی متوجه میشود كه زندگیش واقعی نیست و بخشی از یك نمایش طولانی مدت تلویزیونی است كه میلیونها بیننده دارد كه ناظر زندگی ترومن از دوران كودكی تا بزرگسالی بودهاند.

این فیلم در ساحل «فلا» شكل میگیرد. ساحلی كه به شكلی تزیین شده که كمتر كسی به غیرواقعی بودن آن پی میبرد. «دوانی پلیتر _ زیبرك، شركتی كه در طراحی ساحل دریا مهارت دارد این مجموعه را از روی مدل شهری آن كه مطابق با خانههای محلی در شهرهای كوچك جنوب است، ایجاد كرده است. این دیدگاه كه ناشی از حس غربتی است که به بیننده نیز منتقل می شود ، ایده پس زمینه زندگی به اصطلاح فوقالعاده ترومن را شكل داده است.

در فیلمهای دیگری مثل « دستهای قیچی مانند ادوارد» كه نویسندگی و كارگردانی آن را «تیم برتون» انجام داده است، طراحی فوقالعاده صحنه به ونه ای است که بیننده به هیچ وجه متوجه ساختگی بودن آن نمی شود.

اداورد كه نقش آن را جانی دپ بازی میكند مردی است كه در یك آزمایشگاه توسط مخترعی كه مدت كوتاهی پیش از تكمیل ادوارد میمیرد، به وجود میآید. ادوارد در قصرش تنها میماند تا زمانی كه با زنی محلی آشنا میشود كه او را با خود به خانه اش در حومه شهر و به جایی با نام خانههای آشپزان میبرد. این بخش از شهر تنها به کمک نقاشیهای پاستل ساخته شده است.

این فیلم كه در فلوریدا فیلمبرداری شده است تصویر خانههای حقیقی را به نمایش میگذارد كه به مراتب راحتتر از ساخت آنها در محوطه استودیو در لسآنجلس است. سبك زندگی آمریكاییهایی كه در حومه شهر زندگی میكنند به گونه ای عجیب و غریب است که در آن ادوارد تنها موجود واقعی آنجا به حساب میآید.

در هر دو فیلم، خانه بخش عمدهای از داستان فیلم به شمار میرود و معمار داخلی اغلب به واسطه سبك خاصی كه در معماری به كار میبرد تا همه چیز با شخصیت اصلی داستان به نوعی تطابق داشته باشد، نقش عمدهای به عهده دارد.

در مقاله آثار معماری آوریل سال 2002، توماس هاین، منتقد معماری درباره بدنامی خانه مدرن شیشهای توضیح میدهد: «در حالی كه ایدئولوژی پشت این بناها، آزادی، انطباقپذیری، نور و هوا را دنبال میكند، خانههای مدرن در فیلمها اغلب جایگاه انسان های شرور و قدرت طلب است.»

به راحتی میتوان صحنههایی از سری فیلمهای 007 جیمزباند را به خاطر آورد كه در آنها جنایتكاران در خانههای مدرن و كاملا راحت زندگی میكردند.

در فیلم «الماسها همیشگی هستند»، ارنست استاورس بلوفیلد، دشمن باند در خانهای كه توسط جان لاتنر معمار نامی كالیفرنیا ساخته شده است، زندگی میكند. در مورد نقشی كه خانهها دارند خانه شیشهای و منحصربهفرد الرود در پالم اسپرینگر نقش كلیشهای خانههای مدرن را به عنوان مركز شیطان و شرارت تایید میكند.

وقتی كه مكانهای واقعی در قالب مجموعهها مورد استفاده قرار نمیگیرند، كارگردانان اغلب به معماران رو میكنند و طراحان و متحركسازان را به خلق محیطهای فوق مدرن از نظر معماری وامیدارند.

در فیلمهایی چون «دونده تیزپا»، سری فیلمهای «جنگ ستارگان»، «تپه شنی» و «عنصر پنجم» مكانهای واقعی در دنیای تخیلی شبیهسازی شدهاند.

«بیشتر فیلمسازان بزرگ از رنگ، نور و چشماندازهای ساخته شده برای خلق دنیای مصنوعی استفاده میكنند درست به همان شکلی كه یك معمار خوب ساختمان میسازد» این مطلب در پایاننامه معماری مارك وستون، دانشجوی معماری دانشگاه میشیگان با عنوان «بحران ساختشكنی و بازسازی مجدد تشابهات از طریق طرحهای ویدئویی و تلویزیونی» ذکر شده است.

در این مقاله او توضیح میدهد كه متن گفت و گوها در بیشتر فیلمها از افكار فضایی نشات میگیرد. «قلعه تنهایی» سوپرمن، خانهای یخی در قطب شمال است كه با كاربرد خلاقانه نور و طراحی دید شكل گرفته است. التبه روی طراحی ساختمان فیلم «سوپرمن 2» بحث وجود دارد.
«این محل فراتر از فرضیات معماری و بسیار اعجابانگیز است» این مطلب را «لكس لوتر»، كه نقش آن را «جین هاكمن» بازی میكند گفته است.

طی قرنها، چندین فیلم ویژگیهای معمار را در نقش اصلی به نمایش گذاشتهاند كه مهمترین آنها عبارتند از «سرچشمه»، «زمان ملاقات با بیگانگان» و «آقای بلندینگز خانه رویاهایش را میسازد.»
«سرچشمه» اشارهای است به معمار مشهور آمریكایی «فرانك لیود رایت»، که شخصیت اصلی یعنی هوارد روارك را گری كوپر بازی میكند. طرح روارك برای خانه آستین هلر در فیلم تقریبا همان خانه مشهور رایت به نام «آبشار» است.

خودپسندی و خودخواهی روارك در فیلم بیشباهت به شخصیت واقعی رایت نیست. «من خانه نمیسازم تا مشتری به دست آورم، من مشتریانی دارم كه برای آنها خانهسازی میكنم.» این جملهای است كه وی در پاسخ به درخواست ساخت خانهای مطابق با سبك معماری تاریخی گفت. او سرسختانه از انجام چنین كاری امتناع میورزد مگر این كه بتواند بنای نویی بر اساس ایدههای خود و ساخته خویش خلق كند.

روارك برای تشریح نقطه نظرش میگوید: «یك بنا همانند انسان بی عیب و نقض اما منحصر به فرد است.»

تنها معماریهای افسانهای در فیلمها به چشم نمیخورند. محبوبیت بیش از حد فیلم های مستند طی دهه گذشته موجب شد تا فیلمسازان بسیاری در به تصویر کشاندن تاریخچه معماران و طرحهایشان با یکدیگر رقابت کنند.

«معمار من: سفر یك پسر»، داستان ناتانیال كان، پسر نامشروع معمار «لوییسِ ال كان» مرحوم و تلاش وی برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره پدری است كه چیزی زیادی دربارهاش نمیداند.

این فیلم بیننده را با خود به دور دنیا میبرد و آثار معماری كان را به تصویر می کشد در حالی كه ناتانیال كان سعی میكند تا شواهد موجود درباره زندگی پدرش را كنار هم گردآورد.

«سفر دریایی» كه داستان لویچ راهنمای تور اتوبوسهای دو طبقه در شهر نیویورك است نمونه دیگری از یک فیلم مستند است که ویژگی های معماری مکان هایی که فیلم در آن ها جریان دارد را به تصویر می کشد. علاقه لویچ به این شهر بزرگ باعث شده تا مخاطب را با خود به درون شهر ببرد و همچنان که شهر و معماری بی نظیر آن به تصویر کشیده می شود، فیلم جریان دارد و در طول مسیر داستان فیلم بازگو می شود. كارشناس تاریخچه معماری بناها و ساكنین آنها كه شهر را با ساختمانها و پل هاش دوباره زنده میكند و بر فراز آسمانخراشها سرك میكشد ساعتها برای پل بروكلین وقت میگذارد و با دانشی فراتر از یك معمار یا تاریخدان درباره نیویورك با اتوبوس به گردش میپردازد.

این ها نمونه هایی از این فیلمهایی بودند که علاوه بر موضوعات جذاب سعی بر آن داشته اند تا معماری شهر مورد نظر را به نمایش گزارده و بیننده را محسور ظرافت ها و زیبایی های خود کند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن