تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802748219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درست ترین روش راست گویی کودک


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: والدین باید به این نكته توجه داشته باشند كه یكی از علتهای دروغگوئی كودكان، آموزش نادرست خانواده است. در خانوادهای كه پدر و مادر و دیگر اعضاء آن همواره به یكدیگر دروغ میگویند، نمیتوان انتظار داشت كودكی راستگو تربیت شود. دروغگویی كودك ممكن است برای جلب توجه اطرافیان نیز باشد. چنانچه كودكی در خانواده و مدرسه مورد بیتوجهی اطرافیان قرار گیرد، برای نشان دادن خود و جلب توجه ممكن است به دروغ گفتن در زمینههای گوناگون متوسل شود.
كودكانی كه نسبت به دوستان و اطرافیان خود احساس كمبود میكنند ممكن است برای جبران كمبودها درزمینههای مختلف همچون شغل والدین، محل سكونت، وضع تغذیه، دوستان، تفریحات و سفرها به دروغ متوسل شوند و به این وسیله درون آشفته و نگران خود رابه طور موقت تسكین دهند.
ترس كودك نیز میتواند عامل و انگیزه دروغگویی باشد ـ نجات و رهائی از مجازات موجب كتمان واقعیت از سوی كودك میشود و باید اذعان كرد كه سختگیریهای افراطی و برخوردهای خشن والدین و مربیان با كودك هم از علل مهم دروغگویی كودك محسوب میشود. گاه نحوه بیان و برخورد والدین و مربیان با كودك، به او دروغگویی را میآموزد. بهعنوان مثال والدین به كودكی كه مرتكب اشتباهی شده است اصرار میكنند كه او این كار را انجام نداده است بلكه دیگری مثلاً همسایه یا دوست یا برخی موجودات خیالی سبب آن بودهاند. در این حالت والدین علاوه بر آنكه كودك را دروغگو بار میآورند او را به گریز از قبول مسؤولیت رفتارش نیز وادار میكنند.
انتظار و توقع بیش از حد از كودكان و مقایسه آنان با دوستان و همكلاسیها نیز ازدیگر عوامل دروغگویی كودكان است. در این صورت كودك از طریق دروغ گفتن میتواند هم براحساسات حقارت خود بهطور موقت غلبه كند و هم والدین ناآگاه خود را راضی و خشنود سازد و نظر آنان را بهسوی خود جلب كند.
برای پیشگیری و درمان دروغگویی، والدین و مربیان باید واقعیات را بپذیرند و برای شنیدن موارد شیرین و تلخ از طرف كودكان آماده شوند و با رفتار خود به كودك بیاموزند كه گفتن واقعیات، به هر صورتی كه باشد پذیرفتنی است و موجب تنبیه و آزار كودك نخواهد شد.
اگر كودك پی ببرد كه والدین و مربیان او را برای دروغگویی تشویق و برای راستگویی تنبیه نمیكنند،
به تظاهر در رفتار و جعل واقعیت نخواهد پرداخت. والدین و مربیان باید از طرح پرسشهایی كه كودك به آنها به احتمال قوی پاسخ نادرست خواهد داد، خودداری كنند. در صورت مشاهده هرگونه دروغگویی از سوی كودك، والدین و مربیان نباید شتابزده عمل كنند و به تنبیه كودك مبادرت ورزند بلكه برای بازداشتن كودك از دروغگویی و اصلاح رفتار میتوان و گاه باید روش برخورد با كودك را با توجه به موقعیت انتخاب كرد. برخی از روشها عبارتند از: نشان دادن ارزش راست گفتن؛ در وهله اول كودك باید دریابد كه دروغگویی كار نادرست و ناپسند و راستگویی عملی با ارزش و پسندیده است. كودك باید ارزش راست گفتن را در عمل تجربه كند. والدین و مربیان نباید در برابر دروغهای كودكان برآشفته شوند و او را كتك بزنند. بیان نتایج زشت و تلخ دروغگویی به صورت داستان، برای كودكان میتواند در آموزش عواقب تلخ دروغگویی مفید واقع شود. همچنین اگر والدین و مربیان كودك را در خلوت ـ نه در جمع ـ در جوی محبت آمیز و پرعطوفت با مضرات و نتایج دروغگویی آشنا سازند، می توان مطمئن بود كه این شیوه تربیتی مؤثر واقع شود.
اجازه بیان احساسات نیز راه دیگری است و كودك باید احساسات خود را آزادانه ابراز كند. در صورتی كه بیان احساسات، باعث آزار و اذیت اطرافیان شود باید به كودك آموخت كه بهتدریج این احساسات را جایگزین احساسات خوشایند كند و به هیچ وجه نباید برای احساساتش تنبیه شود. همچنین در مواردی كه كودك مرتكب اشتباهی شد ولی درتعریف موضوع دروغ نگفت، باید به ملایمت و بهطور صحیح به او تذكر داده شود كه رفتارش درست و پسندیده نبوده و بهتر است آن را تكرار نكند.
هشدار به كودك، همدردی با او و درمواقع ضروری نادیده گرفتن حرفهایش و گاه بی توجهی به او از روشهایی است كه در برخی مواقع میتواند برای پیشگیری و درمان دروغگویی كودكان مورد استفاده قرار گیرد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن