تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816782970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به زندگي جانفرانكو زولا محبوب‌ترين بازيكن تاريخ باشگاه چلسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نگاهي به زندگي "جانفرانكو زولا" محبوب‌ترين بازيكن تاريخ باشگاه چلسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

"جانفرانكو زولا" متولد 5 جولاي سال 1966 بازيكن بازنشسته ايتاليايي است كه در بين سالهاي 1996 تا 2003 براي باشگاه چلسي توپ زد و اكنون به عنوان سرمربي وستهام انجام وظيفه مي كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، از "زولا" به عنوان يكي از بهترين ها در زدن ضربه هاي آزاد ياد مي شود و تكنيك برتر وي دركنار مهارت هاي فردي و دريبل، او را به عنوان يكي از بهترين هاي فوتبال جزيره معرفي مي كند. او 10 سال اول دوره حرفه اي خود را در ليگ ايتاليا و در تيم هايي همچون ناپولي (در كنار ديگو مارادونا اسطوره آرژانتيني و كارسا مهاجم برزيلي) و در تيم پارما سپري كرد و پس از پيوستن به چلسي در سال 1997 به عنوان بهترين بازيكن سال از نگاه مطبوعات شناخته شد. وي همچنين براي تيم ملي فوتبال ايتاليا نيز بازي كرده است و در حال حاضر يكي از مربيان تيم زير 21 ساله هاي ايتاليا است.

*بازي در ايتاليا

"زولا" نخستين قرارداد حرفه اي خود را در سال 1984 با باشگاه محلي "نوروسي" به امضا رساند. دو سال بعد "زولا" به تيم تورس از شهر "ساساري" پيوست و سه سال بعد با تيم دسته اولي ناپولي قرارداد امضا كرد. زولاي جوان و با استعداد زير نظر استاد خود "ديگو مارادونا" دو گل به ثمر رساند و تيم ناپولي در سال 1990 عنوان قهرماني ليگ ايتاليا را بدست آورد. "زولا" همواره از "مارادونا" به عنوان منبع الهام خود در فوتبال ياد كرده است. اين دو، ساعت ها پس از پايان تمرين تيم، به تمرين ضربه هاي آزاد مي پرداخته اند. "زولا" بعدها در مورد مارادونا گفت : «من همه چيز را از ديگو آموختم. همواره مراقب بودم كه او چگونه ضربه هاي آزاد را به صورت پيچش دار مي زند تا بتوانم درست همانند او ضربه ها آزاد را بزنم.»

"زولا" در سال 1991 عامل اصلي قهرماني تيم خود در سوپرجام ايتاليا بود و در همان سال هم نخستين بازي خود را براي تيم ملي فوتبال ايتاليا انجام داد. وي توسط مربي آن زمان تيم ملي، "آريگو ساچي" به تيم ملي فوتبال ايتاليا دعوت شد.

*بازي در فوتبال جزيره

در نوامبر 1996 "زولا" با مبلغ چهار و نيم ميليون يورو به عنوان يكي از چند بازيكن خريداري شده توسط "رود گوليت" به تيم فوتبال چلسي پيوست. وي در نخستين فصل حضور در چلسي عملكرد قابل توجهي را از خود به نمايش گذاشت و گل هاي به ياد ماندني اي نيز براي تيم به ثمر رساند. در فوريه سال 1997 "فرگوسن" سرمربي منچستر پس از آنكه "زولا" توپ را در محوطه جريمه، دور مدافع منچستر چرخاند و سپس آن را در درون دروازه "پيتر اشمايكل" دروازه بان وقت شياطين سرخ جاي داد ، از او به عنوان بازيكني ريزنقش و باهوش ياد كرد. "زولا" در آن فصل بازيكن كليدي تيم چلسي در تجديد حيات اين تيم بود. با كمك زولا، تيم چلسي در آن فصل با پيروزي دو بر صفر مقابل ميدلزبورو در ورزشگاه ومبلي عنوان قهرماني جام حذفي را از آن خود كرد. "زولا" چهار گل تا قبل از ديدار نهايي براي چلسي به ثمر رساند كه از جمله آنها مي توان به ضربه وي از فاصله حدود 27 متري مقابل ليورپول و گل زيباي او مقابل ويمبلدون در نيمه نهايي اشاره كرد كه وي پس از يك پشت پا زدن به توپ و چرخش 180 درجه اي، توپ را وارد دروازه حريف كرد. در پايان همان فصل "زولا" به عنوان نخستين بازيكني كه در تمام بازي هاي فصل براي تيمش توپ نزده بود جايزه بهترين بازيكن سال از نگاه مطبوعات انگلستان را بدست آورد. وي نخستين بازيكن تاريخ باشگاه چلسي بود كه اين عنوان را بدست آورد.

در فصل 97-98 چلسي با كمك "زولا" سه جام ديگر از جمله League Cup ، جام در جام اروپا (در مقابل اشتوتگارت) و سوپر جام آن فصل را نيز فتح كرد. آسيب ديدگي "زولا" مانع از اين شد كه وي در بازي مقابل اشتوتگارت از ابتدا به ميدان برود اما اين نابغه ايتاليايي در نيمه دوم وارد زمين شد و درست 21 ثانيه پس از ورود خود به زمين گل پيروزي بخش تيمش مقابل اشتوتگارت را به ثمر رساند. وي پس از دريافت توپ از "دنيس وايز" توپ را از روي سر دروازه بان حريف عبور داد و آن را به سقف دروازه اشتوتگارت چسباند تا چلسي جام در جام اروپا را فتح كرده، سومين جام مهم آن فصل و دومين جام اروپايي تاريخ خود را كسب كند. در همان فصل و در نوامبر 1997 "زولا" نخستين هتريك (به ثمر رساندن سه گل در يك بازي) خود را در مقابل "دربي كانتي" و در حالي كه تيم چلسي آن مسابقه را با پيروزي چهار بر صفر به پايان رسانده بود تجربه كرد.

زماني كه تيم چلسي براي نخستين بار در فصل 1999-2000 در رقابت هاي ليگ قهرمانان اروپا ظاهر شد، بخت حضور "زولا" در ليگ برتر و در تركيب اصلي تيم به دليل سياست هاي "جيانلوكا ويالي" سرمربي آن زمان چلسي نسبت به استفاده از سيستم چرخشي، كمتر بود اما با اين حال "زولا" از عناصر اصلي تيم چلسي به حساب مي آمد. زولا سه گل در راه رسيدن چلسي به مرحله حذفي به ثمر رساند كه از جمله آنها مي توان به ضربه آزاد چرخشي وي در مقابل بارسلونا اشاره كرد. تيم چلسي در همان فصل يك بار ديگر جام حذفي فوتبال جزيره را بدست آورد.

"زولا" سال بعد از آن، به دليل حضور "جيمي فلويد هاسلبانك" و "ايدور گوديانسن" كمتر در تركيب اصلي چلسي مورد استفاده قرار گرفت. وي در آن فصل پس از به ثمر رساندن گل ضربه پشت پا مقابل نورويچ سيتي ، توسط "كلوديو رانيري" به عنوان يك بازيكن افسونگر مورد تعريف و تمجيد قرار گرفت.

در فصل 2002-2003 كه آخرين فصل حضور زولا در چلسي بود "زولا" يك فصل بي نظير و دوره تجديد قواي خود را با به ثمر رساندن 16 گل براي چلسي تجربه كرد و عنوان بهترين بازيكن فصل چلسي را پس از ايفاي نقش خود در راهيابي چلسي به مرحله حذفي ليگ قهرمانان اروپا بدست آورد.

"زولا" آخرين گل خود براي چلسي را با ضربه قوس دار خود از پشت محوطه جريمه مقابل اورتون به ثمر رساند. وي به عنوان بازيكن افتخاري در ديدار مقابل ليورپول به مدت 20 دقيقه در ميدان حاضر شد و آخرين بازي خود را براي آبي هاي لندن انجام داد كه به دليل دريبل هاي بي نظير وي و پشت سر گذاشتن 4 بازيكن ليورپول مورد تشويق تماشاچيان قرار گرفت و واپسين لحظه هاي به ياد ماندني خود را به همراه چلسي سپري كرد.

"زولا" در طي 312 بار حضور خود در تيم چلسي 80 بار دروازه حريفان را گشود. در اوايل سال 2003، هواداران چلسي با آراي خود زولا را به عنوان محبوب ترين بازيكن تاريخ باشگاه انتخاب كردند.

در نوامبر 2004 "زولا" به عنوان عضو افتخاري OBE يا همان Order of the British Empire در مراسم ويژه اين جشنواره كه در شهر رم ايتاليا برگزار شد حضور پيدا كرد و جايزه ويژه اي را نيز دريافت كرد. در سال 2005 "زولا" به عنوان برترين بازيكن قرن تيم چلسي انتخاب شد و پس از جدايي وي از اين تيم نيز شماره پيراهن او (شماره 25) به هيچ بازيكن ديگري سپرده نشده است.

*بازگشت به ايتاليا و بازنشستگي به عنوان بازيكن

در تابستان سال 2003 زولا در حالي چلسي را ترك كرد كه شايعه هايي مبني بر قرار داشتن موانع بر سر قدرت اختيار وي در چلسي بر سر زبان ها بود. "زولا" چلسي را ترك كرد و به باشگاه كالياري ايتاليا پيوست. درست يك هفته بعد، باشگاه چلسي توسط مالك ثروتمند روسي خود "رومن آبراموويچ" خريداري شد. در حالي كه "زولا" تنها به توافق هاي ضمني با باشگاه كالياري دست يافته بود "رومن آبراموويچ" سعي در ترغيب "زولا" براي بازگشت وي به چلسي داشت اما اين امر هرگز تحقق نيافت. گفته مي شد كه در همين راستا "آبراموويچ" قصد داشت با پيشنهادي وسوسه انگيز تمامي سهام باشگاه كالياري را خريداري كند اما پيشنهاد وي پذيرفته نشد. "زولا" بلافاصله در همان فصل با رهبري خود در زمين، كالياري را به سري A در فوتبال ايتاليا رساند و براي يك سال ديگر نيز قرارداد خود با اين تيم ايتاليايي را تمديد كرد.

سرانجام در ژوئن سال 2005 و پس از آخرين بازي حرفه اي خود مقابل يوونتوس، "زولا" با دنياي حرفه اي فوتبال به عنوان يك بازيكن خداحافظي كرد. با وجود حضور موفق او در كالياري، شماره 10 زولا در فصل 2006-2007 به "آندرا كاپونه" رسيد.

زولا در تمامي دوران حرفه اي خود، پيش از 627 بازي انجام داد و پيش از 193 گل به ثمر رساند كه 59 گل آن براي تيم چلسي به ثمر رسيد. درست يك هفته پس از تولد 39 سالگي خود "زولا" تصميم به خداحافظي با دنياي فوتبال گرفت، هرچند زمزمه هايي مبني بر بازگشت او به فوتبال به گوش مي رسيد.

در حال حاضر از زولا به عنوان نابغه فوتبال ايتاليا ياد مي شود و وي از صاحب نظران فوتبال اروپا نيز به شمار مي آيد. او همچنين در كنار "پير لوئيجي كازيراگي" عضو سابق باشگاه چلسي، يكي از اعضاي كادر فني تيم ملي زير 21 ساله هاي فوتبال ايتاليا بوده است.

زولا 35 بار پيراهن تيم ملي فوتبال ايتاليا را نيز به تن كرده است و 10 گل نيز براي اين تيم در بين سالهاي 1991 تا 1997 به ثمر رساند. زولا در جام جهاني 1994 آمريكا و جام ملت هاي اروپاي سال 1996 در كشور آلمان، براي تيم ملي ايتاليا حضور يافت.

*حضور مجدد در فوتبال انگليس

"زولا" در اواسط سال 2008 با قراردادي سه ساله به عنوان سرمربي وستهام و جانشين "آلن كربيشلي" معرفي شد و به اين ترتيب زولاي 42 ساله براي نخستين بار هدايت تيمي باشگاهي را برعهده گرفت.

"زولا" در مراسم معارفه خود گفت: «مي‌دانم كه در حال حاضر مربي با تجربه‌اي نيستم، با اين همه ايده‌هاي زيادي دارم و از 20 سال پيش در فوتبال بوده‌ام.»

بازيكن سال‌هاي پيش باشگاه‌هاي پارماي ايتاليا و چلسي افزود: «براي من فرصت فوق‌العاده‌اي است و يقين دارم كه عملكرد خوبي خواهم داشت.»

"زولا" در تاريخ باشگاه "چكش‌ها" نخستين مربي غير خارجي شمرده مي‌شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن