تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816542972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشنايب رييس مجمع مجالس آسياييآسيا ظرفيت مناسبي براي پيشرفت و توسعه دارد/ ايجاد بازار يكپارچه انرژي با پيگيري و همكاري اعضا امكان پذير است


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشنايب رييس مجمع مجالس آسياييآسيا ظرفيت مناسبي براي پيشرفت و توسعه دارد/ ايجاد بازار يكپارچه انرژي با پيگيري و همكاري اعضا امكان پذير است
خبرگزاري موج - ابوترابي فرد اظهار داشت:ظرفيت هاي فراواني در آسيا براي فائق آمدن بر مشكلات و دستيابي به سعادت و پيشرفت براي مردم اين قاره وجوددارد.


به گزارش موج، حجت الاسلام و المسلمين محمد حسن ابوترابي فرد نايب رييس مجمع مجالس آسيايي در اجلاس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي گفت:خوشبختانه مجمع ما كه از تاسيس آن كمتر از دو سال مي گذرد قدم هاي مثبت و سازنده اي در نزديك ساختن نظرات اعضا نسبت به مسائل مبتلا به اين قاره برداشته و در عين حال جاي خود را در صحنه بين المللي به عنوان يك مجموعه مهم و كارآمد كه مردم آسيا با فرهنگ ها و گرايشات مختلف را نمايندگي مي كند باز كرده است.
وي افزود: دنياي امروز ما با چالش ها و فرصت هاي زيادي روبروست. روند تحولات در صحنه بين المللي به قدري سريع و پيچيده است كه كسي را ياراي پيش بيني آينده جهان نيست. آن هايي كه تصور مي كردند با سقوط كمونيست فاتح جنگ سرد شدند و با سرمستي سخن از تك قطبي شدن جهان و غالب شدن نظم نوين جهاني بر مبناي ايده آل هاي خود مي راندند، اكنون چنان با مشكلات داخلي و خارجي مواجهند كه چاره اي ندارند جز اينكه بيشتر انرژي و توان خود را مصروف حل اين مشكلات كنند.
نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: فرآيند جهاني شدن كه با پايان جنگ سرد به عنوان يك پديده فراگير مطرح شد فرصت ها و چالش هاي فراواني را در مقابل ما قرار داده است. در حالي كه كشورهاي در حال توسعه اميد داشته و دارند كه از فرصت هاي ايجاد شده در اين فرايند بهره برده و به فن آوري هاي مورد نياز كه به صورت غير تبعيض آميز و متوازن در اختيار آنان قرار گيرد دست يابند. متاسفانه ما شاهد اين واقعيت هستيم كه برخي كشورهاي قدرتمند و داراي اين فن آوري هاي تمايلي به انتقال آن به كشورهاي در حال توسعه به صورت عادلانه و شفاف ندارند. اين بدان معناست كه از نظر اين كشورها، جهاني شدن همانند يك جاده يك طرفه است كه در فرآيند آن فقط بايد منافع يك گروه از كشورها تامين شود.
ابوترابي خاطر نشان كرد: از چالش هاي مهم جهاني شدن، ايجاد شكاف هرچه بيشتر بين كشورهاي غني و فقير است. نظام ناسالم حاكم بر روابط اقتصادي بين المللي از يك سو و اتخاذ سياست هاي اقتصادي خود محور توسط برخي كشورهاي توسعه يافته كه در سوء استفاده از فرآيند جهاني شدن نيز تجلي يافته است. از سوي ديگر، كشورهاي در حال توسعه را به حاشيه رانده و فاصله آن ها با جهان توسعه يافته را هرچه بيشتر كرده است.
وي اضافه كرد: در اين ميان، اتخاذ سياست هاي اقتصادي يك جانبه كه بر خلاف روح حاكم بر سازمان تجارت جهاني است بر مشكل كشورهاي در حال توسعه افزوده و آثار زيانباري را براي مردم اين كشورها به دنبال داشته است. البته كشورهاي درحال توسعه مي توانند با بهره گيري از فرصت هاي موجود در صحنه جهاني و از طريق انتقال تجارب و همكاري با يكديگر از آثار سوء سياست هاي تحميلي قدرت ها بكاهند و نهايتا بر آن مشكلات فائق آيند.
وي گفت: بهره گيري از اهرم هاي موجود در دست قدرت ها در اجراي سياست هاي يكجانبه به اينجا ختم نمي شود. زماني يك جانبه گرايي خطرناك تر و مهلك تر مي شود كه در قالب قوه قهريه مورد استفاده قرار مي گيرد. اقدام نظامي آمريكا در افغانستان و عراق كه به بهانه مبارزه با تروريسم و سلاح هاي انهدام جمعي صورت گرفت مصائب زيادي را براي مردم اين دو كشور به دنبال داشته است. كشتار مردم بي گناه و استمرار بي ثباتي و عدم استقرار امنيت در اين دو كشور همگي نتيجه سياست هاي غلط دولت آمريكا در اين منطقه است. اكنون زمان آن فرا رسيده است كه نيروهاي خارجي از اين دو كشور خارج شده و امنيت را به مردم اين دو كشور بسپارند.
ابوترابي تصريح كرد: خوشبختانه مجمع مجالس آسيايي در اين زمينه سياست روشن و قاطعي داشته و توسعه فرهنگ يكجانبه گرايي در روابط بين المللي كه چالش هاي فراواني را در سطح جهاني به دنبال داشته را مردود شمرده است. مجمع ما در قبال بحران فلسطين نيز موضع صريحي داشته و جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم بي گناه فلسطين از جمله نمايندگان مردم در مجلس آن سرزمين را محكوم كرده است. همچنين تجاوزات آن رژيم عليه سوريه و لبنان نيز مورد محكوميت شديد مجمع قرار گرفته است.
وي با بيان اين كه سوء استفاده از موضوع جهاني شدن به موضوع فرهنگ نيز تسري يافته است، افزود: به چالش كشيده شدن هويت فرهنگي كشورها نيز از ديگر مشكلات جامعه جهاني در قاره ماست. تلاش مستمري در جريان است تا با تنوع فرهنگي موجود در آسيا كه از مفاخر اين قاره كهن است مقابله شده و يك فرهنگ خاص جايگزين آن شود. البته هوشياري ملل آسيايي در مقابله با اين حركات و حفاظت از فرهنگ هاي مختلف موجود در اين قاره قابل ستايش است.
وي ادامه داد: مشكلات جهان ما در موضوعات فوق الذكر خلاصه نمي شود. مبارزه با ناهنجاري هاي اجتماعي در سطح جهان از جمله مواد مخدر و تروريسم كه بنيان جوامع بشري را به مخاطره افكنده است همكاري و اقدام مشترك همه كشورها را طلب مي كند. ما بايد از طريق همكاري و اشتراك مساعي، اقدامات هماهنگي را تنظيم نموده تا بتوانيم بر اين مشكلات پيروز شويم.
آسيا به عنوان وسيع ترين قاره جهان با جمعيتي بيش از 4 ميليارد نفر، تاريخي درخشان، تمدني كهن، منابع زير زميني غني و اقتصادي به سرعت در حال رشد دارد. برخورداري از چنين مواهبي اين امكان را به آسيا داده است كه موقعيت خود را در سطح بين المللي ارتقاء بخشيده و از منافع مشترك و هويت تاريخي خود دفاع نمايند.
ابوترابي يكي از اهداف تاسيس مجمع مجالس آسيايي را ارتقاي همگرايي در اين قاره دانست و گفت: اميد است با پيگيري جدي برنامه ها و مصوبات آن، زمينه دستيابي به اين هدف بزرگ فراهم شود. اگر اين امكان براي كشورهاي اروپايي و آفريقايي به وجود آمده تا با تشكيل اتحاديه اروپايي يا اتحاديه آفريقايي مواضع و اقدامات خود راهماهنگ ساخته و از منافع مشترك خود در صحنه بين المللي دفاع نمايند، چرا ما آسيايي ها با چنين ظرفيت ها و قابليت هايي قادر به انجام چنين مهمي نباشيم؟ بايد خود را باور داشته باشيم و با اراده قوي بر موانع ايجاد همگرايي در آسيا فائق آييم.
وي افزود: از زمان تاسيس مجمع اقدامات مهمي به انجام رسيده و تصميمات سازنده اي مورد تصويب قرار گرفته است. فعاليت ما از زمان اجلاس اصلي سال گذشته در تهارن كه نقطه شروع فعاليت هاي محتوايي مجمع ما محسوب مي شود چشمگير بوده است. در طول پنج ماه گذشته هشت كميته فرعي مجمع تشكيل جلسه داده و تصميمات مهمي اتخاذ شده است. استقبال اعضا براي شركت در جلسات مختلف كميته فرعي نشاندهنده اين واقعيت است كه اعضا با علم به ظرفيت ها و توانايي هاي مجمع مايلند در شكل دهي فعاليت هاي آن نقش آفريني كنند. تنوع موضوعات دستور كار كميته هاي فرعي نيز حاكي از وجود زمينه هاي مختلف فعاليت در جهت همگرائي در آسياست.
ابوترابي گفت: كميته فرعي انرژي طي دو اجلاس خود به موضوع مهم شبكه يكپارچگي كاز در اسيا پرداخت. اميدواريم با پيگيري اعضا بتوانيم اين موضوع مهم را كه همه اعضا از آن بهره مند خواهند شد به نتيجه مطلوب برسانيم. اين كميته فرعي همچنين ايده تشكيل گروه هاي مشورتي در خصوص انرژي را مورد توجه قرار داده كه مي تواند در جهت دستيابي به بازار يكپارچه انرژيدر آسيا مورد بهره برداري قرار گيرد.
وي ادامه داد: كميته فرعي كاهش فقر نيز با پيگيري اهداف برنامه عمل در اين خصوص راهكارهاي مختلف را از جمله در زمينه امكان تشكيل صندوق كاهش فقر در آسيا مورد بررسي قرار داد. كميته فرعي معاهده دوستي در اسيا راه هاي پيگيري اهداف معاهده دوستي را بررسي كرده و بيانيه اصول دوستي و همكاري در آسيا را مورد تائيد قرار داده و بر ارتقاء آگاهي عموم در خصوص اين بيانيه و نقش پارلمان ها در زمينه تصويب قوانين لازم تاكيد كرد. كميته فرعي محيط زيست با در نظر گرفتن جنبه هاي مختلف موضوعات محيط زيستي از جمله در زمينه گرم شدن جهان و درختكاري در سطح وسيع آسيا ، اقدامات آمريكا و رژيم صهيونيستي در خاورميانه را كه آثار زيانباري براي محيط زيست اين منطقه به دنبال داشته است مورد نكوهش قرار داد. كميته فرعي تنوع فرهنگي با احترام به تنوع فرهنگ ها درآسيا، تبادل اطلاعات و تجربيات و برنامه هاي مشترك فرهنگي و همچنين گفت و گوهاي بين الاديان و نقش اعضاء پارلمان ها را در اين زمينه مورد تاكيد قرار داد.
در طول دو روز گذشته نيز كميته هاي فرعي مبارزه با فساد ، چالش ها و فرصت هاي جهاني شدن، همكاري مجمع با دولت هاي عضو تشكيل جلسه داده و راه هاي همگرائي در آسيا را در چارچوب دستور كار اين كميته هاي فرعي مورد بررسي قرار دادند. در عين اين كه در مسير حركت به سوي همگرائي در آسيا موضوعات مختلف، دستور كار مجمع همگي از اهميت بسيار بالايي برخوردارند لازم است روي نكات ديل تاكيد نمايم.
1. ضروري است در اين مرحله از كار مجمع به موضوعات ديگر كه در طول سال گذشته كمتر به آنها توجه شده است نيز بپردازيم. يكي از اين موضوعات توسعه اقتصادي و پايدار و همكاري اعضاء در اين زمينه است . اهميت اين موضوع بر كسي پوشيده نيست كه همكاري كشورهاي آسيايي در زمينه موضوعات منافع كوتاه مدت و دراز مدت اين كشورها را تامين كرده و زمينه را براي هر چه بيشتر نزديك شدن آنها در مسير همگرائي آسيايي فراهم مي كند.
2.ما نبايد از موضوع حمل و نقل در آسيا غافل شويم وجود راه هاي ارتباطي متنوع در آسيا و ظرفيت توسعه بخشيدن آن اين امكان را به ما مي دهد كه از طريق اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب اين قاره به هم تجارت بين كشورهاي آسيايي را تسهيل كرده و نيازهاي مردم را تا حد امكان در داخل قاره تامين كنيم. لذا پيشنهاد مي شود كه در طول سال اينده يكي از موضوعات كميته هاي فرعي مجمع به موضوع حمل و نقل اختصاص يافته و جوانب مختلف اين مبحث مورد بررسي دقيق قرار گرفته و راهكارهاي لازم ارائه گردد.
3.موضوع انرژي يكي از مهمترين موضوعات دستور كار مجمع آسيايي است . در سال جاري دو بار كميته فرعي بازار يكپارچه انرژي تشكيل جلسه داده و مباحث مفيدي مورد تبادل نظر قرار گرفته است بايد اين اعتقاد در ما به وجود آيد كه با پيگيري و همكاري مشترك اعضاي مجمع، قادر خواهيم بود در جهت تشكيل بازار يكپارچه انرژي قدم برداريم. چنانچه چنين مهمي به منصه ظهور برسد، قدم بسيار بزرگي در همگرائي آسيايي برداشته شده است.
موضوع همكاري نزديك پارلمان ها ودولت هاي آسيايي كليد موفقيت و همگرائي در آسياست در اين زمينه نقش كميته فرعي مجمع مجالس آسيايي و دولت هاي عضو مجمع بسيار مهم و حساس است. لذا ضروري است اين كميته فرعي فرايند تعامل و همكاري سازنده مجمع و دولت هاي آسيايي عضو مجمع را پيگيري و تا رسيدن به راهكارهاي مشخص و دقيق به كار خود ادامه دهد.
وي در پايان از از تقاضاهاي دبير كل مجمع مجالس آسيايي و كه با پيگيري مستمر و ارائه گزارشات دقيق و كارشناسان زمينه برگزاري موفقيت آميز كميته هاي فرعي مختلف را فراهم آورده قدرداني كرد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن