تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816439335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناتواني نيروهاي اشغالگر غرب در جنگ فرسايشي افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ناتواني نيروهاي اشغالگر غرب در جنگ فرسايشي افغانستان
خبرگزاري فارس: با توجه به اظهارات نگران كننده مقامات نظامي كشورهاي ائتلافي مستقر در افغانستان كه از ناتواني آنها در جنگ با طالبان ناشي مي‌شود به نظر مي‌رسد كه استفاده از روش‌هاي ديپلماتيك و غيرنظامي بهترين راه حل اساسي براي پايان دادن به جنگ افغانستان باشد.


به گزارش فارس، اظهارات اخير فرماندهان ارشد كشورهاي غربي خصوصا آمريكا و انگليس مستقر در افغانستان مبني بر ناتواني نيروهاي نظامي اين كشورها در مبارزه با شورشيان طالبان و القاعده و درخواست‌هاي پي در پي آنها براي افزايش نيروهاي نظامي در اين كشور براي جلوگيري از عمليات‌هاي رو به افزايش طالبان نشان دهنده آن است كه كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا در رسيدن به اهداف جنگ‌طلبانه خود دچار مشكلات فراواني شده‌اند و براي رسيدن به پيروزي نهايي بايد سال‌هاي طولاني ديگري در افغانستان باقي بمانند كه در واقع ناممكن است.
تقريبا يك ماه پيش يك فرمانده ارشد آمريكايي در افغانستان با اشاره به خستگي جسمي و روحي بيش از حد نيروهاي نظامي اين كشور اعلام كرد كه براي روبرو شدن با خشونت‌هاي رو به رشد افغانستان به هزاران نيروي نظامي ديگر نياز است.
روزنامه "لس‌آنجلس تايمز" در گزارشي كه اواسط شهريور سال جاري( سپتامبر) منتشر كرد به نقل از ژنرال "جفري جي اسلوسر" يكي از فرماندهان ارشد نيروهاي آمريكايي در افغانستان علاوه بر نياز مبرم ارتش آمريكا به نيروهاي ويژه، از اختلاف نظر مقامات نظامي اين كشور خبر داد و نوشت كه با توجه به 34 هزار نيرويي كه در سراسر افغانستان پراكنده شده‌اند هنوز ارتش آمريكا توان شكست دادن گروهاي شورشي را ندارد و نمي‌تواند از انجام عمليات‌هاي ‌نظامي گروه‌هاي شبه نظامي جلوگيري كند.
اسلوسر كه فرماندهي مناطق تحت كنترل نيروهاي آمريكايي در شرق افغانستان را بر عهده دارد با ابراز نگراني از شدت يافتن خشونت‌ها و عمليات‌هاي تروريستي گروه‌هاي شبه‌نظامي عليه نيروهاي آمريكايي اظهار كرد كه براي مبارزه با عمليات‌هاي شبه نظاميان در مناطق مرزي پاكستان، ارتش آمريكا به هزاران نيروي ديگر نياز دارد.
اين در حالي است كه ديگر مقامات نظامي آمريكا هيچ توجهي به اظهارات اسلوسر نكردند.
لس‌آنجلس تايمز در گزارش مذكور تاكيد كرد كه اين امر نشان دهنده اختلاف نظر شديد مقامات نظامي آمريكا از جمله اسلوسر و "ديويد پترائوس" (فرمانده اسبق نيروهاي آمريكايي در عراق) است كه خواستار كاهش سطح نيروها در آينده نزديك شده است.
به خاطر مشكلات فراواني كه براي ارتش آمريكا بوجود آمده است برنامه‌هايي كه براي افزايش تعداد نيروها در افغانستان در نظر گرفته شده‌اند به كاهش نيروها در عراق بستگي دارد.
با توجه به اختلاف نظر مقامات نظامي آمريكا، برخي از مقامات پنتاگون(وزارت دفاع آمريكا) براي استفاده از نيروهاي نظامي در افغانستان تلاش مي‌كنند تا كاهش بيشتري در نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق صورت گيرد.
آنها ترجيح مي‌دهند كه 3 تيپ جنگي از نيروهاي مستقر در عراق را تا پايان سال جاري ميلادي از اين كشور خارج و به افغانستان بفرستند.
فشار فرماندهان آمريكايي مستقر در افغانستان براي بيشتر شدن نيروها در اين كشور، به مهمترين موضوع بحث عمومي مقامات ارشد نظامي آمريكا و منبعي براي ايجاد چالش ميان برنامه‌ريزان پنتاگون تبديل شده است.
اختلاف نظر فرماندهان و مقامات آمريكايي آنچنان زياد شده است كه آنها حتي در بحث اعزام سريع نيروها از عراق به مناطقي از افغانستان كه خشونت در آنها در حال افزايش است با مشكلات اساسي روبرو شده‌ا‌‌ند.
حتي برخي از اين مقامات كه قبلا اظهار مي‌كردند كه ارتش آمريكا در وضعيت مناسبي در افغانستان قرار دارد اكنون مجبور شده‌اند تا اعلام كنند كه در مبارزه با گروه‌هاي شبه نظامي ناتوان شده و قادر به جلوگيري از عمليات‌هاي غافلگيرانه طالبان و القاعده كه همچنان در حال افزايش است نيستند.
اسلوسر در ماه آوريل سال جاري گفته بود كه نيروهاي ائتلافي مستقر در افغانستان حتي بدون كمك لشگرهاي اضافي مي‌توانند در افغانستان به پيروزي دست يابند در حالي كه اخيرا اظهار ناتواني كرده و از دولت آمريكا تقاضا كرد تا با اعزام نيروهاي بيشتر به اين كشور موافقت كند.
وي در ادامه اظهارات خود تاكيد كرد كه ادامه جنگ در افغانستان با سطح كنوني نيروها، كه در حدود 34 هزار نفر است براي دوره زماني طولاني، موجب كند شدن فرآيند رسيدن به پيروزي خواهد شد.
با توجه به درخواست‌هاي پي در پي اين فرمانده ارشد آمريكا و تمايل دولت اين كشور به اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان،‌ حقايق موجود مبني بر خستگي روحي رواني و جسمي اكثر نيروها باعث شده تا اختلاف نظرهاي زيادي در بين مقامات نظامي آمريكا بوجود آيد تا جايي كه يكي از مقامات وزارت دفاع آمريكا كه نخواست نامش فاش شود اظهار كند كه پترائوس براي رسيدن به پيروزي امنيتي اما خطرناك در عراق ابراز علاقه چند‌اني از خود نشان نداده و اعلام كند كه تا ماه جولاي آينده، سطح نيروهاي آمريكايي در عراق تا 15 تيپ كاهش يابد.
با توجه به اين حقيقت‌ها اين موضوع مشخص است كه نيروهاي غربي مستقر در افغانستان با گذشت سالها از جنگ اين كشور همچنان در مبارزه با گروه‌هاي شورشي ناتوان هستند.
با توافقي كه پيشتر با "مايك مولن"رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا صورت گرفت، اولين تيپي كه ماه فوريه از عراق خارج و به افغانستان فرستاده مي‌شود تيپ سوم از لشگر دهم كوهستان نيروي زميني ارتش خواهد بود.
علاوه بر اين تيپ جنگي با حدود 3 هزار و 500 تا 4هزار نفر نيرو، مقامات آمريكا همچنين در صددند تا حدودا 2هزار تن از پرسنل پشتيباني غيرنظامي خود از عراق و حدودا 1300 تن از تفنگداران دريايي را نيز از استان انبار اين كشور خارج كرده و به مناطق غربي افغانستان اعزام كند.
از سوي ديگر مقامات نظامي آمريكا عقيده دارند كه شبه‌نظاميان و گروه‌هاي افراطي از مناطق قبيله‌اي پاكستان بعنوان پايگاهي براي حمله به نيروهاي خارجي در مرزهاي شرقي افغانستان استفاده مي‌كنند كه با اين توجيهات مناطق قبيله‌اي افغانستان را با هواپيماهاي بدون سرنشين "پريداتور" هدف حمله هوايي قرار داده و تعدادي زيادي از روستائيان را كشتند.
كماندوهاي آمريكايي ماه گذشته به خاك پاكستان نيز حمله كردند كه چندين نفر از مردم اين كشور را كشته و زخمي كردند كه اين اقدام موجب عصبانيت شديد دولت اين كشور شد.
خشونت عليه نظاميان خارجي مستقر در مناطق شرقي افغانستان در هشت ماه اول سال جاري بيش از 20 تا 30 درصد افزايش يافت تا جايي كه تنها در ماه جولاي، 9 آمريكايي در حمله شبه‌نظاميان كشته شدند.
برخي از مقامات آمريكايي با توجه به اين موضوعات ابراز نگراني كرده و با ترس به آينده جنگ در افغانستان مي‌نگرند. سطح اقدامات نظامي شبه نظاميان در سال جاري حتي بيشتر از سطح عمليات‌هاي آنها در زمستان سال 2002 خواهد بود كه بيشترين عمليات‌هاي نظامي در آن صورت گرفت كه اين امر موجب رعب و وحشت نيروها و مقامات ارشد آمريكا و ديگر كشورهاي غربي و اختلاف عقيده آنها در اعزام نيروي بيشتر به افغانستان شده است .
اسلوسر با تاكيد بر افزايش سطح حملات و اقدامات نظامي نيروهاي آمريكايي در عراق اظهار كرد كه با توجه به افزايش خشونت گروه‌هاي شبه نظامي، انتظار مي‌رود تا براي جلوگيري از سازماندهي مجدد گروه‌هاي افراطي تا فصل بهار آينده، يك حمله زمستاني در ماه‌هاي آتي به اين گروه‌ها صورت گيرد اما حمله كردن به نيروهاي شبه نظامي بدون كمك نيروهاي اضافي بسيار مشكل است.
علاوه بر فرماندهان آمريكايي برخي از مقامات ارشد كشورهاي غربي از طولاني شدن جنگ افغانستان ابراز نگراني كرده تا جايي كه يكي از فرماندهان بلند پايه ارتش انگليس در افغانستان با تاكيد بر اين كه در جنگ با شبه‌نظاميان طالبان، پيروزي غير‌ممكن است خواستار اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان شد .
"مارك كارلتون اسميت" بلند پايه‌ترين فرمانده نيروهاي انگليس در ولايت هلمند افغانستان چند روز پيش هشدار داد كه جنگ عليه شبه نظاميان طالبان به هيچ عنوان به پيروزي منجر نخواهد شد و مردم و مقامات انگليس نبايد در انتظار يك "پيروزي نظامي كامل" باشند.
كارلتون اسميت در مصاحبه با روزنامه ساندي تايمز تاكيد كرد كه انگليسي‌ها بايد خود را براي رسيدن به توافقي با نيروهاي طالبان آماده كنند زيرا امكان پيروزي تمام عيار در جنگ با آنها وجود ندارد.
فرمانده لشگر 16 نيروي هوايي انگليس در افغانستان كه دومين دور ماموريت نظامي خود در اين كشور را كامل كرده است با اشاره به ناكافي بودن نيروهاي موجود و خستگي بيش از حد آنها گفت كه بايد انتظارات را كاهش داد و بايد دانست كه نيروهاي خارجي در جنگ افغانستان در حال رسيدن به پيروزي نيستند.
با توجه به اين موضوع كه لشگر تحت فرماندهي اسميت طي 6 ماه گذشته بيشترين تلفات در جنوب ولايت هلمند را داشته است وي به خبرنگار ساندي تايمز گفت كه 32 نفر از نيروهاي انگليسي كشته و بيش از 170 تن از آنها نيز مجروح شدند.
اسميت با هشدار به مقامات دولت انگليس افزود كه تعداد زيادي از مردم انگليس تاكيد دارند كه مشكل جنگ افغانستان را بايد تنها از طريق ديپلماتيك حل كرد كه اين موضوع شامل طالبان نيز مي‌شود.
وي با اشاره به انتظارات مردم و قبول اين موضوع كه جنگ افغانستان بسيار طولاني شده افزود كه ادامه جنگ نيروهاي ائتلافي با شبه‌نظاميان طالبان ديگر منطقي به نظر نمي‌رسد و بايد از طريق سياسي اين مشكل را حل كرد.
فرمانده نيروهاي انگليسي در افغانستان در ادامه پيشنهاد كرد كه براي رسيدن به توافقي با طالبان، آنها نيز بايد بپذيرند كه بر سر ميز مذاكره بنشينند.
وي همچنين تصريح كرد كه داشتن هشت هزار نيرو در عمليات‌ها و چهار هزار نيروي ديگر، نشان دهنده فشار زياد بر ارتش انگليس است.
اسميت به خبرنگاران گفت كه 12 هزار نيروي نظامي انگليس كه به مدت دو سال در افغانستان حضور داشتند اكنون شديدا خسته و فرسوده شده‌اند.
انتهاي پيام/.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن