تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819754747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل شركت آب منطقه‌يي مازندران: خشكسالي در استان ادامه خواهد يافت 30 درصد روستاهاي استان از آب بهداشتي بي بهره‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديرعامل شركت آب منطقه‌يي مازندران: خشكسالي در استان ادامه خواهد يافت 30 درصد روستاهاي استان از آب بهداشتي بي بهره‌اند


خبرگزاري دانشجويان ايران - ساري
سرويس: شهرستان‌ها

مدير عامل شركت آب منطقه‌يي مازندران گفت: ‌سال آبي 88-87 سال آبي تنش زائي است و خشكسالي سال گذشته در مازندران ادامه خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه مازندران، عزيزالله واحد در نشستي خبري با اشاره به متوسط 750 ميلي‌متر بارندگي در مازندران افزود: متوسط بارش كشور 250 ميلي متر است و در صورت عدم برنامه ريزي مناسب با تنش آبي مواجه خواهد بود.

وي با اشاره به شاخص 46 درصد در بهره برداري از منابع آب‌هاي سطحي تصريح كرد: سهم مازندران به لحاظ سرمايه گذاري در بخش آب و احداث سد و شبكه تنها 5 درصد است كه اين مقدار با توجه به متوسط 30 درصدي كشور بسيار ناچيز است.

واحد با بيان اينكه بر اساس سند توسعه مازندران سرمايه گذاري استان در بخش آب بايد تا پايان برنامه چهارم به 34 درصد برسد، اذعان داشت: اين موضوع عملاً محقق نخواهد شد چون اعتبارات طرح‌هاي عمراني شركت از جانب دولت و مجلس به طور كامل تخصيص نيافته است.

وي با اشاره به كاهش 64 درصدي بارش در فصل زراعي گذشته افزود: سال گذشته به لحاظ كمبود بارش بسيار پر تنش بود و باعث شد براي استان وضعيت خشكسالي شديد اعلام شود.

مدير عامل آب منطقه‌يي مازندران با اشاره به كمبود 24 درصدي آب در سال گذشته آبي در استان اظهار داشت: 3 درصد اين مقدار مربوط به بخش كشاورزي بود كه اراضي آنها زير كشت نرفت.

واحد ادامه داد: 8 درصد از اين كمبود با اضافه برداشت از آب‌هاي زير زميني مجاز تامين و 13 درصد باقيمانده با همكاري مردم مديريت شد.

وي خاطرنشان كرد: در روش جديد مديريت سال گذشته تفويض اختيارات شركت به مديران شهرستاني به طور كامل انجام شد و مردم در شهرهاي خود مجوز مورد نيازشان را دريافت كردند.

به گزارش ايسنا، واحد اظهار كرد: ‌سال آبي 88-87 سال آبي تنش زائي است و خشكسالي سال گذشته در مازندران ادامه خواهد يافت.

وي افزود: از تمام منابع آبي سدها و آب بند‌ها در سال گذشته استفاده شد و با توجه به اضافه برداشت از آب بندها و بارندگي نامناسب، اقليم خشك و پيش بيني 40 درصد كمبود بارش در سال آينده، از امروز بايد به فكر مديريت منابع آبي استان باشيم.

واحد درخصوص اقدامات شركت آب منطقه‌يي مازندران در سال آينده گفت: در 6 ماهه اول سال آبي، آب جاري در رودخانه‌ها و نهرها را در سدها و آب بندها ذخيره خواهيم كرد و مازاد آن براي تغذيه مصنوعي به دشت‌ها تزريق خواهد شد تا رطوبت خاك حفظ شده و آب فقط به دريا هدايت نشود.

وي با اشاره به بارندگي‌هاي اخير گفت:‌ عدم رعايت حريم مجاري آبي رود خانه‌ها وتجاوز به انهار، باعث وارد شدن خسارت به مجاري آبي استان شده است.

به گزارش ايسنا، مدير عامل آب منطقه‌يي مازندران با بيان اينكه متوسط بارندگي استان سالانه 700 ميلي متر است، افزود: در بارندگي‌هاي اخير در 20 دقيقه 100 ميلي متر باران بارن باريد و قسمت عمده‌اي از آب قابل ذخيره از دست رفت.

واحد يكي از مشكلات اساسي استان را تامين آب شرب براي روستائيان دانست و گفت: شاخص بهره‌مندي روستا‌ها از آب شرب 70 درصد است و 30 درصد از روستاهاي مازندران از آب بهداشتي بي بهره‌اند.

وي با اشاره به تامين آب شرب روستاها با ايجاد طرح‌هاي آب رساني اظهار كرد: طرح آب رساني ساري با هزينه 40 ميليارد توماني در حال اجراست و 40 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است كه اميدواريم با اختصاص يافتن اعتبارات تا 3 سال آينده آب مورد نياز اين شهرستان تامين شود.

واحد با بيان اينكه آب رساني شهرهاي بابل، اميركلا ، فريدون‌كنار و بابلسر از محل سد البرز تامين خواهد شد، اعتبار مورد نياز اين طرح را 46 ميليارد تومان عنوان كرد و افزود: اين طرح بسيار مهم است و 650 هزار نفر از مردم استان را تحت پوشش قرار خواهد داد كه در صورت تامين اعتبار تا 3 سال آينده اجرايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مدير عامل شركت آب منطقه‌يي مازندران اجراي طرح انتقال آب در شهر‌هاي سادات شهر، كتالم و رامسر را از محل سد مجيران عنوان كرد و افزود: اعتبار اين طرح 19 ميليارد تومان است و 43 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

واحد با اشاره به كمبود آب در شهرهاي كياكلا، بهنمير و جويبار گفت: در طرح انتقال آب در اين شهرها مشكل كياكلا حل شده و طرح انتقال آب به بهنمير وجويبار نيز تا پايان سال اجرائي خواهد شد.

وي به اعتبار 9 ميليارد توماني اين طرح اشاره كرد و ادامه داد: 98 روستا در اين طرح قرار دارند و 30 هزار نفر نيز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

واحد افزود: قرار بود آب رساني به زيرآب و شيرگاه از محل چشمه دراسله انجام شود كه بعد از روبرو شدن با مخالفت‌هاي مردم روستاي مجاور كار متوقف شد.

وي خاطرنشان كرد : در حال بررسي براي تامين آب از محل ديگري براي زيرآب و شيرگاه هستيم.

واحد يادآور شد: تا به حال منابع تامين آب استان چاه‌ها بودند ولي رويكرد استفاده از آب‌هاي سطحي آغاز شده تا بخش عمده آب استان از اين محل تامين شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن