تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817123720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خبرنگاران مستند دفاع مقدس :متولي حفظ تصاوير و اسناد دفاع مقدس كيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خبرنگاران "مستند دفاع مقدس ":متولي حفظ تصاوير و اسناد دفاع مقدس كيست
با سه خبرنگار "مستند دفاع مقدس" در اتاق كاري شان كه بيش از 3 هزار حلقه نوار و انبوهي از يادداشت و كتاب در آن خودنمايي مي كرد، ملاقات كردم. آنها را بي شيله پيله ديدم و هنوز اثرات ذوق زدگي از چندين ماه در حال و هواي دفاع مقدس بودن ، در آنها ديده مي شد.


"ايمان مرآتي" گفت: در طول دوران خدمت ام در صداوسيما اگر كاري كردم، همين كار بود.
"حميد امامي" درس هاي دفاع مقدس را بي شمار دانست و افزود: كارهاي بزرگ جنگ كه بوسيله جوانان انجام شد نشان مي دهد جوانان اين مملكت، انديشه هاي بلند و همت عالي داشتند كه مي تواند باعث تحرك نسل جوان امروز باشد.
"مجتبي قاسم زاده" هم دليل اجراي سه نفره را نشان دادن همدلي سپاه، بسيج و ارتش در دوران دفاع مقدس خواند و گفت: خوشحالم كه مي شنوم اين مستند اولين كار گروهي موفق در اين عرصه بوده است.
آنچه مي خوانيد چكيده اي از گفتگوي 90 دقيقه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا با خبرنگاران "مستند دفاع مقدس" است كه به گفته خودشان چون حرف هاي هر سه آنها يكي بود، همه مطالب را به نقل از هر سه آنها مي آوريم.
"ايمان مرآتي"، "حميد امامي" و "مجتبي قاسم زاده" از تجربه ها و يافته هايشان در زمان ساخت اين مستند گفتند و سئوالات ما را هم پاسخ دادند.
*** آرشيو دفاع مقدس مظلوم تر از بچه هاي جنگ است
تصاوير مربوط به دوران دفاع مقدس به دليل اينكه عمدتا ازطريق يگانهاي رزمي و برخي سازمانها و نهادها با دوربين هاي آماتور تهيه شده است، در حال از بين رفتن است و به شدت در مورد اين اسناد كه گنجينه ملي ما هستند اعلام خطر مي كنيم. متولي حفظ اين تصاوير كيست؟ اين سرمايه ملي را چگونه بايد حفظ كرد؟
مطمئنا اگر مي خواهيم فرهنگ رشادت هاي دفاع مقدس را بسط و گسترش دهيم، بايد حفظ اين تصاوير نظام مند شود و از همه مهمتر براي آنها مالكيت ملي تعريف شود، نه اينكه هر شخص يا ارگاني ادعاي مالكيت تصاوير دفاع مقدس را داشته باشد.
نكته ديگري كه به آن رسيديم نبود لزوم استفاده از تصاوير شخصيت هاي مختلف اعم از منفي و مثبت است . به نظر ما نگاه به اين تصاوير بايد عوض شود و آنها را جزو مستندات تاريخي كشور بشناسيم.
در مورد اسناد مكتوب هم وضعيت چندان بهتري نداريم. گاهي در مورد يك رويداد چندين روايت كاملا متناقض مي ديديم . در مورد اين اسناد بايد مرجعي متولي شود و مطالب را صحيح و كامل نمايد.
پيشنهاد جدي ما اين است كه هرچه سريع تر بايد براي گردآوري و ضبط علمي اين آثار گرانبها يك متولي تعريف شود و با اعلام يك فراخوان همه تصاويري كه حتي ممكن است مردم هم در منازلشان داشته باشند جمع آوري شود.
***چگونگي توليد
حدود دوازده نفر بطور مستقيم در اين كار نقش داشتند كه از نخستين ساعات روز تا بعد از نيمه شب مشغول فعاليت بودند. چند ماه كار تحقيق، مطالعه و بررسي آرشيو تصاوير به طول انجاميد و براي انتخاب يك پلان، گاه ساعت ها زمان صرف مي شد. با توجه به اينكه بخش اعظم كار در ماه مبارك رمضان توليد شد، حال و هواي معنوي خاصي بر گروه حاكم بود.
براي اولين بار تلاش كرديم تمام تصاوير با متن و موضوع مرتبط باشد و به عنوان مثال براي تشريح هر عمليات فقط از تصاوير همان عمليات استفاده كرديم.
براي حفظ حال و هواي دوران دفاع مقدس از مصاحبه هاي روز استفاده نكرديم و تنها به سراغ تصاوير آرشيوي رفتيم كه كار ما را بسيار دشوار كرده بود، چرا كه به ضعف فراوان تصاوير دفاع مقدس در آرشيوهاي مختلف بخصوص خارج از صداوسيما پي برديم .
كار تحقيقي ما شامل مطالعه و بررسي كليه كتاب هاي موجود در باب دفاع مقدس، گفتگو و مصاحبه هاي عميق با فرماندهان دوران جنگ، مرور آرشيو تصاوير موجود در صداوسيما و ساير ارگان ها و حتي تصاوير دريافتي از اشخاص بود.
***ويژگي هاي"مستند دفاع مقدس"
يكي از ويژگي هاي مهم مستند دفاع مقدس مطرح كردن زواياي جديدي از جنگ براي بار اول بود. تنها به الله اكبر گفتن ها، شهادت ها و پيروزي هاي جنگ تحميلي نپرداختيم و حقايق مستند جنگ را هم به تصوير كشيديم. از بحث و جدل هاي فراوان فرماندهان پيش از هر عمليات گفتيم، از نقش رهبري امام رضوان ا... تعالي عليه كه با وجود فرماندهي قدرتمندانه شان به فرماندهان اجبار نمي كردند و مي فرمودند: تدبير و توكل كنيد. گفتيم تلاش كرديم تنها به ميدان نبرد و عمليات ها نپردازيم و از پشت صحنه هاي جنگ بگوييم و از اتفاقاتي كه در شكل گيري هر عمليات موثر بود. نقش جهاد سازندگي را در عمليات ها بررسي كرديم و بزرگي كارشان را يادآور شديم.
مجموع مستند دفاع مقدس تلاش كرد اين واقعيت را نشان دهد كه حماسه دفاع مقدس ملت ايران آميزه اي از ايمان ، همت ،‌تدبير ، توكل و ايثار بوده است .
***مقام معظم رهبري و دفاع مقدس
يكي از مسايلي كه بصورت روشني برايمان بروز كرد اين بود كه رهبر معظم انقلاب را كمي بيش از پيش شناختيم. آيت الله خامنه اي 25 سال پيش همان شخصيتي را داشت كه امروز دارد و ذره اي در كلام ايشان تغيير نديديم. در لباس بسيجي و سپاهي و ارتشي ايشان را نزديك به صحنه ديديم كه همواره به دور از همه جنجال ها و حاشيه هاي سياسي، با آگاهي و اشراف كامل به مسائل دفاع مقدس مي پرداختند.ايشان شخصا بيش از هر مسوول ديگري در لباس رزم در جبهه ها حضور داشته اند.
***نقد "مستند دفاع مقدس"
تا امروز خيلي ها با ما تماس گرفتند و در مورد اين كار صحبت كردند كه اكثر آنها ابراز رضايت كردند. بسياري از كساني هم كه تصاويرشان در اين مجموعه پخش شد، به واحد مركزي خبر تلفن كردند و با آنها آشنا شديم. ظاهرا اتفاق جديدي در حال رخ دادن است كه بتوانيم با حضور اين آدم ها كه تاكنون نمي شناختيم، گزارش تهيه كنيم. اما دوست داريم نقد كارمان را هم بدانيم، چون اين كار در نوع خود يك كار جديد محسوب مي شود و به قول سردار محسن رضايي نمي شود يك مستند تاريخي نوزده قسمتي ساخت كه بدون اشكال باشد.
*** كلام آخر...
اين يك جنگ معمولي نبود. جنگي بود كه براي اولين بار آمريكا و شوروي را در كنار يكديگر قرار داد تا براي مقابله با نظام اسلامي به صدام كمك برسانند. در اين جنگ براي اولين بار در دنيا از كشوري به كشور ديگر هواپيماي جنگي اجاره داده شد تا رژيم بعث شهرهاي ايران را بمباران كند.
اين جنگ اولين هاي زيادي را در تاريخ دنيا رقم زده است كه بررسي آنها نشان مي دهد كه ما در مظلومانه ترين شكل ممكن دفاع كرديم و حق خود را گرفتيم.
*** هديه مستندسازان دفاع مقدس
موقع خداحافظي بود كه "حميد امامي" دست نوشته اي به من داد و گفت: اين آخرين پيام حضرت امام (ره) به مناسبت هفته دفاع مقدس است كه در تاريخ اول مهرماه سال 1367 به مردم سفارش كردند. متن اين پيام را به عنوان هديه گروه مستندساز دفاع مقدس مي آورم:
... خانواده هاي شهدا، تا هميشه تاريخ اين مشعل داران راه اولياء، افتخار روشنايي طرق الي الله را به عهده گرفته اند. مجروحين و معلولين، خود چراغ هدايتي شده اند كه در گوشه گوشه اين مرز و بوم، به دين باوران، راه رسيدن به سعادت آخرت را نشان مي دهند، راه رسيدن به خداي كعبه را. اسرا در چنگال دژخيمان، خود سرود آزادي اند و احرار جهان آنان را زمزمه مي كنند. مفقودين عزيز، محور درياي بي كران خداوندي اند، و فقراي ذاتي دنياي دون، در حسرت مقام والايشان در حيرتند. از شهدا كه نمي شود چيزي گفت. شهدا، شمع محفل دوستانند. شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادي وصولشان "عند ربهم يرزقون" اند و از نفوس مطمئنه اي هستند كه مورد خطاب "فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي" پروردگارند. اينجا صحبت عشق است و عشق، و قلم در ترسيمش بر خود مي شكافد.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن