تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798716283




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمبود مواد مغذي قدرت فراگيري دانش آموزان را كاهش مي دهد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كمبود مواد مغذي قدرت فراگيري دانش آموزان را كاهش مي دهد
توسعه و رشد كشورها بيش از هر چيز به نيروي انساني ماهر و توانمند وابسته است نسلي كه بتواند دانش فني با زمان و مكان را ابداع كند، نسلي كه توانمندي كار فكري و بدني را داشته باشد، نيروي كار سالم و ماهر از مزرعه، معدن، كارخانه تا حضور در صحنه هاي علمي و دانشگاه ها ضامن بقا و توسعه هر كشور است.

كارشناس آموزش ابتدايي با بيان اين كه سرمايه گذاري براي تغذيه صحيح كودكان و دانش آموزان يك سرمايه گذاري مقرون به صرفه است مي گويد: بهره اين سرمايه گذاري حياتي، افزايش توليد در عرصه هاي مختلف خلق دانش فني و رهايي از وابستگي همراه با داشتن نسلي سالم و پويا است.محمد آوان مي افزايد: دوران مدرسه از نظر تغذيه اي دوره قابل توجهي است چرا كه هنوز كودك در مرحله رشد قرار دارد، اگر چه روند رشد به صورت نسبي يكنواخت ادامه دارد اما سال هاي آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ويژه در دختران است بنابراين تامين انرژي مورد نياز بسيار ضروري است.وي با تاكيد بر اهميت و نقش تغذيه در رشد، سلامت و همچنين قدرت يادگيري در كودكان متذكر مي شود: كمبود مواد مغذي باعث كاهش قدرت فراگيري كودكان مي شود.

به گفته وي ميزان انرژي مورد نياز كودكان مدرسه اي به دليل تفاوت در اندازه بدن، ميزان تحرك و سرعت رشد آن ها متفاوت است و در صورتي كه انرژي مورد نياز كودك به خوبي فراهم نشود، رشد وي مختل خواهد شد.

وي يكي از بهترين روش ها براي اطمينان از تامين نيازهاي تغذيه اي كودكان مدرسه اي را استفاده از گروه هاي غذايي عنوان و توصيه مي كند: در برنامه غذايي روزانه دانش آموزان از گروه هاي نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، ميوه ها و سبزي ها، حبوبات و مغزها، شير و لبنيات و گروه چربي ها استفاده شود.

وي ادامه مي دهد: علاوه بر استفاده از 5 گروه اصلي غذايي در برنامه غذايي دانش آموزان براي تامين نيازهاي تغذيه اي كودكان در اين سن، توجه به دريافت مقادير كافي مواد مغذي و پيشگيري از كمبودهاي تغذيه اي از اهميت ويژه اي برخوردار است.وي با بيان اين كه از جمله كمبودهاي تغذيه اي موجود در كشور سوء تغذيه ناشي از كمي دريافت پروتئين و انرژي، كمبود يد، كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن مي باشد، مي گويد: ساير كمبودها شامل كمبود ويتامين هاي گروه B مثل ويتامين B2، B1 و D است.

وي اضافه مي كند: برخي از اين كمبودها به دليل فقر مواد مغذي در غذاهاي منطقه، همه گروه هاي سني را درگير مي كند اما كودكان به دليل افزايش نياز در دوران رشد بيشتر در معرض خطر قرار مي گيرند.

ميان وعده هاي غذايي
وي براي جلوگيري از كمبودهاي تغذيه اي با تاكيد بر اهميت وعده هاي غذايي توصيه مي كند: كودكان سن مدرسه علاوه بر سه وعده غذايي اصلي نياز به ميان وعده دارند و بين صبح تا ظهر و ظهر تا شب ميان وعده مصرف كنند.

به گفته اين كارشناس در صورتي كه در ميان وعده هاي غذايي از نان و تخم مرغ، ساندويچ مرغ، كتلت، انواع كوكوها مثل كوكوي سيب زميني و يا شير و كيك استفاده شود بخشي از پروتئين مورد نياز كودكان اين سنين تامين مي شود.

وي معتقد است كه با وجود گسترش وسايل ارتباط جمعي و افزايش آگاهي هاي عمومي در سطوح مختلف و نيز ارتقاي سطح زندگي و متنوع شدن تغذيه مردم در چند دهه اخير، هنوز در بسياري از خانواده ها به اين مسئله توجه نمي شود.

وي مي گويد: با توجه به مقوله مذكور لازم است به والدين آگاهي هاي لازم داده شود چرا كه افزايش آگاهي والدين در تامين نيازهاي غذايي كودكان و پيشگيري از كمبودهاي تغذيه اي نقش مهمي دارد.

وي بر آشنايي بيشتر والدين با چگونگي استفاده از مواد غذايي اصلي تاكيد مي كند و متذكر مي شود: والدين بايد بدانند هر يك از مواد غذايي به نوبه خود داراي اهميت هستند و بايد روزانه مصرف شوند.

وي با تاكيد بر مصرف سبزي ها و ميوه ها مي افزايد: سبزي ها بايد بيشتر به صورت خام مصرف شوند تا ويتامين هاي آن حفظ شود و مصرف ميوه كامل بيشتر از آب ميوه و آب ميوه هاي طبيعي بيش از انواع كارخانه اي توصيه مي شود.

وي بر در نظر گرفتن ميان وعده هاي دانش آموزان از مواد مغذي مانند ميوه، انواع ساندويچ هاي خانگي، انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته، فندق، كشمش و... تاكيد و اضافه مي كند: بايد از مصرف تنقلاتي مانند چيپس و پفك در حد امكان خودداري كرد و مصرف غذاهاي فرآوري شده نظير سوسيس، كالباس و انواع كنسرو را به حداقل رساند.به گفته وي بايد كودكان را به خوردن صبحانه مناسب مثل نان و پنير و گردو، نان، تخم مرغ، نان و كره و خرما و... عادت داد و مواد مغذي مثل خرما كه حاوي ويتامين ها و مواد مغذي مورد نياز بدن است به همراه مغزها نظير گردو، بادام و يا دانه هاي روغني نظير كنجد و يا همراه با شير را در برنامه غذايي كودك گنجاند.

وي توصيه مي كند: براي كودكان مصرف قند و شكر را بايد به حداقل رساند و به جاي آن از شيرين كننده هاي مفيد مثل عسل كه علاوه بر طعم شيرين سرشار از مواد مغذي مورد نياز براي بدن است، استفاده كرد.وي مي گويد: آموزش تغذيه بايد در مطالب آموزشي كلاس درسي تلفيق شود و در بعضي مواقع بايد به كودكان سن مدرسه آموزش داد كه از مواد غذايي مثل نان و غلات، برنج، ماكاروني، سبزي، ميوه، شير، ماست، پنير، گوشت، ماهي، ماكيان، لوبيا، عدس، آجيل بيشتر و از چربي و قند كمتر استفاده كنند.

نقش مدارس
آوان در خصوص نقش مدارس در ارتقاي آموزش تغذيه متذكر مي شود: مدارس مي توانند كودكان را وادار به تهيه تصاويري در مورد مواد غذايي سالم و يا تهيه پوستري براي بوفه مدرسه كنند و مواد خوراكي سالم و ميوه، سبزي، حبوبات، لقمه هاي سرپايي كم چرب را تهيه و به صورت سيار در مكان هاي ورزشي ارائه دهد.

وي توصيه مي كند: مدارس از دادن غذا به عنوان پاداش براي رفتار رضايت بخش كودكان خودداري كنند.

وي ادامه مي دهد: مدارس بايد به كودكان توجه كنند كه مصرف روزانه غذا را يادداشت و با استفاده از هرم راهنماي غذا كيفيت تغذيه خود را ارزيابي كنند.

به گفته وي از ديگر وظايف مدارس مشمول كردن والدين از طريق تكاليف خانگي در آموزش تغذيه، آموزش نحوه خواندن و بحث در مورد برچسب هاي غذايي، وادار كردن معلمان و پرسنل مدرسه از نظر عادات سالم مصرف غذايي عنوان مي كند.وي معتقد است انجام اقدامات لازم براي فراگيري و آگاهي از نيازهاي غذايي دانش آموزان، اصلاح رفتارهاي تغذيه نامطلوب و همچنين توصيه هاي كاربردي لازم و مناسب براي بهبود شيوه تغذيه آن ها در برنامه هاي آموزشي، بيان نقش و اهميت تغذيه در يادگيري و درك مطلب، اهميت مصرف صبحانه، تشويق به خوردن شير و لبنيات و انواع سبزي و ميوه، بيان آثار زيان بار مصرف شكلات، شيريني، تنقلات غذايي كم ارزش و... تاثير فزاينده اي در بهبود تغذيه دانش آموزان دارد.

وي برنامه ريزي مناسب براي ايجاد يك بوفه غذايي سالم در مدرسه همراه با دانش آموزان و آگاهي آن ها در مورد مصرف غذايي سالم را ضرورت دانست.
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن