تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804690693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت ميهمان؛ رويكرد غيرمنصفانه رسانه‌هاي جمعي در قبال تجارت با آفريقا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يادداشت ميهمان؛ رويكرد غيرمنصفانه رسانه‌هاي جمعي در قبال تجارت با آفريقا
خبرگزاري فارس: در حالي كه چين، هند و تركيه گوي سبقت را در تجارت با اتيوپي از ديگر كشورها ربوده‌اند، تاجران كشورمان به خاطر تبليغات منفي آگاهانه يا ناآگاهانه رسانه‌هاي گروهي، اين بازار بالقوه و بسيار مهم را از دست داده‌اند.


به گزارش خبرگزاري فارس در حاليكه نزديك به 23 سال از قحطي سال 85 - 1984 در اتيوپي مي گذرد، متأسفانه هنوز نام اين كشور در اذهان عمومي مترادف با گرسنگي و فقر است. اين در حالي است كه اتيوپي سومين بازار بزرگ آفريقا و دومين مقصد كالاهاي ايران در بين كليه كشورهاي آفريقا است و اين كشور با برخورداري از بيش از 80 ميليون جمعيت (سومين كشور پرجمعيت آفريقا و نزديك‌ترين آنها به كشورمان) و داشتن ديدگاه مثبت در مقامات و عامه مردم نسبت به ايران و محصولات ايراني، يكي از بازارهاي هدف ايران مي باشد.

* چرا اتيوپي مهم است؟

متأسفانه در اثر تبليغات منفي (آگاهانه يا ناآگاهانه) رسانه هاي گروهي در كشورمان، تصوير بسيار منفي و تيره‌اي از اتيوپي در ذهن مردم و افكار عمومي ايران به وجود آمده است. اين موضوع يكي از مهمترين عوامل بازدارنده در توسعه مناسبات اقتصادي ايران و اتيوپي محسوب مي شود. چه بسيار شركتهاي ايراني كه در پاسخ به فراخوان ها (و حتي تماس هاي تلفني) مسئول بخش اقتصادي سفارت، رغبت چنداني براي برقراري ارتباط تجاري با اتيوپي ـ عليرغم تشريح وضعيت بازار اتيوپي ـ نشان نداده و نمي دهند. يكي از گلايه هاي هميشگي شركت‌هاي اتيوپيايي، عدم پاسخگويي (حتي پاسخ منفي) شركت هاي ايراني، به درخواست هاي تجاري ايشان است.
اين كشور در طي سال‌هاي گذشته با عنايت بر اتخاذ سياستها و برنامه هاي توسعه اقتصادي، در پرتوي ثبات سياسي و اجتماعي و دريافت انواع كمكهاي خارجي و بين المللي توانسته است در طي سالهاي 2006-2002 به معدل رشدي بـرابــر با 7/10 درصد نايل گردد. اتيوپي در عرصه دامداري كشوري با آينده درخشان است. دارا بودن 42 ميليون رأس گاو، 5/25 ميليون رأس گوسفند، 4/24 ميليون راس بز، 3/2 ميليون نفر شتر و 7 ميليون رأس اسب اين كشور را هم اكنون در زمره بزرگترين كشور دامدار آفريقا و نهمين در دنيا قرار داده است. .براساس درآمد سرانه 110 دلار و آمار سال 2005 توليد ناخالص ملي (GNP ) اين كشور 25/8 ميليارد دلار برآورد شده است.
دارا بودن شركت هواپيمايي با بيش از 60 سال سابقه فعاليت و بهره برداري از بهترين هواپيماها با تكنولوژي روز، بهره برداري از فرودگاه بين المللي و مدرن آديس آبابا كه در آفريقا بي نظير است، در دست ساخت بودن پنج هتل پنج ستاره در اين شهر علاوه بر وجود هتل هاي بزرگ شرايتون و هيلتون كه در نوع خود در كل آفريقا نظير ندارد، وجود مركزيت اتحاديه آفريقا AU و نيز دفتر آفريقايي سازمان ملل متحد UN و كميسيون اقتصادي سازمان مزبور در آفريقا UNECA از اتيوپي چهره اي بين المللي و ديپلماتيك ساخته است.
بر اساس سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در خصوص گسترش روابط با قاره آفريقا و عضويت كشورمان به عنوان نماينده ناظر در اتحاديه آفريقاAU، در يازدهمين اجلاس سران اين اتحاديه در سال جاري در شرم الشيخ مصر، اتحاديه آفريقا كشورمان را به عنوان شريك جديد خود پذيرفت و قرار است در سال 2009 ميلادي اجلاس ايران و آفريقا در تهران برگزار شود. اين امر زمينه و بستر مناسبي براي گسترش همه جانبه روابط با كشورهاي آفريقا بخصوص با اتيوپي كه مقر اتحاديه آفريقاست، خواهد بود.
با عنايت به نياز اتيوپي به توسعه زيرساختهاي اقتصادي از جمله توسعه راهها، ارتباطات، انرژي و نيز بخشهاي كشاورزي و منابع آبي، منابع كاني و معادن و صنعت اين كشور و نيز مزيت اتيوپي در دسترسي به ساير كشورهاي آفريقايي از طريق بازار مشترك جنوب و شرق آفريقا موسوم به كومسا (با عضويت 20 كشور و جمعيتي بالغ بر 380 ميليون نفرجمعيت)، فرصتهاي سرمايه گذاري و صدور خدمات فني و مهندسي و همچنين صدور كالاهاي مصرفي و سرمايه گذاري به اين كشور با هدف توسعه و تعميق مناسبات تجاري يكي از بزرگترين و پر رونق ترين بازارهاي قاره آفريقا به شمار مي آيد.
شايان ذكر است كه نياز بازار مصرفي اتيوپي به طور كلي از خارج تأمين مي شود. در پرتوي ثبات سياسي و اجتماعي در اين كشور، تعداد بسياري از بنگاههاي توليدي خارجي از كشورهاي مختلف جهان اقدام به سرمايه‌گذاري در اتيوپي نموده و محصولات توليدي را مستقيماً به بازار داخلي و يا به كشورهاي همجوار صادر مي نمايند.

* چين، هند و تركيه گوي سبقت را از ديگران در تجارت با اتيوپي ربوده‌اند

همچنين عليرغم وجود بازار گسترده براي كالاهاي توليدي جمهوري اسلامي ايران به دليل عدم شناخت تجار داخلي از آن، ساير رقباي تجاري جمهوري اسلامي ايران در آفريقا از قبيل چين، تركيه و هند به سرعت درحال گسترش حوزه نفوذ خود در اين بازار بزرگ مي باشند به نحوي كه شايد در آينده براي حضور در اين بازار پرداخت هزينة زيادي از سوي صادر كنندگان ايراني ضروري گردد.

* فرصتهاي سرمايه‌گذاري:

در اين ارتباط ترجيحاً مشاركت بخش خصوصي كشورمان در برنامه خصوصي‌سازي دولت اتيوپي بويژه در زمينه هاي توسعه زير ساختهاي اقتصادي از جمله توسعه راهها، ارتباطات، انرژي و غيره؛ توسعه بخش كشاورزي و منابع آبي؛ توسعه منابع و معادن؛ مشاركت در امر توليدات انواع محصولات صنعتي نظير ايجاد خطوط توليد انواع كاميون، خودرو ترانسفورمر و يا توليدات غير صنعتي نظير ايجاد كارخانه هاي كالاهاي مصرفي با عنايت بر هزينه توليد ارزان و وجود برخي منابع و مواد خام اوليه و در دسترس نظير بيشتر اقلام كشاورزي و دامي،پوست و چرم ارزان قيمت اقدام نمايند.
كليه محصولات توليدي در اين كشور به دليل دسترسي به ساير بازارهاي كشورهــــاي آفريقايـــي( اعضاي بازار مشترك جنوب و شرق آفريقا مشهور به COMESA) و نيز لغو هرگونه تعرفه گمركي براي واردات كالاهاي توليد شده در اتيوپي در نزد برخي از كشورها نظير ايالات متحده آمريكا و ژاپن جذابيت سرمايه گذاري در اين كشور را دوچندان نموده است.

* فرصتهاي صدورخدمات فني و مهندسي:

اتيوپي زمينه هاي بسيار فراواني براي صدور خدمات فني و مهندسي كشورمان دارد. اين كشور يكي از بزرگترين دريافت كنندگان كمكهاي جهاني از كشورها و مجامع بين المللي در قاره آفريقا است، اتيوپي علاوه بر بودجه و درآمد حاصل از صادرات خود سالانه صدها ميليون دلار كمك مستقيم بين المللي دريافت مي دارد كه اين منابع با نظارت بين المللي صرف اجراي پروژه هاي عمراني مختلف در اين كشور مي گردد.
بدليل ضعف مفرط شركتهاي مشاوره اي و ساختماني در اتيوپي، همچنين فقدان زير ساختارها و بويژه ظرفيت هاي لازم براي پذيرش و جذب منابع تخصيصي، پروژه هاي فني و مهندسي بزرگ اين كشور اغلب توسط شركت هاي خارجي به انجام مي رسد.
بر اين اساس شركتهاي بزرگ و معتبر كشورمان مي توانند از فرصت بسيار مغتنمي كه براي حضور فعال در اتيوپي وجود دارد بهره برداري نمايند. اين امر نياز به ايجاد دفتر ثابت در آديس آبابا دارد و مي توان با ثبت يك شركت نسبت به استقرار نمايندگان چند شركت معتبر ايراني در آن اقدام نمود. طبعاً هر شركت زمينه هاي فعاليت خاص خود را تعقيب خواهد نمود و هزينه هاي مرتبط با ايجاد شركت ثبت شده بين بخشهاي خصوصي ذيربط تقسيم خواهد گرديد كه نتيجه آن حضور فعال در مناقصه ها و پروژه هاي بزرگ اين كشور و كاهش هزينه هاي راهبري دفتر شركت مورد اشاره خواهد بود. طبعاً در صورت توافق شركتهاي مدنظر، تنها يك يا دو نفر امور مربوط به تعدادي از شركتهاي ايراني را مي توانند به انجام برسانند و از فرصتهاي موجود براي صدور خدمات فني و مهندسي كشورمان به اتيوپي بهره برداري نمايند.

* فرصت صدور كالاهاي مصرفي و سرمايه اي توليدي كشور:

با عنايت به جمعيت نسبتاً بالاي اتيوپي (80 ميليون نفر) و وجود بازار مصرف براي كالاهاي وارداتي و نظر به عدم توليد كالاهاي مورد نياز در اين كشور شرايط بسيار مناسبي براي صادرات كالاهاي مصرفي و سرمايه اي براي جمهوري اسلامي ايران در اتيوپي مهيا مي باشد. اين در حالي است كه بر اساس نرخ تعرفه هاي جاري گمرك اين كشور شرايط ورود كالاهاي برقي، مكانيكي و سرمايه اي به مراتب بهتراز ساير كالاها بوده و كشورمان با استفاده از اين مزيت مي تواند از طريق اتيوپي كالاهاي توليدي خود را به اين كشور و حوزه شمال شرق قاره آفريقا معرفي نمايد.
لازم به ذكر است كه دولتمردان اين كشور مصمم به توسعه شبكه ترابري و حمل ونقل جاده اي خود از بندر جيبوتي به ساير نقاط اين كشور مي باشند تا بتوانند مشكل عدم دسترسي اين كشور به آبهاي آزاد بين المللي را مرتفع ساخته و ضمناً حوزه صادرات مجدد خود را فعال سازند.
با عنايت به شرايط موجود در اين كشور مي توان گفت اتيوپي ديگر گرسنه نيست، تشنه محصولات و خدمات ايراني است.

* سعيد توفيقي رايزن بخش اقتصادي سفارت جمهوري اسلامي ايران در اتيوپي
انتهاي پيام/
 چهارشنبه 17 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن