تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815461280




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امام جمعه قطيف عربستان: تكريم شخصيت علامه عسگري همايش‌هاي برتري را مي‌طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: امام جمعه قطيف عربستان: تكريم شخصيت علامه عسگري همايش‌هاي برتري را مي‌طلبد
گروه بين‌الملل: علامه «مرتضي عسگري» استحقاق بزرگداشت و تكريم را به‌ بهترين نحو دارد و با اين‌كه همايش سالگرد ايشان داراي محاسن و مزايايي است، اما شخصيت چندبُعدي وي همايشي بزرگ‌تر و مهم‌تر را مي‌طلبد و مسئولان مي‌توانستند مراسم را بهتر برگزاركنند.
علامه «حسن صفار» امام و خطيب جمعه قطيف عربستان در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) پيرامون همايش نخستين سالگرد ارتحال علامه عسگري(ره) با بيان اين انتقاد تصريح‌كرد: به‌خاطر ايام عيد فطر و حضورنداشتن بسياري از شخصيت‌ها اين همايش در زمان نامناسبي برگزارشد كه اميدواريم در آينده و دوره‌هاي بعدي، در سطحي بالاتر برگزارشود.

رويكردهاي متفاوت نسبت به مبحث وحدت

وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ايكنا ‌كه آيا مطرح‌كردن علامه عسگري به‌عنوان يكي از مناديان و مؤسسان وحدت و تقريب مذاهب، با آثار او كه بيشتر در پي تبيين مواضع شيعي چون «عبدالله بن سبأ و اساطير اخرى» (افسانه عبدالله بن سبا) و «أحاديث أم المؤمنين عائشة»(نقش عايشه در اسلام) است، سازگار است يا خير؟ گفت: درباره مبحث وحدت اسلامي رويكردهاي متفاوتي وجود دارد؛ رويكرد نخست معتقد است كه مسلمانان بايد با يكديگر آميخته‌شوند؛ اين رويكرد كه معتقداني همچون سلفي‌ها دارد ويژگي‌هاي منحصرد به‌فرد هر مذهب را كنارمي‌زند تا شيعه بسان اهل‌تسنن در آمده و امر وحدت اسلامي با روند تك‌مذهبي و آن‌هم سلفي، محقق‌‌شود.

صفار با اشاره به نظريه مخالف كه توسط برخي از شيعيان ارائه شده‌است، تصريح‌كرد: اين رويكرد معتقد است امر وحدت اسلامي فقط با چنگ‌زدن و پيروي از آموزه‌هاي مكتب اهل‌‌بيت(عليهم‌السلام) امكان تحقق پيدا‌مي‌كند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمين شيخ حسن صفار با رد اين دو رويكرد، آن‌ها را دور از واقع برشمرد و افزود: هر مكتب و مذهبي دارنده حجت‌ها، برهان‌ها و دلايل مشخص است و منطقي نيست كه مذاهب در يكديگر ذوب شود، هر مذهبي بايد ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد خود را حفظ‌كند.

اين انديشمند شيعي در توضيح اين مطلب گفت: بنابراين رويكرد سومي شكل مي‌گيرد؛ اين‌كه هر مذهبي بر جوهر و گوهر خويش پايبند بماند كه براي تحقق وحدت در پرتو اين دكترين، دو مسئله را بايد مد نظر داشت، نخست احترام متقابل، جلوگيري از توهين به يكديگر و هم‌زيستي مسالمت‌آميز و در وهله بعدي تعاون در مشتركات اعتقادي و فقهي است.

وي با تأكيد بر جنبه دوم، وحدت اسلامي را عبارت از معرفت منافع و مصالح مشترك و شناخت دشمنان مشترك و چاره‌جويي براي گذر از بحران‌هاي پيش ‌روي امت اسلام دانست.

صفار گفت: برآيند آثار و سخنراني‌هاي آيت‌الله مرتضي عسگري(ره) نشان‌مي‌دهد كه ايشان به رويكرد سوم ايمان داشتند و اين نظريه مستلزم شناخت دقيق، صريح و بي‌پرده مسلمانان از يكديگر است؛ زيرا جهل مسلمانان نسبت به همديگر سبب اساسي سوءتفاهم‌ها و توهين‌هااست.

وحدت و تقريب از منظر علامه عسگري

نويسنده كتاب‌هاي «التسامح وثقافة الاختلاف»، «السلفيون والشيعة نحو علاقة أفضل»، «السياسة النبوية ودولة اللاعنف»، «الحوار والانفتاح على الآخر» و «الخطاب الإسلامي وحقوق الإنسان» با اشاره به اين‌كه علامه عسگري و بسياري از مصلحان پيرو وحدت و اعتدال همواره سعي‌كردند تا فرهنگ شناخت درست و بي‌پيرايه مذاهب از همديگر را در جامعه نهادينه‌كنند، گفت: اين امر منجر به غني‌شدن معارف اسلامي مي‌شود.

حسن موسي صفار، روحاني برجسته و سرشناس عربستان افزود: فرهنگ‌سازي اين نوع تفكر در جوامع اسلامي اين امكان و فرصت را براي ديگر مسلمانان بوجود مي‌آورد كه به‌گونه‌اي بي‌طرفانه و آزادمنشانه به بررسي اين آرا و ادله بپردازند و موضع‌گيري كنند.

وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره چگونگي بكارگيري مفاهيم و مباني قرآني توسط علامه عسگري براي تبيين اعتقادات كلامي و تاريخي مكتب اهل‌بيت(عليهم‌السلام) بيان كرد: علاوه بر آيت‌الله عسگري علماي بسياري بسان «علامه محمدحسين طباطبايي» و «علامه محمدهادي معرفت» در وادي تفسير، مطالعات، علوم و معارف قرآني گام برداشتند.

حسن صفار با تأكيد بر اين‌كه كتاب‌هاي اين بزرگان با وجود صبغه قرآني جنبه بين‌المللي پيدا كرده‌است، يادآور‌شد: «فهد بن عبدالله الرومي» يكي از علماي سلفي در كتاب خود با نام «اتجاهات التفسير في القرن 14» از كتاب «الميزان في تفسير القرآن» علامه طباطبايي به سبب غناي فلسفي و علمي آن به نيكي يادمي‌كند.

اين روحاني شيعه عربستاني در پايان، آزادي انديشه را از ويژگي‌هاي ممتاز علامه عسگري عنوان كرد و افزود: روش علامه عسگري اين‌گونه بود كه اول آيه مورد نظر را آورده و بدون توجه به تفاسير گذشتگان و معاصران آن را مورد بررسي قرار مي‌داد و قرآن را با قرآن و اهل‌سنت تفسير مي‌كرد.

همايش بين‌المللي بزرگداشت علامه عسكري ديروز 15 مهر در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزارشد.

مشروح سخنان شيخ صفار در تكريم از شخصيت علامه عسگري را اينجا ببينيد!

گزارش تصويري همايش گرامي‌داشت شخصيت علامه عسگري(ره)
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن