تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809969304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عكاسي نقش مهمي در ترويج معارف رضوي ايفا مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عكاسي نقش مهمي در ترويج معارف رضوي ايفا مي كند
مشهد - خبرگزاري مهر: عضو كارگروه عكس جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع)گفت: هنر عكاسي در قالب هاي سنتي و نوين خود همواره نقشي سازنده در ترويج و تبيين معارف رضوي داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر در مشهد، مرتضي لطفي صبح امروز در نخستين نشست تخصصي بررسي تاثير هنر عكاسي در تبيين فرهنگ رضوي با بيان اينكه از زمان ورود اين هنر به مشهد همواره حرم امام رضا (ع) محور توجه و سوژه اصلي عكاسان بوده است، افزود: اين توجه، مشهد را به زادگاه هنر عكاسي حرم - بارگاهي به عنوان يك شيوه منحصر به فرد در جهان مبدل كرده است.

وي در توضيح ويژگي هاي عكاسي بارگاهي گفت: در اين شيوه از پرده هاي نقاشي كه حرم حضرت رضا(ع) بر آنها نقش شده استفاده مي شود و اعتقادات معنوي زائران در آنها نقشي اساسي دارد.

لطفي اظهار داشت: اين عكس ها كه زائران را دست بر سينه در كنار پرده هاي نقاشي حرم امام رضا(ع) به تصوير مي كشيدند و بيانگر حس و حال زيارت آنها بودند، در حقيقت بهترين سوغات براي تداعي خاطرات سفر محسوب مي شدند.

وي ادامه داد: در شيوه عكاسي بارگاهي عكس از قداست خاصي برخودار است و رنگي از مفاهيم اعتقادي و مذهبي دارد كه متاسفانه با پيشرفت تكنولوژي در شيوه هاي نوين عكاسي اين معناگرايي و تقدس تا حدودي از ميان رفته است.

اين مدرس عكاسي با بيان اين كه مسايل اعتقادي و معنوي در عكاسي بارگاهي نقش بسيار مهمي دارند، يادآور شد: علاوه بر زائران كه با حال و هواي زيارت براي گرفتن اين عكس حاضر مي شده، عكاس نيز در اين كار با اعتقادات ديني عكاسي مي كرده است.

وي با بيان اين كه انجام پژوهشي دقيقي درباره عكاسي بارگاهي مي تواند اين شيوه را در ابعاد جهاني معرفي كند، افزود: اين شيوه عكاسي، از سوي عكاسان و مردم مورد توجه جدي قرار نگرفته و اين در حاليست كه عكس هاي موجود از اين شيوه منحصر به فرد هستند.

وي تاكيد كرد: با توجه به عدم وجود آرشيو نگاتيو در اين شيوه، هر زائري در نقاط مختلف ايران نمونه هايي از اين عكس ها را در اختيار دارد كه مي توان با جمع آوري و پژوهش درباره آن به معرفي اين شيوه عكاسي در جهان پرداخت.

لطفي درباره امكان نزديكي شيوه هاي نوين عكاسي با عكاسي بارگاهي كه در قديم رواج داشته، گفت: در شيوه هاي نوين عكاسي فقط ابزار تغيير يافته و تجهيزات پيشرفته جايگزين شده است، پس اين امكان وجود دارد كه هنرمند عكاس با نگاهي معنوي و اعتقادي به هنر عكاسي ميان شيوه هاي نوين امروزي و روش هاي گذشته ارتباطي درست و منطقي برقرار كند.

لطفي به محدوديت عكاسي در حرم مطهر امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: اين محدوديت، عكاسان را بيشتر به نمادهاي ظاهري نظير معماري و هنرهاي به كار رفته در سطح حرم معطوف كرده و از توجه به حال و هواي معنوي زائران و فضاي روحاني موجود باز داشته است.

وي در ادامه در خصوص جشنواره عكس رضوي گفت: جشنواره امام رضا(ع) بهترين جايگاه براي رشد هنر عكاسي در ابعاد معنوي و ولايي بوده و مي تواند بعد معنويت گرايي در عكاسي را احيا و تقويت كند.

اين عكاس خراساني افزود: داوران جشنواره عكس رضوي علاوه بر تخصص و تجربه در عكاسي بايد با موضوع آشنايي عميق و گسترده داشته و تحقيقات ميداني و مطالعاتي دقيقي در زمينه سيره و شخصيت امام رضا(ع) انجام دهند تا با شناخت و آگاهي نسبت به موضوعات و تكنيك ها بتوانند قضاوت درستي ارائه كنند.

وي تداوم جشنواره عكس رضوي را ضروري دانست و تصريح كرد: اين امر علاوه بر بسترسازي براي حضور عكاسان و ايجاد رقابتي سالم ميان آن ها زمينه بهتر ديدن و بهتر جستجو كردن را براي شركت كنندگان فراهم كرده و باعث مي شود تا آنها با نگاهي تخصصي و شناخت خصوصيات و روحيات امام رضا(ع) عكاسي كنند.

در ادامه اين نشست محمدرضا لطفي عضو كارگروه عكس جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) با بيان اينكه برگزاري جشنواره امام رضا(ع) مي تواند بهترين زمينه را براي رشد و ترويج عكاسي مذهبي فراهم كند، اظهار داشت: عكاسي پيرامون امام رضا(ع) در زماني كه از بارگاه ايشان باشد يا زماني كه تصويرگر حال و هواي زائران شود، بر اساس فرهنگ غني اسلامي و اعتقادات ديني است.

سيد جليل حسيني زهرايي ديگر عضو كارگروه عكس جشنواره امام رضا(ع) نيز در اين نشست عكس هاي مذهبي به خصوص عكسهايي كه پيرامون امام رضا(ع) در رسانه ها انتشار يافته را داراي جايگاهي ويژه اي دانست و خاطرنشان كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي كاربرد عكس هاي مذهبي در رسانه هاي كشور رشد چشمگيري يافته است.

وي با اشاره به اين كه بعد از 22 بهمن 57 ايران يكي از خبرسازترين كشورهاي جهان بوده است، گفت: به تبع اين اتفاق عكسهاي خبري كشور ما نيز در جهان بازتاب گسترده اي داشته اند كه عكاسي مذهبي هم از اين انعكاس جهاني بي بهره نمانده است.

حسيني زهرايي همچنين تداوم جشنواره عكس رضوي را عامل غناي اين هنر در كشورمان دانست و گفت: جشنواره هاي موفق عكس جهان از قدمت طولاني برخوردارند كه انتظار مي رود جشنواره عكس رضوي نيز با برگزاري مستمر در آينده به سمت تخصصي شدن حركت كند و به يكي از جشنواره هاي معتبر عكس در جهان مبدل شود.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن