تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821222724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغيير رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي در سايه متوسط عمر!


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: تغيير رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي در سايه متوسط عمر!
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حالي كه در مرداد و شهريور ماه رياست 5 دانشگاه علوم پزشكي تغيير كرده معتقد است متوسط عمر رياست بر دانشگاههاي علوم پزشكي در ايران 3 سال است و هر تغييري كه در اين دانشگاهها رخ داده زود هنگام نبوده است
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حالي كه در مرداد و شهريور ماه رياست 5 دانشگاه علوم پزشكي تغيير كرده معتقد است متوسط عمر رياست بر دانشگاههاي علوم پزشكي در ايران 3 سال است و هر تغييري كه در اين دانشگاهها رخ داده زود هنگام نبوده است.
به گزارش خبرنگار مهر، طي دو ماه اخير 5 رئيس دانشگاه علوم پزشكي تغيير كرده اند كه دليل برخي از اين جابجايي ها "بركناري" و دليل برخي ديگر "استعفا"ي افراد از مجموعه نظام آموزش پزشكي كه در آن خدمت مي كرده اند، بوده است.

اين در حالي است كه اين موج تغيير و تحولات، موج شايعات براي تغيير ساير مديران دانشگاهي كه از متوسط عمري كه وزير بهداشت از آن نام برده است، رياست آنها بيشتر به طول انجاميده است،‌ به راه افتاده است.

تغيير رياست دو دانشگاه بزرگ پايتخت و همچنين جابجايي همزمان سه رئيس دانشگاه شهرستانها از تغييراتي است كه موجب شده ساير مديران حاشيه امنيت كمي را براي خود متصور باشند. اين نكته از سوي وزير بهداشت به گونه ديگري مورد تاكيد قرار گرفته است. دكتر لنكراني در حاشيه يكي از مراسم توديع و معارفه يادآور شده است: مسئوليت يك فرصت است و در وزارت بهداشت سيستم ارزشيابي وجود دارد و هرگاه به اين نتيجه برسيم كه مديريت دانشگاهي بايد تغيير كند باز هم شاهد تغيير روساي دانشگاهها خواهيم بود.

دكتر لنكراني اضافه كرده است : اين سيستم ارزشيابي كاملا بر اساس اهداف وزارتخانه در مورد روساي دانشگاههاي علوم پزشكي تصميم مي گيرد.

رؤساي سه دانشگاه علوم پزشكي كاشان، كرمانشاه و كهگيلويه و بويراحمد به فاصله سه روز با حكم وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تغيير كردند و با جابجايي انجام گرفته دكتر صمد نوري زاد رئيس سابق دانشگاه علوم پزشكي كاشان به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه منصوب شد.

همچنين وزير بهداشت در تغيير ديگري دكتر حسام الدين نبوي زاده را به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشكي كهگيلويه و بويراحمد منصوب كرده و دكتر محمدرضا نيكبخت رئيس پيشين اين دانشگاه به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشكي كاشان منصوب شده است.

تغيير عمده ديگري كه در شهريورماه رخ داد، رفتن دكتر عليرضا زالي از رياست دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي و انتخاب دكتر شاهين ميرمحمدصادقي به عنوان رئيس اين دانشگاه بود.

پس از اين تغيير تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اعتراض به انتصابات وزير بهداشت در دانشگاهها تاكيد كردند: درصد قابل توجهي از اعتراضاتي كه جمعي از نمايندگان مجلس به وزير بهداشت دارند مربوط به انتصابات روساي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور است.

اين نمايندگان معتقد بودند : وزير بهداشت تاكنون در ارتباط با انتصاب روساي هيچ كدام از دانشگاههاي علوم پزشكي كشور با كميسيون بهداشت و درمان مجلس مشورت نكرده است. انتصاب و جابجايي روساي دانشگاهها از اختيارات وزير است اما بايد طوري رفتار شود كه باعث از بين رفتن نظم در محيط دانشگاهها نيز نشود.

اين در حالي است كه سرپرست جديد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي كه در دوره گذشته مجلس شوراي اسلامي عضو هيئت رئيسه بوده است، معتقد است: انتخاب روساي دانشگاهها حق طبيعي وزير است زيرا همانطوريكه هر كسي در هر جايي مسئوليتي داشته باشد حق دارد همكارانش را انتخاب كند وزير بهداشت نيز اين حق را دارد و اين يك امر طبيعي است.

آخرين تغيير در نظام آموزش پزشكي كه اين روزها شاهد آن بوديم، تغيير رياست در دانشگاه علوم پزشكي ايران بود.

وزير بهداشت در حكمي دكتر سيد عباس حسني را به سمت سرپرست دانشگاه علوم پزشكي ايران منصوب كرده است و اين در حالي است كه بنا به گفته وزير بهداشت دكتر مهدي فتحي رئيس سابق دانشگاه علوم پزشكي ايران از يك ماه پيش به دليل مشكلات شخصي و ادامه فعاليت در حوزه آموزش پزشكي استعفاي خود را به وزير اعلام كرده بود.

لنكراني در حاشيه مراسم توديع و معارفه رياست اين دانشگاه نيز در پاسخ خبرنگاران در خصوص تغييرو تحولات اخير در حوزه رياست دانشگاههاي علوم پزشكي گفت: هيچ ماجراي خاصي در اين تغييرات روساي دانشگاهها رخ نداده است.

وي افزود: تغييرات همواره در حيطه هاي مديريتي اتفاق مي افتد و تغييرات وزارت بهداشت در مجموعه مديريت چندان زياد هم نبوده است.

نظام آموزش پزشكي كشور در حالي اين تغيير و تحولات را تجربه مي كند كه همواره چالشهاي بيشماري را در برابر خود تجربه كرده است. چالشهايي كه بخشي از آنها از سوي بهترين دانشجويان يكي از بزرگترين و مهمترين دانشگاههاي پايتخت به وزير بهداشت عنوان شد.

به گزارش مهر،‌ انتقاد از استفاده از دانشجوي پزشكي در دوره انترني (كارورزي) همانند نيروي كار ارزان در بيمارستان هاي آموزشي، محقق نشدن اهداف شعب بين الملل دانشگاههاي علوم پزشكي براي پذيرش دانشجوي خارجي، انتقاد از ورود نشانه هاي مجدد خصوصي سازي در عرصه آموزشي عالي، كمبود تجهيزات مناسب در دانشگاههاي مادر براي دانشجويان نخبه، نبود توجه كافي به دانشجويان تحصيلات تكميلي بخش كوچكي از اين مشكلات است كه در هياهوي پر درد بخش بهداشت و درمان گم شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متولي هر سه بخشي است كه در عنوان اين وزارتخانه درج شده است اما نيازهاي سلامتي جامعه در بسياري از بخشها مجالي براي آموزش و خودنمايي آن در عرصه دانشگاهي باقي نمي گذارد.

از سوي ديگر رؤساي دانشگاههاي علوم پزشكي به عنوان قائم مقام وزير در استان مربوطه خود انجام وظيفه مي كنند و نبود تناسب ميان مشكلات بخش بهداشت و درمان در استانها با بخش آموزش و نيازهاي دانشگاهي مشكلات اين حوزه را دامن زده است.

عنوان دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني عنواني است كه نشانگر اهميت بخش بهداشتي و درماني است و همانطور كه بارها عنوان شده هدف از تربيت دانشجوي پزشكي تعريف وظيفه براي او و بكارگيري اش در نظام سلامت است و تغييرات مداوم همه اين بخشها را تحت تاثير قرار مي دهد.

.................................................
گزارش: زهره بال
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن