تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828722625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دريچه تنديس، كتابى هميشه باز


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دريچه تنديس، كتابى هميشه باز
[پروانه توكلى ]
قسمتى از راهروهاى پردرخت پارك بهشت مادران ما را به سوى تنديسى حجم يافته در دل آسمان مى برد؛ تنديسى كه از هر سو به آن نگاه كنى، رها شدنش را در آغوش آسمان خواهى يافت و نيز آرامشى ملكوتى را در چهره اى كه گويى دارد ادراكى آسمانى را تجربه مى كند.‎/‎/
اين تنديس كه يكى از آخرين آثار ايرج محمدى است (ارديبهشت ۸۷) به ياد تمام بانوان شهيد دوران انقلاب و جنگ در محوطه اى خلوت از پارك و روى سكويى بلند بنا شده و مجسمه بانويى است كه انگار در لحظه اى از حركت و عروج به سمت آسمان حجم يافته كه براى هر بيننده شايد احساسى غير از نزديك شدن به وسعتى عاطفى يا روحى تعالى يافته را بر نيانگيزد.
محمدى درباره اين اثر فيگوراتيو خود مى گويد: تاكنون شايد از بانوان شهيد دوران انقلاب و جنگ كمتر ياد شده باشد، بانوانى كه در تظاهرات كشته شده اند يا آنانى كه در دوران جنگ پشت جبهه ها حضور داشتند و يا در بيمارستان ها و مراكز درمانى، پزشك، پرستار و.‎/‎/ بوده اند و به شهادت رسيده اند. خيلى سعى كردم به شخصيت درونى اين انسان به عنوان مادر بها بدهم كه در توصيف آن به شخصيت مادرم كه خيلى برايم مقدس است، هم نظر داشته ام، به هر حال شايد آن احساسات بزرگ اين چنين در جايى ماندگار شود.»
محمدى كه تربيت يافته استادى چون قهارى، مجسمه ساز پيشرو و برجسته است، با وجود آن كه پس از پايان دوران هنرستان با تلاش و اشتياق فراوان براى ادامه تحصيل راهى ايتاليا مى شود، پس از به پايان رساندن تحصيلات به واسطه دلبستگى هايش به آب و خاك و مردم، زندگى و كار در فرنگ را رها كرده و به وطن باز مى گردد و دوره جديدى از فعاليت هنرى اش كه همان تلفيق آموزه هاى آكادميك دانشكده رم در خصوص درك شيوه هاى هنر نو جهان، همراه با بهره گيرى از عناصر فرهنگى و مردمى ايرانى و به كارگيرى رويكرد تازه اى از نگاه زيبايى شناسانه و هستى شناسانه كه از پيوند و دوستى با احساسات مردمى نشأت مى گيرد را آغاز مى كند.
آنچه كه از شخصيت اين هنرمند و آثار وى در اولين مواجهه و تماشا در نظر مى ماند، پرهيز از تكلف و پيچيدگى در رفتار يا نگاه به اطراف و زندگى است. او سادگى را حتى در نحوه سخن گفتن رعايت مى كند يا نه، جايى در ناخودآگاهى اش به آن دلبسته است و شايد همين سبب شده تا سادگى و صداقت را به طرزى بى واسطه در احساساتش هنگام كار و ارتباط آن با مردم مطرح كند. «رفتگر» او كه يكى از آثار مورد علاقه اش است، مثال روشنى از بيان نوع احساس و بى ريايى قشر زحمتكشى از جامعه است كه توجهى محترمانه تر و بقايى شايسته تر را مى طلبند و عواطف آنها در دستان هنرمند به خوبى در معناهاى اهداى مهربانى، زندگى و همدلى حجم يافته اند. محمدى اين گونه ارتباط مردم با آثارش را ارتباطى مهربان مى نامد و اذعان مى كند كه ارتباط هاى مهربان، فاصله ها و نگاه هاى تحقيرآميز را از ميان مى برد. او معتقد است كه مطرح كردن و قائل شدن احترامى باشكوه در قالبى هنرى در شكل و شمايل آثارش مانند رفتگر منجر به خودباورى و حركت در اين قشر از جامعه مى شود.
استعداد هنرى اين هنرمند علاه بر نمودهاى واضحى كه در ساختن ماشين يا اشيا از گل از دوران كودكى به ياد دارد. توسط يك دبير متعصب رياضى در سال اول رشته رياضى در يكى از دبيرستان هاى تهران شناسايى مى شود و او را از آنجا به هنرستان هنرهاى زيباى تهران و پس از فراز و نشيب هاى بسيار در كسب تجارب هنرى تا آكادمى هنرهاى زيباى رم مى كشاند.‎/‎/
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن