تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826169709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کلک خیال انگیز شعر نیما


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: شعر آزاد نیمایی یکی از انواع شعر نو متداول در دوران معاصر ایران است. این شکل از شعر، نام خود را از نیمایوشیج (1338-1276) شاعر معاصر ایران گرفته است که در شعر خود، هم از نظر محتوا و هم از نظر شکل راهی به طور کامل متفاوت با شعر سنتی فارسی در پیش گرفت و بنیان گذار شیوه جدیدی در شعر فارسی شد.


چندی پیش از آن که نیما، تلاشهای خود را برای یافتن راهی تازه در شعر فارسی شروع کند، تحت تأثیر ادبیات غرب، در مطبوعات ادبی ایران بحثهایی بر سر لزوم تجدد در شعر در گرفته بود. در حدود سالهای 1294 تا 1299 آثار معدودی از تقی رفعت (متوفی 1299) و خانم شمس کسایی (متوفی 1340) در جراید ادبی آن روز چاپ شد که نشان دهنده کوشش آگاهانه آنان برای ایجاد تحول در شعر فارسی است.

در دوران اول حکومت پهلوی (1320-1304) هم زمان با نوآوریهای نسبی محمد رضا میرزاده عشقی (1303-1272)، ابوالقاسم لاهوتی (1340-1267)، لطفعلی صورتگر (متوفی 1348) و پروین اعتصامی (1320-1285) کسانی دیگر نیز دست به تجربههایی در زمینه شکستن سنتهای شعر قدیم زدند. ذبیح ا... بهروز (1350-1270) محمد مقدم (1287) و تندرکیا منظومهها و قطعاتی با هدف ایجاد قالبهای نو سرودند و یحیی دولت آبادی (1318-1242) چند قطعه شعر در وزن هجایی ساخت. کوششهای نیما با انتشار بخشی از منظومه غنایی (شعر غنایی) افسانه در سال 1301 شروع شد. این منظومه، وزنی مهجور و قالبی تازه داشت و در آن، با زبانی ساده و بی تکلف از احساسات و عواطفی سخن گفته میشد که در زمان خود، کاملا تازه بود. نیما یوشیج یک سال بعد، قطعه «ای شب» را منتشر کرد که هم از لحاظ قالب و هم از جهت مضمون، تازگی داشت و نگرش متفاوت شاعر را نسبت به طبیعت نشان میداد. در سال 1305، نیما یوشیج منظومه خانواده سرباز را در قالبی که تلفیقی از مستزاد و مثنوی بود، منتشر کرد. همه این آثار در زمان خود، بحثهای بسیاری برانگیخت و در بعضی از شاعران آن روزگار تأثیر گذاشت. نیما یوشیج در فاصله سالهای 1316 تا 1318 شعرهای ققنوس، غراب و گل مهتاب را منتشر کرد. در این شعرها، تساوی مصراعها و نیز رعایت قافیه به شیوه قدیم نادیده گرفته شده بود و راه جداگانه و شیوه خاص نیما را که بعدها، شعر آزاد نیمایی نامیده شد، مشخص میکرد.
مجموعه ویژگیهای شعر آزاد نیمایی را میتوان در 3 اصل زیر خلاصه کرد:


1- طرز نگرش تازه به اشیا، طبیعت و زندگی: این اصل، اساسیترین و اصولیترین هدف شعر نیمایی است. احساس و تفکر نیما و پیروان او، برانگیخته از زندگی و تجربه مستقیم و شخصی است و شعر موفق نیمایی، بازگو کننده طرز تفکر و ذهنیت شاعر و نشان دهنده دیدگاههای او نسبت به زندگی و هم چنین خصوصیتهای شخصیتی، اقلیم و محیط زندگی او است.

2- زبان و شیوه بیان نو که لازمه توصیف دیدگاهها و برداشتهای تازه شاعر است. برای رسیدن به چنین شیوه بیانی، شاعر از تمامیامکانات زبان استفاده میکند، ترکیبهای تازه میسازد، واژههای محلی و غیر ادبی را وارد شعر میکند و در صورت لزوم، تصرفهایی از نظر نحو، در زبان به عمل میآورد و از تخیل خود برای یافتن تصویر خیالهای ابداعی کمک میگیرد.


3- نوآوری و تنوع در قالب و وزن: با شکستن قید تساوی مصراعها، ایجاد قالبهای متناسب با مضمونهای نو، برای شاعر میسر شد. در حقیقت هدف اصلی نیما، از شکستن قالبهای قدیم، یافتن شکل لازم و مناسب برای محتوای تازه شعر بود. هر چند نیما در طول سالهای دراز تجربههای اولیه خود برای یافتن وزن خاص نیمایی، چه قبل از 1319 و چه بعد از آن، از قالب چهار پارههای پیوسته نیز استفاده کرده است، اما قالب خاص شعر نیمایی با مصراعهای کوتاه و بلند و با حفظ وزن عروضی، به شیوه ای خاص که به وزن نیمایی معروف است، مشخص میشود.
رعایت این 3 اصل مهم، شعر موفق نیمایی را از یکپارچگی، وحدت و تناسب شکل و محتوا برخوردار میکند.


از سالهای 1320 به بعد، شعر آزاد نیمایی با فعالیتهای او و پیروانش رواج یافت. در سال 1324، منوچهر شیبانی (1370-1302) مجموعه شعر جرقه و در سال 1329، فریدون توللی (1364-1298) مجموعه رها را با توجه به اصول شعر نیمایی منتشر کردند. از سال 1332 به بعد، شعر آزاد نیمایی رواجی کامل یافت و امروز این شیوه شعر، رایج ترین شکل شعر فارسی معاصر است و مهمترین شاعران دوره معاصر، مجدالدین میرفخرایی معروف به گلچین گیلانی (1351-1287) فریدون مشیری، مهدی اخوان ثالث (1369-1307)، فروغ فرخزاد (1345-1312)، سهراب سپهری (1359-1307)، محمد رضا شفیعی کدکنی، محمود کیانوش و محمد زهری این روش را برگزیده اند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن