تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):وقتى كه برادر دينى‏ات از تو جدا شد، سخنى پشت سر او نگو، مگر اين كه دوست دارى او د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815740677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدارهاي مظاهري و انتقادهاي احمدي نژاد در مراسم معارفه بهمني


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: هشدارهاي مظاهري و انتقادهاي احمدي نژاد در مراسم معارفه بهمني
بهمني: اهداف برنامه ريزي شده گذشته را با تيم كاري قبلي ادامه مي دهم
عرفانيان- «اشتغال زايي با چاپ پول يك سراب است»، «مردم مي دانند كه تورم موجود محصول سياست هاي اقتصادي دولت است و دادن هرگونه آدرس اشتباه به مردم نمي تواند آنان را به خطا در قضاوتشان دچار كند»، «صاحب اختيار ذخاير ارزي بانك مركزي مردم هستند نه دولت، نبايد به خود جرات بدهيم رابطه سود بانكي و تورم را نفي كنيم، از كساني كه به خود جرات مي دهند روابط علمي و منطقي بين پديده هاي اقتصادي را نفي كنند، بايد بر حذر بود»اين ها مهم ترين سرفصل هاي سخنان مظاهري در مراسم توديعش بود و اما رئيس جمهور پس از وي پشت تريبون به چه نكاتي اشاره كرد؟: «آقاي مظاهري زحمات فراواني كشيد و در طول اين مدت ٦ بار و شايد بيشتر، چند بار به صورت حضوري و چند بار به صورت مكتوب استعفا داده بودند كه بالاخره پذيرفتم»احمدي نژاد در ادامه افزود: من با بيشتر صحبت هاي ايشان موافق هستم، ولي با برخي از آن ها مخالفت جدي دارم، اصل تنظيم اقتصاد از سوي بازار آزاد در نظام سرمايه داري، يك دروغ بزرگ به نفع دزدها و متخلفان است، برخي مي گويند ما نمي توانيم و نظام بانكي اين توانايي را ندارد كه مدلي متناسب با كشور ايجاد كند، ولي من اين را قبول ندارم. رئيس جمهور در بخشي ديگر از صحبت هايش با كنايه گفت: مردم ما چه گناهي كرده اند كه بايد در دعواي زرگري برخي دوستان ما در دستگاه هاي اجرايي اسير شوند، حرف قشنگ مي زنيم؛ ولي بايد درست عمل كنيم، در يك سال اخير كه بانك ها تسهيلات كمتري داده اند معوقه ها دو برابر شده است، اين ها را چه كساني مديريت مي كنند، غير از اين است كه بانك مركزي بايد اين ها را مديريت بكند؟پس از صحبت هاي رئيس جمهور، بهمني، رئيس كل جديد بانك مركزي نيز ١٨ برنامه براي اصلاح نظام پولي و بانكي را اعلام كرد و با بيان اين كه وظايف خود را در اين بانك بايد با سياست هاي كشور هم سو و هماهنگ كنيم گفت:اهداف برنامه ريزي شده گذشته را با تيم كاري قبلي ادامه مي دهم.وي افزود:براي ١٠٠هزار ميليارد تومان از منابع كشور كه در طرح هاي نيمه تمام قفل شده بايد چاره انديشي كرد.

خلاصه گزارش مراسم توديع و معارفه مظاهري و بهمني روساي سابق و فعلي بانك مركزي در پي مي آيد:

مظاهري: اشتغال زايي با چاپ پول يك سراب است
پس از حرف و حديث هاي فراوان و در شرايطي كه فقط تعدادي از خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاري ها به صورت گزينشي دعوت شده بودند، روز گذشته مراسم توديع و معارفه مظاهري و بهمني روساي سابق و فعلي بانك مركزي با حضور رئيس جمهور، دكتر داوودي معاون اول احمدي نژاد و وزير امور اقتصادي و دارايي و مصباحي مقدم رئيس كميسيون اقتصادي مجلس و تعداد ديگري از روساي بانك ها و مسئولان در ساختمان بانك مركزي برگزار شد. در ابتداي اين مراسم مظاهري، رئيس كل سابق بانك مركزي با تشكر از رئيس جمهور به خاطر قبول استعفايش و هم چنين بهمني به خاطر قبول اين مسئوليت، خدمت در راس بانك مركزي را براي هر فردي يك افتخار بزرگ دانست.مظاهري در ادامه افزود: بنده امروز قصد بيان عملكرد يك ساله خود را ندارم چرا كه هر اقدامي كه در اين مدت انجام شده صرف نظر از خوب يا بد بودن آن عملكرد تيم بانك مركزي بوده و از طرفي هم به واسطه نزديك بودن زمان برگزاري مجمع عمومي بانك مركزي لزومي براي ارائه گزارش عملكرد وجود ندارد.رئيس كل سابق بانك مركزي در ادامه گفت: بايد اين موضوع روشن شود كه با تزريق تورم و تامين پول پرقدرت و چاپ پول نمي توان ايجاد اشتغال كرد و به توسعه اقتصادي رسيد، ايجاد اشتغال از طريق تزريق پول يك سراب است.

توسعه اقتصادي در جهان اصولي ثابت دارد
به گزارش فارس و مهر مظاهري گفت: توسعه اقتصادي در جهان اصولي ثابت دارد، برمبناي اين اصول، مدل هاي متنوع توسعه اقتصادي در كشورهاي گوناگون طراحي و به مرحله اجرا درآمده است و طراحي مدل توسعه اقتصادي ايران نيز بدون توجه و وفاداري به اين اصول ثابت و پذيرفته شده جهاني كه جملگي با حكم عقل نيز موافق است، امكان پذير نيست.رئيس كل سابق بانك مركزي افزود: در امور دنيوي، عقلانيت به بهره برداري از علم و انديشه در هر كار و عبرت گرفتن از تجارب ديگران اشاره مي كند، عقلانيت راه كنترل هيجانات، احساسات و بي ثباتي در رفتارهاي اجتماعي و مديريت جامعه است.

نبايد به خود جرات بدهيم رابطه سود بانكي و تورم را نفي كنيم
وي با تاكيد بر لزوم قبول كردن اصول و مباني علمي و رابطه پارامترهاي اقتصادي به رابطه تورم و نقدينگي و رابطه سود بانكي و تورم اشاره كرد و گفت: نبايد به خود جرات بدهيم كه اين روابط را نفي كنيم و بايد از كساني كه با جسارت و جزميت به خود جرات مي دهند كه روابط علي و متقابل بين پديده ها را نفي كنند بر حذر بودمظاهري با بيان اين كه بايد علم اقتصاد را شناخت و از آن سواري گرفت تصريح كرد: در غير اين صورت اين اقتصاد است كه سواري خواهد گرفت و تجربه بشري در تاريخ به اين امر گواهي مي دهد.

كافي دانستن منابع موجود براي نيازهاي كشور، خطاي بزرگي است
مظاهري با تاكيد بر اين كه منابع موجود داخل كشور كفايت نيازها را نمي كند كافي دانستن اين منابع را بزرگ ترين خطاي ممكن دانست و گفت: اين خطا موجب مي شود اولا از منابع قابل دسترس و ظرفيت هاي موجود در دنيا بي بهره شويم و دوم اين كه دولت حتي براي تامين نياز خود با كمبود مواجه شود.وي ادامه داد: در اين شرايط دولت به دليل توان و قدرتي كه دارد از طرق مختلف مانند ماليات، تزريق تورم و دست زدن به منابع بانكي بيش از حق قانوني خود از مردم براي انجام وظايف خود دريافت مي كند.مظاهري سومين نتيجه كافي دانستن منابع موجود در كشور را ايجاد ناآرامي در محيط كسب و كار دانست و گفت: در نتيجه بروز اين شرايط حجم منابع موجود در كشور هم به شكل كامل بهره گيري نمي شود و بخشي از آن منابع از گردش اقتصاد خارج شده و به خارج از كشور و جاهايي كه محيط كسب و كار آرام، مطمئن و باثبات است جريان پيدا مي كند.رئيس كل سابق بانك مركزي تصريح كرد: اين منابع و ثروت شامل منابع و ثروت مالي و پولي و مهم تر از آن منابع و ثروت انساني و مغزي است.وي افزود: تسهيل امور مرتبط به محل مصرف پول موجب مي شود پول به اقتصاد كشور وارد شود. اگر پول را از مردم بگيريم و دولت تصميم به خرج كردن آن بگيرد پول موجود نيز فرار مي كند در آن صورت دولت ناچار خواهد بود از چاپخانه مركزي كمك بگيرد.

فراري دادن سرمايه ها؛ و بعد چاپ كردن پول در بانك مركزي سياست اقتصادي صحيحي نيست
به گفته وي حذف كردن زمينه هاي سرمايه گذاري، طردكردن سرمايه گذاران، فراري دادن سرمايه ها؛ و بعد چاپ كردن پول در بانك مركزي و تزريق نقدينگي پرقدرت سياست اقتصادي صحيحي نيست. مظاهري ادامه داد: بايد اين موضوع روشن شود كه با تزريق تورم و تامين پول پرقدرت و چاپ پول نمي توان ايجاد اشتغال كرد و به توسعه اقتصادي رسيد. ايجاد اشتغال از طريق تزريق تورم يك سراب است. بايد دنبال آب رفت نه دنبال سراب. وي با بيان اين كه سراب وعده مي دهد، تشنه را خوشحال مي كند و نيروي او را صرف دويدن به سمت ساحل سرابي مي كند گفت: اگر تشنه آبي در ته قمقمه اش داشته باشد آن را هدر مي دهد و وقتي مسافتي را طي كرد و به ساحل مفروض سراب رسيد مي بيند كه از آب خبري نيست. وي با تاكيد بر اين كه اميد به سراب ما را به بركه هم نمي رساند خاطرنشان كرد: چاپ اسكناس توليد ثروت نيست و مردم را پولدار نمي كند. اگر اين طور بود مردم زيمبابوه ثروتمندترين مردم دنيا بودند. آن ها براي خريد نان مجبور به خرج كردن اسكناس هاي ده ميليارددلاري هستند بنابراين نمي توان گفت پول موتور اقتصاد است چرا كه چاپ پول موتور تورم است.

نبايد از مسكن هايي كه درد را به سرطان تبديل مي كند استفاده كنيم
وي تصريح كرد: نبايد از مسكن هايي كه درد را به سرطان تبديل مي كند استفاده كنيم. مظاهري ايجاد ثبات و آرامش در نظام پولي بانكي و مالي كشور را يك اصل اصيل توصيف و تاكيد كرد: بايد كوشش همه در برقراري آرامش و ثبات باشد. حتي رويداد فعلي هم درخصوص تغيير رئيس كل بانك مركزي همين طور است. نبايد اجازه داد اين رويداد منجربه بهم خوردن ثبات و آرامش شود. وي ادامه داد: رئيس كل منتخب اين ظرفيت، ويژگي و خصلت را دارد كه آرامش را برقرار و حفظ كند. اميدوارم همكاران بانك مركزي، دولت و رئيس جمهور هم در اين جهت همكاري كنند. مظاهري افزود: يك معني استقلال بانك مركزي و سيستم پولي همين است كه تصميمات دولت و تنش هاي آن كه طبيعت كار دولت است به نظام پولي منتقل نشود. بانك مركزي بايد استقلال رفتار خودش را براي حفظ ثبات و آرامش حفظ كند و نگذارد تنش تصميمات دولت به بانك منتقل شود.

ذخاير بانك مركزي متعلق به مردم است نه دولت
مظاهري خاطرنشان كرد: كساني كه مي گويند تعادل منابع و مصارف را نمي شناسند راه سراشيبي سقوط را نشان مي دهد. وي با بيان اين كه بايد بين پول مردم و پول دولت تفكيك قائل شد ماهيت اين تفكيك را جداسازي روش تعامل و تصميم گيري روي اين دو نوع پول دانست و گفت: پول بانك ها پول دولت نيست بلكه متعلق به سپرده گذاران است. استفاده از پول بانك مركزي به صورت اضافه برداشت، تزريق تورم و اخذ ماليات استفاده از پول همه مردم است.

ذخاير ارزي بانك مركزي پولي است كه دولت فروخته و خرج كرده است. بانك مركزي در ازاي آن ريال توليد كرده و به مردم بدهكار است. وي تاكيد كرد: دولت بايد از دست يازيدن به اين منبع خودداري كند و مسئولان بانك مركزي هم بايد در حفاظت از منابع و منافع مردم مقاوم باشند و در مقابل اين مقاومت حمايت قانوني شوند. وي با اشاره به برخي اظهارات مبني بر اين كه اگر به سپرده گذاران سود صفر درصد بدهيم هيچ كاري نمي توانند بكنند گفت: اين حرف ادعاي صحيحي نيست مردم خيلي كارها مي توانند بكنند حداقل اين است كه احساس ظلم مي كنند و نبايد اجازه داد اين احساس در مردم به وجود آيد.

مردم تزريق تورم و دميدن به تنور داغ تورم را هم مي فهمند و مي دانند كه اين كار ريشه در تصميمات و سياست هاي اقتصادي دارد. وي تصريح كرد: آدرس دادن اشتباه نظر مردم را عوض نمي كند و مردم را به اشتباه نمي اندازد. همه مردم مي دانند كه دولت مي تواند كاري كند كه تورم كاهش يابد. به گفته مظاهري مردم تجربه اتخاذ تدابيرمناسب، كاهش تورم و آرامش و طمأنينه ناشي از كاهش نرخ تورم را فراموش نمي كنند. مردم مي دانند كه دولت مي تواند تصميماتي بگيرد كه از شدت تورم بكاهد. مردم مي دانند كه در تنور داغ تورم توليد شكل نمي گيرد.

مردم مي دانند تورم موجود محصول سياست هاي اقتصادي دولت است
وي با بيان اين كه مردم مي دانند تورم موجود محصول سياست هاي اقتصادي دولت است گفت: هرگونه آدرس اشتباه به مردم دادن نمي تواند آنان را به خطا در قضاوتشان دچار كند چرا كه مردم ديده اند كه امروزه كشورهاي ديگري هم كه از تورم هاي ٥٠٠درصدي مثل برزيل يا تورم هاي ٧٠درصدي مثل تركيه برخوردار بوده اند با عزم و اراده توانستند نسبت به مهاركردن تورم خود اقدام كنند و مي فهمند كه دولت ما هم مي تواند. مردم مي فهمند كه هر دولتي كه سياست توسعه با ابزارهاي تورمي را دنبال مي كند حتما دو الزام را مدنظر قرار مي دهد يكي جبران قدرت خريد مردم در قبال تورم تزريقي براي حفظ معيشت آن ها و ديگري حمايت از توليد داخلي و صادرات در قبال تفاوت تورم داخلي و خارجي.

اصل تنظيم اقتصاد از سوي بازار آزاد، يك دروغ بزرگ به نفع دزدها و متخلفان است
پس از صحبت هاي مظاهري، رئيس جمهور با اشاره به صحبت هاي وي كه گفته بود نمي خواهم به گزارش عملكرد بپردازم به مزاح گفت: آقاي مظاهري اعلام كرد كه نمي خواهد گزارش بدهد، اما سخنراني او ٤٧دقيقه طول كشيد، اي كاش گزارش كار مي داد، اين مزاح رئيس جمهور باعث خنده حاضران در جلسه و خود مظاهري شد. رئيس جمهور با تاكيد بر طراحي الگوي بومي و اسلامي براي اقتصاد ايران گفت: اصل تنظيم اقتصاد از سوي بازار آزاد در نظام سرمايه داري، يك دروغ بزرگ به نفع دزدها و متخلفان است.

با برخي از نظرات مظاهري مخالفت جدي دارم
رئيس جمهور در ادامه گفت: از صحبت هاي آقاي مظاهري استفاده كرديم، حرف هاي خوبي زدند بسياري از صحبت هاي ايشان مطالبات بنده از ايشان و سيستم بانكي بود كه البته در جلسات مختلف اين مباحث را مطرح كرده بوديم و من با بيشتر صحبت هاي ايشان موافق هستم، ولي با برخي از آن ها مخالفت جدي دارم.

احمدي نژاد: گويي فرصت لازم داده نشده بود كه آقاي مظاهري نظرات خود را در دولت مطرح كنند
رئيس جمهور همچنين گفت: من در اين جلسه به ذهنم خطور كرد كه جلسات كارشناسي ما در حوزه هاي اقتصادي داراي اشكالاتي است كه بايد آن ها را برطرف كنيم، گويي فرصت لازم داده نشده بود كه آقاي مظاهري ديدگاه ها و نظرات خود را مطرح كنند. آقاي داوودي و دوستان ايشان در جلسات كارشناسي اين فرصت را فراهم كنند كه مطالب به صورت كامل و ديدگاه ها با جزئيات بيان شود.

بايد مدلي متناسب با وضعيت كشورمان داشته باشيم
وي در ادامه با بيان اين كه مي خواهد چند نكته مهم درباره اهميت كار بانكي مطرح كند، افزود: ما بايد براي نگاه بانكي خود مدلي متناسب با وضعيت كشورمان داشته باشيم. اين مناسب نيست كه مثلا يك سري مسائل و معادلات را ترجمه كنيم و بخواهيم بدون توجه به وضعيت اقتصادي كشور اين معادلات را در كشور جاري كنيم. اگر بخواهيم اين فرمول ها و معادلاتي را كه در اقتصاد سرمايه داري هست اجرا كنيم، آخر سرمايه داري همين مي شود كه اكنون مي بينيد. اكنون مي بينيم كه آمريكا مي گويد من در اقتصاد آخر خطم، دچار چه مشكلات پيچ در پيچي شده و يا ديگر كشورهايي كه اقتصاد سرمايه داري را دنبال مي كردند، چه مشكلاتي برايشان ايجاد شده؛ آيا ما مي خواهيم به اين جا برسيم؟ حتما نه. وي همچنين گفت: كارشناسان اقتصادي ما حتما اين توانايي را دارند كه با استقلال بينديشند؛ البته در كنار آن از تجربيات ديگر نيز استفاده و طراحي متناسب با اقتصاد كشور را ايجاد كنند. احمدي نژاد هم چنين با بيان اين كه بعضا در قوانين نظام بانكي، قوانين داراي يك تابلو است، ولي عملي كه انجام مي شود، متفاوت از اين تابلوست، گفت: ما اين اشكال را برطرف كنيم.

طراحي الگوي توسعه ملي ايراني و اسلامي در عرصه بانكي خواسته مردم است
وي گفت: هنر مديريت كارشناسي و انقلابي اين است كه بتوانيم طراحي ها را در ميدان عمل به صورت مناسب و با توجه به وضعيت كشور ترجمه و طراحي كنيم؛ البته (برخي مي گويند ما نمي توانيم و نظام بانكي اين توانايي را ندارد كه مدلي متناسب با كشور ايجاد كند، ولي من اين را قبول ندارم. سيستم بانكي ما توانايي طراحي الگوي توسعه ملي ايراني و اسلامي را در عرصه بانكي دارد و اين خواسته مردم است، مردم كشور ما اين را مي خواهند، دنبال فرمول هاي پيچيده نگرديم.) رئيس جمهور در ادامه با بيان اين كه (نظام بانكي ما بايد معوقه هاي خود را از كساني كه از آن پول گرفته اند، ولي مدت هاست اين پول را برنگردانده اند، بگيرد، افزود: وقتي اين معوقه ها برگردد با استفاده از آن مي توان توليد ايجاد كرد و حتي درآمدهاي دولت را افزايش داد) و در اينجا بحث مديريت خوب منابع بانكي مطرح است؛ اما وقتي منابع بانكي در كشورخوب مديريت نشود و برود و برنگردد، اين امر باعث ركود منابع و كاهش درآمدهاي دولت و مانع رشد اقتصادي مي شود.

معوقه ها در يك سال اخير ٢برابر شده است
وي ادامه داد: ( در اين يك سال اخير كه بانك ها تسهيلات كمتري داده اند معوقه ها دو برابر شده است، اين ها را چه كساني مديريت مي كنند، غير از اين است كه بانك مركزي بايد اين ها را مديريت كند.)

بدترين چيز براي سيستم بانكي اين است كه سياست زده باشد
رئيس جمهور گفت: البته من نيز معتقدم بايد به نحواحسن از منابع استفاده و منابع را خوب مديريت كرد، ولي بدترين چيز براي سيستم بانكي اين است كه سياست زده باشد و ما بايد همه مراقب باشيم. احمدي نژاد ادامه داد: آقاي مظاهري از دوستان بسيار خوب ما هستند. ( ايشان شش بار يا بيشتر استعفا كرده اند. چندبار نزد من آمدند و تقاضاي استعفا كردند و چند بار نيز تقاضاي استعفا را نوشتند و گفتند يك نفر ديگر بيايد و مسئوليت را قبول كند كه بالاخره من پذيرفتم، چون بايد كارها جلو برود، ولي ايشان از مديران خوب ما هستند) آقاي بهمني نيز كه قرار است در اين سمت مشغول به كار شوند از افراد باتجربه ما و شناخته شده در نظام سيستم بانكي هستند و كارشان را در نظام بانكي ما از پايين ترين سطوح كار بانكي آغاز كرده اند و در واقع تمام سيستم بانكي را مي شناسند.

يك نفر ده ها ميليارد تومان پول از بانك گرفته و به بازار مسكن برده و پول را پس نمي دهد
رئيس جمهور بار ديگر به كارشناسان نظام بانكي گفت: دوستان من بايد مدل ها را در اين زمينه خود طراحي كنيم و بنده و كل دولت در اين زمينه در خدمت شما هستيم، (اين حرف ها كه بعضا در روزنامه ها نوشته مي شود و اظهارنظرهايي كه مي شود، اين ها بازار را تحت تاثير قرار نمي دهد، بلكه اين واقعيت هاي پولي و بانكي است كه اين تاثير را ايجاد مي كند. وقتي هزاران نفر براي يك تسهيلات كوچك براي ايجاد اشتغال به بانك ها مراجعه مي كنند و با در بسته مواجه مي شوند، ولي مي بينند يك نفر ديگر ده ها ميليارد تومان پول از نظام بانكي گرفته و آن را به بازار مسكن برده و پول را پس نمي دهد و دهان كجي نيز مي كند، ديدگاه مردم عوض مي شود، مردم اين ها را مي بينند و اين ها باعث مي شود ديدگاه مردم عوض شود.)رئيس جمهور ادامه داد: فكر نكنيد مطالبي كه گاه در روزنامه ها مطرح مي شود و به مردم آدرس غلط مي دهد، البته افراد در كشور ما آزاد هستند و مي توانند نظرات خود را بيان كنند، ولي در واقع عملكرد واقعي ماست كه آدرس غلط به مردم مي دهد. ملت ما باهوش است و مي داند مثلا چه كسي با كدام كارمند ارتباط دارد و مسائل را رصد مي كنند.

وي با بيان اين كه مدل ما در نظام بانكي بايد براساس اصل ٤٤ قانون اساسي كه تئوري اقتصاد اسلامي ماست طراحي شود، افزود: ما بايد با توجه به اين اصل برنامه ريزي كنيم.

نظام سرمايه داري پايان خوشي ندارد
رئيس جمهور هم چنين با اشاره به مشكلاتي كه درحال حاضر اقتصاد جهاني و اقتصاد سرمايه داري با آن روبه رو شده است، گفت: من در طول دو سه سال در اين مسير هشدار داده ام و گفته ام روندي كه اين اقتصاد طي مي كند، ايجاد مشكل مي كند و به سمت دره درحال حركت است، در واقع نظام سرمايه داري پايان خوشي ندارد؛ چون ذات آن براساس عدالت نيست.

وي گفت: كساني كه به نظام سرمايه داري معتقد بودند نيز مي گويند كه بازار آزاد است كه همه چيز را تنظيم مي كند، ولي اين يك دروغ بزرگ است و به نفع دزدها، قالتاق ها و متخلفان.

احمدي نژاد خطاب به كارشناسان نظام بانكي و مسئولان آن نيز گفت: (شما بايد در اين سيستم ادبيات اسلامي را بياوريد و وارد كنيد، كار حرام، حرام است و اگر در اقتصاد وارد شود پدر اقتصاد را درمي آورد، نمي شود كار حرام را حلال كرد. در نظام سرمايه داري اصل حرام و حلال رعايت نشده و در واقع اصل حرام و حلال و قبح اين مسائل برداشته شده است، و اين ها راه حل ما نيست.)

نظام بانكي بايد از انحصار بيرون آيد
رئيس جمهور در ادامه مراسم معارفه رئيس كل جديد بانك مركزي، با بيان اين كه توصيه دوم من اين است كه بايد پول و نظام بانكي را از انحصار بيرون آوريد، افزود: (نظام بانكي ما درحال حاضر در انحصار است. ١٠ بانك خصوصي ايجاد كرده ايم كه مثلا نظام بانكي ما و پول از انحصار بيرون بيايد، ولي اين اتفاق نيفتاد و هم چنان اين انحصار وجود دارد.)

احمدي نژاد گفت: روابط ما در نظام بانكي نيز بايد به گونه اي تنظيم شود كه از انحصار بيرون بيايد و اكنون نيز در اين زمينه شاهد انحصارهايي هستيم. (نبايد اين گونه باشد كه يك عده نتوانند از نظام بانكي تسهيلات دريافت كنند و عده اي ديگر تسهيلات كلان دريافت كنند ولي معوقه هاي آن را نيز نپردازند. پول مردم بايد در اختيار مردم قرار گيرد و شما خود مي دانيد درحال حاضر چه قدر معوقه وجود دارد.)وي افزود: در اين قضيه بايد بانك مركزي براساس ضابطه و قانون رفتار و معوقه ها را دريافت كند و در اين ارتباط اقدامات لازم را انجام دهد، نبايد در اين زمينه آدرس غلط بدهيم. بايد كسي را كه از تسهيلات نظام بانكي سوء استفاده مي كند كنترل كرد.

براي بازگشت معوقه ها از دولتي ها شروع كنيد
رئيس جمهور گفت:( بايد دنبال كنيم تا معوقه ها برگردد و من به شما مي گويم كه از دولتي ها شروع كنيد و اگر پول ندارند سهام خود را پس بدهند.)

احمدي نژاد ادامه داد: (ما فرمول هاي اقتصاد آزاد را مي گيريم، ولي نمي خواهيم تبعات آن را قبول كنيم. در آن اقتصاد اگر كسي نتواند مديريت كند حذف مي شود؛ ولي ما در اين جا كسي را كه مديريت بلد نيست بازهم با تزريق پول مردم مي خواهيم حفظ كنيم.)

آمار معوقه هاي بانكي وحشتناك است
وي گفت: من به شما مي گويم از نهادهاي دولتي شروع كنيد. ( من نمي دانم مديران بانكي از چه چيزي مي ترسند. شما بايد اين پول هاي معوقه را با هر نامي حتي با نام هاي مقدس نيز كه بوده، پس بگيريد. آماري كه در اين زمينه هست وحشتناك است و شما خود مي دانيد و مردم مي دانند. بايد پول مردم گرفته شود و اگر نمي توانند پولشان را پس بدهند، كارخانه شان را بدهند.)

رئيس جمهور ادامه داد: (بايد اين ها را مديريت كرد و اگر وا بدهيم عده اي از اين افراد مي آيند حتي تيرآهن هاي بانك مركزي را نيز مي برند.)احمدي نژاد افزود: نبايد مسائل را پيچيده و خود را مستاصل كنيم. (در ابتدا بايد پولي كه داده شده پس گرفته شود.)

وي گفت: در بانك مركزي بهترين كارشناسان، مستقل هستند و دوستان در اين بانك بايد گزارش هاي قوي و متقني ارائه دهند. گزارش هايي ارائه نشود كه مثلا با ارائه چهار سند نقض و دچار خدشه شود، نبايد اين اعتبار زير سوال برود؛ به ويژه درباره گزارش هاي بانكي. اظهارنظرها بايد دقيق باشد تا اعتماد ايجاد شود و در واقع اطلاعات بانك مركزي بايد چراغ راهنماي عمل فعالان اقتصادي باشد و نبايد در اين اطلاعات خدشه اي وارد شود.

نظام بانكي را از اختاپوس نظام سرمايه داري نجات دهيم
رئيس جمهور گفت: انتظار ما اين است كه تهديدهاي نظام سلطه را به فرصت تبديل كنيم. در دل هر تهديدي فرصتي است و هنر مديريت اين است كه اين تهديدها را به فرصت تبديل كند؛ چنان كه مي گويند مي خواهيم تحريمتان كنيم.

ما مي توانيم از اين تحريم به عنوان بهترين فرصت استفاده كنيم كه نظام بانكي مان را از اختاپوس نظام بانكي نظام سرمايه داري نجات دهيم، ما مي توانيم اين كار را انجام دهيم. ما توانستيم خود را از نظام سلطه استكبار آزاد كنيم و اكنون جزو آزادترين ملت ها هستيم. در عرصه اقتصاد نيز مي توانيم خود را از چنبره اقتصاد سرمايه نجات دهيم و كشورهايي هستند كه در اين زمينه اعلام آمادگي كرده اند تا با ما همكاري كنند.

احمدي نژاد ادامه داد: بهترين فرصت هاي تاريخي در اختيار ماست، فرصت هاي تاريخي از دل تهديدهاي تاريخي به دست مي آيد، بايد كارشناسان بانك مركزي در اين ارتباط حساس باشند و مدل مناسب را طراحي و از فرصت به نحواحسن استفاده كنند. روساي ده ها كشور به من گفته اند ما آمادگي داريم اگر شما طراحي جديدي را ارائه كنيد از شما حمايت كنيم و آن را دنبال مي كنيم، من ايمان دارم كه شما كارشناسان مي توانيد اين كار را انجام دهيد. يك مدل پولي و بانكي عادلانه را تنظيم كنيد و به جهان ارائه دهيد. بايد ذهن ها را باز كنيم و از چارچوب هايي كه قرار داشته ايم خارج شويم.

مردم چه گناهي كرده اند كه در دعواي زرگري برخي در دستگاه ها اسير شوند
رئيس جمهور ادامه داد: (مردم ما چه گناهي كرده اند كه بايد در دعواي زرگري برخي دوستان ما در دستگاه هاي اجرايي اسير شوند.)وي گفت: بعضا انتقادهايي مطرح مي شود كه بايد مديران از آن ها استفاده كنند. نبايد در برابر انتقادها گارد گرفت، بلكه بايد از انتقادهاي مناسب استفاده و مشكل را برطرف كرد.

احمدي نژاد هم چنين خاطرنشان كرد: ( اي كاش مديران عامل بانك ها و كارشناسان نظام بانكي به شهرها و روستاها مي آمدند؛ البته در دور دوم سفر اين اتفاق افتاده و از زبان مردم حرف ها را مي شنيدند و مي ديدند كه مردم چه مسائلي را مطرح مي كنند تا روحيه شان عوض شود و نشاط پيدا كنند. وقتي مديران اقتصادي حرف هاي مردم را بشنوند بعيد است مثلا اين تصميم را بگيرند كه پول هاي مردم را به بازار مسكن ببرند و در مسكن سرمايه گذاري و صبر كنند تا مسكن گران شود و بعد آن را بفروشند.)رئيس جمهور گفت: ( شما هرجاي ايران كه برويد حاضرم با شما بيايم تا حرف هاي مردم را گوش كنيم و ببينيم.)

١٨ برنامه اصلاح نظام پولي و بانكي
در ادامه مراسم رئيس كل جديد بانك مركزي ١٨ برنامه خود براي اصلاح نظام پولي و بانكي را اعلام كرد و با بيان اين كه وظايف خود در اين بانك را بايد با سياست هاي كشور همسو و هماهنگ كنيم، گفت: بايد به دور از جنجال در تدارك مهار تورم، حفظ ارزش پول ملي وجريان مناسب پول در توليد باشيم.

محمود بهمني هم چنين در حاشيه مراسم معارفه خود در گفت و گو با ايسنا نيز گفت: به دنبال سياست هاي قبلي خود هم چنان با تيم كاري گذشته به فعاليت ادامه مي دهيم. وي افزود: تمام اهدافي كه در گذشته برنامه ريزي شده كماكان ادامه مي يابد زيرا كه خود من نيز در آن تيم برنامه ريزي حضور داشتم و هدف ما مهار تورم و نقدينگي است.

طرح هاي نيمه تمام نيازمند نقدينگي است
بهمني با تاكيد بر اين كه به حمايت از توليد و پي گيري از جلوگيري تعطيلي كارخانجات اعتقاد دارم و مي دانم كه با اعطاي تسهيلات به طرح هاي نيمه تمام مي توان براي ١٠٠ هزار ميليارد تومان از منابع كشور كه در اين طرح ها قفل شده چاره انديشي كرد گفت: طرح هاي خوابيده هم اكنون نيازمند نقدينگي است و بايد به كمك خود آن ها پروژه ها را تكميل كرد و بايد بخشي از منابع توسط خود اين طرح ها تامين شود.

صدها هزار ميليارد ريال مطالبات معوق داريم
رئيس كل جديد بانك مركزي با تاكيد بر اين كه بايد سرمايه در گردش واحدهاي توليدي را در نظر بگيريم، افزود: هم اكنون صدها هزار ميليارد ريال مطالبات معوق داريم كه اگر بخشي از آن ها وصول و به اين واحدها تزريق شود، با تزريق نقدينگي جديد مواجه نخواهيم شد.
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن