تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816712457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زيان بورس از تفكيك بازار پول و سرمايه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: زيان بورس از تفكيك بازار پول و سرمايه


سرمايه، آرزو تركتاز: در ابتداي سال جاري بانك مركزي ايران با اتخاذ سياست انقباضي شديدي، پرداخت تسهيلات بانكي به بخش هاي مختلف اقتصاد كشور را با محدوديت مواجه ساخت. اين امر اعتراض هايي را در پي داشت و باعث بروز مشكلات متعددي براي بنگاه هاي اقتصادي نيازمند منابع مالي شبكه بانكي شد. به طوري كه اكثر شركت هاي توليدي، سرمايه گذاري و حتي كارگزاري ها از آن به بعد با مشكل كمبود نقدينگي مواجه شدند. شركت هاي توليدي مانند شركت هاي سيماني، پتروشيمي، دارويي و معدني كه طرح هاي توسعه و افزايش ظرفيت توليد را در دست داشتند با كمبود نقدينگي شديد مواجه شده و براي ادامه پروژه خود مشكل داشتند.

اتخاذ سياست هاي انقباضي و محدوديت پرداخت تسهيلات به بخش هاي مختلف كشور حتي عكس العمل رئيس جمهور را در پي داشت و وي در مرداد 87 طي نامه اي به رئيس كل بانك مركزي خواستار تسهيل در اعطاي تسهيلات شد و در اين نامه اعلام كرد با وجود پشتيباني بانك مركزي، ارائه تسهيلات به قشرهاي گوناگون در برخي از بانك ها با مشكلات جدي مواجه شده و بخش هاي مختلف اقتصاد در آستانه آسيب هاي سنگين و بعضاً جبران ناپذير قرار گرفته اند. اين در حالي است كه در 9 تير 87 هيات وزيران آيين نامه اجراي اعطاي تسهيلات بانكي در سال 87 را تصويب كردند و قانون تسهيل اعطاي تسهيلات بانكي و كاهش هزينه هاي طرح و تسريع در اجراي طرح هاي توليدي و افزايش منابع مالي و كارايي بانك ها نيز در 13 تير سال جاري به تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان رسيده بود.
بايد در نظر داشت بخش صنعت و توليد كشور كه شركت هاي عمده و مهم آن در بورس هستند، براي ادامه و توسعه فعاليت خود همواره نيازمند تسهيلات بانكي هستند و در شرايط فعلي كه امكان تامين منابع مالي خارجي با توجه به تحريم ها عملاً امكان پذير نيست، چنانچه اين شركت ها نتوانند از تسهيلات كافي بهره مند شوند، نمي توانند به توسعه فعاليت هاي مناسب خود ادامه دهند كه اين امر در بلندمدت منجر به كاهش سوددهي و در برخي موارد زيان دهي شركت ها و كاهش قيمت سهام آنها خواهد شد.
اين در حالي است كه شركت هاي سرمايه گذاري كه هدف اصلي از تشكيل اين شركت ها كنترل بازار بوده در پي كمبود نقدينگي در حال حاضر همگام با سرمايه گذاران جزء اقدام به خريد و فروش سهام در كوتاه مدت كرده اند.
عليرضا عسگري ماراني كارشناس بازار سرمايه دراين باره معتقد است: «در تمام دنيا، سياست هاي پولي و بازار پول به كمك بازار سرمايه مي آيد اما بانك مركزي متعصبانه جلوي كمك بازار پول را مي گيرد.»
وي افزود: «عدم ارائه وام به واحدهاي صنعتي و عمومي در راستاي راه اندازي صنعت و عدم پرداخت وام به كارگزاران بورسي جهت اعتبار يافتن آنها از جمله اقداماتي بود كه موجب شد بازار پول از بازار سرمايه منفك شود اين در حالي است كه اين دو بازار بايد در راستاي هم و در ارتباط با هم قدم بردارند.»
عسگري ماراني خاطرنشان كرد: «هر سيستم اقتصادي كه هشت ماه راه براي ورود پول به آن بسته شود، دچار بحران خواهد شد و بازار سرمايه نيز از اين امر مستثني نيست.»
اين كارشناس بازار سرمايه معتقد است: «اگر سيستم پولي ما به بازار سرمايه هدايت شود در چنين شرايطي كه تمامي شاخص ها منفي است مي تواند روند شاخص ها را صعودي كند و سرمايه گذار خارجي را جذب خود كند چرا كه در حال حاضر تمامي بورس هاي دنيا دچار افت شاخص ها شده اند در حالي كه شاخص هاي بورس، به خصوص از ابتداي سال جاري تاكنون با رشد چشمگيري روبه رو شده اند.
ابراهيم قرباني فريد كارگزار بورس با اشاره به تغييرات بانك مركزي به «ايسنا» گفت: «در دوره رياست طهماسب مظاهري اعطاي تسهيلات محدود شده و نقدينگي رشد منفي داشت و همانطور كه افزايش نقدينگي براي اقتصاد مضر است كاهش آن هم به همان ميزان ضرر و زيان غيرمستقيم در اقتصاد دارد و نشان دهنده اين است كه موجودي نقد در اقتصاد كاهش يافته و شركت ها وجوه مورد نياز خود را نمي توانند تامين كنند.»
وي اضافه كرد: «با تغييرات ايجاد شده در بانك مركزي و تغيير رئيس كل انتظار است كه قفل هاي بانك مركزي باز شده و اقداماتي صورت گيرد تا تسهيلات مجدداً اعطا شود.»
وي عنوان كرد: «در حال حاضر بانك مركزي به بانك هاي دولتي كمك مي كند تا بتوانند به تسهيلات اعطايي خود ادامه دهند تا شركت ها مشكلات نقدينگي نداشته باشند، بنابراين اگر اين سياست جديد ادامه يافته و روند افزايشي داشته باشد مي تواند به شركت هاي بورسي هم كمك كند تا آنها نيز فعاليت ها و سرمايه گذاري هاي خود را به نحوي كه برنامه ريزي كردند انجام دهند و علاوه براين نقدينگي باعث رونق بازار سرمايه كشور مي شود يعني اگر بخشي از افزايش نقدينگي هم وارد بازار شود بديهي است كه خريد معاملات افزايش يافته و سرمايه گذاران جديد وارد بورس مي شوند و اين رونق مجدد بازار سرمايه را به همراه دارد.»
اين فعال بازار سرمايه تصريح كرد: اعطاي تسهيلات بانك مركزي به شركت ها در قالب 11 عقد اسلامي است و اين تسهيلات به شركت هاي بورسي به هر شكلي و با انتخاب هريك از عقود مي تواند صورت گيرد و هدف اين است كه تسهيلات به شركت هاي بورسي اعطا شده تا بتوانند به فعاليت هاي مورد نظر خود ادامه دهند.
امير كاهدي از ديگر كارشناسان بازار سرمايه نيز در اين خصوص به «سرمايه» گفت: «تغيير جهت سياست هاي بانك مركزي در پي تغيير رئيس كل بانك مركزي تاثير مستقيم بر روند عملكرد بازار سرمايه دارد. براي مثال بحران كنوني آمريكا در نتيجه ضعف سيستم مالي است اما تمامي بازارهاي آمريكايي را تحت تاثير قرار داده است. بنابراين زياني كه به بازار پول وارد مي شود به بازار سرمايه نيز وارد خواهد شد.»
كاهدي افزود: «در حال حاضر سهام تعداد زيادي بانك در بورس تهران معامله مي شود كه علاوه بر اين بانك ها، شركت هاي سرمايه گذاري بانكي نيز در بورس حضور دارند ضمن اينكه شركت هاي توليدي بزرگي مانند ايران خودرو كه براي تامين منابع و طرح هاي توسعه خود نيازمند تسهيلات هستند، غيرمستقيم از تغيير سياست هاي بانك مركزي تاثير مي پذيرند.»
 سه شنبه 16 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 440]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن