تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816686065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاهش سوداگري با ماليات بر زمين و مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: كاهش سوداگري با ماليات بر زمين و مسكن
مسئولان- گروه اقتصادي:
كاهش سوداگري در بخش مسكن به‌عنوان يكي از راهكارهاي مقابله با افزايش قيمت زمين، مسكن و اجاره‌بها، موضوعي است كه بارها از سوي متوليان ساماندهي بازار مسكن مورد توجه قرارگرفته و وعده‌هاي بسياري براي مقابله با سوداگران بازار مسكن داده شده است

وعده‌هايي كه هيچ‌گاه از كارآمدي لازم براي رفع اين نگرش به اصلي‌ترين نياز اقشار مختلف جامعه برخوردار نبوده است.

با اين روند مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارش اخير خود با بررسي سياست‌هاي مالياتي زمين و مسكن در برخي از كشورهاي جهان و ملاحظات به‌كارگيري آنها در ايران آورده است: بازار زمين و مسكن شهري به‌دليل شرايط خاص خود خاستگاه مناسبي براي انگيزه‌هاي سوداگرانه است و به همين دليل يك نظام مالياتي كارآمد بايد بتواند با از‌بين‌بردن انگيزه حضور تقاضاهاي سوداگرانه در اين بازار از طريق اعمال بار مالي، از تاثيرات منفي حضور اينگونه تقاضاها در بازار زمين و مسكن شهري بكاهد.

به‌گزارش دفتر اطلاع‌رساني مركز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز با اعلام اين مطلب مي‌افزايد: با اين وصف نظام مالياتي مرتبط با زمين و مسكن در شرايط كنوني كشور از يك سو به‌دليل نقص قانوني و از سوي ديگر به‌دليل عدم‌وجود زيرساخت‌هاي مناسب نظير بانك اطلاعاتي دچار مشكل است و در حال حاضر ماليات بر نقل و انتقال و سرقفلي تنها مالياتي است كه به‌صورت ملي از بازار زمين و مسكن اخذ مي‌شود.

اين گزارش با اشاره به اينكه «در بيشتر كشورهاي جهان براي مهار انگيزه‌هايي كه به اميد افزايش قيمت و كسب سود به جاي سرمايه‌گذاري در توليد، اقدام به خريد زمين و مسكن و نگهداري آن مي‌كنند، مالياتي تحت عنوان ماليات بر افزايش ارزش زمين و مسكن يا CGT وضع مي‌شود.» مي‌افزايد: البته در بعضي از كشورها نظير كرواسي، قبرس و... اين ماليات به‌عنوان بخشي از ماليات بر درآمد اخذ مي‌شود.

در بخش ديگري از نتايج بررسي مركز پژوهش‌ها با اشاره به تجربه كشورهايي نظير ايرلند، فرانسه، آمريكا، دانمارك، كره جنوبي، آلمان، كانادا، اسپانيا و انگليس در اين زمينه آمده است: ماليات بر افزايش ارزش زمين و مسكن البته در همه جا معافيت‌هايي نيز به همراه دارد كه مهم‌ترين آنها معافيت مسكن ملكي اول افراد - كه جنبه مصرفي دارد - از شمول ماليات CGT است و به عبارت ديگر درصورت معامله ملك اول، مالك از پرداخت ماليات CGT معاف خواهد بود. براساس اين گزارش در آلمان هم با هدف مهار سوداگري، خانه‌هاي دوم افراد، مشمول پرداخت مالياتي تحت عنوان ماليات بر خانه‌هاي دوم و بيشتر قرار مي‌گيرد و اين ماليات بر همه نواحي به جز سه منطقه باواريا، سارالند و تورينگن اعمال مي‌شود.

ميزان اين ماليات در آلمان نرخي بين 5 تا 20 درصد ارزش اجاره‌اي است و درآمد آن به شهرداري شهري كه ملك در آن قرار دارد تخصيص مي‌يابد. مركز پژوهش‌ها همچنين با اشاره به اينكه در آمريكا نيز ايالت‌هاي مختلفي اقدام به وضع ماليات بر ارزش ملك مي‌كنند كه در همه حال ملك اول و مسكوني افراد از پرداخت اين ماليات معاف است مي‌افزايد: به‌عنوان مثال در ايالت نيوجرسي آمريكا مسكن مصرفي و اول افراد مجرد تا ارزش 250 هزار دلار و مسكن اول و مصرفي افراد متاهل تا رقم 500 هزار دلار از ماليات بر افزايش ارزش معاف است.

مركز پژوهش‌ها سپس ملاحظات به‌كارگيري اين ماليات‌ها در ايران را بررسي كرده و با اشاره به ضرورت درنظر گرفتن برخي نكات، مي‌افزايد: در اخذ تمامي ماليات‌ها، درنظرگرفتن ملاحظات اجرايي از اهميت بالايي برخوردار است و ارزش‌گذاري در مورد ماليات بر ارزش زمين، اعمال ماليات بر معاملات مكرر و نيز بر افزايش ارزش املاك دوم مهم‌ترين چالش اجرايي پيش‌رو در ايران به شمار مي‌رود كه اين چالش بايد از طريق به‌روز‌كردن دفترچه بهاي معاملات املاك با قيمت‌هاي واقعي حل شود.

در مورد ماليات بر واحدهاي مسكوني خالي از سكنه نيز شناسايي اين خانه‌ها از موانع اجرايي اين طرح است كه با در‌نظر‌گرفتن اقدامات مكمل شناسايي واحدهاي مسكوني خالي، مي‌توان درصد قابل توجهي از آنها را شناسايي كرد؛ ضمن اينكه با توجه به ساختار سازمان‌ها و مراكز دولتي و عدم‌انعطاف‌پذيري و فساد اداري، ماليات طولي بر معاملات مكرر زمين و مسكن، كارآمدترين و تاثير‌گذارترين نوع ماليات در بازار زمين و مسكن در جهت مهار سوداگري‌ است كه قابليت اجرايي‌شدن بيشتري دارد.

در بخش ديگري از گزارش مركز پژوهش‌ها، به لزوم ايجاد برخي زير‌ساخت‌هاي به‌كارگيري روش‌هاي مالياتي براي رفع نابساماني بازار مسكن اشاره شده و آمده‌است: در اين رابطه وجود يك بانك جامع اطلاعات املاك، از زير‌ساخت‌هاي مورد نياز تمامي سياست‌هاي مالياتي است كه عدم‌وجود چنين بانكي در ايران اجراي سياست‌هاي مالياتي را دچار اخلال كرده است و راهكار اجرايي دستيابي به چنين زير‌ساختي صدور سند الكترونيك املاك در كنار سند كاغذي است كه از طريق آن تمام اطلاعات املاك به‌صورت به‌روز در يك مركز ثبت مي‌شود.

توجه به اين نكته مهم نيز ضرورت دارد كه به‌طور كلي سياست‌هاي مالياتي در كنار سياست افزايش عرضه به‌عنوان سياست‌هاي تكميلي شناخته مي‌شوند و اتخاذ سياست‌هاي مالياتي صرف در هيچ كجاي دنيا نتوانسته است منجر به حل مشكل مسكن شود. در نتيجه اين سياست صرفا در كنار سياست‌هاي طرف عرضه مسكن كه توسط دولت پيگيري شده است، مي‌تواند با تخصيص بهينه منابع موجود و مهار سوداگري، دولت‌ها را در حل مشكل تامين مسكن متناسب با نياز، ياري دهد.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن