تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815488555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشى از نمايشگاه‌هاى هنرهاى تجسمى در ماه رمضانهنر، عطر قرآن به گالرى‌ها پاشيد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: گزارشى از نمايشگاه‌هاى هنرهاى تجسمى در ماه رمضانهنر، عطر قرآن به گالرى‌ها پاشيد
صنم مودى - سال‌هاست ماه رمضان كه مى‌آيد دل مسلمانان سرشار از شوق مى‌شود. هر كه در هر كارى كه هست دست به كار مى‌شود تا طرحى نو دراندازد. خستگى‌هاى نخوردن و نياشاميدن او را از پا نمى‌اندازد. انگيزه‌ها دو چندان مى‌شود و اشتياق براى نوآورى صد چندان. هنرمند هم از اين قاعده مستثنا نيست. كافى است در اين روزها كه روزهاى نور هستند و بركت، سرى به گالرى‌ها بزنى و نگاهى بچرخاني، حتى گذرا به آثارى كه بر سينه ديوارها جاى گرفته‌اند. هنرمند چه نقاش باشد چه گرافيست؛ چه عكاس باشد چه مجسمه‌ساز دل به قرآن مى‌سپارد و معنا و در معنا غرق مى‌شود و اثرى مى‌آفريند زاييده از همان دنيا. و مى‌كوشد در حد وسعش از اين ديار توشه‌اى بچيند. نگاهى به خبرها و گزارش‌هاى مربوط به نمايشگاه‌هاى هنرهاى تجسمى در ماه رمضان خود مويد اين امر است؛ نمايشگاه‌هايى كه از آثار هنرى هنرمندان ايرانى در داخل و خارج از كشور برگزار شد از نمايشگاه اسماء الحسنى در موزه هنرهاى معاصر و خانه هنرمندان گرفته تا قرآن كريم در قاب هنرمعاصر در تونس.

نام‌هاى خدا در ميهمانى خدا

امسال هم نمايشگاه سالانه تايپوگرافى «اسماء‌الحسني» در روزهاى ماه رمضان برگزار شد. در اين روزها موزه هنرهاى معاصر و خانه هنرمندان ميزبان 99 اثر از 99 هنرمند گرافيستى بود كه موضوع اسماء الحسنى را سرلوحه كار خود قرار دادند و هنرشان را به خدمت معنويت درآوردند.عبدالمجيد حسينى‌راد ضمن قرائت بيانيه هيئت داوران اين نمايشگاه گفت: «ستايش خدايى را سزاست كه همه نور است و سرور، و جز به نام‌هاى نيكو نشايد كه او را بخوانند. خداوند نام‌هاى مقدس خود را اسماءالحسنى توصيف كرده و خواسته است تا او را به وسيله اسماءالحسنى‌اش بخوانند. هم از اين روست كه اهل سلوك خداوند سبحان را با استعانت از همه اسماء و صفاتش مى‌خوانند و در طريق معرفت او گام برمى‌دارند. چرا كه ذكر حضرت بارى‌تعالى از طريق اسماء و صفاتش فضيلت است و موجب قرب سالك به خداوند مى‌شود.»در ادامه اين بيانيه درباره نمايشگاه حروف‌نگارى اسماءالحسنى آمده بود: «نمايشگاه حروف‌نگارى اسماء‌الحسنى هر ساله هنرمندان را فرا مى‌خواند تا نام‌هاى نيكوى حق تبارك و تعالى را زينت‌بخش آثار خويش كنند و چشم و دل مخاطبان را به مهمانى ذكر و ياد حضرتش ببرند. از اين روى نمايشگاه اسماءالحسنى واسطه توفيقى است براى ذكر نام‌هاى نيكوى پروردگار. عالم مظهر صفات حق تعالى شناخته مى‌شود و ذات بسيط او جامع جميع حقايق است و اين حقايق در آئينه اسماء تجلى مى‌يابد. اگرچه نام‌هاى نيكوى خداوند در لفظ با يكديگر متفاوتند، اما در اين الفاظ وجوه متفاوت صفات خداوند واحد كه از نور حقيقتى واحد ظهور يافته‌اند توصيف مى شود. بنابراين اسماء متعدد خداوند توصيف مسمايى واحدند. هم از اين جهت حروف‌نگارى اين نام‌هاى نيكو نبايد تنها در شكل و ساختار گرافيكى و نوشتارى حروف محدود بماند يا در آن محدوده فهميده شود. بلكه از آنجا كه ذات واحد احدى در هر كدام از اسماء به وجهى توصيف مى‌شود، شايسته است كه براى نگارش اسماء الهى كه آئينه‌هاى نور حقيقى هستند، نه تنها شكل حروف، بلكه مفاهيم متعالى و باطن اسماء مورد توجه قرار گيرد؛ تا پرتويى از چراغ توفيقش خاك تيره جهان و جان‌هاى دوران ما را روشن سازد.

هيئت داوران در بيانيه خود آرزو كرده بود كه همه هنرمندان فعال در عرصه حروف‌نگاري، اعم از نسل جديد و پيشكسوتان بتوانند توفيق ارائه آثارى با ذكر نام جميل حضرت دوست را به دوره‌هاى بعدى نمايشگاه داشته باشند؛ چرا كه اين همه از آن او و براى اوست.»محسنى راد در ادامه گفته‌هايش تاكيد كرد: «اين‌كه اين نمايشگاه مى‌تواند موجبات تعامل ميان هنرمندان ايرانى با هنرمندان معاصر جهان اسلام را در عرصه هنر، بويژه هنر ارتباط تصويرى و حروف‌نگارى فراهم آورد، و با توجه به اين‌كه حروف‌نگارى همواره يكى از اصيل‌ترين شيوه‌هاى هنرى جهان اسلام در ميان هنرمندان بوده و نگارش زيباى اسماء‌الحسنى و كلمه الله در طول تاريخ توانسته است به هنر خوشنويسى مسلمانان شرافت و هويتى مقدس ببخشد.هيئت داوران اميدوار است از سال آينده نمايشگاه اسماءالحسنى به خواست خدا و به مدد نهادهاى مسئول، با حضور آثار هنرمندان همه كشورهاى مسلمان برگزار شود وبدين طريق علاوه بر گسترش و تعميق توان و زبان خلاقه نمايشگاه، طنين كلمه واحد الهى را در آثار هنرمندان جهان اسلام شاهد باشد. هر ساله در ماه رمضان دست‌اندركاران عرصه‌هاى هنرى كشور برنامه‌هايى را ترتيب مى‌دهند تا به موجب اجراى آنها مردم بتوانند دراين فضاى معنوى با نگاه ديگرى به سوى هنر بروند و از ديدن آثارى كه مضامين دينى دارد سرشار از شوق شوند».

در چهارمين نمايشگاه سالانه تايپوگرافى پوستر ايران نيز اين هدف دنبال شد و برگزار كنندگان آن معتقد هستند كه آثار ارائه شده در نمايشگاه، هم به لحاظ موضوع مقدس خود، كه اسماءالحسنى حضرت بارى‌تعالى است، هم به لحاظ شكل و ساختار تصويرى و گرافيكي، مى‌تواند محيط زندگى روزمره جامعه را سرشار از زيبايى بصرى و معنوى كند. اين نمايشگاه به طور همزمان در موزه هنرهاى معاصر و خانه هنرمندان برگزار شد با اين تفاوت كه نمايشگاه خانه هنرمندان از روز شنبه 9 شهريورماه با برگزارى مراسم اهداى جوايز به برگزيدگان اين دوره در خانه هنرمندان افتتاح شد و موزه هنرهاى معاصر از 26 مرداد تا 25 شهريور ميزبان آثار برگزيده چهارمين نمايشگاه تايپوگرافى پوستر ايران با عنوان اسماء‌الحسنى شد.فرزاد اديبي، صداقت جباري، عبدالمجيد حسينى‌راد، مهدى سعيدى و سيدعلى ميرفتاح داوران نمايشگاه بودند كه پس از بررسى آثار رسيده در چند مرحله، براساس توجه به مفاهيم، خلاقيت، نوجويى و اصول زيباشناختى ساختار گرافيكي، بدون اعلام نفر اول، آثار دو هنرمند را به عنوان برگزيدگان دوم و سوم انتخاب و آثار پنج هنرمند ديگر را مورد قدردانى قرار دادند.هيئت داوران عليرضا حصاركى را به عنوان (برگزيده دوم)، روح‌الله گيتى نژاد (برگزيده سوم)، آزاده صادقى (تقديري)، على‌جواهر (تقديري)، سيد مصطفى كلانترى (تقديري)، فريد عطار حميدي(تقديري)، سيد نويد بى بى شهربانويي(تقديري) و نصير بشيري(تقديري) اعلام كردند.

استادان نقاشى ميزبان ماه نور

موزه هنرهاى معاصر تهران همچنين در روزهاى پايانى ماه مبارك رمضان پذيراى آثار استادان دانشكده‌هاى هنر تهران شد. در اين نمايشگاه نقاشى‌هاى يكصد هنرمند استاد نقاش، آثار خود را در قالب 242 تابلو نقاشى به نمايش درآورده‌اند.اين نمايشگاه با حضور مديركل دفتر امور هنرهاى تجسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در امور هنري، مشاور وزير فرهنگ در امور هنرى و جمعى از استادان، دانشجويان و علاقه‌مندان به هنر نقاشى افتتاح شد.دبير اجرايى اين نمايشگاه با اشاره به اين كه گردهم آيى استادان نقاشى دانشكده‌هاى تهران براى نخستين بار رخ داده است، افزود: از تابستان گذشته اقدامات اوليه براى راه اندازى نمايشگاه آثار مدرسان دانشگاه‌ها شكل گرفت بر همين مبنا از تمامى دانشگاه‌هاى هنر تهران براى برگزارى اين نمايشگاه دعوت به عمل آمد.مهدى حسينى با بيان اينكه در ميان آثار به نمايش درآمده آثارى از هنرمندان زن نقاش نيز به خوبى قابل مشاهده است، گفت: 32 اثر از 12 استاد زن نيز در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است.دبير اجرايى اين نمايشگاه با اشاره به اين كه 46 اثر از گنجينه‌ موزه هنرهاى معاصرمربوط به 25 هنرمند در اين نمايشگاه ديده مى شود، تصريح كرد: اين آثار از ميان آثار هنرمندانى چون آيدين آغداشلو، حبيب‌ آيت‌اللهي، حبيب‌الله صادقي، غلامحسين امامى و مرتضى مميز برگزيده شده است.حسينى همچنين از حضور هنرمندانى چون ناصر آراسته، عبدالحسن حسينى راد، مهدى حسينى و زهرا رهنورد براى شركت در اين نمايشگاه خبر داد و گفت: استادان برجسته نقاشى چون ايرج اسكندري، جمشيد حق‌شناس، احمد خليلي، معصومه مظفرى و مژگان حسينى نيز در قالب آثار استادان دانشگاهى به اين جمع اضافه شده اند.معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در امور هنرى نيز با اشاره به اينكه ويژگى خاص اين نمايشگاه، گردهم آمدن استادان نقاشى است، بيان داشت: اين نمايشگاه دورنمايى مناسب از برترين‌هاى نقاشى را در مقابل ديدگان دانشجويان و نسل جوان هنرمند قرار مى دهد.

ايمانى يادآور شد: با برگزارى چنين نمايشگاه‌هايى مى توان اميدوار بود كه رشته‌هاى مختلف هنرهاى تجسمى بازگشت خوبى را در ميان ساير بخش‌هاى هنرى داشته باشد.محمود شالويى مديركل دفتر امور هنرهاى تجسمى نيز با حضور در جمع هنر دوستان گفت: به طور حتم اين رويداد در روزهاى پايانى ماه رمضان و همزمانى آن با آغاز سال جديد تحصيلى دانشجويان مى تواند نقطه عطفى در برپايى اين نمايشگاه باشد.علاقمندان مى‌توانند از نمايشگاه اثار نقاشى استادان دانشكده‌هاى هنر تهران كه تا 20 آبان ماه از ساعت 9 تا 6 بعداظهر داير است، ديدن كنند.

ميهمانى فرهنگسراها در رمضان

فرهنگ سراها و خانه‌هاى فرهنگ شهر تهران نيز برنامه‌هايى را براى روزهاى ماه رمضان تدارك ديدند تا علاقمندان به برنامه‌هاى فرهنگى و هنرى بتوانند با حضور در اين اماكن ساعاتى از روز خود را صرف امور فرهنگى كنند. فرهنگ سراى طبيعت يكى از اين فرهنگسراها بود كه با برگزارى نمايشگاه نگاه آسمانى تا 26 شهريور و با نمايش 30 اثر به استقبال ماه رمضان رفت همچنين برگزارى مسابقه نقاشى آيه‌هاى رحمت، برگزارى جشنواره نگين سفره افطار و برگزارى بزرگداشت استاد شهريار با هدف ارج نهادن به شخصيت‌هاى ادبى 27‌شهريور از ديگر برنامه‌هاى اين فرهنگسرا بود.

مسئولان فرهنگسراى انقلاب نيز در اين ايام بيكار ننشستند و برگزارى تفسير سوره حضرت يوسف پنج شنبه هر هفته با هدف آموزش مفاهيم قرآنى را در زمره برنامه‌هاى خود قرار دادند.برگزارى نمايشگاه مشبك تجلى هنر كه تا 24 شهريور برگزار بود و هدف شناساندن اين هنر به دوستداران را دنبال مى‌كرد برنامه فرهنگسراى خانواده در ماه رمضان بود.

فرهنگسراى ملل نيز با برگزارى دو نمايشگاه هنرى عكس عتبات عاليات و طراحى سنتى تا 22 شهريور ميزبان ماه رمضان شد. فرهنگسراى بانو نمايشگاه عكس با هدف تشويق هنرمندان تا 29 شهريور در نگارخانه سرو در فرهنگسراى بانو برگزار بود و همچنين بازارچه صنايع دستى و هنرهاى خانگى ويژه ماه رمضان از ديگر برنامه‌هاى ويژه اين فرهنگسرا در ماه رمضان به شمار مى‌آمد. به گزارش روابط عمومى شهردارى تهران، خانه فرهنگ دولت آباد دوره‌هاى كامپيوتر را به منظور ارتقاى دانش كامپيوتر برگزار مى‌كند. طراحى و نقاشى نيز براى آشنايى بيش‌تر كودكان و نوجوانان با هنر نقاشى در اين خانه فرهنگ برپا مى‌شود. كارگاه آموزش رايگان داستان نويسى به منظور فراهم كردن بستر لازم براى شناسايي، پرورش و شكوفايى استعدادهاى درخشان در زمينه داستان‌نويسى با حظور استاد سليمى برنامه خانه فرهنگ در روزهاى ماه رمضان بود.همچنين خانه فرهنگ امامزاده يحيى (ع)، نمايشگاهى از فعاليت‌هاى هنرى و كاردستى و خلاقيت فكرى نونهالان را از 4 تا 30 مهرماه از ساعت 8 تا 17 برگزار كرد.

هنر در نمايشگاه قرآن

امسال شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللى قرآن نيز ميزبان هنرمندانى بود كه هنر را با قرآن زيباتر مى كنند. از اين روست كه مى توان گفت بخش هنر از ديگر بخش‌هاى اين نمايشگاه بود كه با هماهنگى‌هاى به‌عمل آمده، به اجرا درآمد. خوشنويسي، تذهيب، كاريكاتور، نقاشى ديواري، قالى بافى و منبت كارى از جمله شاخه‌هاى هنرى بودند كه در نمايشگاه قرآن به نمايش درآمدند. در اين رشته‌ها هنرمندان با گرايشات مذهبى و دينى به ارائه كارهاى هنرى پرداختند و علاقمندان را با رشته‌هاى هنرى خود آشنا كردند. همچنين در بخش ديگرى از نمايشگاه قرآن زمينه‌هاى لازم براى معرفى و آموزش شاخه‌هاى مختلف هنرى به كودكان و نوجوانان فراهم شده بود. علاوه بر اينها علاقمندان كودك، نوجوان و جوان به ادبيات مى‌توانستند در كارگاه‌هاى مختلف تشكيل شده در نمايشگاه قرآن شركت كنند و به يادگيرى داستان نويسى و شعر بپردازند. اين كارگاه‌ها متناسب با رده‌هاى سنى مختلف ترتيب داده شده بود.

كلام وحى در قاب هنر

در روزهاى پر نور ماه رمضان تنها تهران پايتخت ايران زمين ميزبان نمايشگاه‌هاى هنرى كه به مناسبت اين ماه برگزار مى شد، نبود. در اين روزها هنرمندان ايرانى با آثار هنريشان در ديگر كشورهاى مسلمان نيز حضور يافتند و عطر باورهاى دينى‌شان در فضاى گالرى‌هاى آن كشورها پراكندند. نمايشگاه خوشنويسى قرآنى و عكس انتفاضه از جمله اين برنامه‌ها بود. دو نمايشگاهى كه به طور همزمان در تالار نمايشگاه‌هاى موزه ملى بنگلادش در داكا افتتاح شد.در مراسم افتتاح اين نمايشگاه مفتى نور الدين خطيب جمعه مسجد بيت المكرم (مسجد ملى بنگلادش)، حسن فرازنده سفير جمهورى اسلامى ايران در داكا، شاهر محمد سفير فلسطين در داكا، دكتر‌هاشمى رايزن فرهنگى جمهورى اسلامى ايران در داكا و چاندرو پال مدير كل موزه ملى داكا به همراه تنى چند از ديپلمات‌ها، شخصيت‌هاى فرهيخته و علاقه‌مندان به هنر حضور داشتند.

در بخش خوشنويسى اين نمايشگاه، تعداد 60 تابلو و اثر نفيس خوشنويسى و خط- نقاشى‌ از هنرمندان و خوشنويسان ايرانى در معرض ديد عموم قرار دارد. عنوان آثار خوشنويسى ارائه شده را آياتى از قرآن مجيد و اسماء جلاله و نيز احاديثى از پيامبر‌(ص) و ائمه معصوم (ع) تشكيل داده كه با ذوق و علاقه هنرى تهيه و نگاشته شده‌اند. در آثار عرضه شده هنرمندان ايرانى در اين نمايشگاه تكنيك‌هاى متفاوتى همانند خط- نقاشى روى سراميك و مرمر (سند بلاست سراميك) با تذهيب و خط‌هاى ثلث، نسخ، نستعليق، نستعليق شكسته، معلي؛ قلم و مركب، رنگ و روغن روى بوم و كاغذ، گواش، اكريليك و هويه كارى به چشم مى خورد. بيش‌ترين تعداد آثار خوشنويسان ايرانى را تابلوهايى از خوشنويسى‌هاى نستعليق، شكسته نستعليق، و خط-نقاشى‌ (محمد على فراستي) و كارهاى خط-نقاشى روى سراميك (سندبلاست سراميك) از سياوش لطيفى و هويه‌كارى با خط نستعليق؛ رنگ روغن روى بوم و خط-نقاشى‌هاى معلى (پوررحيمي) تشكيل مى‌دهند.در بخش نمايشگاه عكس نيز تعداد 50 تابلو از انتفاضه فلسطين به همراه زير نويس‌هايى از آيات قرآني، فراز‌هايى از سخنان امام خمينى (ره) عليه اسرائيل ونيز جملاتى از شخصيت‌هاى برجسته بنگالى در باره ظلم ستيزى و يارى مظلومان، با عكس‌هايى از كشتار زنان و مردان و كودكان، آوارگى مردم فلسطين، ويرانى ناشى از اشغالگري، مقاومت و استقامت جوانان، برپايى نماز جمعه تحت نظارت صهيونيست و مانند آنها در معرض ديد عموم قرار دارد.حضور ارباب جرايد، نمايندگان رسانه‌ها، خبرنگاران، عكاسان و فيلم‌برداران شبكه‌هاى مختلف تلويزيون و راديو بنگلادش از نمايشگاه بسيار قابل ملاحظه بود. آنان اقدام به تهيه خبر و گزارهاى مبسوط و انجام مصاحبه‌ با سفيران ايران و فلسطين، خطيب بيت المكرم و نيز رايزن فرهنگى جمهورى اسلامى ايران، كردند. خطيب بيت المكرم در بخشى از مصاحبه راديو و تلويزيونى خود در محل نمايشگاه اقدام بموقع رايزنى در برگزارى اين نمايشگاه در آغازين روزهاى رمضان خوشنويسى را ابزارى براى علاقه‌مند كردن مردم به قرآن دانست و افزود: بخش قرآنى در اين نمايشگاه نمايانگر انس و علاقه مردم ايران به قرآن است كه پيام خدا و قرآن را با ابزار خوشنويسى به مردم منتقل مى‌كنند و شوق انسان را به قرآن بر مى انگيزاند.

مفتى نور الدين سپس در ارتباط با بخش عكس‌ اين نمايشگاه، عكس‌هاى انتفاضه و قدس را نشانگر رفتار حاكمان غاصب اسرائيل دانست و گفت مردم بنگلادش از ظلم و ستم‌هايى كه بر فلسطينيان وارد مى‌شود آگاه نمى‌شوند و برگزارى اين گونه نمايشگاه‌ها مى‌تواند آنان را نسبت به واقعيات درون فلسطين اشغالى آگاه سازد.

حسن فرازنده سفير جمهورى اسلامى ايران در داكا نيز در مصاحبه‌ رسانه‌اى خود در حاشيه اين نمايشگاه ماه رمضان را ماه رحمت خدا دانست و افتتاح نمايشگاه خوشنويسى قرآنى را در اين ماه تقارنى مناسب عنوان كرد: با به نمايش درآوردن آيات پاك قرآنى موجب مى‌شود قلب‌هاى خواب آلود بيدار شوند.او همچنين با اشاره به بخش عكس‌هاى انتفاضه در اين نمايشگاه و عملكرد رژيم اشغال‌گر اسرائيل گفت مردم بنگلادش‌ كه با فلسطينيان همدردى مى‌كنند در بازديداز اين ‌نمايشگاه با گوشه‌اى از تجاوزات اين رژيم غاصب آشنا مى‌شوند.

‌هاشمى همچنين در مصاحبه با شبكه تلويزيونى «ديگانتو» و نيز «تلويزيون اسلامي» هدف از برگزارى نمايشگاه انتفاضه را دريدن پرده تبليغات يك‌سويه رسانه‌هاى غربى در باره اسرائيل عنوان كرد و گفت: اكنون كه غرب با هژمونى رسانه‌اى خود يك روى سكه زندگى اسرائيليان در فلسطين اشغالى را به جهانيان نشان مى‌دهد، رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران در داكا نيز وظيفه خود مى‌داند روى ديگر اين سكه يعنى تصويرى از زندگى فلسطينيان تحت حاكميت اشغالگران را در معرض ديد مردم قرار دهد و قضاوت را به وجدان‌هاى بيدار آنان بسپارد. بيش‌تر مردم بنگلادش به قرآن و نشر و تبليغ آن از طرق گوناگون علاقه‌مند هستند كه در اين ميان توجه به هنر خوشنويسى به عنوان ابزارى اثر گذار براى معرفى قرآن جايگاه مهمى در ميان هنرمندان مسلمان و عامه مردم بنگلادش دارد. سالانه چنين نمايشگاه خوش نويسى قرآنى در اين كشور بويژه در داكا برگزار مى‌شود و خوشنويسان بنگلادش در سنين مختلف و از طبقات اجتماعى گوناگون آثار هنرى خود را در معرض ديد عموم قرار مى دهند. مردم نيز با توجه به اعتقادات دينى و تلاش براى حفظ شعائر مذهبى از آميختگى هنر با قرآن در خدمت قرار گرفتن هنر براى قرآن مشتاقانه استقبال مى‌كنند.

حضور هنرمندان، دانشگاهيان، علما و اقشار مختلف مردم بنگلادش در مراسم افتتاحيه و روز اول برگزارى نمايشگاه از علاقمندى مردم اين كشور به هنر قرآنى و آرمان فلسطين حكايت دارد و نشان‌دهنده تشخيص درست از نياز مردم است.

بنگلادش تنها جايى نبود كه هنرمندان ايرانى براى گفتن از اسلام و هنر به آن سفر كردند. اهالى دنياى هنرهاى تجسمى ايرانى كوله بارى از آثار خود بستند و به تونس رفتند تا از «قرآن كريم در آيينه هنر معاصر» بگويند. امسال در ماه رمضان چهارمين نمايشگاه قرآنى - هنرى ايران در تونس افتتاح شد.

اين نمايشگاه با حضور سفير جمهورى اسلامى ايران، وابسته فرهنگى سفارت، همچنين رحمت بودر باله، نماينده شهردار تونس، استاد شهرام ناظري، برخى از شخصيت‌هاى تونس و جمعى از علاقه‌مندان هنر ايرانى - اسلامى و نيز با حضور استاد مسلم هنر خوشنويسى نستعليق (خط ملى ايران ) الهه خاتمى واستاد مبرز هنر تهذيب ايرانى‌، استاد محمد طريقتى و ارائه آثار برجسته آنان، در مركز پايتخت تونس گالرى يحيى افتتاح شد.تلاوت آيه شريفه «لو انزلنا هذا القرآن ...» از سوى رايزن فرهنگى كشورمان در تونس آغازگر فعاليت چهارمين نمايشگاه قرآن ايران در تونس بود.نمايشگاه هنرى - قرآنى كه هر سال در تونس و از سوى رايزنى فرهنگى كشورمان در اين كشور و با هنرنمايى ارزنده هنرمندان قرآنى كشورمان برگزار مى شود، از مناسبت‌هاى هنرى - فرهنگى بسيار خوبى است كه ارتباطات فرهنگى - هنرى دو كشور مسلمان و قرآن دوست ايران و تونس را به هم پيوند مى‌دهد.اين نمايشگاه تا پايان ماه مبارك رمضان برگزار بود و استادان هنر ايرانى (استاد طريقتى و استاد خاتمي) ضمن حضور در محل نمايشگاه به پرسش‌هاى بازديدكنندگان دادند.

رمضان از نگاه هنرمندان

«رمضان، ماه بهره‌گيرى از آيات و آموزه‌هاى قرآنى است و چه بهتر كه در راه شناخت مفاهيم قرآني، در مسير هنر هم گام برداريم.» اين‌ها بخشى از گفته‌هاى عبدالحميد قديريان، گرافيست و طراح صحنه درباره در ماه رمضان است.او مى‌افزايد: چند سال پيش، نمايشگاهى هنرى با موضوع سوره فلق برگزار شد كه متاسفانه استمرار نيافت. حال اگر براى مثال سوره قدر كه متناسب ماه مبارك رمضان است، موضوع كارهاى هنرى قرار بگيرد، چه تاثير مثبتى مى‌تواند به هنرمند و مخاطبش بگذارد. البته برپايى چنين نمايشگاه‌هايي، ابتدا نياز به توضيح و تفسير كارشناسان دين دارد و بيش‌تر بايد عرصه‌هاى معرفتى و مفهومى را در بر بگيرد. اميرعلى جواديان، عكاسى است كه چندى پيش، كتاب عكس قرآن در زندگى مردم را منتشر كرد. او با اشاره به تجربه خود در همين ارتباط مى‌گويد: قرآن در زندگى مردم ما، از بدو تولد تا مرگ نقشى پررنگ دارد. ماه مبارك رمضان، بهترين فرصت است تا از عكاسان بخواهند اين ارتباط معنوى مردم با قرآن را به تصوير بكشند و به مخاطب ارائه كنند. حتى مى‌توان مسابقه‌اى در اين زمينه طراحى و اجرا كرد و به عكس‌هاى برتر جايزه داد و آنها را هر سال در يك مجموعه به چاپ رساند. هوشنگ جاويد هم در اين باره توضيح مى‌دهد: ادبيات كلاسيك ما، سرشار از آموزه‌هاى قرآنى است كه متاسفانه در ادبيات معاصر ما، اين ويژگى به قدرت سابق نيست. بخشى از اين كاستى‌ها به عدم شناخت درست ما از قرآن برمى‌گردد كه پژوهش و آموزش مى‌تواند آن را رفع كند و ماه مبارك رمضان، بهترين فرصت براى اين كار است. اين پژوهشگر عرصه فرهنگ و هنر ادامه مى‌دهد: نهادهاى فرهنگى با برنامه‌ريزى و حمايت مى‌توانند شاعران و نويسندگان را در اين مسير هدايت كنند و برگزارى جشنواره‌اى ادبى در ماه رمضان و برپايى جايزه‌اى با همين عنوان مى‌تواند بعضى از كم‌كارى‌هاى گذشته را جبران كند.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن