تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815594939




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست اعضاي ستاد بزرگداشت روز كودك مطرح شد: «احتياط،‌ شادي و زندگي»،‌شعار امسال روز جهاني كودك راهيابي ايروبيك و آمادگي جسماني به مهدهاي كودك


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در نشست اعضاي ستاد بزرگداشت روز كودك مطرح شد: «احتياط،‌ شادي و زندگي»،‌شعار امسال روز جهاني كودك راهيابي ايروبيك و آمادگي جسماني به مهدهاي كودك


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - خانواده

مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور، از امضاي تفاهم‌نامه‌اي بين اين دفتر و فدراسيون ايروبيك و آمادگي جسماني خبر داد كه بر اساس آن قرار است، اين ورزش در مهدهاي كودك سراسر كشور اجرا شود.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» ايسنا، محمدحسين جوادي در نشست خبري كه در آستانه «روز جهاني كودك» با حضور برخي از اعضاي ستاد بزرگداشت روز كودك، در محل اين سازمان برگزار شد، افزود: همچنين تفاهم‌نامه‌اي در راستاي حضور كودكان معلول در مهدهاي كودك و تهيه برنامه‌هاي ويژه آن‌ها بين دفتر كودكان و معاونت توانبخشي بهزيستي امضا شده است.

وي با اشاره به نتايج تفاهم‌نامه آموزش مقررات راهنمايي و رانندگي كه بين سازمان بهزيستي و پليس راهور در سال گذشته منعقد شده بود، ‌اظهار كرد: پژوهش‌ها حاكيست، مداخلات در سنين خردسالي تاثير بسزايي در آگاهي كودكان از خطرات و علايم ترافيكي و عملكرد آن‌ها در موقعيت‌هاي ترافيكي داشته است.

كشته شدن 2700 كودك در سال 85 به دليل سوانح رانندگي

وي با بيان اين كه در سال 85، دو هزار و 700 كودك و نوجوان زير 15 سال به دليل حوادث ترافيكي فوت كرده‌اند، تصريح كرد: همچنين 95 هزار كودك زير20 سال نيز به نوعي دچار مصدوميت شدند. از همين رو شعار سال جاري روز كودك «احتياط،‌ شادي و زندگي» انتخاب شده است.

مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور تعداد كودكان زير 18 را 23 ميليون نفر اعلام كرد.

برگزاري جشن‌هاي ويژه كودكان و نوجوانان از 17 تا 23 مهرماه جاري

جوادي در ادامه ضمن اعلام برنامه‌هاي ستاد بزرگداشت روز جهاني كودك اذعان كرد: 17 مهرماه جاري جشني براي بيش از يك هزار كودك در تالار «امام علي (ع)» دانشگاه شهيد بهشتي براي آشنايي آن‌ها با خطرات و مباحث ترافيكي و 23 مهرماه جاري نيز اختتاميه اين بزرگداشت با حضور مسوولان در پارك ترافيك برگزار مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه اين جشن‌ها از 17 مهر ماه آغاز و تا 23 اين ماه ادامه خواهد داشت، گفت: همچنين در 16 مهرماه، نيز طرح ارائه يك وعده غذاي گرم در بيش از شش هزار روستا مهد براي پوشش 150 هزار كودك در سراسر كشور افتتاح مي‌شود.

برگزاري برنامه‌هاي شاد در مركز ويژه كودكان و نوجوانان بهزيستي، ديدار مربيان و مديران مهدهاي كودك با مراجع عظام و ائمه جماعات در سطح كشور، ديدار كودكان با والدين زنداني خود و حضور مسوولان بهزيستي در محل‌هاي نماز جمعه براي تشريح جايگاه كودك و خدمات بهزيستي از ديگر برنامه‌هاي بهزيستي به مناسبت روز كودك به شمار مي‌رود كه مديركل دفتر امور كودكان و نوجوانان بهزيستي به آن‌ها اشاره كرد.

جوادي تعداد كودكان زير شش سال كشور را شش ميليون و 800 هزار نفر عنوان و تصريح كرد: از سال گذشته، طرح ارائه يك وعده غذاي گرم با سرانه 370 تومان اجرا شد كه اين سرانه با افزايش در سال جاري به 500 تومان افزايش يافته است.

هم چنان شاهد تهديدهاي جديدي در رشد و حيات كودكان هستيم

حوادث رانندگي بزرگ‌ترين تهديد پيش روي كودكان 11 تا 19 سال ايران

به گزارش ايسنا، كريستين سالازار فولكمن ـ نماينده يونيسف در ايران ـ نيز با حضور در اين نشست خبري گفت: مرگ و مير كودكان زير پنج سال در ايران رو به كاهش است و از اين نظر ايران يكي از بهترين نمونه‌ها در خاورميانه به شمار مي‌رود.

وي با بيان اين كه كاهش مرگ و مير كودكان را مديون نظام بهداشتي خوب ايران هستيم، چرا كه دسترسي‌هاي بهداشتي را در دورترين نقاط روستايي نيز فراهم كرده است،‌ ادامه داد: اين در حاليست كه هم چنان شاهد تهديدهاي جديدي يعني حوادث ترافيكي در رشد و حيات كودكان هستيم.

سالازار در اثبات ادعاي خود عنوان كرد: به عنوان مثال، در حال حاضر حوادث رانندگي بزرگترين تهديد براي كودكان 11 تا 19 سال به شمار مي‌رود و در سال 2006 ميلادي حدود دو هزار و 700 كودك بر اثر حوادث و سوانح رانندگي كشته و 95 هزار نفر مجروح شدند.

حوادث رانندگي 20 بار بيشتر از آمارهاي جهاني در ايران رخ داده است

گستره معضل سوانح ترافيكي آنقدر زياد است كه آن چه تا كنون انجام شده، كافي نيست

وي افزود: حوادث رانندگي در ايران20 بار بيشتر از آمارهاي جهاني رخ داده است، اين در حاليست كه تاثير چنين حوادثي بر كودكان نسبت به ساير اعضاي خانواده بسيار عميق‌تر و شديدتر است.

نماينده يونيسف در ايران با اشاره به اين كه تاثيرات مالي و روحي سوانح رانندگي به اعضاي خانواده زماني كه نان آور خانواده از دست مي‌رود، بسيار نگران كننده مي‌شود،‌ تصريح كرد: سوانح رانندگي از نظر اجتماعي،‌ روحي، جسمي و غيره تاثيرات منفي بسياري به كودك و خانواده‌ها دارد.

سالازار راه‌حل رفع چنين معضلي را كوتاه و ساده ندانست و گفت: نيروي انتظامي، ‌شهرداري و وزارت بهداشت فعاليت‌هاي ارزنده‌اي را براي بهبود خدمات رساني و وضعيت ترافيكي انجام داده‌اند.

وي معتقد است: گستره معضل سوانح ترافيكي آنقدر زياد است كه آن چه تا كنون انجام شده، كافي نيست و بايد كارهاي بيشتري در اين حيطه انجام شود.

«سرعت بالا» يكي از مهمترين عوامل حوادث ترافيكي از نظر تعداد و شدت به شمار مي‌رود

نماينده يونيسف در ايران، بزرگ‌ترين خطر پيش روي كودكان را سوار شدن بر موتورسيكلت، استفاده نكردن از كلاه و كمربند ايمني، صندلي مخصوص آن‌ها، بغل كردن كودك در صندلي جلويي خودرو اعلام و خاطر نشان كرد: يكي از مهم‌ترين عوامل حوادث ترافيكي از نظر تعداد و شدت «سرعت بالا» است.

وي ادامه داد: 75 درصد از جمعيت ايران را افراد زير 29 سال تشكيل مي‌دهند كه رفتار پرخطر آن‌ها در زمان رانندگي خطرات زيادي به دنبال دارد.

سالازار گفت: با تعامل قوه قضاييه در حال تدوين قانون جديدي هستيم كه آن، تاسيس دادگاه‌هاي ويژه جرايم اطفال پيش‌بيني شده است.

استفاده رايگان از خانه‌هاي اسباب بازي، اجراي جشن‌هاي شاد در پارك ترافيك، فرهنگسراهاي كودك، پارك قيطريه و باغ موزه تجريش از برنامه‌هاي شهرداري به مناسبت روز جهاني كودك

به گزارش ايسنا، مهدي اميري ـ معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران ـ با حضور در اين نشست، آموزش در دوران كودكي را زيربناي داشتن شهرونداني فعال در آينده خواند.

وي تعداد «خانه‌هاي اسباب بازي» فعال را50 خانه اعلام و با اشاره به اهميت مشاركت والدين بالاخص مادران در زمينه تربيت كودكان اظهار كرد: در اين زمينه تاكنون حدود 40 كانون‌ «مادر و كودك» فعال شده است.

به گفته معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران قرار است، در سال جاري 122 خانه اسباب بازي ايجاد مي‌شود.

اميري با بيان اين كه در حال حاضر110 خانه سلامت در شهر تهران فعال هستند، در مورد برنامه‌هاي خاص روز جهاني كودك، يادآور شد: اجراي تئاترهاي ميداني در خانه‌هاي اسباب بازي، برگزاري مسابقات نقاشي، كارگاه هاي آموزشي، برگزاري جشنواره در پارك ترافيك و همچنين آموزش مسائل ترافيكي از جمله اين برنامه‌ها به شمار مي‌رود.

معاون اداره كل سلامت شهرداري تهران در اين زمينه ادامه داد: در روز چهارشنبه (17 مهر ماه)، استفاده از خانه‌هاي اسباب بازي رايگان است. همچنين برنامه‌هاي شاد ويژه‌اي توسط فرهنگسراهاي كودك از صبح تا بعدازظهر در اين روز برگزار مي‌شود.

اميري افزود: همچنين جشنواره دو روزه‌اي در باغ موزه، تجريش در روزهاي پنجشنبه و جمعه از ساعت 9 صبح تا 19 برگزار مي‌شود. از سوي ديگر در روزهاي 17 و 18 مهرماه جاري، برنامه‌هاي فرهنگي هنري ويژه كودكان و نوجوان در پارك قيطريه نيز بر پا مي‌شود.

كاهش شاخص مرگ و مير كودكان زير پنج سال ايران

حوادث ترافيكي با 36 درصد بالاترين علت مرگ و مير كودكان را به خود اختصاص داده است

به گزارش ايسنا، دكتر اميرخاني ـ مديركل سلامت، جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ـ نيز گفت: از سال 1990 تا 2005 ميلادي، شاخص مرگ و مير كودكان زير پنج سال حدود20 درصد كاهش يافته، اين در حالي است كه اين شاخص در نظام سلامت ايران، حدود 45 درصد كاهش داشته است.

وي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2015 كه بر اساس اهداف هزاره توسعه بايد شاخص مرگ و مير كودكان به دو سوم كاهش يابد، ايران قطعا به اين هدف دست مي‌يابد.

مديركل سلامت، جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بيان اين كه تقريبا در ايران موضوع مديريت و كنترل مرگ و مير كودكان روند مناسبي داشته است، اظهر كرد: توانسته‌ايم با شبكه گسترده بهداشتي و درماني شاخص مرگ و مير كودكان كنترل شود و شيب نزولي آن ادامه دارد.

اميرخاني با اشاره به اين كه بالاترين علت مرگ و مير كودكان سوانح و حوادث ترافيكي است، تاكيد كرد: 18 درصد علت مرگ و مير كودكان، حوادث و سوانح به شمار مي‌رود كه حوادث ترافيكي با 36 درصد بالاترين علت مرگ و مير كودكان را به خود اختصاص داده است.

پس از سوانح ترافيكي، غرق شدگي، بسته شدن راه‌هاي تنفسي، سوختگي و مسموميت‌ها مرگ ومير كودكان سنين 5 تا 14 سال را تشكيل مي‌دهد

حدود چهار درصد از كودكان ايران دچار چاقي و 13 درصد داراي اضافه وزن هستند

مديركل سلامت، جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، پس از سوانح ترافيكي، 13 درصد علت مرگ و مير كودكان را غرق شدگي و 9 درصد آن را بسته شدن راه‌هاي تنفسي اعلام و تصريح كرد: پس از اين‌ها سوختگي و مسموميت‌ها به ترتيب علل ناشي از سوانح و حوادث تاثيرگذار در مرگ ومير كودكان در سنين پنج تا 14 سال را تشكيل مي‌دهد.

اميرخاني با تاكيد بر اين كه هرچند كه ميزان مرگ و ميرها در حال كنترل شدن است، اما كماكان با مشكلاتي از جمله بيماري‌هاي غير واگيردار مواجه هستيم، افزود: حدود چهار درصد از كودكان ايران دچار چاقي و 13 درصد داراي اضافه وزن هستند.

60 درصد از كودكان كشور فعاليت فيزيكي مناسبي ندارند

وي خاطر نشان كرد: همچنين مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد، كودكان ايراني حدود پنج ساعت از وقت خود را با تلويزيون و رايانه پر مي‌كنند، در حالي كه استاندارد استفاده از اين وسايل دو ساعت در روز است.

مديركل سلامت، جمعيت، خانواده، مدارس وزارت بهداشت با بيان اين كه60 درصد از كودكان كشور فعاليت فيزيكي مناسبي ندارند، گفت: مصرف لبنيات در بين دختران 18 درصد و پسران 30 درصد است كه اين آمارها نشان دهنده آن است كه در راستاي ارتقاي سلامت و توسعه رفتارهاي سالم بايد سرمايه گذاري شود.

اميرخاني با اذعان بر اين كه براي ارتقاي سلامت كودكان مداخلاتي در سطح مراكز بهداشتي درماني ارائه مي شود كه ممكن است، كافي نباشد، تصريح كرد: نيازمند مداخلات عوامل اجتماعي موثر در سلامت هستيم.

وي در ادامه اين نشست چند خبر جديد اعلام كرد و گفت: «سند ارتقاي سلامت كودكان در سطح ملي» و «برنامه جامع رشد و تكامل اوليه آن‌ها» با مشاركت كليه بخش‌ها و كمك سازمان بهزيستي و صندوق كودكان سازمان ملل در حال تدوين است.

وي ادامه داد: طي چند هفته آينده، بسيج اطلاع رساني تحت عنوان «10 كليد طلايي براي سلامت دانش آموزان» اجرا مي‌شود.

مديركل سلامت،‌ جمعيت،‌ خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مورد10 آيتم مدنظر اين برنامه، توجه به وعده صبحانه، ميان وعده‌هاي غذايي، محدود كردن غذاهاي آماده و ترويج غذاهاي سنتي، محدود كردن دست فروشان دوره گرد اشاره و عنوان كرد: همچنين ترويج استفاده از وسايل شخصي، رعايت بهداشت فردي، فعاليت‌هاي فيزيكي، محدودسازي زمان استفاده از تلويزيون و رايانه، اعتماد به نفس و موضوعات مرتبط با طب فيزيكي همچون كيف، كفش و ميز و صندلي‌هاي استاندارد از موارد مورد توجه در بسيج اطلاع رساني به شمار مي‌رود.

اميرخاني با اشاره به خبر سوم خود، گفت: با دستور وزير بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور مكلف شدند، برنامه ارتقاي سلامت كودكان هر استاني را بر اساس الگوهاي سلامت همان استان تدوين و اجرا كنند.

به گفته وي، اين دستور تا چند روز آينده به دانشگاه‌هاي سراسر كشور ابلاغ مي‌شود.

عوامل ژنتيكي و مادرزادي شايع‌ترين علت مرگ و مير كودكان زير 5 سال، پس از حوادث ترافيكي است

به گزارش ايسنا، دكتر بركاتي ـ رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت ـ گفت: از سال 84، وزارت بهداشت، نظام مراقبت براي مداخله در مرگ و مير كودكان تدوين، ‌در سال 85 آن را به صورت پايلوت اجرا و در سال 86 آن را در كشور اجرا كرد.

رييس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت شايع‌ترين علت مرگ و مير كودكان زير پنج سال پس از حوادث ترافيكي را عوامل ژنتيكي و مادرزادي خواند و ادامه داد: پس از اين‌ها، عامل تنفسي با 13 درصد و عفوني و انگلي با كمتر از 9 درصد از ديگر علل مرگ و مير كودكان زير پنج سال به شمار مي‌رود.

همچنين پس از اين عوامل غرق شدگي، بلع اجسام خارجي، سوختگي و افتادن از بلندي از ديگر عوامل يادشده هستند.

بركاتي با بيان اين كه كودكان زير پنج سال در حوادث و سوانح بيشتر تاثيرپذير هستند تا تاثيرگذار، گفت: بنابراين بايد آموزش‌ها، مداخلات و هشدارهاي لازم به بزرگسالان افزايش يابد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن