تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816291830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پل بالو ، اثر تاريخي مسير جاده ابريشم در مازندران رو به نابودي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "پل بالو" ، اثر تاريخي مسير جاده ابريشم در مازندران رو به نابودي است
داخلي. فرهنگي. تاريخي. جاده ابريشم. پل. مازندران.

ويرانه‌هاي "پل بالو" واقع در شهرستان سوادكوه به عنوان يكي از آخرين آثار تاريخي باقي‌مانده در مسير جاده تاريخي ابريشم در حال نابودي است.

به گزارش خبرنگار ايرنا از سوادكوه ، ويرانه‌هاي اين پل در بخش جنوبي شهر شيرگاه يكي از چهار شهر شهرستان سوادكوه قرار دارد و هم اكنون از اين اثر تاريخي تنها پايه‌ها باقي‌مانده و بقيه قسمتهاي آن بر اثر مرور زمان و عوارض طبيعي و بي‌توجهي نسبت به بازسازي از بين رفته است.

"پل بالو" كه در مسير شاخه فرعي تابستانه جاده ابريشم واقع است جاده قديمي و مهمي را از طريق لفور سوادكوه به غرب كشور متصل مي‌كرد.

براساس اسناد تاريخي ، جاده ابريشم در منطقه رادكان كردكوي به دو مسير زمستانه و تابستانه تقسيم مي‌شد كه جاده تابستانه پس از عبور از جنگل‌هاي عباس‌آباد بهشهر تا سوادكوه ادامه مي‌يافت و سپس با عبور از "پل بالو" تا مناطق مركزي و غرب كشور امتداد داشت.

مسير زمستانه جاده ابريشم نيز از كردكوي از مسير جنوب شهرستان دامغان و شهرهاي سمنان و گرمسار مي‌گذشت و به شاهراه بزرگ اقتصادي تجاري جاده ابريشم متصل مي‌شد.

از پل معروف تاريخي بالو در شيرگاه كه روزگاري شاهد گذر كاروان‌ها و قافله‌هاي بزرگ شترهاي حامل ابريشم ايران به چين و جنوب شرق آسيا بود امروز پايه‌هايي بيش باقي نمانده كه همچنان بيانگر دوران شكوه آن است.

شهروندان شيرگاه با اشاره به اهميت حراست از ميراث و آثار تاريخي از نهادهاي متولي خواستند با تمام مقدورات و فراهم كردن امكانات در حفظ و بازسازي اين اثر به جاي مانده از جاده ابريشم بكوشند.

آنان با انتقاد از نهادهاي متولي حراست ازبناهاي تاريخي و آثار باستاني اعتقاد دارند كه شهرستان سوادكوه به دليل قدمت بالاي تاريخي داراي آثار باستاني بسياري است كه تا به حال حتي شناسايي نشده‌اند و اگر شناسايي شده‌اند ، به دليل بي‌توجهي در حال نابودي هستند.

به گفته آنان "پل بالو" به عنوان بخشي از مهمترين راه ارتباطي و مسير عبور و مرور كاروانهاي بزرگ بوده اين پل كه زماني يكي از پلهاي پرتردد در شهرستان سوادكوه به شمار مي‌رفت تقريبا رو به نابودي كامل است و هيچ مسوولي به اين مساله مهم توجهي ندارد.

شهرستان سوادكوه يكي از شهرستان‌هاي ‪ ۱۶‬گانه استان مازندران است كه در البرز مركزي و در مجاورت استان تهران قرار دارد و شهر پل سفيد مركز آن با شهر ساري مركز استان مازندران ‪ ۷۰‬كيلومتر فاصله دارد.

يافته‌هاي باستان‌شناسي به همراه اسناد و نوشته‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد كه سوادكوه از نواحي كهن طبرستان و ايران بوده و بافت اجتماعي و فرهنگي آن در دوران اساطيري ايران ريشه دارد.

اين ناحيه همواره در تعيين مسير تاريخي طبرستان مورد توجه حكام مركزي بود.

برخي از كارشناسان اعتقاد دارند كه در شهرستان سوادكوه ‪ ۱۷‬اثر باستاني قبل از اسلام وجود دارد ولي متاسفانه اين شهرستان با دارا بودن اين آثار كمتر مورد توجه مسوولان سازمان ايرانگردي و جهانگردي قرار گرفته است.

شهرستان سوادكوه در گذشته مقر حكومت اسپهبدان باوندي بوده و پادشاهان آن را ملوك جبال مي‌ناميدند.

از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي اين منطقه مي‌توان به برج لاجيم، پل شيرگاه، پل ورسك، راه‌آهن سه خط طلا، قلعه كنگلو ، غار اسپهبد خورشيد، برج آرامگاهي آقا شاه بالو زاهد و كاروانسراي گدوك اشاره كرد. ك/‪۴‬
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن