تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806573450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح نشست خبري/ قشقاوي: علتي براي تغيير راهبرد غني سازي ايران وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مشروح نشست خبري/ قشقاوي: علتي براي تغيير راهبرد غني سازي ايران وجود ندارد
سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد، با توجه به وعده و وعيدهاي عمل نشده كشورهاي تهيه كننده سوخت هسته اي و نبود تضميني براي ارايه آن، علتي براي تعليق غني سازي براي توليد سوخت نيروگاه هاي هسته اي توسط ايران وجود ندارد.


"حسن قشقاوي" اين مطلب را روز دوشنبه در نشست هفتگي با خبرنگاران و در پاسخ به سوالي درباره اظهارات منسوب به نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر احتمال توقف غني سازي در صورت ارايه تضمين تامين سوخت هسته اي سخن اعلام كرد.
وي تصريح كرد: اين يك واقعيت بين المللي است كه مذاكراتي كه از 20 سال پيش در موضوع كميته تضمين سوخت هسته اي آغاز شد، به جايي نرسيده است.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: در مورد ايران نيز سابقه توافق ها با آمريكا، فرانسه و آلمان واقعيتي است كه حتي رييس سابق سازمان انرژي اتمي در پيش از انقلاب هم بيان كرده كه هيچ يك از اين وعده ها عملي نشد.
قشقاوي غني سازي براي توليد انرژي صلح آميز هسته اي را حق مسلم ايران در چارچوب قوانين و قواعد به رسميت شناخته شده بين المللي دانست و افزود: اين حق را تا آخر پيگيري مي كنيم.
** آمريكايي ها درخواست رسمي نداده اند
سخنگوي وزارت امور خارجه در ابتداي اين جلسه در پاسخ به سوالي درباره اظهارات كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا كه حضور ديپلماتيك واشنگتن در تهران را طرحي جالب دانسته است، گفت: در اين خصوص غير از اظهار نظرهاي رسانه اي موردي نبوده است.
قشقاوي با بيان اينكه هنوز درخواست رسمي توسط آمريكايي ها براي گشايش دفتر حفاظت منافع مطرح نشده است، افزود: نيازي به موضع گيري رسمي درباره اظهار نظرهاي رسانه اي وجود ندارد.
قشقاوي همچنين موضوع صدور مجوز براي گشايش دفتر شوراي ايرانيان آمريكايي در تهران را تكذيب كرد و گفت: مطلقا چنين چيزي نبوده و نيست.
** آژانس از رويكرد فني و حقوقي خارج نشود
خبرنگار ايرنا نظر وزارت خارجه و دولت را درباره اظهارات رييس مجلس شوراي اسلامي و همچنين يكي از اعضاي هيات رييسه مجلس درباره احتمال بازبيني در همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي فراتر از پيمان منع اشاعه هسته اي جويا شد.
قشقاوي با بيان اينكه همكاري ها با آژانس در چارچوب توافق جامع پادماني است، از وحدت نظر دولت و مجلس و تمام قوا در كشور در اين زمينه خبر داد.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين به مسوولان آژانس توصيه كرد در موضوع پرونده هسته اي صلح آميز ايران از مسير فني و حقوقي اين سازمان خارج نشده و تحت تاثير فشارهاي سياسي خارج از قواعد بين المللي كه اهداف و اغراض خاصي را دنبال مي كنند، قرار نگيرند.
** رييس مجلس عراق وارد تهران مي شود
خبرنگاري از قشقاوي درباره سفر رييس مجلس عراق به ايران و اهميت زمان انجام آن از جمله فشارهاي آمريكا براي امضاي توافقنامه امنيتي با عراق سوال كرد.
قشقاوي مناسبات ايران و عراق را در ابعاد مختلف از جمله در روابط پارلماني رو به رشد معرفي و اضافه كرد، "محمود المشهداني" عصر امروز سفر خود را به ايران آغاز مي كند.
سخنگوي وزارت خارجه تقويت حاكميت ملي در عراق و پايان اشغال اين كشور را از موضوعات مورد توجه جمهوري اسلامي ايران معرفي و اعلام كرد، تهران از نظرات و تصميمات مردم، دولت و مراجع و سازمان هاي مردم نهاد عراقي كه در چارچوب روحيه استقلال طلبي باشد، حمايت مي كند.
**تلاش براي آزادي ملوانان كشتي ايراني ادامه دارد
قشقاوي در ادامه اين جلسه موضوع ربوده شدن كشتي ايراني در آبهاي ساحلي سودان در شرق آفريقا را مشكلي بين المللي و فراتر از ايران دانست و گفت كه حدود 50 كشتي از كشورهاي ديگر نيز ربوده شده اند.
وي با بيان اينكه پيگيري ها در اين زمينه در دو سطح داخلي توسط مراجع امنيتي و همچنين در سطح خارجي و در عرصه منطقه اي ادامه دارد، ابراز اميدواري كرد با بررسي مجموعه گزينه هاي مطرح، اسباب رهايي ملوانان و آزادسازي اين كشتي فراهم شود.
**پاكستان براي حل مشكلات مرزي بيشتر تلاش كند
هنگامي كه از سخنگوي وزارت امور خارجه درباره خبري حاكي از شهادت چند نفر از گروگان هاي ايراني ربوده شده در بند تروريست هاي گروه جند الله سوال شد، وي مقامات پاكستاني را ترغيب كرد كه براي حل اين مشكل ناامني مرزي تلاش بيشتري را به عمل آورند.
قشقاوي با يادآوري مناسبات سازنده ميان ايران و پاكستان ادامه داد: هر چه تلاش شود كه با تروريسم و تروريست ها در منطقه بيشتر مبارزه شود، به نفع صلح و ثبات است.
وي خاطر نشان كرد: اين مساله به نفع همسايگي طرفين است و اين انتظار را همواره با دوستان پاكستاني مطرح كرده ايم.
**روند مناسبات عادي با قاهره در پيش است
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه ايران و مصر از دو حوزه تمدني و تاريخي بزرگ هستند، تصريح كرد كه روند مناسبات عادي و طبيعي با مصر در پيش است.
حسن قشقاوي افزود: توصيه ما اين است كه مسايل حاشيه اي تاثيري براين روند نگذارد.
**مستند ترور فرعون 2 موضع رسمي ما نيست
قشقاوي همچنين ارتباط دولتي و يا مراجع رسمي در كشور با سازندگان فيلم مستند موسوم به ترور فرعون 2 درباره انور سادات رييس جمهوري مقتول مصر را رد كرد.
خبرنگاري درباره رونمايي از اين فيلم در روز گذشته در دانشگاه تهران پرسيده بود كه قشقاوي تكرار كرد: در موضوع رابطه ايران و مصر نبايد به مسايل حاشيه اي پرداخته شود. ساخت و پخش اين فيلم موضع رسمي ما نبوده است.
**انتصابات جديد در وزارت خارجه
قشقاوي همچنين خبر داد كه صبح امروز عليرضا شيخ عطار به عنوان سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در آلمان راهي برلين شد.
وي همچنين اعلام كرد، آخوند زاده سفير پيشين ايران در آلمان نيز كه از ديپلمات هاي با سابقه است، به سمت معاون آسيايي وزير امور خارجه منصوب شده است.
وي افزود، ‌ميرابوطالبي از مديران كل معاونت اقتصادي وزارت خارجه نيز بعد از اتمام مراحل خداحافظي علي آهني سفير ايران در فرانسه، به عنوان سفير جديد ايران راهي پاريس خواهد شد.
قشقاوي نصب و انتصابات در وزارت خارجه را در دوره هاي زماني 3 و 4 ساله پديده اي بسيار عادي توصيف و اضافه كرد: هميشه حدود 50 درصد همكاران ما در ماموريت خارجي و بقيه در مركز هستند و اين انتصابات جز دلايل اداري، علت خاص ديگري ندارد.
**سفر العطيه در حال پيگيري است
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي در باره زمان سفر عبدالرحمن العطيه دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به ايران نسبت به تاريخ دقيق آن اظهار بي اطلاعي كرد.
** اشغالگران مسوول شيوع وبا در عراق و افغانستان هستند
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورهاي اشغالگر خارجي را مسوول كاهش سطح بهداشت و شيوع وبا در كشورهاي عراق و افغانستان دانست.
وي گفت : متاسفانه شيوع وبا در عراق و افغانستان پديده بسيار دلخراشي مي باشد كه يكي از آثار روشن اشغالگري است .
قشقاوي با بيان اينكه اشغال اين دو كشور نه تنها باعث تقويت بهداشت عمومي نشده و به اجراي وعده هاي سازندگي و بهبود رفاه و وضعيت بهداشتي نيانجاميده است بلكه حتي افت بهداشت را در اين كشورها شاهد هستيم .
سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينكه ايران آثار منفي اشغالگري را پيبش بيني مي كرد، افزود : ما به عنوان كشور دوست و همسايه عراق و افغانستان آمادگي داريم تجربه هاي بهداشتي خودمان را براي بهبود اين وضعيت دراختيار آنها قرار دهيم .
قشقاوي همچنين به هموطناني كه در رابطه با عراق و افغانستان بوده و قصد سفر به آن دو كشور را دارند توصيه كرد پيش از سفر، به ملاحظات و توصيه هاي وزارت بهداشت و درمان توجه كنند .
** ايران تهديد نيست كه شوراي امنيت قطعنامه صادر كند
در ادامه اين نشست از قشقاوي سوال شد: آقاي متكي چند روز پيش گفت از گروه 1+5 نا اميد شده ايم. آيا اين نا اميدي منجر به قطع مذاكرات ايران با گروه مذكور خواهد شد؟
قشقاوي در پاسخ گفت : طبيعي است نااميدي از عملكرد 1+5 به اين معنا است كه آنها رويكرد سياسي و غيرحقوقي و غيرفني اتخاذ كرده اند و ايران تهديد نيست كه شوراي امنيت بخواهد عليه آن قطعنامه صادر كند.
وي تصريح كرد كه وزير خارجه روند همكاري ها را نفي نكرده است و ايران همكاري هاي را طبق چارچوب هاي مشخص ادامه مي دهد .
خبرنگاري از قشقاوي سوال كرد: برخي معتقدند قطعنامه چهارم ايران را غافلگير كرده است چون ايران انتظار چنين قطعنامه اي نداشت. فعاليت هاي ديپلماتيك ايران پس از صدور اين قطعنامه چه بوده است؟
سخنگوي دستگاه ديپلماسي گفت: آخرين روند گفتوگوها بين جليلي و سولانا و نمايندگان آنها بود . ايران ابهامات و سوالاتي را مطرح كرده و انتطار داريم سولانا به نمايندگي از طرف غربي پاسخگوي ابهامات ما باشد.
** صدور قطعنامه پاسخ به ابهامات ما نيست
قشقاوي تصريح كرد: صدور قطعنامه پاسخ به ابهامات ما نيست و صدور اينگونه قطعنامه ها يك رويكرد سياسي است در حالي كه بايد رويكردهاي فني و حقوقي در پيش گرفته شود.
** توان دفاعي ايران مبتني بر توانمندي داخلي است
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي در خصوص ادعاهاي رژيم اسراييل در باره عدم فروش موشك هاي ضد هوايي پيشرفته S 300 ساخت روسيه به ايران تاكيد كرد: توان دفاعي ايران مبتني بر توانمندي داخلي است و ما هر اقدامي را كه در جهت تقويت توان دفاعي باشد، با تكيه بر توانمندي داخلي پيگيري مي كنيم.
وي همچنين تصريح كرد: روابط دفاعي خوبي با روسيه داشته و داريم .
** سفر لاريجاني به عراق در راستاي توسعه روابط پارلماني
قشقاوي در خصوص برنامه سفر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي به عراق در آينده نيز با اشاره به اينكه مشهداني رييس مجلس عراق عصر امروز وارد تهران مي شود، اظهار داشت سفر لاريجاني به عراق قطعا با هدف پيگيري مناسبات پارلماني ميان دو كشور همسايه صورت خواهد گرفت.
با وجود آنكه سفير عراق در تهران چندي پيش اعلام كرده بود، بغداد از تهران و واشنگتن براي انجام دور چهارم گفت و گوهاي سه جانبه درخواست كرده است ، سخنگوي وزارت خارجه گفت هيچ موضوع جديدي در باره گفت وگوهاي سه جانبه مطرح نيست و سفر لاريجاني به عراق هم ارتباطي با اين موضوع ندارد.
در بخش ديگري از اين جلسه، از قشقاوي سوال شد اگر شوراي آمريكاييان - ايرانيان بخواهد در ايران فعاليت كند ، آيا بايد از وزارت خارجه يا وزارت كشور و يا از هر دوي آنها مجوز بگيرد؟
وي در پاسخ با تاكيد بر اينكه چين چيزي مطرح نبوده است، درعين حال گفت: براي اين كارها مقررات وجود دارد. اگر يك نهاد خارجي بخواهد فعاليت كند، مكانيسم خاص خود را دارد و اگر يك نهاد ايراني هم بخواهد فعاليت كند باز هم مكانيسم خاص خود را دارد.
خبرنگار ديگري از سخنگو پرسيد: سفير اروپايي كه در نماز جمعه هفته گذشته تهران به عنوان اخلالگر اقتصادي معرفي شد، كيست و چه كار كرده است؟
قشقاوي با بيان اينكه آقاي جنتي در نماز جمعه نام شخص خاص يا كشور خاصي را نبردند، افزود: اگر ايشان شخص مورد نظر را معرفي كنند، ما هم موظف به پيگيري هستيم .
** ديپلماسي قفقازي را ادامه مي دهيم
خبرنگاري با طرح اين موضوع كه پس از حوادث گرجستان، بسياري از كشورها نسبت به روسيه بي اعتماد شده اند، پرسيد آيا ايران هم نسبت به روسيه اعتماد ندارد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اين كه اعتماد و عدم اعتماد مفاهيم نسبي هستند و نمي توان به كسي بصورت مطلق اعتماد داشت يا بي اعتماد بود، گفت: سياست قفقازي خود را ادامه مي دهيم . روسيه در حوزه منطقه ما است و ما نيز تدابير خود را براي حل مسالمت آميز مشكلات قفقاز ادامه مي دهيم و آن را رويكردي درست مي دانيم .
وي تصريح كرد: موفق ترين ديپلماسي، ديپلماسي است كه در جهت رفع تنش باشد. به نفع ديپلماسي كشور است كه در عين حفظ استقلال، به روابط با كشورهاي منطقه ادامه دهيم.
قشقاوي همچنين در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود وزير خارجه ونزوئلا حامل پيام از سوي وزير خارجه فرانسه براي تهران بود گفت: اينكه وزير خارجه ونزوئلا حامل طرح خاص باشد يا نقش ميانجي گري داشته باشد، چنين چيزي نيست.
وي در عين حال اظهار داشت معمولا كشورهايي كه با هم دوست هستند ، كشورهاي ديگر از طريق آنان نظرات خود را بيان مي كنند و ونزوئلا هم دوست ايران است .
سيام** 1723/1377
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن