تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814711903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غفلت از انرژي هاي تجديدپذير


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: غفلت از انرژي هاي تجديدپذير


سرمايه، منظر ويسي: در حالي كه پتانسيل توليد انرژي و برق ازطريق انرژي هاي تجديدپذيري نظير خورشيدي، زمين گرمايي (ژئو ترمال)، بادي، هيدروژني و زيست توده دركشور بسيار وجود دارد اما ميزان توليد انرژي از اين روش ها تاكنون حتي به يك درصد هم نرسيده است.

امروزه تغييرات آب و هوايي و لزوم استفاده از انرژي هاي تجديد پذير به موضوعي مطرح در جهان بدل شده اما همين گرايش، مشكلات استفاده از اين نوع انرژي ها را نيز به موضوع روز تبديل كرده است.
اين در حالي است كه چندي پيش سيدپرويز فتاح وزير نيرو بر عقب بودن وزارت نيرو از برنامه استفاده ازاين انرژي هاي نو در كشور تاكيد داشت و گفته بود: «موضوع انرژي هاي نو و پرداختن به حوزه هاي مختلف آن از ضرورت هاي اين وزارتخانه است كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين درحالي است كه هم اكنون كشورمان در استفاده از اين منابع از برنامه عقب مانده است.»

تاخير در بهره برداري از نيروگاه خورشيدي

درحالي كه 13 سال از زمان شروع عمليات اجرايي پروژه مطالعاتي نيروگاه خورشيدي 250 كيلوواتي شيراز مي گذرد متوليان آن بعد از اين زمان به تعهدات خود عمل نكرده اند. قرار بود اين پروژه در سال 84 به بهره برداري برسد اما به گفته برخي از كارشناسان بي توجهي مسوولان ذي ربط به توليد از طريق اين نوع انرژي و يارانه اي بودن سوخت موجب شده اين پروژه و بسياري از پروژه هاي مرتبط به بهره برداري نرسند.
ايران با بيش از 300 روز آفتابي در سال يكي از معدود كشور هايي است كه ظرفيت بسيار زيادي براي توليد برق از طريق انرژي خورشيدي دارد اين در حالي است كه ايران نسبت به ساير كشور ها كه در سال از يك چهارم نور خورشيد بهره مند هستند از نظر به كارگيري از انرژي، بسيار عقب است.
در حالي كه روز به روز بحران انرژي در دنيا مطرح است و منابع فسيلي در كشورمان رو به كاهش قراردارد.

انرژي زيست توده مهاركننده كمبود بنزين

انرژي تجديدپذير ديگري كه مي تواند در توليد انرژي و تامين سوخت نقش موثري را در كشور ايفا كند انرژي زيست توده است در حالي كه استفاده از از اين انرژي مي تواند 15 درصد بنزين كشور بالغ بر 10 ميليون ليتر را با استفاده از بايواتانول تامين كند اما به نظر مي رسد دولت در زمينه استفاده از اين منبع انرژي موفق عمل نكرده است.
چندي قبل جواد نصيري مدير دفتر زيست توده سازمان انرژي هاي نو در گفت وگو با «سرمايه» دراين باره گفت: «سالانه بيش از سه ميليون تن «ژاگاس» و «ملاس» نيشكر فقط درخوزستان توليد مي شود و همين ميزان «ملاس» چغندرقند نيز در سطح كشور وجود دارد كه مي توان با استفاده از آن در مصرف بيش از 15 درصد بنزين كشور صرفه جويي كرد اين در حالي است كه با سرمايه گذاري در منابع تجديدپذير زيست توده مي توان از واردات MTBE بي نياز شد.

با وجود داشتن گاز، ايران توان توليد انرژي هيدروژني را ندارد

به گفته مدير دفتر هيدروژن و پيل سوختي سازمان انرژي هاي نو با توجه به اينكه ايران از معدود كشور هايي است كه داراي گاز طبيعي در مقادير زياد است و اين گاز به عنوان يكي از مزاياي زير ساختار توليد انرژي هيدروژن محسوب مي شود و گاز طبيعي به عنوان دروازه توليد انرژي هيدوژن است اما هنوز توانايي توليد هيدروژن در كشور محقق نشده است.
مهنام رحيم زاده در گفت وگو با «سرمايه» تاكيد كرد: «استحصال انرژي هيدروژن نياز به بومي شدن و سرمايه گذاري كلان دارد و در صورت اجراي سرمايه گذاري گسترده در اين بخش مي توان برق كل كشور را از اين روش تامين كرد.

نبود اعتبارات، مانع توليد برق از طريق انرژي زمين گرمايي

به گفته مدير دفتر انرژي زمين گرمايي از سابقه مطالعه انرژي زمين گرمايي (ژئوترمال) در كشورمان كمتر از 10 سال مي گذرد در حالي كه به كارگيري از اين انرژي در كشوري نظير ايتاليا بيش از يك قرن مي گذرد. بهنام طالبي در ادامه مي گويد: «از طرفي با توجه به محدوديت منابع فسيلي و روبه اتمام بودن اين منابع در كشور استفاده از ساير انرژي هاي تجديدپذير در كشور را ضروري مي سازد.» به گفته وي مهم ترين عامل و مشكل عدم به كارگيري از انرژي زمين گرمايي مشكل نبود اعتبارات و وابسته بودن به مهندسين و مشاوران خارجي به دليل عدم بومي سازي آن در كشور بوده است.»

تاخير در بهره برداري از نيروگاه هاي بادي

به گفته مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران در حال حاضر بيش از 40 درصد از عمليات ساخت نيروگاه بادي 100 مگاواتي منجيل باقي مانده و واگذاري اين نيروگاه تا سال 88 به طول مي انجامد. در عين حال نيز به رغم اتمام ساخت نيروگاه بادي
3/28 مگاواتي بينالود اين نيروگاه هنوز آماده واگذاري به بخش خصوصي نيست.
اين در حالي است كه ايران توان توليد 10 هزار مگاوات برق از طريق انرژي بادي را ظرف مدت پنج سال دارد كه توليد اين انرژي مي تواند در كاهش استفاده از سوخت فسيلي و آلودگي محيط زيست موثر باشد.
با وجود كم شدم منابع سوخت فسيلي و ضرورت استفاده از انرژي هاي تجديدپذير كشورمان در استفاده از اين منابع تجديدپذير ناموفق بوده است.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن