تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815435704




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دردسرهاي رنگ مو


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: ما قصد نداريم که شما را از رنگ کردن و بي رنگ کردن موهايتان منصرف کنيم. اما خوب است که حقايقي را درباره رنگ موها بدانيد و حداقل کمي احتياط کنيد.
رنگ کردن مو تنها متعلق به دنياي مدرن امروز نيست، بلکه از ديرباز بين مردم و بيشتر خانمها رايج بوده است. اگرچه در گذشته درآوردن مو به رنگهاي بنفش و آبي و صورتي، بلوطي و فندقي و… مرسوم نبود، اما يونانيها در عهد باستان از حنا و انواع صابونهاي دستساز براي تغيير رنگ موي خود و روشن کردن آن استفاده ميکردند. روميان نيز سليقهاي متفاوت داشتند. آنها با پوست سبز گردو و برخي گياهان ديگر موهايشان را تيرهتر ميکردند.
در هر حال امروزه رنگهاي شيميايي متنوع با طيفهاي وسيع رنگ به بازار عرضه شده و جاي رنگهاي طبيعي را گرفتهاند. بعضيها براي پوشاندن موهاي سفيد و بعضي ديگر براي زيباتر شدن موها از اين رنگها استفاده ميکنند.

Uرنگ طبيعي مو از کجا ميآيد؟
مو در حقيقت يکي از اجزاي پوست است که جزو اصلي آن، پروتئيني به نام “کراتين” است. دو پروتئين ديگر نيز با نامهاي يوملانين و فائوملانين در مو وجود دارد که مسئول رنگ طبيعي موها هستند. رنگدانه يوملانين مسئول رنگهاي تيره مشکي و قهوهاي و رنگدانه فائوملانين مسئول رنگهاي قرمز تا زرد است. در واقع نسبت متفاوت اين رنگدانهها در هر فرد، باعث ظاهر شدن رنگ طبيعي و منحصر به فرد مو در او ميشود. نبودن اين رنگدانهها سبب سفيد شدن موها ميشود.

Uرنگ موها را خوب بشناسيد
براي شناخت بهتر رنگ موها بهتر است ابتدا انواع آنها را بشناسيد. رنگ موهاي شيميايي در انواع موقت، نيمهدائمي و دائمي در بازار وجود دارند. رنگهاي موقت به صورت يک لايه روي قشر خارجي مو قرار ميگيرند و به ساقه مو نفوذ نميکنند و همانطور که از نامشان پيداست، پس از مدتي، با دو سه بار شستشوي مو با شامپو از بين ميروند. اين رنگها سبب تحريک پوست سر و آلرژي نميشوند و معمولا حساسيتزا نيستند و نسبت به ساير رنگ موها کمخطرترند.
رنگ موهاي نيمهدائمي، از راه منافذ طبيعي به داخل ساقه مو نفوذ ميکنند، ولي با ? تا ? بار شستشو معمولا از همان منافذ خارج ميشوند و مو به رنگ طبيعي برميگردد.
اما رنگ موهاي دائمي که حاوي موادي مثل آمونياک و پراکسيد هيدروژن يا همان اکسيدان هستند، باعث تغييرات پايدار و غيرقابل برگشت مو ميشوند و با نفوذ در ساختار مو، آن را تخريب ميکنند و با شستشو از بين نميروند. اين در حالي است که امروزه بيشتر رنگهاي مو در بازار از اين نوع هستند.

Uرنگ موهاي دائمي با مو چه ميکنند؟
رنگ موهاي دائمي ترکيبات خاصي دارند که هر يک مسئول انجام وظيفهاي هستند. پارافنيلن ديآمين، آمونياک، آب، کرم و اکسيدان از ترکيبات اصلي اين رنگ موها محسوب ميشوند.
آمونياک که يک ماده قليايي است وظيفه دارد قشر خارجي مو (يا همان کوتيکول) را بشکافد تا رنگ به داخل ساقه مو نفوذ کند و در حقيقت نقش کاتاليزور را در واکنش موها با رنگ دارد. سپس رنگ مو وارد ساقه مو ميشود، رنگدانههاي طبيعي مو را از بين ميبرد و رنگ جديد را جايگزين ميکند.
پارافنيلين ديآمين که معمولا با مخفف ppd روي بستهبندي رنگ موها از آن اسم برده ميشود، يک ترکيب حلقوي است که به علت ساختار شيميايياش به راحتي اکسيد ميشود. به همين سبب در مجاورت اکسيدان (پراکسيد هيدروژن) مادهاي واسطه ايجاد ميکند که با رنگدانهها ترکيب ميشود و به دليل حجيم شدن، داخل مو به دام ميافتد و به راحتي از آن خارج نميشود. به همين دليل اين رنگ موها دائمياند.
اکسيدان نام شيميايي پراکسيد هيدروژن است که کار از بين بردن رنگ طبيعي و تسريع رنگ گرفتن موها را به عهده دارد. قدرت روشنکنندگي اکسيدانها با ? درجه مشخص ميشود: اکسيدان ?? و ?? و ?? که اکسيدان ?? قدرت روشنکنندگي بيشتري دارد و طبعا موها را بيشتر تخريب ميکند.

Uمگر حساسيت پوست صورت هم از رنگ مو است؟
گاه در افرادي که به اين رنگها حساسيت دارند، واکنشهاي حساسيتي پوست در ناحيه صورت، گوشها، گردن و نواحي بالاي پيشاني به صورت قرمزي، پوستهريزي، تاول و حتي قرمزي چشمها ظاهر ميشود، در حالي که بيشتر افراد، اين واکنشها را ناشي از رنگ مو نميدانند. در واقع آنها مي گويند اگر به رنگ مو حساسيت داشته باشند، بايد پوست سرشان نيز دچار اين عوارض شود. در حالي که وجود موها با ايجاد سپري باعث ميشوند پوست کف سر کمتر آسيب ببيند، اما پوست اطراف آن بيشتر در معرض رنگ مو است و خطر بيشتري آنها را تهديد ميکند.

Uمن به رنگ مو حساسيت ندارم
يکي ديگر از باورهاي رايج، ولي نادرست در خصوص رنگ مو آن است که بعضي افراد گمان ميکنند با يک بار استفاده از رنگ مو ميتوانند راجع به حساسيت داشتن يا نداشتن به آن قضاوت کنند. در حالي که واکنشهاي حساسيتي ممکن است در بار نخست مصرف رنگ مو خود را نشان ندهد، زيرا سيستم ايمني هنوز نسبت به آنتيژن جديد که همان مواد شيميايي رنگ مو است، واکنشي نشان نداده است، اما با گذشت زمان، سيستم ايمني بدن براي آن آنتيژن، توليد آنتيبادي ميکند و در دفعات بعدي مصرف، عوارض ناخوشايند آلرژي ظاهر ميشود.

Uپيشگيري از آلرژي پيش از رنگ کردن مو
تست پوستي انواع رنگ مو تا حدي اهميت دارد که سازمان بهداشت جهاني، توليدکنندگان رنگ موها را مجاب کرده است توصيه به انجام اين تست و هشدارهاي لازم را روي بستهبندي محصولات خود حتما درج کنند. بنابراين براي پيشگيري از انواع آلرژيها لازم است رنگ مو را ?? ساعت پيش از استفاده، روي بخش کوچکي از پوست دست گذاشته و پس از نيم ساعت بشوييد. در صورتي که پس از ?? ساعت عارضهاي مثل قرمزي، تورم و پوسته پوسته شدن و تاول زدن مشاهده نشد، از رنگ مويتان استفاده کنيد.

Uثبات رنگ مو، نشانه مرغوبيت رنگ مو نيست
رنگ موهاي دائمي و بادوامتر به سبب دارا بودن مواد شيميايي بيشتر و قويتر، هم زمينه آلرژيهاي پوستي را فراهم ميکنند و هم ساختار مو را دستخوش تغيير بيشتري مينمايند. آمونياک و اکسيدان که از مواد اصلي تشکيلدهنده اين رنگهاست، اگرچه سبب ثبات رنگ ميشوند، اما پيوندهاي شيميايي سولفيد را در ساختار مو ميشکنند و سبب شکنندگي، خشکي و تخريب ساقه مو و حتي گاه ريزش مو ميشوند. جالب است بدانيد رنگهاي خيلي تيره، قرمز و گرم، مواد شيميايي بيشتري دارند و مضرترند.
از سويي ديگر محققان معتقدند در کساني که از رنگ موهاي دائمي زياد استفاده ميکنند، ميزان شيوع انواع سرطانها به خصوص نوعي سرطان خون به نام لنفوم غير هوچکين بيشتر است. البته اين عوارض در افرادي که در سال ?، ? بار موهايشان را رنگ ميکنند، بيشتر است. لذا تا ميتوانيد دفعات رنگ کردن خود را کاهش دهيد.

Uآيا رنگ مو باعث سفيد شدن موها ميشود؟
گاهي افراد با ديدن ريشههاي نورسته مو که به تازگي سفيد شده است، گمان ميکنند اين مساله به سبب رنگ کردن موهاست و رنگ مو، موهاي سفيد را زياد ميکند. اگرچه مواد شيميايي موجود در رنگ موهاي دائمي باعث تغيير و تخريب رنگدانههاي مو ميشوند، اما اين تخريب رنگدانه تنها در ساقه ي مو اتفاق ميافتد و موهايي که پس از رنگ کردن ميرويند، رنگشان تحت تاثير رنگ مو نيست، زيرا رنگدانه موهاي نورسته از داخل پوست تامين ميشود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن