واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: شکر نعمت
از آنجایی که خداوند مالک مطلق و حقیقی انسان است و تمام شئون زندگی از سوی خداست، همواره باید سپاسگزار نعم بیکران الهی باشیم و وظیفه بندگی خویش و عبودیت را در برابر خالق یکتا به جا آوریم. گرچه نعمتهای خداوند آن قدر فراواناند که هیچ کس قادر به گزاردن شکر نیست.
شکر نعمت، نعمتت افزون کند
کفر نعمت از کفت بیرون کند
ولی وظیفه انسان در مقابل این موهبتهای خدایی شکر و سپاسگزاری است. از این گذشته شکر نعمت باعث دوام و ازدیاد آن میگردد.
مولای متقیان علی(ع) میفرمایند: اگر خداوند به شما نعمتی داد سپاسگزاری کنید.
صبر و بردباری
در مکتب اسلام به مسئله بردباری در مصیبتها سفارش فراوان شده است. خداوند برای آزمودن انسانها آنها را در موقعیتهای متفاوت قرار میدهد. گاهی انسان را به مصیبتی گرفتار میسازد و چنانچه در مقابل آن مصیبت، بردباری نشان دهد، پاداش مصیبت مضاعف میشود. لازمه ایمان به خداوند صبر و شکیبایی در هنگام سختیهاست. هر قدر اعتقاد و ایمان انسان به وجود خداوند بیشتر باشد، قوّت قلب و صبر و بردباری انسان بیشتر خواهد بود. امام علی(ع) در این مورد میفرمایند: اگر خدا شما را به مصیبتی گرفتار کرد، صبر پیشه کنید.
بذل و بخشش
بذل و بخشش از ایمان و اعتقاد راسخ به خداوند ریشه میگیرد و باعث فراوانی رزق و روزی میشود. وقتی انسان توجهاش از دنیا و مادیات به سوی خدا منعطف شود و در راه خدا بخشی از دارایی خود را انفاق کند، در عوض این احسان خداوند کریممان او را مضاعف و با برکت میسازد. زندگی امام علی(ع) نمونه ایثار و بخشش در راه خداوند است. هیچ کس در بذل مال و ثروت در راه خدا مانند علی(ع) نبوده و نیست. این امام بزرگ در این مورد میفرمایند: اموال خود را در راه خداوند بذل کنید؛ چرا که خدا به سرعت عوض آن را به شما خواهد داد.
صبر آزاد مردان
انسانهای آزاده که خود را از بعد تعلقات دنیوی رهانیدهاند، از دست دادن چیزی از مال و مقام و غیر آن، باعث تزلزل ایمان و ناشکیبایی و بیتابیشان نمیشود. اگر انسان در هنگام مصیبت جزع و بیتابی کند، جز آنکه روح خویش را آزرده است، از اجر و ثواب صبر بینصیب خواهد شد و چیزی عایدش نمیشود. بعد از مدتی خود به خود تسلّی مییابد و در حقیقت با بیخبری و فراموشی خود را تسکین میدهد. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: اگر صبر کنی از آزادمردانی، وگرنه همچون جاهلان و بیخبران خود را به فراموشی زدهای.
نتیجه صبر
دنیا محل گذر است. هرآنچه در مزرعه این دنیا میکاریم در دار باقی آخرت درو میکنیم. انسان برای گذر از این دنیا باید موانع و آزمایشهای زیادی را پشت سر بگذارد تا معلوم شود که جایگاه او در بهشت برین است یا در دوزخ. انسان اگر در هنگام بروز مصائب صبر کند، اخلاص و ایمان خود را به ظهور میرساند و یقینا بهشت و همجواری با صالحان را برگزیده است. همچنان که بیتابی و بیصبری، از ضعف ایمان و اعتقاد به خداوند سرچشمه میگیرد و عاقبت آن نیز عذاب دوزخ است. امیر کلام حضرت علی(ع) در سخن گوهربار و حکمتآمیزی میفرمایند: اگر صبر کنی، جایگاه نیکوکاران را درخواهی یافت و اگر بیتابی کنی، همین بیتابی تو را در عذاب دوزخ درخواهد انداخت.
خشم
انسان خشمگین برای تشفّی خاطر خود، از ابراز هرگونه خشونت دریغ نمیکند و در مقام انتقامجویی همه اصول و موازین را زیر پا میگذارد. حق دیگران را ضایع میسازد و به انواع ظلمها دست مییازد و اینها همه برای تسکین و ارضای نفس است. در حالی که روایات متون دینی گویای این حقیقتاند که خداوند دوست دارد بندهاش حلیم و بردبار باشد و خشم خویش را برای رضای خدا فرو برد. بیشک در این میان برگ برنده از آن کسی است که خداوند را از خویش خشنود و خود را مستحق پاداش و ثواب نیکوکاران ساخته است. امیرالمؤمنین(ع) در این باره میفرمایند: اگر در خشم انتقامجویی و تسلای نفس هست، در حلم و بردباری پاداش نیک نیکوکاران نهفته است.
جزع و بیتابی
گرداننده و نظم آفرین دنیا خداوند است و همه امور تحت اراده اوست. بنابراین اگر مال یا فرزندی از دست انسان برود یا نعمتی به دست وی نرسد سزاوار نیست که ناشکیبایی نماید. از این گذشته چه مالی از دست برود و چه نعمتی یا چیزی به دست نرسد، هر دو از دسترس انسان بیرون است. بنابراین جزع و بیتابی برای آنچه از دست رفته، مانند جزع و بیتابی است برای آنچه نرسیده است. اگر برای هر چیز که از دستمان برود بیتابی کنیم، پس برای آن چیزهایی که به ما نرسیده است، نیز ناشکیبایی کنیم. در این صورت سرتاسر زندگی آکنده از حسرت و بیصبری میشود و این معنا و مفهوم آن حدیث گرانبهای امام علی(ع) است که میفرمایند: «اگر برای هر چیزی که از دست میرود، بیتابی میکنی، پس برای آنچه به دستت نرسیده نیز بیتابی کنی».
انجام واجبات
انسان همواره در طلب رزق و روزی، حرص و ولع میورزد، در حالی که روزی انسانها از طرف خداوند قادر متعال تضمین شده است. حال که این قدر به آنچه تضمین شده است حرص میورزیم. چرا بر آنچه که بر ما واجب و توشه سفر آخرتمان است، حریص نباشیم. عاقلانهتر آن است که انسان در انجام دادن آنچه خداوند بر او واجب ساخته و نیز اعمال شایسته سعی و تلاش کند؛ چرا که اگر انسان در این زمینه سستی کند، هرگز واجبات خود را انجام نمیدهد و زیانکار و پشیمان میشود. امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودهاند: اگر بر روزی تضمین شده حرص میورزی، چه بهتر که برای انجام دادن واجبات حریص باشی.
درخواست از خداوند
هر اندازه ایمان و اخلاص انسان بیشتر باشد حالت انقطاع و توکل به خدا در او بیشتر میشود. خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر است. او خالق همه چیز است و از همه بهتر به سود و زیان مخلوقات خویش آگاه است. موحد واقعی چنان است که هرچه بخواهد تنها از خدا میطلبد و تنها ولی نعمتاش خدای تعالی است و به راستی با وجود دریای بیکران رحمت الهی، خواستن از مخلوقات دیگر کاری گزاف و بیهوده است. امام علی(ع) در حدیثی میفرمایند: اگر بتوانی چنان کنی که میان تو و میان خداوند، ولی نعمت دیگری نباشد این کار را بکن.
علم همراه با عمل
هرکس از علم و دانستههای خویش کمال استفاده را ببرد و به دانش خود عمل کند، سعادتمند میشود؛ زیرا هرچه علم انسان بیشتر باشد عمل او بیشتر میشود و هر چه عملش بیشتر باشد، توشه آخرتاش افزونتر میشود. یافتهها و دانستههای انسان اگر از مرحله ذهن و زبان و مفهوم تجاوز کند و به مرحله عمل برسد باعث نجات انسان میشود. اسلام علمی را که با عمل توأم نباشد، جز مایه وبال صاحبش نمیشناسد. امام علی(ع) درباره علم توأم با عمل میفرمایند: اگر دوست داری که نیکبختترین مردم باشی، به آنچه میدانی، عمل کن.
پیوند دوستی
ارتباطات قلبی از حساسیت و ظرافت خاصی برخوردار است. دو طرف باید با مراقبتهای لازم، از روی علم و آگاهی، دوستیها را از آفات حفظ کنند و اگر کدورتی بینشان پیش بیاید، خاطرهای که از صفا و صمیمیت قبلی در دلشان به جا مانده، سبب پیوند دوباره آنها شود. گاهی بین دوستان کدورتی پیش میآید ولی همیشه راهها و زمانهایی برای پیوند دوباره و فراموش کردن تلخیهای گذشته هست. پایههای رفاقت را باید محکم ساخت تا هنگام قهر و کدورت جایی برای ندامت و بازگشت و به یادآوردن احسان و نیکی باشد. مولای متقیان و معلم بزرگ انسانها امام علی(ع) میفرمایند: اگر خواستی از برادرت ببری، بخشی از رفاقت خویش را بر جای نِه که اگر خواست روزی باز گردد بتواند.
ترک لذتهای نفسانی
خداوند عذاب و عقاب و واجبات و محرمات را به صلاح مردم و از روی حکمت و عدل الهی قرار داده است. اگر کسی هوای نفس خویش را مهار نسازد و هرآنچه دوست میدارد، بدون در نظر گرفتن اصول و قوانین، برای ارضای نفس خویش انجام دهد، در این دنیا زیانهای زیادی متحمل میشود. ولی چنانچه عنان شهوات و امیال خویش را با کمک عقل و ایمان به دست گیرد، به اعتدال لازم میرسد و از ضرر و زیان هواهای دنیوی ایمن خواهد بود.
امام علی(ع) در این باره میفرماید: اگر برای ناراحت گشودن نفس خویش، آن را از خواستهها و هوسها باز نداری، هواهای نفسانی زیانهای زیادی به تو میرساند.
رضا و خشنودی
یکی از سزاوارترین مشخصههای انسان مؤمن، رضا و خشنودی است. آن کس که راضی به تقدیر و مشیت الهی باشد، بر آنچه در این دنیا از دست میدهد اندوهگین نمیشود و در برابر مصائب صبر و بردباری پیشه میکند و از خلق خدا بینیاز خواهد بود. خشنودی از قضا و قدر الهی، بالاترین درجه ایمان مؤمن است. امیرالمؤمنین علی(ع) میفرمایند: اگر میخواهی که ایانت محکم باشد، به تقدیر الهی خشنود باش، چه به زیانت باشد و چه به سودت و به هیچ کس، جز خدای سبحان امید نداشته باش.
خویشتنداری
مؤمن باید در جهت کسب بردباری و تثبیت این صفت در خمیر خود تلاش کند و خود را شبیه انسانهای بردبار و صبور و خویشتندار کند تا اندک اندک این ویژگی را در وجودش پدید آورد. امام اول شیعیان میفرمایند: اگر بردبار نیستی، خود را همچون بردباران و به صورت آنان درآور؛ زیرا آن که خود را به مردمی شبیه سازد، به زودی در زمره آنان درآید.
سکوت و سلامت نفس
در صحبت کردن زیاد، عیوب فراوانی وجود دارد. هیچ کس نیست که فراوان سخن بگوید و کلامش عاری از عیب و ایراد نباشد. هر مقدار انسان سخن را کوتاه کند و خاموش باشد، اندیشهاش بیشتر و لغزشهایش کمتر میشود. تفکر باعث تزکیه نفس و روشنایی ضمیر میگردد. از سوی دیگر هر قدر انسان کمتر سخن بگوید، خلق خدا از زبانش بیشتر آرامش خواهند داشت. امام علی(ع) پیشوا و مقتدای مسلمانان، میفرمایند: اگر سلامت نفس و پوشاندن عیبهایت را دوست داری، پس کلامت را کاهش داده و بر سکوتت بیفزا تا اینکه بیشتر تفکر کنی و مردم از دست تو در امان بمانند.
صبر بزرگواران
صبر و بردباری در هنگام مصائب از ضروریات دین است. این فضیلت نیکو باعث شرف و بزرگواری انسان میشود. انسان اگر در آغاز پیش آمدهای ناگوار صبر و بردباری به خرج داد، روش آزادگان و مردان بزرگ را برگزیده است. ولی اگر جزع و بیتابی کرد، سرانجام مانند نادانان تسلیم خواهد شد. حضرت امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: اگر صبر کنی، صبر رفتار بزرگواران است وگرنه خود را همچون چهارپایان بر غفلت بزن.
دیده عبرت بین
انسان وارستهای که خود را از قید و بندهای دنیای پست رهانیده، و نفس خود را در مکتب ناب اسلامی تربیت کرده است، با نگریستن به اطراف و پیرامون خویش و اندیشه کردن در امور دنیا، پند و عبرت میگیرد و همواره از مسیری که دیگران رفتهاند تجربه میاندوزد. همین انسانهای خود ساخته اگر از چیزی روی بگردانند حتما آن چیز شایسته آن نبوده است که وقت گرانبهای خود را صرف آن کنند. به هوسهای زودگذر دنیوی نباید توجه کرد و از آنچه در این دنیا میگذرد، باید عبرت گرفت همان گونه که حضرت علی(ع) در مدح و ستایش جمعی فرمودهاند: اگر به چیزی بنگرند، عبرت گیرند و اگر روی برگردانند، کارشان بیهوده نباشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 551]