تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816289813




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

طولاني ترين مسافرت هاي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: محققان طي مطالعات خود درباره دلايل مهاجرت حيوانات 10 جاندار را که براي برآورده ساختن نيازهاي خود تن به سفرهاي بسيار طولاني مي دهند، معرفي کردند. در گزارشي اين مسافرت هاي طولاني جانوران به همراه تصاوير ديدني آنها منتشر شده است.

جانداران در طول حيات خود به منظور يافتن جفت مناسب، غذاي خوب يا زيستگاه امن تن به سفرهاي طولاني و پرمخاطره مي دهند. براي مثال طي ماه جاري بيش از بيليون ها زنجره از زيستگاه 17ساله خود خارج شده اند و يکي از طولاني ترين سفرهاي جهان را آغاز خواهند کرد.

دانشمندان و جانورشناسان با استفاده از شيوه هاي مختلف اين سفرها را مورد مطالعه قرار داده اند تا چگونگي شکل گيري آنها، نحوه انتخاب مقصد يا دليل آغاز سفر را کشف کنند اما تاکنون اطلاعات کمي از اين پديده هاي طبيعي در اختيار محققان قرار گرفته است. در قسمتي از اين تحقيقات دانشمندان موفق به يافتن 10 گونه جانوري شده اند که در جهان براي دستيابي به اهداف مختلف طولاني ترين سفرها را به انجام مي رسانند.

وال هاي گوژپشت در ميان ديگر گونه ها رکورددار پيمايش و سفر در مسيرهاي طولاني هستند. جمعيت اين جانداران در ماه هاي گرم در قسمتي از اقيانوس ساکن بوده و وقت خود را به بلعيدن روزانه يک تن غذا صرف مي کنند. اما با آغاز فصل سرد، وال هاي گوژپشت با طي بيش از هشت هزار کيلومتر خود را به آب هاي گرم در حوالي کلمبيا يا اکوادور مي رسانند.

مارماهي هاي مهاجر ذاتاً مسافر متولد مي شوند و بدن آنها نسبت به شرايط سخت و طاقت فرساي آب ها بسيار مقاوم است. اين ماهي ها پس از متولد شدن در درياي سارگاسو خود را به آب هاي آزاد انگلستان و سواحل شرقي امريکاي شمالي مي رسانند. در اين مسير به دليل مواجه شدن با محيط هاي مختلف، اين ماهي ها با نوسانات خواص آب درياها از جمله شوري آب ها به خوبي انطباق پيدا مي کنند. مارماهي هاي مهاجر پس از تخمگذاري به همراه گروه خود به محل تولد اوليه بازمي گردند.

لک لک هاي فريادزن يا Whooping Cranes بلندترين پرنده امريکاي شمالي و يکي از نام هاي ليست گونه هاي در حال انقراض نيز در طول حيات خود سفرهاي بسيار طولاني را تجربه مي کنند. دانشمندان با استفاده از روبات هاي کنترل از راه دور و هواپيماهاي سبک به تعقيب اين پرندگان پرداخته و مسير سفر آنها را به سمت مناطق گرمسيري رديابي کرده اند. عمده دليل مهاجرت اين لک لک ها فرار از سرماي زمستان عنوان شده است.

پروانه ملکه خصوصيت سفرهاي طولاني و درازمدت را از زمان تولد به همراه دارد. هزاران نوع از اين حشرات در هر پاييز به سمت غرب کاليفرنيا و مکزيک پرواز مي کنند. اين حشرات زيبا بيش از چهار هزار کيلومتر را براي رسيدن به زيستگاه مورد نظر خود طي مي کنند. دانشمندان تاکنون موفق به کشف چگونگي انتخاب زيستگاه توسط پروانگان نشده اند.

مرغ هاي مگس خوار سينه سرخ قبل از آغاز سفر 800 کيلومتري به سمت امريکاي مرکزي به اندازه کافي از شهد گياهان و انواع حشرات تغذيه مي کنند. در واقع اين پرندگان دوگرمي قبل از آغاز سفر خود به اندازه يي مي خورند که وزن آنها دو برابر مي شود تا به اين شکل بتوانند با پروازي بدون وقفه خود را به خليج مکزيک برسانند.

ماهي هاي آزاد پس از سال ها شنا کردن در ميان اقيانوس ها با استفاده از نشانه هاي به جا گذاشته به جريان آب هاي آزاد وارد شده و به محل تولد خود بازمي گردند تا روزهاي آخر عمرشان را در اين محل سپري کنند. اين ماهي ها براي بازگشتن به زادگاه خود صدها کيلومتر را برخلاف جهت جريان شديد شنا مي کنند.

لاک پشت سبز معمولاً براي تخمگذاري به زادگاه اوليه خود بازمي گردد. اين لاک پشت هنگام بارداري هزاران کيلومتر را در ميان اقيانوس شنا کرده و خود را به جزيره زادگاه خود مي رساند. سپس با حفر گودالي در شن هاي ساحل تخمگذاري کرده و مجدداً به سمت زيستگاه خود حرکت مي کند.

گوزن هاي يالدار به منظور يافتن مراتع و علفزارهاي سرسبزتر تن به سفرهاي طولاني مي دهند. سالانه حدود 5/1 ميليون از اين نوع جانور به همراه غزال ها و گورخرها هزاران کيلومتر را براي يافتن زيستگاهي سرسبز و فرار از گرما و خشکي کنيا و تانزانيا طي مي کنند. براساس گزارش لايوساينس و به گفته دانشمندان با وجود مدارکي مبني بر دلايل آغاز سفر در ميان جانداران، تاکنون درک درستي از چگونگي نياز به آغاز سفر، چگونگي انتخاب زيستگاه و چگونگي انتخاب مسير درست توسط جانوران به دست نيامده است و دانشمندان به دليل ناآگاهي نسبت به اين پديده همچنان مطالعات و کاوش هاي خود را ادامه مي دهند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن