تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812640656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي علل خونريزي ‌هاي غيرطبيعي رحم‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: بررسي علل خونريزي ‌هاي غيرطبيعي رحم‌
جام جم آنلاين: تقريبا عادت ماهانه زنان هر 28 روز يكبار رخ مي‌دهد و ممكن است خصوصيات اين دوران در هر زني نسبت به ديگري متفاوت باشد، ولي اغلب اين خونريزي‌ها 5 تا 7 روزه است و خفيف، شديد، دردناك و بدون دردبودن آن امري طبيعي است، ولي گاهي نيز زنان و دختران دچار خونريزي‌هاي غيرطبيعي مي‌شوند كه معمولا اين خونريزي‌ها به چهار گروه سني، قبل از بلوغ، نوجواني، توليد مثل و بعد از يائسگي تقسيم مي‌شوند.


دكتر اكرم مهدي‌زاده شاهي، متخصص زنان و زايمان در گفتگو با جام‌جم يكي از دلايل خونريزي‌هاي رحمي قبل از سن بلوغ را به دليل عفونت‌ها، ضايعات و خارش‌ها ذكر و اظهار مي‌كند: ورود اجسام خارجي و ضربه‌هاي وارد شده، سوءاستفاده‌هاي جنسي و زگيل‌هاي تناسلي كه كودك در تماس با والدين خود دچار مي‌شود را مي‌توان از علل شايع خونريزي قبل از بلوغ دختران دانست.

وي در ادامه شايع‌ترين علت خونريزي در زنان را عدم تخمگذاري (تخمك‌گذاري نامرتب)‌، استفاده از استروژن عنوان كرده و يادآور مي‌شود: گاه تماس‌هاي جنسي باعث حاملگي‌هاي ناخواسته و بروز خونريزي‌هاي نامرتب مي‌شود.

اختلالات انعقادي در نخستين قاعدگي در دختران بين سنين 10 الي 11 سال نيز باعث بلوغ زودرس مي‌شود كه در نتيجه سيكل‌هاي آن سريع‌تر حالت طبيعي پيدا مي‌كند، ولي هر قدر كه اين اتفاق ديرتر انجام شود، تكامل سيستم ديرتر اتفاق افتاده و خونريزي‌هاي نامرتب و عدم تخمك‌گذاري در آنها مشهود است.

به گفته دكتر مهدي‌زاده، معمولا در 2 سال اول بلوغ دختران تخمك‌گذاري ناقص است و طول دوره از 21 تا 40 روز متفاوت است و تا وقتي اين مدت سيكل منظم 23 تا 35 روز ادامه پيدا كند، اغلب خونريزي‌هاي دوره شديد و حتي با افت شديد هموگلوبين خون همراه خواهدبود كه با درمان‌هاي هورموني قابل درمان خواهد بود.

وي در ادامه خاطرنشان مي‌كند؛ اختلالات خوني همانند كمبود فاكتورهاي انعقادي ‌ (iTP) (كمبود پلاكت)‌، مسائل غددي (كم‌كاري و پركاري تيروئيد)‌ و بيماري PCO (سندرم تخمدان پلي‌كيستيك)‌ كه در دوران نوجواني دختران به دليل عدم فعاليت كامل سيستم هورموني بدن موجب كيست‌هاي ريزي در تخمدان شده و با بروز اختلالات هورموني (چاقي پرمويي ريزش مو)‌ خونريزي رحمي ايجاد مي‌كند.

خونريزي در سنين باروري‌

تحقيقات نشان داده خونريزي‌هاي ناشي از قاعدگي در سنين باروري از علل مختلفي برخوردار است كه مهمترين علت آن‌ (DUB) يا همان خونريزي‌هاي ناشي از اختلال عملكرد رحم است كه معمولا با توجه به سن، راه‌هاي درماني گوناگوني دارد.

اين پزشك متخصص با بيان اين كه خونريزي‌هاي مرتبط با حاملگي مي‌تواند باعث سقط يا بروز حاملگي خارج از رحم شود، مي‌افزايد: 30 درصد از زنان با مصرف قرص‌هاي ضدبارداري دچار لكه‌بيني مي‌شوند كه يكي از علل آن كم‌كاري و يا پركاري تيروئيد است كه خونريزي‌هاي كم قاعدگي، فاصله زياد بين دو قاعدگي و افزايش تعداد دفعات قاعدگي از علايم و نشانه‌هاي آن است.

همچنين فيبرم رحمي (افزايش توده عضلاني رحم)‌ نيز باعث لكه بيني و خونريزي مي‌شود كه ميزان آن به موقعيت و جايگاهي كه فيبرم قرار دارد، متفاوت است، اگر فيبرم در نزديكي عروق رحمي باشد، خونريزي‌هاي نامرتب ايجاد مي‌كند و اگر پشت مثانه قرار گرفته باشد، باعث بروز علايم ادراري خواهد شد.

به گفته دكتر مهدي‌زاده 10 درصد از سرطان‌هاي رحمي در سنين بالاي 35 سال، به شكل خونريزي خود را نشان مي‌دهند كه با نمونه‌برداري از داخل رحم (كورتاژ تشخيصي)‌ مي‌توان دليل خونريزي را مشخص كرد، اما آنچه مهم است اين است كه گاهي پس از تراشيده شدن سطح رحم (به اصطلاح شستشوي رحم)‌ درمان حاصل شده و خونريزي قطع مي‌شود.

بنابراين توصيه مي‌شود زناني كه در اقوام درجه يك خود سابقه سرطا‌ن‌هاي وابسته به رحم از جمله سرطان سينه، تخمدان و كولون دارند، پس از 35 سالگي، نسبت به انجام كورتاژ تشخيصي اقدام كنند.

اين پزشك متخصص يكي از روش‌هاي درمان خونريزي‌هاي غيرطبيعي و بدون علت رحم را تجويز مسكن‌هاي ضدالتهابي همچون ايبوپروفن و مفناميك اسيد ذكر كرده و خاطرنشان مي‌كند با مصرف 6 الي 8 ساعت يك بار اين داروها مي‌‌توان خونريزي را كنترل كرد، همچنين اين افراد با توجه به اختلال عملكرد رحم خود‌ (DUB) مي‌توانند دستگاه IUD (آيودي)‌ استفاده كنند و سطح خونريزي خود را به صفر برسانند و طي دوره‌اي 5 ساله از بروز حاملگي‌هاي ناخواسته، به طور جدي جلوگيري كنند.

خونريزي پس از يائسگي‌

30 درصد از علت‌هاي خونريزي پس از دوران يائسگي، زمينه‌ساز سرطان‌هاي رحم است ولي آنچه بيش از اندازه مشهود است، استفاده از هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون است.

دكتر مهدي‌زاده در اين باره تصريح مي‌كند: اخيرا درمان‌‌هاي هورموني براي زنان پس از دوران يائسگي توصيه نمي‌شود و فقط در موارد گرگرفتگي و يا پوكي استخوان‌هاي شديد، براي اين دسته از بيماران، هورمون‌ درماني انجام مي‌شود.

به گفته وي يكي ديگر از علل خونريزي‌هاي پس از دوران يائسگي را خشكي رحم و واژن عنوان مي‌كند كه به علت تحليل رفتن بافت‌هاي رحم شكنندگي و در نتيجه خونريزي ايجاد مي‌شود كه درمان آن نيز با استروژن خوراكي و يا موضعي صورت مي‌گيرد.

چند توصيه مفيد

پزشكان متخصص بر اين باورند كه هنگام خونريزي از خوردن قرص‌هاي «آسپرين» به دليل افزايش خونريزي، پرهيز شود و ورزش و رژيم غذايي مناسب، مصرف قرص‌ آهن براي جلوگيري از كم‌خوني فراموش نشود و حداقل سالي يك مرتبه آزمايش شمارش گلبول‌هاي خون و آزمايش‌هاي سالانه در برنامه كاري بانوان گنجانده شود.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 252]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن