تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812811760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حاشيه هاي پررنگ پنجاه ودومين نشست


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: حاشيه هاي پررنگ پنجاه ودومين نشست
سرمايه : پنجاه ودومين مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي در حالي ديروز به كار خود پايان داد كه يك بار ديگر حاشيه ها بر متن غلبه داشت.كنفرانس سالانه مجمع عمومي آژانس مهم ترين نشست اعضاي آژانس است كه هر ساله با گردهمايي روساي سازمان هاي انرژي اتمي اعضا در وين مقر آژانس، آخرين تحولات در عرصه تكنولوژي و علوم هسته اي و نيز همكاري ها در اين زمينه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. اين كنفرانس كه به مدت يك هفته برگزار مي شود، هر ساله با پيام دبير كل سازمان ملل متحد آغاز به كار مي كند.

شايد مهم ترين و نخستين حاشيه اين نشست لغو يكباره و بدون اطلاع سفر رضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به وين، آن هم پس از صدور چهارمين قطعنامه بين المللي عليه برنامه هاي هسته اي تهران بود. در اين ميان برخي رسانه هاي خبري از لغو ناگهاني سفر آقازاده به وين به عنوان شديدترين پاسخ تهران به قطعنامه چهارم شوراي امنيت ياد كردند.
او قرار بود در حاشيه اين كنفرانس نيز با سرگئي كرينكو رئيس آژانس فدرال اتمي روسيه درباره نيروگاه اتمي بوشهر به گفت وگو بنشيند كه بدون بيان هيچ دليلي از حضور در وين سر باز زد.
اين درحالي است كه كنفرانس سالانه مجمع عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي فرصت مغتنمي است تا روساي سازمان هاي انرژي اتمي عضو آژانس به تبادل اطلاعات و رايزني هاي فني و علمي و ساير مسائل بپردازند. همچنين شركت در اين كنفرانس پس از صدور قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران، فرصت خوبي براي بيان مواضع و پيشرفت هاي هسته اي ايران بود كه جا داشت تهران در عالي ترين سطح در آن حضور مي يافت. پس از لغو اين سفر، محمد سعيدي معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي به همراه علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به جاي آقازاده در كنفرانس مذكور كه معمولاً پس از نشست فصلي شوراي حكام برگزار مي شود، شركت كردند. تاكنون سازمان انرژي اتمي و ديگر مقامات رسمي ايران درباره علت شركت نكردن آقازاده در اين كنفرانس اظهار نظري نكرده اند. دستور كار مقدماتي اين كنفرانس مشتمل بر 23 بند است كه مهم ترين بندهاي آن موارد زير را شامل مي شود؛ گزارش سالانه 2007 آژانس، اختصاص بودجه همكاري هاي سال 2009، انتخاب اعضاي شوراي حكام، اقداماتي در راستاي تقويت همكاري بين المللي در حوزه مديريت هسته اي، امنيت هسته اي و اقداماتي در راستاي حفاظت در برابر تروريسم هسته اي آغاز به كار كرد.
انتخابات اعضاي شوراي حكام نيز به نوعي از حاشيه هاي اين نشست بود. اين انتخابات در حالي برگزار شد كه ازمنطقه خاورميانه و جنوب آسيا سه كشور ايران، سوريه و افغانستان نامزد عضويت در شوراي حكام بودند.
در شرايطي كه به سبب افزايش مناقشات در برنامه هسته اي ايران ضرورت بسياري احساس مي شد تا تهران براي اعلام مواضع اش حضور جدي و پررنگي در اين شورا داشته باشد، به يكباره و پيش از برگزاري انتخابات، علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد ايران از حق خود در نامزد شدن براي عضويت در شوراي حكام آژانس به نفع سوريه چشمپوشي مي كند.
اين در حالي است كه سوريه هم چندي بعد پس از دو ساعت نشست با گروه «مزا» (كشورهاي خاورميانه و جنوب آسيا در آژانس) به نفع افغانستان كناره گيري خود را اعلام كرد تا به اين ترتيب افغانستان بدون رقيب از اين منطقه به عضويت شوراي حكام درآيد.
از جمله مهم ترين حاشيه هاي نشست ديروز نيز شكست كشورهاي عربي و مسلمان در محكوم كردن اسرائيل به سبب برنامه هسته اي اش بود.
ديروز پس از آنكه تلاش اين كشورها از جمله ايران در مسير صدور يك قطعنامه بين المللي جهت اجراي نظام پادمان هاي آژانس در مورد اسرائيل بي نتيجه ماند، 145 كشور شركت كننده در مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي به طور غيرمستقيم از اسرائيل به خاطر خودداري از قرار دادن برنامه هسته اي اش تحت نظارت هاي بين المللي انتقاد كردند و اسرائيل توانست از مورد هدف قرار گرفتن كشورهاي اسلامي كه خواستار راي گيري براي مرتبط كردن اين رژيم با اشاعه هسته اي در خاورميانه بودند، اجتناب كند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس همچون سال هاي گذشته در كنفرانس عمومي سالانه مجمع عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين، ايران با انتقادات شديد از اسرائيل تاكيد كرد كه اين رژيم تسليحات هسته اي در اختيار دارد.
اسرائيل كه تسليحات هسته اي در اختيار دارد، تاكنون به هيچ يك از پادمان هاي بين المللي نپيوسته و حاضر به اطاعت از هيچ قطعنامه اي براي تحت نظارت قرار دادن برنامه هاي هسته اي خود نشده است. آمريكا و اتحاديه اروپا تاكنون هر گونه تلاش كشورهاي مسلمان براي صدور قطعنامه اي كه طي آن به طور مستقيم از اسرائيل و فعاليت هاي هسته اي اش انتقاد شده را خنثي ساخته اند.
نمايندگان حاضر در اين نشست با 82 راي مثبت و بدون راي منفي به ايجاد خاورميانه اي عاري از تسليحات هسته اي راي مثبت دادند اما سوريه، آمريكا و اسرائيل از غايبان اين نشست بودند. قطعنامه مشابهي سال گذشته با 53 راي مثبت و دو راي منفي آمريكا و اسرائيل و 47 راي ممتنع به تصويب رسيده بود. يكي ديگر از پيامدهاي بارز اين راي گيري، افزايش حمايت ها از كشورهاي اسلامي به خصوص در ميان كشورهاي در حال توسعه بود. مساله ايجاد خاورميانه اي عاري از سلاح هاي هسته اي 16 سال است كه در دستور كار آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد.در اين قطعنامه بر ضرورت اجراي هر چه سريع تر نظام پادمان هاي آژانس براي تمامي كشورهايي كه فعاليت هسته اي دارند، تاكيد شده است.
در اين قطعنامه با اشاره به فعاليت هاي هسته اي اسرائيل، همچنين نسبت به پيامدهاي ناشي از فعاليت هاي هسته اي برخي دولت ها در خاورميانه و خطرات آن در خصوص صلح و امنيت منطقه ابراز نگراني شده است بنابراين در حالي كه در اين نشست ايران سعي داشت نوك پيكان اتهامات ايجاد منطقه خاورميانه با سلاح هسته اي را به سوي اسرائيل نشان رود به يكباره ورق برگشت چرا كه راي گيري در اين باره تا حدودي نشان دهنده سياسي سازي مناقشات خاورميانه و نگراني ها از برنامه هاي هسته اي ايران بود.در اين قطعنامه همچنين از كشورهاي منطقه خواسته شده با محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي اتمي جهت موفقيت ماموريت ها و وظايف آژانس همكاري شود همچنين از البرادعي خواسته شد به مذاكراتش با كشورهاي خاورميانه جهت جلوگيري از توليد و گسترش سلاح هسته اي و تحكيم اعتماد و امنيت متقابل بين كشورهاي خاورميانه با هدف ايجاد يك منطقه عاري از سلاح هسته اي ادامه دهد.اين بخش از اين قطعنامه نيز تلويحاً به ايران اشاره داشت چرا كه اخيراً محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارشي درباره برنامه هسته اي ايران، كه براي ارائه به نشست فصلي شوراي حكام تهيه شده بود، به صراحت از ايران به سبب عدم همكاري با آژانس براي پاسخگويي به موضوع مطالعات ادعايي انتقاد كرده بود.
از سوي ديگر اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي با تاكيد بر همكاري كشورهاي عضو با البرادعي به نوعي سعي داشتند يك بار ديگر در سال پاياني حضور وي بر مسند آژانس حمايت قاطع خود از وي را اعلام كنند.
دوره خدمت محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در تاريخ 30 نوامبر 2009 به پايان خواهد رسيد و مديركل براي دور ديگر در اين سمت حضور نخواهد داشت. انتخاب نامزدهاي احتمالي براي جانشيني البرادعي به عنوان مديركل آژانس پيش از پايان سال جاري ميلادي توسط شوراي حكام بررسي خواهد شد. همچنين از شوراي حكام درخواست خواهد شد 31 دسامبر 2008 كانديداي منتخب را براي جانشيني البرادعي معرفي كند.
ديپلمات ها گفته اند كانديداهاي احتمالي سفيران ژاپن و آفريقاي جنوبي در آژانس، رئيس كنوانسيون تسليحات شيميايي سازمان ملل در لاهه و معاون البرادعي كه رياست بازرسي هاي جهاني منع اشاعه را برعهده دارد، هستند. محمد البرادعي در سال 1941 در مصر به دنيا آمد و موفق شد در سال 1962 مدرك كارشناسي رشته حقوق را از دانشگاه قاهره كسب كند. پس از مدتي حضور در وزارت امور خارجه مصر در سال 1974 موفق به اخذ مدرك دكتراي حقوق بين الملل از دانشكده حقوق دانشگاه نيويورك آمريكا شد و بعدها مدتي به عنوان استاد در همين دانشگاه به فعاليت پرداخت.
وي در سال 1984 به آژانس بين المللي انرژي اتمي پيوست و در سال 1997 به عنوان مسوول اين آژانس كه در آن زمان تنها وظيفه نظارت بر اجراي معاهده عدم توليد و تكثير تسليحات كشتارجمعي را داشت، منصوب شد و آخرين بار در سال 2005 براي سومين بار در اين سمت ابقا شد.
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن