تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816488908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردان علیه زنان!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:




بدرفتاری با زنان، خشونت علیه آنان و ضرب و شتم آنها در منزل توسط پدران یا همسرانشان موضوع جدیدی نیست، اما حتی جوامع غربی نیز بهتازگی آن را به عنوان یك معضل مهم اجتماعی تلقی كردهاند.
وسعت و میزان خشونتی كه مردان نسبت به زنان نشان میدهند، به مراتب بیشتر و تكاندهندهتراز عدم احساس مسئولیتی است كه نسبت به فرزندان خود دارند. ضرب و شتم زنان در خانه، پدیدهای است كه از نسلی به نسل دیگر منتقل میشود.

طبیعی است در یك جامعه پرخشونت، همه اعضا میتوانند در برخورد با یكدیگر راهحلهای خشونتآمیز و خصمانه را برگزینند. مردان میتوانند به زنان و كودكان آسیب برسانند و زنان میتوانند كودكان را مورد ضرب و شتم قرار دهند. در جامعهای كه خشونت مورد اغماض قرار میگیرد و قربانیان خشونت سرزنش میشوند و متهم به ایجاد زمینه مناسب برای خشونت میگردند، قربانیان خشونت مقصران بالقوه به حساب میآیند و از آنجا كه مردان از نظر جسمانی قویتر از زنان هستند اغلب، بیشترین آسیبها را آنها ایجاد میكنند.


بیشترین خطر و احتمال خشونت برای زنان، در خانه و از جانب مردانی است كه آشنا میباشند(مانند پدر، شوهر، برادر و...). در یك تحقیق زمینهیابی كه در پنج كشور جهان صورت گرفت بین 8 تا 18درصد از زنان 18 تا 21ساله گزارش كردهاند كه مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاند.

در تحقیق زمینهیابی دیگری كه در كشورهای مختلف انجام گرفته، بین 20 تا 60درصد زنان اظهار كردهاند كه توسط والدینشان كتك زده شدهاند. در گزارش سال1993 رشد و توسعه جهان آمده است كه انواع اختلالات افسردگی و واردآوردن آسیب و خسارت به خود، به ترتیب پنجمین و ششمین عامل خسارت و بیماری به زنان بین 15 تا 44سال میباشد. از جمله عواملی كه میتواند زنان را در معرض خطر افسردگی قرار دهد، وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین، سوءاستفادههای جنسی و جسمی، تمایلات مخالف با نقشهای خانوادگی، تولیدی و درآمدی آنها، نازایی، تنهایی و انزوای زنان بهخصوص زنان پا به سن گذاشته میباشد. هر سال هزینههای درمانی و خسارات ناشی از خشونت خانگی، حداقل بین 3 تا 5میلیارد دلار است.

تقریباً 79درصد از كودكان خشن، خود شاهد خشونت بین والدین بودهاند و جوانان مجرم خشن، احتمالاً 4برابر بیشتر از جوانان غیرمجرم در خانوادههایی رشد یافتند كه پدرانشان، مادرانشان را كتك میزدند. سالانه 2میلیون زن در آمریكا كتك میخورند، از هر 3 زن مراجعهكننده به اورژانس یك نفر و از هر 7نفر مراجعهكننده به پزشك عمومی، یك نفر دچار خشونت شده است.




در انگلستان سالانه 25هزار زن از شوهرانشان كتك میخورند. به خاطر داشته باشیم كه انواع خشونت علیه زنان به دلایل خاص فرهنگی، تربیتی، اجتماعی، حقوقی و... به شكل پنهان باقی مانده و گزارش نمیشود. میتوان حدس زد كه آثار واقعی خشونت علیه زنان به مراتب بیشتر از اعداد و ارقام گزارششده است؛ اعداد و ارقام فوق مربوط به سایر كشورهاست.

اما نتایج در یك نظرسنجی در كشورمان با عنوان همسرآزاری، حاكی است كه 46درصد از پاسخگویان ادعا كردهاند كه توسط شوهرانشان مورد آزار و اذیت قرار گرفتهاند، 24درصد آزار روحی، 15درصد آزار روحی و جسمی، 5درصد آزار جسمی و 20درصد از زنان پاسخگو اظهار داشتند كه به یاد ندارند چند بار مورد آزار قرار گرفتهاند! 9درصد بیش از 10بار، 3درصد بین 9 تا 10بار، 3درصد بین 5 تا 6بار، 3درصد بین 3 تا 5بار، 2درصد بین 1 تا 2بار را گزارش كردهاند.

9درصد با ضربات دست، 9درصد با نیش زبان، كنایه و آزارهای روحی، 3درصد با كمربند، 1درصد با ناسزا، 70درصد هم به وسیلهای كه با آن مورد اذیت و آزار قرار میگیرند اشاره نكردند. 64درصد زنان پاسخگو در میان نزدیكانشان زنانی را میشناسند كه مورد آزار و اذیت شوهرانشان قرار میگیرند.

39درصد پاسخگویان عقیده دارند حمایت قانونی از زنان و برخورد جدی با متخلفان برای جلوگیری از این اعمال موثر است. 30درصد آنها به آگاهی و شناخت نسبت به حقوق مردان و همسرانشان اشاره كردند. 27درصد به داشتن ایمان و اعتقادات مذهبی و 4درصد به سایر موارد اشاره كردند.

32درصد از پاسخگویان معتقدند كه ایجاد طرز تفكر حقوق برابر زن و مرد و آموزش آنان توسط رسانههای گروهی، بهترین راه ایجاد آگاهی در مردان نسبت به حقوق خود و همسرانشان میباشد. 27درصد به تربیت صحیح خانوادگی، 20درصد به داشتن پشتوانه و حمایت قانونی، 5درصد به آموزش در دوران تحصیل و مدرسه و 6درصد به بالابودن اعتقادات دینی اشاره كردهاند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن