تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813166715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايربگ ابلاغ شد، از abs چه خبر؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: ايربگ ابلاغ شد، از ABS چه خبر؟

مژگان میرزایی
طرح تجهيز خودروهاي داخلي به ترمز ABS و ايربگ که در سال 85 توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي مطرح شد، بالاخره با تاخیر سه ساله از سوی شورایعالی استاندارد مصوب و جهت ابلاغ به دفتر ریاستجمهوری ارائه شد، این در حالی است که طرح مذکور چند ماه نیز در دفتر ریاستجمهوری متوقف ماند و پس از آن هم تنها به الزام نصب ایربگ (کیسه هوا) در خودروهای تولیدی توسط خودروسازها اکتفا شد و به این طریق اجباردر نصب ترمز ضد قفل (ABS)، مصوب شورایعالی استاندارد از ابلاغیه ریاستجمهوری حذف شد.




عدمابلاغ اجباری کردن ترمز ضدقفل در حالی صورت گرفت، که پیش از این شنیدهها حکایت از آن داشت که در صورت عدم ابلاغ مصوبه اجباری کردن کیسه هوا (ایربگ) به طور حتم الزام به نصب ترمز ضد قفل ابلاغ میشود که این امر نیز موجب شد تا خودروسازان تغییرات روی خودروهای داخلی را جهت نصب ترمز ضد قفل آغاز کنند، از سوی دیگر برخی از مدیران شرکتهای خودروسازی طی ادعایی به خبرنگار ما عنوان کردند که خودروسازان برای اجرای طرح ABS حتی اقدام به ثبت سفارش قطعات مورد نیاز برای تجهیز خودروهای تولیدی به ترمز ضدقفل نیز کردهاند.
از سوی دیگر نصب کیسه هوا روی خودروهایی که تجهیز این آپشن روی آنها پیشبینی نشده مستلزم ایجاد تغییراتی در پلتفرم و بدنه خودرو است که ایجاد این تغییرات علاوهبر زمان بر بودن نیازمند صرف هزینه بسیار است که با توجه به شرایط کنونی و بروز مشکلات مالی خودروسازان صرف این هزینه تا حدوی غیرممکن به نظر میرسد.
علاوهبر این، نصب این آپشنها روی خودروهایی که به صورت تحتلیسانس در کشور تولید میشوند نیازمند اخذ مجوز از سوی شرکت مادر است که دادن این مجوز از سوی شرکت مادر نیز نامشخص است، به طوری که پیش از این نیز خودروسازان در طرح دوگانهسوز کردن تمامی خودروها موفق به اخذ مجوز از سوی برخی از شرکتهای مادر نشده بودند.
به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو نصب کیسه هوا روی خودروهایی که این قابلیت برای آنها پیشبینی نشده، نیازمند ایجاد تغییرات بسیار در داشبورد و فرمان است و علاوهبر ایجاد تغییرات در بدنه باید در پلتفرم این خودروها نیز تغییراتی ایجاد کرد که این امر نیازمند بودجه ای بالغبر 20میلیارد تومان است که با توجه به هزینه 5میلیاردی برای نصب ترمز ABS میتوان گفت خودروسازان برای اجرایی کردن این طرح به هزینه ای بالغبر 25میلیارد تومان نیازمند هستند. وی در ادامه میگوید علاوهبر بودجه چند میلیاردی اجرای این طرح حداقل به یک سال و نیم زمان نیاز دارد که با توجه به این شرایط اجرای طرح از ابتدای سال 89 امکانپذیر نخواهد بود.
به گفته این کارشناس، در حال حاضر کیسه هوا آن هم برای راننده تنها در برخی کشورها آن هم برای خودروهای لوکس اجباری است، اما در هیچ کشوری نصب ترمز ABS الزامی نیست و این تجهیزات در تمام کشورها به صورت آپشن نصب میشود و به این طریق خریدار تصمیمگیرنده و انتخابکننده است نه دولت.
وی معتقد است این الزام در کشور موجب افزایش هزینه خودروسازان شده و با اجرای آن قیمت خودروهای داخلی حداقل یک میلیون تومان افزایش خواهد یافت، زیرا با نصب ایربگ در حدود 500هزار توان و با نصب ABS نیز در حدود 400 تا 500هزار تومان به قیمت خودرو افزوده میشود.
از سوی دیگر و به گفته خاکساری کارشناس خودرو، ترمز ABS موجب جلوگیری از بروز سانحه میشود و ایربگ کاهش خسارت را پس از بروز سانحه در پی دارد. به همین دلیل در ابتدا ترمز ABS در دنیا اختراع و روی خودروها نصب شد و پس از چند سال ایربگ اختراع شد که این امر نشاندهنده آن است که نصب ABS از اولویت بیشتری نسبت به ایربگ برخوردار است.
وی در ادامه میگوید: نصب ترمز ضدقفل در دنیا از 25 سال پیش آغاز شد و حال با گذشت 25 سال مسوولان کشور به فکر نصب این سیستم ایمنی افتادهاند، این در حالی است که سایر کشورها در حال حاضر سیستمهای جدید دیگری را روی خودروهای خود نصب میکنند.
ABS به زودی ابلاغ میشود
اما وحید مرندی مقدم، مديركل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در خصوص دلایل عدم ابلاغ طرح ترمز ضدقفل از سوی هیات دولت اظهار داشت: طرح تجهيز خودروهاي داخلي به ترمز ABS (ترمز ضدقفل ) نیز مصوب شده و طی هفته جاری این طرح نیز همانند طرح تجهیز خودروها به ایربگ (کیسه هوا) جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
مديركل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در ادامه میگوید: اجبار در نصب ترمز ضدقفل (ABS) و کیسه هوا (ایربگ) از سوی شورایعالی استاندارد به تصویب رسیده، اما به دلیل آنکه مصوبات شورا به تفکیک به تصویب میرسند به تفکیک هم ابلاغ میشوند که این امر موجب میشود تا مصوبهای زودتر یا دیرتر ابلاغ شود.
وی در ادامه میگوید: از سوی دیگر تغییرات به وجود آمده در کابینه موجب تاخیر در ابلاغ این مصوبه شده که این امر نیز در هفته جاری بر طرف خواهد شد.
وی در خصوص زمان شروع طرح اجباری کردن کیسه هوا نیز میگوید: موسسه استاندارد در حال بررسی زمان آغاز طرح براساس توانمندی خودروسازان است که پس از ابلاغ مصوبه ترمز ضدقفل، نصب کیسه هوا در مرحله بعدي اجرا خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که هیات دولت ابتدای سال 89 را برای اجرای طرح در نظر گرفته است آیا طرح از ابتدای سال جاری استارت خواهد خورد یا خیر افزود: تاریخ اعلام شده از سوی هیات دولت زمان استارت طرح است و به معنی اجرای طرح در تاریخ مقرر نیست.
وی در ادامه میگوید: زمان دقیق طرح از سوی موسسه استاندارد اعلام میشود که با توجه به توانمندی خودروسازان و بررسی موسسه استاندارد طرح نصب ایربگ احتمالا شهریور سال آینده اجرایی خواهد شد اما ABS در نیمه اول سال آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد.
وی در ادامه میگوید: خودروسازان برای اجرای طرح نصب ایربگ با مشکلاتی مواجه خواهند شد، زیرا باید برای نصب ایربگ علاوهبر ایجاد تغییرات روی بدنه، در پلتفرم خودرو نیز تغییراتی ایجاد کنند که این تغییرات زمان بر خواهد بود اما در خصوص ABS این تغییرات محدود تر خواهد بود به همین دلیل امکان اجرای آن در ماههای اولیه سال امکانپذیر خواهد شد.
طرح تا سال آینده اجرایی نمیشود
از سوی دیگر تاخیرهای به وجود آمده برای ابلاغ نصب ترمز ABS و ایربگ در حالی صورت گرفته که به گفته مرندی طرحهای مذکور قرار است ازابتدای برنامه پنجم اجرایی شود و در صورتی که این طرح در سال 85 ابلاغ میشد خودروسازان فرصت کافی برای اجرای کردن طرح را داشتند؛ اما در حال حاضر و با توجه به فرصت اندک آن هم در مدت زمان کمتر از یک سال اجرايی شدن طرح در هالهای از ابهام قرار دارد، به طوری که خودروسازان اجرای این طرح را تا اوایل سال جاری غیرممکن میدانند و معتقدند که باید فرصت بیشتری برای اجرای طرح به آنها داده شود.
روشنی مقدم قائممقام شرکت سایپا در خصوص الزام در نصب ایربگ و آغاز طرح از ابتدای سال جاری میگوید: نصب کیسه هوا روی خودروهایی که در طراحی ابتدایی نصب این آپشن برای آنها در نظر گرفته نشده زمان بر خواهد بود، زیرا باید در این خودروها تغییرات کلانی صورت گیرد که برای ایجاد این تغییرات یک سال و نیم زمان نیاز است، از سوی دیگر و در صورت ایجاد تغییرات خودرو تجهيز شده باید تست شود که این امر نیز زمان اجرای طرح را با تاخیر بيشتري مواجه خواهد کرد.
وی در ادامه میگوید: با این شرایط اجرای طرح پیش از سال 1389 امکانپذیر نخواهد بود.
روشنی مقدم در پاسخ به این پرسش که هیات دولت ابتدای سال 89 را برای اجرای طرح اعلام کرده با این شرایط آیا امکان گرفتن فرصت بیشتر برای اجرايی کردن طرح وجود دارد یا خیر میگوید: خودروسازان باید توضیحات خود را برای تاخیر در اجرای طرح ارائه کنند که هماکنون در حال بررسی ادله برای گرفتن مجوز برای تاخیر در اجرای طرح هستیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 251]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن