تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813243427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خيريه‌هاي مردمي نبايد دولتي اداره شوند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خيريه‌هاي مردمي نبايد دولتي اداره شوند
رفاه‌و خدمات- بنيامين صدر:
در حال حاضر حدود 900 مركز خيريه در پايتخت فعاليت مي‌كنند كه تنها 40 درصد اين مراكز داراي پروانه رسمي هستند و 60 درصد به‌صورت غيررسمي فعالند.

يكي از اين مراكز خيريه غيردولتي شناسنامه‌دار مؤسسه خيريه حمايت از كودكان مبتلا به سرطان يا همان مؤسسه«محك» است كه در اين سال‌ها اسمش بر سر زبان‌ها افتاده و توانسته كانون توجه افكار عمومي قرار گيرد و به‌عنوان يك مؤسسه خيريه مردم‌نهاد موفق شناخته شود.

حدود 20 سال پيش، مادري كه كودكش مبتلا به سرطان بود و امروز سنين جواني را پشت‌سر مي‌گذارد تصميم گرفت پس از بهبودي فرزندش، با كمك كساني كه او را در اين مسير سخت همراهي مي‌كردند، مركزي براي حمايت از كودكان بيمار داير كند. «خانم سعيده قدس» بنيانگذار محك به ياد مي‌آورد كه در آغاز دهه 70، والدين كودكان بيمار، تنها و بي‌پول، بچه‌هاي تب‌دار و سرطاني خود را به دوش كشيده و در بيمارستان‌هاي بدون امكانات به اين سو و آن سو مي‌بردند. خانم قدس براي مداواي فرزند خود به آلمان مي‌رود و آنجا با پدر و مادراني آشنا مي‌شود كه فرزندان بيمار داشتند و تشكلي براي حمايت از كودكان سرطاني تشكيل داده بودند.

سعيده قدس در بازگشت تصميم مي‌گيرد چنين گروهي را در ايران سازماندهي كند، تا اينكه اين مؤسسه سرانجام با نام «محك»در سال ۱۳۷۰ با مشاركت افراد داوطلب و هيات امنايي ۱۶ نفره به ثبت رسيد. اما محك كه با نيت اين مادر پا گرفت، چگونه موفق شد و توانست در مدت كوتاهي به يكي از معتبرترين مراكز درماني كودكان مبتلا به سرطان در ايران و حتي خاورميانه تبديل شود.

اين موضوع و همچنين نگاه به فراز و نشيب‌هاي پيش روي سازمان‌هاي مردم نهاد و مؤسسه‌هاي خيريه غيردولتي دستمايه گفت‌وگوي ما با «آراسب احمديان» مديرعامل محك است. او بر اين موضوع تاكيد دارد كه تشكل‌هاي غيردولتي به ويژه مؤسسه‌هاي خيريه نمي‌توانند براي درآمدزايي بيشتر زير چتر يك دستورالعمل واحد بروند و رنگ و بوي دولتي شدن به‌خود بگيرند.

* وقتي صحبت از يك مؤسسه خيريه مردم نهاد مي‌شود نخستين پرسشي كه در ذهن نقش مي‌بندد آن است كه هزينه‌هاي سرسام آور چنين تشكل‌هايي چگونه تامين مي‌شود و اساسا چه بايد كرد تا بدون به خطر افتادن استقلال درآمدزايي هم شود؟

از همان روزي كه انگيزه مادري كه كودك مبتلا به سرطان داشت و او را واداشت تا با حمايت دوستانش سنگ بناي محك را بگذارد، حفظ استقلال محك در عين تعامل با ديگر مؤسسه‌ها و سازمان‌هاي همسو و حامي، راهبرد ما بوده است. «ما در سيستم جلب كمك، تلاش كرده‌ايم كه خدمات حمايتي خود را براي نيكوكاران تعريف و آنها را به پكيج‌هاي مشخصي تبديل كنيم. به‌عنوان نمونه ما پكيج كمكي داريم به نام «سرپرستي» يك كودك در يكسال با هزينه يك و نيم ميليون تومان. پكيچي داريم به نام«روزياري»بيمارستان كه نيكوكاران با پرداخت 3 ميليون تومان هزينه يك روز اداره بيمارستان محك را تامين مي‌كنند.

پكيجي داريم با نام «هزينه ناهار يك روز»بيمارستان كه حدود ۲۵۰‌هزار تومان است. به اين ترتيب، نيكوكاراني كه به محك مراجعه مي‌كنند، براساس علاقه‌مندي و نيت و حجم كمكي كه در نظر دارند، مي‌توانند از ۱۰۰۰ تومان تا يك ميليارد تومان كمك كنند. الگوي مدرني كه مسئولان محك به آن پاي ‌بند هستند، شفافيت، اعتماد، پاسخگويي در كار و سيستم تعريف شده‌اي براي جذب حمايت‌هاي علاقه‌مندان و نيكوكاران است. بنابراين من تصور مي‌كنم كه رمز پايداري سازمان‌هاي خيريه غيردولتي، كمك‌كننده بسيار با رقم پرداختي كوچك است. به اين ترتيب آسيب پذيري و وابستگي آنها نيز كمتر خواهد شد.

* يعني تنها پشتيبان مالي محك كمك مردمي است؟

بله، البته بايد توجه داشت كه با توجه به شرايط دشوار اقتصادي در حال حاضر با مشكل مواجهيم. بودجه امسال ما(87) حدود 100‌ميليارد تومان برآورد شده است و به‌طور متوسط روزي 3‌ميليون تومان هزينه بيمارستان فوق تخصصي ماست. اين در شرايطي است كه با وجود تورم روزافزون به ويژه گراني داروهاي تك نسخه‌اي خاص، وضعيت چندان خوب نيست و بيماران ما را نيز در تنگنا قرار داده است.
همين چند لحظه پيش يكي از بيماران تحت پوشش ما به آمپولي نياز پيدا كرد كه يك ميليون و 200 هزار تومان قيمت دارد و شما هم شاهد بوديد.

* بله، همين‌طور است. فكر نمي‌كنيد براي حفظ استقلال و كاهش نگراني‌ها بهتر است به فكر تامين منابع مالي پايدار هم باشيد؟

دقيقا براي همين هم هست كه محك، 2سال متوالي است كه فستيوال موسيقي كلاسيك را در ايران برگزار مي‌كند. اين فستيوال كه با همكاري اركستر مجلسي ارمنستان به رهبري «لوريس چكناواريان» در سالن آمفي تئاتر محك اجرا مي‌شود، به پديده‌اي در محافل فرهنگي تبديل شده و مردم منتظر زمان برگزاري كنسرت در تهران هستند. اين اواخر نيز نمايشگاه آثار نقاشي در كاخ نياوران با ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند ايراني با نام «رنگ عشق» برگزار شد و تقريبا در روز اول، ۵۰ درصد آثار آن به فروش رفت. جالب است بدانيد كه همسر آقاي قطبي(سرمربي پرسپوليس)، خانم يوروم هم يك تابلو از مجموعه شهرآورد (دربي) بزرگ پايتخت را براي كمك به مؤسسه اهدا كردند كه به مبلغ 3 ميليون تومان فروخته شد. از اين گذشته با آغاز به كار بيمارستان فوق تخصصي محك ما مي‌توانيم به بيماران عادي هم خدماتي آن هم با تعرفه دولتي ارائه دهيم.

* حاميان شما بيشتر چه كساني هستند؟

ميانگين سني حاميان اين مؤسسه، ۲۵ تا ۳۵ سال است. بيشترين كمك‌هاي مالي از سوي افراد بين ۳۵ تا ۴۵ سال پرداخت مي‌شود و از نظر جنسيتي نيز، تا به حال خانم‌ها با اختلاف ۶ درصد، در كمك‌ها پيشتاز بوده‌اند.

* از ارائه خدمات درماني به شهروندان گفتيد. بگوييد بيمارستان محك مي‌تواند چه خدماتي را به عموم شهروندان بدهد؟

بيمارستان فوق تخصصي مؤسسه خيريه محك كه در تپه‌هاي دارآباد تهران قرار دارد، داراي تمامي امكانات پاراكلينيك و كلينيك از جمله MRI و ICU است. اين بيمارستان 120 تخت براي بستري كودكان دارد. اما درباره اينكه ما مي‌توانيم چه خدماتي را به شهروندان عادي ارائه دهيم بايد بگويم كه امكان ارائه خدمات كامل اورژانسي، خدمات كامل آزمايشگاهي و تصويربرداري‌هاي پيشرفته براي همه شهروندان در بيمارستان فوق تخصصي محك فراهم است.

* يعني شما به بيماران فاقد بيمه نيز براساس تعرفه دولتي خدمات ارائه مي‌دهيد؟

بله، به شهروندان و هموطنان نوعدوست خودمان هم توصيه مي‌‌كنيم كه با انتخاب محك به‌عنوان مركز درماني خود به كوچولوهاي دوست داشتني بيمار كمك كنند.

* درباره توافقنامه مشترك با كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل بگوييد، ظاهرا شما به كودكان پناهنده زير‌ 14 سال عراقي و افغاني مبتلا به سرطان هم خدمات درماني مي‌دهيد؟

بله، ما علاوه برحمايت از كودكان ايراني، بچه‌هاي پناهنده افغاني و عراقي‌ مبتلا به سرطان را هم با همراهي كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل زير چتر حمايتي محك قرار داده‌ايم. از سال ۱۹۹۵ميلادي، مددكاران ما در بيمارستان‌ها با كودكان افغاني و عراقي روبه‌رو مي‌شدند كه پول و بيمه نداشتند و درمان آنها هزينه‌هاي بسيار بالايي داشت. مسئولان محك با كميساريا و دولت ايران گفت‌وگوهايي را شروع كردند كه منجر به توافقي سه‌جانبه شد. قرار شد كه در قالب اين پيمان، هزينه درمان كودكان پناهنده عراقي و افغاني مبتلا به سرطان از سوي كميسارياي سازمان ملل به محك پرداخت شود. حجم اين پرداخت در سال اول ۱۶ هزار دلار بود كه اينك به ۲۰۰ هزار دلار رسيده است، به‌طوري كه حدود ۱۶۰ كودك پناهنده زير پوشش درماني محك هستند.

* در حال حاضر چه تعداد كودك مبتلا به سرطان زير 14 سال از خدمات مؤسسه خيريه محك استفاده مي‌كنند و اساسا وضعيت درمان آنان چگونه است؟

الان 11 هزار و 500 كودك مبتلا به سرطان كم توان به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم تحت حمايت‌هاي مؤسسه محك قرار دارند. در سال گذشته 6500‌كودك با كمك‌هاي اين مؤسسه به درمان پرداختند كه ميزان بهبود و قطع درمان آنان نسبت به آغاز فعاليت ما با رشد دست كم 27‌درصدي همراه بوده است.امروز اگر اميد به زندگي در ايران 78 سال باشد اميد به زندگي در كودك 14‌ساله سرطاني كه بهبود يافته، 64‌سال است.

ميزان پاسخگويي مثبت كودكان مبتلا به سرطان به درمان‌هاي رايج در سطح دنيا 75 درصد برآورد مي‌شود، اين در حالي است كه عدد استخراج شده در مؤسسه محك 35 درصد است كه اين نشان‌دهنده‌ وضعيت نسبتا خوب درمان كودكان مبتلا به سرطان در كشور هم هست. تا خاطرم هست بايد بگويم كه يكي ديگر از كارهايي كه ما سعي مي كنيم انجام دهيم برآورده‌كردن آرزوهاي كوچك كودكان مبتلا به سرطان و خانواده هاي آنان تا سر حد امكان است.ما اميدواريم ۲۰ سال ديگر از ميان اين بچه‌ها، كساني به مديريت محك برسند. اينها فرآيند گذر از رنج سرطان را خيلي خوب مي‌شناسند و حتما مديران موفقي خواهند شد.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 174]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن