تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820928397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مؤلفه‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل/ 11عضو هيئت مديره انجمن قرآني بانوان قرآن‌پژوه:مصداق‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل نبايد دور از دسترس معني شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مؤلفه‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل/ 11عضو هيئت مديره انجمن قرآني بانوان قرآن‌پژوه:مصداق‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل نبايد دور از دسترس معني شود
گروه اجتماعي: داستان زندگي حضرت يوسف (ع) و حضرت موسي(ع) از جمله مصداق‌هاي قرآني زندگي ايده‌آل است كه نبايد براي جوانان امروزي دور از دسترس معني شود بلكه بايد در كنار ساير آيات بهره‌برداري شايسته‌اي از آن صورت گيرد.
«مريم قاسم‌احمد» عضو هيئت مديره انجمن قرآني بانوان قرآن‌پژوه در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، دو فرمول اصلي را براي رسيدن به زندگي ايده‌آل ارائه داد و گفت: در قرآن كريم، همراه بودن با نام و ياد خدا نه تنها عاملي براي موفقيت انسان‌ است بلكه مسير را براي تعالي بعد كيفي زندگي او نيز هموار مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه تأكيد قرآن درباره لزوم بكارگيري ياد و نام خدا در زندگي، در واقع براي رسيدن به تعالي است، اظهار كرد: خداوند در آيه 124 سوره «طه» مي‌فرمايد «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى؛ و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى‏كنيم» و در حقيقت بهره‌گيري از ياد و نام خدا را عاملي براي توفيق يافتن در بعد معنوي و مادي زندگي مي‌داند.

مدير جهاد دانشگاهي دانشكده الهيات دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به نتايج حضور نام و ياد خدا در زندگي گفت: خداوند به عاملان آيه فوق اين وعده را مي‌دهد كه چنانچه كساني به تقواي الهي دست يابند براي آن‌ها راه خروجي درنظر مي‌گيرد كه مربوط به همه ابعاد مادي و معنوي زندگي است و به آن‌ها از جايي كه گمان نمي‌كنند، روزي مي‌رساند.

قاسم‌احمد به مصداق‌هاي زندگي ايده‌آل برخي از افراد اشاره و تصريح كرد: اتفاقاتي كه در زندگي حضرت يوسف(ع) رخ مي‌دهد و شرايط مطلوبي كه پس از پشت سر گذاشتن دوره‌اي سخت براي او به‌وجود مي‌آيد يا داستان زندگي حضرت موسي(ع) كه توسط كساني كه قصد كشتن او را داشتند بزرگ مي‌شود و يا زندگي بسياري از ائمه ديگر الگوي خوبي است كه نبايد دور از دسترس معني شود.

اين پژوهشگر قرآن افزود: تمام افرادي كه زندگي ايده‌آل را در طول عمر خود تجربه كرده‌اند، در عين سختي از اقتدار خاصي بهره‌مند بوده‌اند كه نشأت گرفته از توكل بر خدا در همه امور است.

وي درباره اينكه چگونه مي‌توان اين امور را براي افراد جامعه قابل دسترس جلوه داد، به خبرنگار ايكنا گفت: نبايد اين‌ نكته را در فرآيند فعاليت‌هاي خود فراموش كنيم كه زندگي ايده‌آل را بايد در نگاه يك فرد ايده‌آل جست‌وجو كنيم چراكه ائمه و انبياء الهي نيز همين‌گونه بوده‌اند و ما تنها مي‌توانيم گوشه‌اي از زندگي آن‌ها را در طول عمر خود به‌كار بگيريم.

وي در ادامه با اشاره به حديثي از پيامبر اسلام(ص) كه مي‌فرمايد «هر زمان فتنه‌ها بر شما هجوم آوردند به قرآن پناه ببريد» گفت: متأسفانه عيب كار ما اينجاست كه نتوانسته‌ايم تفسير و ديد مطلوبي را از قرآن به اقشار مختلف جامعه ارائه كنيم.

قاسم‌احمد افزود: هر مخاطب در رده‌هاي سني مختلف بايد بتواند بهره‌برداري شايسته‌اي از قرآن داشته باشد و اين آرزو تنها از رهگذر ايجاد تفسيرهاي مختلف از قرآن براي كودكان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان امكان‌پذير است.

قاسم‌احمد فعاليت بيش از پيش روحانيون و علما در اين راستا را ضروري دانست و اظهار كرد: علما بايد برداشت‌ و هدف جوان امروزي از زندگي را دريافت كنند تا اگر منافاتي با دين و قرآن داشت همگام با او به اصلاح امور بپردازند.

عضو هيئت مديره انجمن قرآني بانوان قرآن‌پژوه اعتماد به خداوند در امور را يكي ديگر از راه‌هاي مطمئن براي تحقق زندگي ايده‌آل برشمرد و تصريح كرد: اگر خداوند مي‌گويد كه بندگان بايد راه عفاف را در پيش بگيرند و تنگ‌دستي و زندگي سخت را بهانه‌اي براي خارج شدن از مسير دين ندانند به اين‌ دليل است كه خدا وعده داده راه‌ خروج از سختي‌ها را به بنده‌اش نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به آيه 131 سوره «طه» كه مي‌فرمايد «وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛ و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم ديدگان خود مدوز و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است» افزود: اگر مي‌بينيم فردي با وجود اينكه در بسياري از امور برخلاف دستور خداوند پيش مي‌رود ولي در عين حال زندگي مطلوب و به اصطلاح ايده‌آلي را تجربه مي‌كند به اين معني نيست كه خداوند خط‌مشي او را تأييد مي‌كند.

اين پژوهشگر قرآن در پايان افزود: خداوند با استناد به اين آيه تأكيد مي‌كند كه اهل ايمان نبايد به متاع دنيايي چشم‌ بدوزند چراكه اين‌ امور تنها ابزاري براي آزمايش بندگان هستند و نمي‌توان آن‌ها را به‌عنوان بهايي براي رسيدن به زندگي ايده‌آل تلقي كرد.
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن