تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817086129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهاي طلا‌ي سياه در هفته گذشته 12 درصد كاهش يافت؛سقوط انتحاري نفت


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: بهاي طلا‌ي سياه در هفته گذشته 12 درصد كاهش يافت؛سقوط انتحاري نفت


گروه اقتصاد: سقوط نفت در بازار جهاني تا حدي به مرحله ثبات رسيده اما كماكان پيش‌بيني‌ها حاكي از ادامه روند نزولي بهاي نفت در بازار جهاني است.اين در حالي است كه تا پيش از اين توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان به اين باور رسيده بودند كه دوران نفت ارزان به آخر رسيده و حتي نفت 200 تا 250 دلا‌ري را براي آينده بازار نفت پيش‌بيني كرده بودند اما بازار نفت پس از مدتي صعود به هر دو گروه نشان داد كه مي‌تواند بر خلا‌ف پيش‌بيني‌ها حركت كند و تمام برنامه‌ريزي‌هاي توليدكنندگان در خصوص عرضه بيشتر نفت در بازار را به هم ريخت.

اين به هم ريختگي كه بر اساس كاهش بهاي نفت صورت گرفت سبب شد تا اعضاي اوپك كه پيش از اين حمايت قاطع خود را از نفت با قيمت بيش از 100 دلا‌ر عنوان كرده بودند تصميم به كاهش ميزان سهميه توليد خود بگيرند هر چند كاهش 520 هزار بشكه‌اي توليد نفت اوپك نيز نتوانست از ادامه روند كاهشي قيمت نفت در بازار جهاني جلوگيري كند و بازهم نفت در سراشيبي قرار گرفت و اين بار پس از مدت‌ها افزايش به ارقامي كمتر از 100 دلا‌ر سقوط كرد و حتي رقم 90 دلا‌ر را نيز تجربه كرد.

كاهش بهاي نفت كه نگراني از شرايط اقتصاد جهاني مهم‌ترين عامل آن عنوان شده آنچنان بود كه قيمت نفت در طول يك هفته با بيش از 12 درصد كاهش همراه بود.

نگراني از به هم ريختگي و ازهم گسيختگي اقتصاد‌هاي بزرگ جهاني يكي از عوامل اصلي سقوط بهاي نفت عنوان شده اما در اين ميان شايد وضعيت اقتصاد ايران با وجود آشفتگي‌هاي داخلي موجود در كشور يكي از مشكل‌دارترين اقتصادهاي موجود در برابر كاهش قيمت نفت محسوب شود. چراكه نفت ايران طي سال‌هاي گذشته و در ادامه سياست‌هاي پيشين آنچنان با نفت در آميخته كه جدايي بين اين دو بخش به سادگي امكان‌پذير نخواهد بود. در واقع بايد گفت نفت‌زدگي اين روزها به عنوان سياستي است كه در هر جا اقتصاد كشور را همراهي مي‌كند و هر سال نيز بخش بيشتري از درآمدهاي نفتي كشور به بودجه تزريق مي‌شود.

بر همين اساس ناگفته پيدا است كه كاهش بهاي نفت تا چه ميزان اقتصاد كشور را بيش از ديگر دارندگان نفت در جهان متلا‌طم خواهد كرد، هر چند مسوولا‌ن كشوري سعي دارند كه همواره تاثير كاهش بهاي نفت در بودجه كشور را ناچيز و اندك جلوه دهند اما نمي‌توان پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول در زمينه تاثير كاهش بهاي نفت تا كمتر از 90 دلا‌ر را در نظر نگرفت.

چندي پيش صندوق بين‌المللي پول در گزارشي از بحران در اقتصاد ايران خبر داد و نوشت اين بحران در صورت كاهش قيمت نفت به كمتر از 90 دلا‌ر در بازارهاي جهاني سبب خواهد شد تا ايران با كسري تجاري مواجه شود.

اين در حالي است كه پيش از اين نيز نماينده ايران در اوپك نگراني خود را كاهش قيمت نفت ابراز كرده و اظهار اميدواري كرد كه نفت همچنان سه رقمي بماند.

خطيبي البته روند كاهش قيمت‌ها را موقتي دانست و عنوان كرد كه نفت با آغاز فصل سرما بارديگر با افزايش تقاضا و در نتيجه افزايش قيمت مواجه خواهد شد اما اين پيش‌بيني نيز زمان زيادي طول نكشيد و بار ديگر قيمت‌ها در جهت سقوط حركت كردند به‌طوري‌كه نفت اوپك در ماه سپتامبر كاهشي بيش از 15 دلا‌ر در هر بشكه را تجربه كرد و بر اساس گزارش دبيرخانه اوپك بهاي نفت خام اين سازمان در ميانگين ماهانه بهاي سبد نفتي اوپك در ماه سپتامبر با 15 دلا‌ر و 56 سنت كاهش در هر بشكه نسبت به ميانگين ماه آگوست گذشته به 96 دلا‌ر و 85 سنت در هر بشكه رسيد. اين در حالي است كه تا پيش از اين بهاي نفت خام اوپك به مرز 127 دلا‌ر رسيده بود اما اينك كاهش بهاي نفت بار ديگر براي اعضاي سازمان از جمله ايران ايجاد نگراني كرده است.

سايه تهديد بر اقتصاد نفتي ‌

اما كاهش قيمت نفت به همين‌جا ختم نمي‌شود چراكه پيش‌بيني موسسه‌هاي تحقيقاتي معتبر نيز حاكي از آن است كه برخلا‌ف پيش‌بيني‌هاي گذشته كاهش بهاي نفت همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

موسسه تحقيقاتي مريل‌لينچ پيش‌بيني كرد: تحليلگران اقتصادي اين موسسه در گزارش اخير اين موسسه آورده‌اند: در صورت وقوع سناريوي ركود اقتصادي در جهان و سقوط شاخص توليد ناخالص داخلي به كمتر از 5 / 1 درصد، قيمت نفت به 50 دلا‌ر مي‌رسد كه خسارات زيادي را متوجه كشورهاي توليدكننده خواهد كرد. ‌ بر اساس اين گزارش كاهش تقاضاي مصرف در آمريكا به دليل نابساماني اقتصاد اين كشور قيمت نفت را از 147 دلا‌ر به كمتر از 100 دلا‌ر رسانده است؛ اين احتمال مي‌رود كه گسترش دامنه بحران اقتصادي به كشورهاي آسيايي باعث شود ميزان تقاضا در كشورهاي هند و چين نيز طي سال 2009 كاهش يافته و موجب كاهش بيش از حد قيمت نفت شود. اين در حالي است كه اين موسسه قبل از اين پيش‌بيني‌هاي خود از قيمت نفت در سال 2009 را با 16 درصد كاهش، 90 دلا‌ر اعلا‌م كرده است.

از سوي ديگر يكي از مقامات روسيه نيز پيش‌بيني كرده، قيمت جهاني نفت تا سال 2010 احتمالا‌ به 40 دلا‌ر در هر بشكه كاهش يابد كه در صورت وقوع اين پيش‌بيني‌ها مي‌توان نتيجه گرفت كه اقتصاد نفتي ايران با چه بحراني مواجه خواهد شد.

بر اين اساس سعيد ليلا‌ز از در جريان بودن آسيب‌هاي اقتصادي جدي به اقتصاد ايران در صورت تداوم كاهش بهاي نفت خبر داد و گفت:

‌ ليلا‌ز در گفت‌وگو با آ‌فتاب در خصوص تاثير بحران اقتصادي آمريكا روي اقتصاد ايران افزود: ‌

وي با تاكيد بر اينكه بايد اثرات اين بحران روي اقتصاد ايران بررسي شود، افزود: ‌

ليلا‌ز نيز همچون ديگر كارشناسان، وضعيت قيمت جهاني نفت خام را متاثر از نوسانات بازارهاي جهاني دانست.

نشريه اقتصادي ميس نيز در گزارشي با اشاره به وجود نوسانات شديد در بازار نفت، بي‌ثباتي اقتصادي در كشورهاي صنعتي و فقدان شفافيت در معاملا‌ت نفتي را علل بروز اين پديده دانست.

بر اساس اين گزارش افزايش بي‌سابقه قيمت نفت طي ماه‌هاي گذشته، كشورهاي غربي مصرف‌كننده انرژي را بر آن داشته تا فشارهاي سياسي خود را بر كشورهاي عضو اوپك براي افزايش توليد و عرضه نفت، مضاعف نمايند. آنها فكر مي‌كنند افزايش عرضه موجب كاهش قيمت نفت خواهد شد. در همين راستا نمايندگان سناي آمريكا تاكنون بارها طرح پيگرد قانوني اوپك را به علت كنترل سقف توليد نفت مطرح كرده‌اند. ديدار مقام‌هاي سياسي آمريكا از منطقه خاورميانه و كشورهاي عضو اوپك نيز با هدف تشديد فشار بر اين كشورها براي افزايش سقف توليد نفت بوده است. گروه هشت و اتحاديه اروپا نيز بر لزوم افزايش سقف توليد اوپك در نشست‌هاي اخير خود تاكيد كردند. ‌

ميس همچنين در تحليل علل افزايش قيمت نفت به 147 دلا‌ر مي‌افزايد: افزايش قيمت نفت طي ماه‌هاي گذشته ربطي به عرضه و تقاضا نداشته است و عواملي غير از عرضه و تقاضا موجب افزايش قيمت‌ها شده است. عواملي مثل سفته‌بازي و تنش‌هاي سياسي و نظامي به خصوص در كشورهاي توليدكننده، موجب نگراني بازار نفت شده است. كاهش ارزش دلا‌ر طي سال‌هاي اخير و بحران مالي آمريكا نيز تاثير زيادي در نوسانات قيمت نفت داشته است.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 14 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن