تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر گاه بنده‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، خداوند به فرشتگان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815487696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكى تاكيد كردبه دنبال خودكفايى در توليد سوخت هسته‌اى هستيم


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: متكى تاكيد كردبه دنبال خودكفايى در توليد سوخت هسته‌اى هستيم
منوچهر متكى با حضور در جمع اعضاى شوراى روابط خارجى آمريكا سياست‌ها و مواضع جمهورى اسلامى ايران را در خصوص برنامه هسته‌اى صلح آميز ايران و نيز مسائل منطقه‌اى و بين المللى تشريح كرد.

به گزارش ايسنا، منوچهر متكي، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران ضمن اشاره به نقش ايران در كمك به حل برخى بحران‌هاى منطقه‌اى از جمله در عراق، افغانستان و لبنان تاكيد كرد: در حالى كه دخالت قدرت‌هاى فرامنطقه‌اى همواره سبب ايجاد يا تشديد بحران‌ها در مناطق مختلف از جمله خاورميانه شده حل برخى بحران‌ها توسط كشورهاى منطقه‌اى از جمله نقش سازنده جمهورى اسلامى ايران و سايرين در شكل گيرى توافق دوحه در مورد لبنان نشان داد كه راهكارهاى منطقه‌اى براى حل بحران‌هاى مزبور موثرتر مى‌باشد.

متكى همچنين با تشريح علل و و ريشه‌هاى بحران اخير قفقاز، تلاش‌ها و ابتكارات جمهورى اسلامى ايران در جهت كمك به حل اين بحران را مورد اشاره قرار داده و بر اهميت عدم برخورد گزينشى با برخى اصول مهم و بنيادينى مانند عدم توسل به زور و نيز احترام به تماميت ارضى كشورها بدون برخوردهاى دوگانه تاكيد كرد.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال يكى ديگر از شركت كنندگان در جلسه مواضع و سياست‌هاى كشورمان در رابطه با عراق را تشريح كرد و گفت: بهبود شرايط امنيتى در عراق برخلاف آنچه بعضا گفته مى‌شود نتيجه افزايش نيروهاى آمريكايى در عراق نيست بلكه ماحصل مديريت موثرتر دولت عراق در امور امنيتى و برخى مسائل مهم جانبى ديگر بوده است.

وى افزود: آمريكا بايد هر چه سريعتر جدول زمانى عقب نشينى نيروهاى خود را از عراق تنظيم و اعلام نمايد.

متكى تاكيد كرد: قشرهاى مختلف مردم عراق و نيز علما و صاحب نظران مذهبى و سياسى عراق از مخالفان اصلى تحميل هر گونه قرارداد امنيتى بر اين كشور هستند و اين موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد.

وزير امور خارجه همچنين به گسترش دوباره افراط گرايى در منطقه اشاره و حمايت برخى كشورهاى غربى از اين روند را شعله ور نمودن آتشى دانست كه آثار مخرب آن دامن گير همگان خواهد شد. همچنين منوچهر متكى در گفت‌وگو با روزنامه شيكاگو تريبون گفت: تجربه همكارى‌هاى ما با كشورهاى خارجى در زمينه توليد انرژى هسته‌اي، به ما حكم مى‌كند به سمت خودكفايى كامل در اين زمينه گام برداريم. براى كشورى كه امكان خودكفايى در زمينه انرژى را دارد، منطقى نيست بخشى از فعاليت خود را به خارج از كشور وابسته كند.

منوچهر متكي، وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران در آخرين روز از سفر خود به نيويورك طى مصاحبه‌اى با روزنامه شيكاگو تريبون بار ديگر بر حق مسلم جمهورى اسلامى ايران در استفاده از فناورى هسته‌اى تاكيد كرد و گفت: جمهورى اسلامى ايران براساس برنامه‌ريزى‌هاى انجام شده در صدد است نيروگاه‌هايى با ظرفيت توليد 20 هزار مگاوات برق راه‌اندازى كند و در اين راستا و براى خودكفا شدن در توليد انرژى هسته‌اي، به فعاليت خود براى توليد سوخت هسته‌اى نيز ادامه خواهد داد. وى در پاسخ به سوالى درخصوص امكان همكارى با ديگر كشورها برا تامين سوخت هسته‌اى و عدم توليد آن در داخل كشور، گفت: تجربه همكارى‌هاى ما با كشورهاى خارجى در زمينه توليد انرژى هسته‌اي، به ما حكم مى‌كند كه سمت خودكفايى كامل در اين زمينه گام برداريم.

متكى افزود: كشور ما طى 50 سال گذشته، قراردادهاى مختلفى در زمينه همكارى هسته‌اى و ساخت نيروگاه‌هاى هسته‌اى با كشورهايى چون آمريكا، آلمان و چند كشور ديگر منعقد كرده است، اما هيچ كدام طرف‌هاى خارجى پروژه‌هاى مربوطه را انجام نداده و به تعهدات حقوقى خود در اين رابطه عمل نكردند و بدين لحاظ جمهورى اسلامى ايران پروژه توليد سوخت هسته‌اى را به عنوان يك برنامه اساسى و زيرساختارى براى تامين سوخت نيروگاه‌هاى هسته‌اى خود دنبال كرده و مى‌كند. وزير امور خارجه گفت: تمام فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران در چارچوب مقررات NPT و با نظارت آژانس بين المللى انرژى اتمى در حال انجام است و همكارى‌هاى ما با آژانس كماكان ادامه دارد.

وى گفت: ايران در مبارزه با گروه‌هاى تروريستى پيوسته پيش قدم بوده و چند تن از ديپلمات‌هاى ايران در مبارزه با اين گروه‌هاى افراطى به شهادت رسيده‌اند. اين در حالى است كه برخى كشورهاى عضو ناتو اعتقاد چندانى به مبارزه با گروه‌هاى افراطى نداشته و هم‌اكنون در برخى پايتخت‌هاى اروپايى تماس‌هايى ميان كشورهاى اروپايى با گروه‌هاى افراطى طالبان در جريان است.

متكى در رابطه با سوال فرضى خبرنگار شيكاگو تريبون درباره احتمال حمله آمريكا و يا رژيم صهيونيستى به تاسيسات هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران، گفت: آمريكا پس از تجربه جنگ عراق و افغانستان و گرفتارى‌هاى عديده‌اى كه از اين بابت با آن دست به گريبان است و نيز با عنايت به هزينه سنگين جنگ در عراق و افغانستان كه باعث ورشكستگى تعدادى از بانك‌هاى آمريكايى شده و دولت را ناچار به تزريق 700 ميليارد دلار در اقتصاد آمريكا كرده است، در وضعيتى نيست كه بتواند ماجراجويى ديگرى را تجربه كند و از سوى ديگر رژيم صهيونيستى هم پس از شكست سنگين در جنگ 33 روزه لبنان،‌ دچار بحرانى شده كه هنوز هم گريبانگير اين رژيم است و باعث سقوط كابينه و دولت صهيونيستى شده است، لذا آن هم در وضعيتى نيست كه توان خطر كردن داشته باشد. وى درخصوص نظر ايران پيرامون سياست‌ها و اظهارات نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى آمريكا گفت: ملاك اصلى ما، عملكرد دولت‌ها و نهادهاى سياسى است و نه شعارهاى انتخاباتى و لذا بايستى منتظر شد و شاهد عملكرد دولتى بود كه بر مسند امور قرار خواهد گرفت.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن