تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كم بخورد، سالم مى‏ماند و هر كس زياد بخورد تنش بيمار مى‏شود و قساوت قلب پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820946299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت : مذاكره اي با واسطه هاي خريد گاز ايران نخواهيم داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير نفت : مذاكره اي با واسطه هاي خريد گاز ايران نخواهيم داشت
سه دهك آخر مشتركان گاز بيشترين مصرف گاز را در كشور به خود اختصاص داده اند و بيش از 53 درصد گاز توليدي كشور توسط اين گروه مصرف مي شود.
وزير نفت در دومين همايش بين المللي صادرات گاز ايران گفت : اين منطقي نيست كه در زمستان صنايعي را كه رشد و توجه به توليد آنها موجب رشد اقتصادي كشور مي شود فراموش كنيم يا به سمت سوخت دوم سوق دهيم كه هزينه بيشتري دارد.
غلامحسين نوذري با تاكيد بر اينكه لازم است مصرف گاز در كشور بهينه شود توضيح داد : با مصرف روزانه 500 ميليون متر مكعب گاز حداقل بايد توليد ناخالص داخلي بيشتري داشته باشيم اين در حالي است كه ما به دنبال كاهش مصرف نيستيم بلكه هدف ما حركت به سمت توسعه صنعتي كشور كنترل مصرف و جهت دهي مصرف به سمتي است كه به ارزش افزوده بيشتر برسيم .
وزير نفت با بيان اينكه بهينه كردن مصرف انرژي و جهت دهي آن از اهداف مهم دولت است اضافه كرد : در اين زمينه تجربه استفاده از كارت هوشمند موجب شد روزانه حداقل 20 ميليون ليتر صرفه جويي در مصرف سوخت صورت گيرد .
به گفته وي به نظر مي رسد در شرايط كنوني ايران گاز كافي براي بخش خانگي تزريق و توسعه صنعتي را داشته باشد و اگر مصرف انرژي بهينه شود امكان صادرات و داشتن سهم 8 تا 10 درصد از تجارت جهاني گاز به دست خواهد آمد .
وزير نفت در حاشيه اين همايش خواستار مذاكره شفاف مستقيم و بدون واسطه با شركت ها و دولت هاي خريدار گاز از ايران شد و گفت : با هيچ واسطه اي براي فروش گاز كشور وارد مذاكره نمي شويم .
نوذري با تاكيد بر اين كه پروژه خط لوله نوباكو بدون ايران قابل اجرا نيست گفت : در حال حاضر سهم گاز ايران در تجارت جهاني گاز كمتر از يك درصد است .
وي ادامه داد : از اين رو وزارت نفت توليد 75 ميليون تن ال ان جي در سال را از گاز ميدان هاي پارس جنوبي گلشن فردوس و بخشي از پروژه هاي كشورهاي همسايه در دست اقدام دارد كه حدود 35 5 ميليون تن از اين ال ان جي از فازهاي مختلف پارس جنوبي توليد و صادر خواهد شد.
نوذري در رابطه با تامين گاز مورد نياز بخش هاي مختلف در فصل زمستان توضيح داد : تاكنون كارهايي در شركت ملي گاز ايران و بخش هاي بالا دستي براي افزايش ظرفيت توليد و انتقال انجام شده است و تعميرات اساسي پالايشگاه ها و خطوط لوله به پايان رسيده پروژه هاي جديد اجرايي شده و با پيگيري هاي صورت گرفته پيش بيني مي كنيم حدود 75 ميليون متر مكعب از فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي و مناطق مركزي ايران به ظرفيت توليدي گاز كشور تا زمستان افزوده شود.
وزير نفت با اشاره به اصلاح قيمت گاز وارداتي از كشور تركمنستان گفت : اميدواريم اين قرارداد تا پايان سال 2009 ميلادي نهايي شود و در مجموع بااضافه شدن واردات حدود 100 ميليون متر مكعب گاز شيرين به ظرفيت خطوط ملي گاز كشور تزريق شود .
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران نيز گفت : استراتژي ايران به عنوان يكي از غني ترين كشورهاي جهان از نظر ذخاير گاز طبيعي كسب سهمي شايسته از صادرات گاز از جمله به صورت ال .ان . جي جي . تي . ال و دي . ام . پي است .
سيد رضا كسائي زاده تاكيد كرد : در طول سال هاي 2000 تا 2030 ميلادي با در نظر گرفتن رشد 2 4 درصد در سال مصرف گاز طبيعي در جهان به بيش از دو برابر خواهد رسيد.
وي با بيان اين كه آينده انرژي جهان متعلق به گاز طبيعي است افزود : ارزش واقعي گاز طبيعي هنگامي بيشتر آشكار مي شود كه بدانيم كاربرد حرارتي تنها بخشي از كاربردهاي متنوع اين ماده حياتي است به گونه اي كه ارزش افزوده و قابليت تبديل گاز طبيعي به انواع مواد گرانبها در صنعت مويد اين واقعيت است .
وي تصريح كرد : اما از اين نكته نيز نبايد غافل شد كه افزايش اهميت گاز طبيعي در اقتصاد جهاني پيشرفته به ناگزير نگراني هايي جديد و جدي را در زمينه امنيت عرضه گاز دامن زده و سبب شده است براي ايجاد امنيت تقاضا ايده هاي جديدي در حيطه مديريت و سازماندهي بازار بين المللي گاز مطرح شود.
كسايي زاده افزود : فرآيند جهاني شدن و درك چالشهاي مطرح در جهان كنشگران دولتي و غير دولتي را به اين درك رسانده كه در جهاني و احد زندگي مي كنيم و راه حلهاي موثر و پايدار براي رويا رويي با چالشها و مشكلات مشترك نيازمند كاري جمعي و مشاركتي نزديك است و چنين شرايطي دولت ها و شركت هاي بزرگ صنعت و بازار گاز را به سوي همكاري بيشتر سوق مي دهد.
كسايي زاده طرح ها و پروژه هاي در دست اجراي شركت ملي صادرات گاز را طرح ايران ال . ان . جي با ظرفيت توليد 10 ميليون و 500 هزار تن در سال و با سرمايه گذاري 4350 ميليون دلار طرح پارس ال . ان . جي با ظرفيت توليد 10 ميليون تن در سال و سرمايه گذاري حدود 11600 ميليون دلار و طرح پرشين ال . ان . جي با ظرفيت توليد 16 ميليون و 200 هزار تن در سال و سرمايه گذاري 9500 ميليون دلار اعلام كرد .
وي همچنين پروژه هاي ال . ان . جي گلشن و فردوس پارس شمالي و قشم را از جمله طرح هاي آتي ال . ان . جي اين شركت خوانده و گفت : شركت ملي صادرات گاز پروژه هاي مختلفي را در زمينه صادرات گاز طبيعي از طريق خط لوله دنبال مي كند كه به تفكيك مناطق منطقه شرق (كشورهاي پاكستان و هند) منطقه جنوب (كشورهاي امارات متحده عربي كويت عمان و بحرين ) منطقه شمال و شمال غربي (كشورهاي آذربايجان ارمنستان اوكراين تركيه يونان روماني بلغارستان و كشورهاي اروپايي ) و طرحهاي داخل ايران هستند.
مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران با بيان اين كه قرار داد برخي از اين طرح ها امضا و فعاليت هاي گاز رساني برخي ديگر از آنها نيز آغاز شده است اظهار داشت : از جمله اين پروژه ها مي توان به خط لوله تركيه آذربايجان و ارمنستان اشاره كرد. به گزارش شانا كسايي زاده صادرات گاز به آلمان سوئيس اروپا آذربايجان كويت عمان امارت بحرين سوريه و) IPI (طرحهاي صادرات گاز به پاكستان و هندوستان ايتاليا را از جمله پروژه هايي خواند كه مذاكرات آنها نهايي نشده است .
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن