تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816441532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ابتكار از تحولا ت جديد انتخاباتي ; خاتمي: مشروط مي آيم


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: گزارش ابتكار از تحولا ت جديد انتخاباتي ; خاتمي: مشروط مي آيم
گروه سياسي-بدون شك حضور سيد محمد خاتمي در انتخابات رياست جمهوري از جمله تحولاتي است كه بر همه برآورد ها و تحليل ها تاثير خواهد داشت و بسياري از تصميمات را در هر دو اردوگاه اصولگرايان و اصلاح طلبان تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. اقبال مردمي و امكان اجماع گروه هاي بسياري ( حداقل از ميان اصلاح طلبان) بر نامزدي وي از جمله دلايلي است كه اين ادعا را اثبات مي كند.امتناع هاي مكرر وي و اصرار بيش از حد برخي گروه هاي سياسي مبني برحضور در انتخابات وارد مرحله اي ديگر شده است. خاتمي كه پيش از اين و مصرانه از عدم حضور خود سخن مي گفت،در چرخشي ملايم نشان داد كه درخواست هاي مكرر گروه هاي سياسي را مورد توجه قرار داده است.اگر چه وي از دو پيش شرط سخن به ميان آورده است اما همين امر مي تواند بسياري از تحليل ها و حتي تصميمات را كه بر مبناي عدم حضور خاتمي اتخاذ شده بود درربرابر شرايط جديدي قرار داده است.خاتمي دو پيش شرط خود را براي ورود به عرصه انتخابات «تفاهم با ملت بر سر خواسته هايشان» و «امكان عملي شدن برنامه هايش» اعلام كرد. وي كه در ديدار با در ديدار با مديرعامل و دبيران ايلنا سخن مي گفت تاكيد كرد: فراهم بودن زمينه هاي لازم براي برگزاري انتخاباتي آزاد بيش از نتيجه انتخابات مهم و حساس است. راه بايد روشن و هموار باشد، نه سنگلاخ. انتخابات بايد معناي حقيقي داشته و هيچ كس قيوميتي بر مردم نداشته باشد.
نگران نتيجه انتخابات نيستم
وي گفت: نگراني خاصي از نتيجه انتخابات ندارم. بعضا مطرح شده است كه خاتمي به شرط پيروزي به ميدان انتخابات وارد مي شود، در حالي كه با تجربه دو بار حضور در انتخابات و با توجه به امواج و بازخوردهايي كه از جامعه دريافت مي كنم و محبتي كه به من در سطح وسيع ابراز مي شود، نگراني از اين بابت ندارم، اما قصد ندارم به هر قيمتي به قدرت دست يابم.
دو پيش شرط دارم
وي در ادامه دو پيش شرط خود براي شركت در انتخابات را اين گونه بيان كرد:پيش شرط اول اين كه بتوانم با ملت بر سر خواسته هايشان تفاهم كنم. به اعتقاد من خواست قلبي و تاريخي مردم ايران آزادي، پيشرفت و عدالت است در عين سازگاري اين امور با دين و ارزش هاي معنوي و فرهنگي و اين همان گفتمان اصيل اصلاح طلبي است كه در آينده تلاش مي كنم به صورت مدون آن را به جامعه ارائه نمايم.وي ادامه داد: اگر بر سر اين موضوع بتوانم با جامعه به تفاهمي روشن دست يابم و اين خواسته ها در ميان اقشار مختلف جامعه جنبه خودآگاهي يابد به پيش شرط نخست خود دست يافته ام.خاتمي در تبيين پيش شرط دوم خود براي شركت در انتخابات گفت: با سازوكارهاي موجود تا چه حد امكان عملي كردن برنامه ها براي رئيس جمهوري فراهم است؟ اگر واقعا امكان اجراي برنامه ها وجود نداشته باشد و موانعي بر سر راه قرار گيرند، ارائه بهترين و كامل ترين برنامه به مردم نيز به منزله اغوا و فريب مردم است.
مردم خواهان آزادي،استقلال،پيشرفت و عدالت هستند
رئيس بنياد باران در ادامه گفت: دولت اصلاحات با وجود تمام تلاشي كه براي تصويب نهايي لوايح دوگانه اختيارات رئيس جمهوري مصروف داشت موفق به دستيابي به نتيجه مطلوب نشد. مردم هنوز هم موج تخريب عليه دولت از طريق تريبون هاي رسمي و رسانه ملي به ياد دارند. قطعا اگر شرايط بر همان منوال باشد، بسياري از برنامه ها فرصت و مجال اجرايي شدن نخواهند يافت.رئيس جمهور سابق كشورمان در ادامه با تاكيد بر تعلقات ديني جامعه ايراني گفت: جامعه ايراني داراي تعلقات عميق ديني است كه مظاهر آن را در جاي جاي زندگي مردم از تولد تا مراسم ازدواج و عزاداري و... مي توان به روشني ديد. در كنار اين امر، مردم ايران قريب يكصد و پنجاه سال است كه به جد خواهان آزادي، استقلال، پيشرفت و عدالت هستند و از همين رو اين خواسته ها به همراه تعلقات ديني، منشا» تاسيس نظامي شد كه قرار بود هم تعلق ديني و هم خواسته هاي تاريخي ايرانيان را تامين كند.
زبان رايج با زبان مطلوب انقلاب فاصله دارد
وي با انتقاد از گفتمان رايج در سال هاي اخير در كشورمان گفت: امروز زبان رايج و رسمي با زبان مطلوب انقلاب فاصله گرفته است. ظاهرپرستي، تمايل به خرافات، گرايش به جنبه هاي منفي نوعي صوفي گري و معنويت گرايي كاذب، بي اعتبار شدن لب ديني و در حاشيه قرار گرفتن اخلاق در جامعه اي كه مدعاي استقرار نظام ديني دارد موجب نگراني است.وي افزود: در برخي از اظهار نظرها و نوشته ها جنبه هاي منفي عرفان و تصوف و معناگرايي آميخته با مشتي خرافات ديده مي شود. اين در حالي است كه حقايق بلند معنوي و اخلاق مورد غفلت واقع شده است. درحالي كه نه امام (ره) اين را مي خواست و نه رهبري و چهره هاي اصيل انقلاب اين را مي خواهند، اما متاسفانه شاهد بروز اين مسائل هستيم و بدتر از همه اينكه محوريت مردم در نظام كمرنگ شده و بايد نگران محو تدريجي آن بود.
دروغ گفتمان اصلي بخش هايي از جامعه شده است
سيد محمد خاتمي در ادامه بيان داشت: روح دين تقرب به خدا، معنويت و اخلاق است. بداخلاقي هاي نهادي و بي اخلاقي هايي كه گاه رنگ و بوي دين مي گيرد، حتي در جوامعي با كمترين پايگاه و گرايش ديني نيز به چشم نمي خورد و متاسفانه دروغ گويي گفتمان اصلي بخش هايي از جامعه شده است كه از ايشان جز صداقت نبايد انتظاري داشت.رئيس جمهور سابق ايران در ادامه گفت: يكي ديگر از جنبه هاي منفي جامعه امروز ما اين است كه اين روزها شاهد ارائه برخي وعده ها و آمارهاي اشتباه و غلط از مراجع رسمي هستيم و متاسفانه در مقابل هر كس كه حقايق را بر زبان آورد عامل و مرعوب بيگانه معرفي مي شود و افترا زدن و تخريب افراد به رويه اي معمول بدل شده است، حال آنكه روح انقلاب و توصيه هاي امام(ره) بر پايه دعوت به معنويت، اخلاق، رعايت حق و حقوق و آزادي هاي جامعه براي دستيابي به جامعه اي متدين، پيشرفته، عادلانه و آزاد بود.
تنزل جايگاه ايران در سطح بين المللي موجب نگراني است
خاتمي افزود: ايران ظرف خاطرات مشترك تمامي ساكنان اين سرزمين و تمامي ايرانيان دنيا است. موقعيت ايران در سطح بين الملل و تلاش هايي كه براي بالا بردن اعتبار و حيثيت ايران و ايراني صورت مي گيرد براي ايرانيان سراسر دنيا اهميت دارد. انقلاب اسلامي زمينه ساز اعتلاي بي سابقه نام ايران در جهان شد. وجهه مردمي انقلاب و پايداري و مقاومت در مقابل زورگويان و سلطه جويان سبب شد تا ايران به الگويي در منطقه بدل شود. ايرانيان به حق خواستار اعتلاي هر روزه نام ايران هستند. تنزل جايگاه ايران در سطح بين المللي مايه نگراني جدي است.رئيس جمهوري سابق ايران در ادامه با انتقاد از عدم رعايت موضوع هزينه و فايده در سياست ها و شيوه اداره كشور گفت: در تمام مسائل مادي و معنوي بايد ميزان هزينه ها و عوايد آن را در نظر داشت. ضعيف شدن جنبه كارشناسي در سياست گزاري ها سبب مي شود كه علي رغم پرداخت هزينه هاي گزاف، فوايد كافي عايد كشور نشود. متاسفانه امروز شاهديم كه اين تصميم گيري هاي غلط و هزينه هاي بيهوده فايده معرفي مي شوند.
تعيين پيش شرط نشان دهنده تمايل به حضور است
عضو شوراي مركزي فراكسيون خط امام (ره) در واكنش به تعيين دو پيش شرط از سوي خاتمي براي اعلام كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري دهم اظهار داشت: تعيين اين پيش شرط ها نشان دهنده تمايل وي به حضور در انتخابات آتي است. قدرت الله عليخاني نماينده قزوين با اشاره به پيش شرط نخست خاتمي مبني بر «تفاهم با مردم بر سر خواسته هايشان» يادآور شد: مردم ايران پيش از اين در دو انتخابات رياست جمهوري سال هاي 76 و 80 با راي بالايي كه به خاتمي دادند، تمايلشان به رياست جمهوري وي را مطرح كردند. به نظر مي رسد كه او همچنان پايگاه مردمي خود را دارد.وي در بيان نظر خود نسبت به پيش شرط دوم خاتمي مبني بر «مهيا بودن سازوكارهاي موجود در جامعه براي پياده كردن برنامه هاي رئيس جمهور آتي» اظهار داشت: شرايط حاكم بر كشور كاملا مشخص است و ايشان طي هشت سال رياست جمهوري خود سازوكارهاي حاكم را شناخته اند از اين رو چنانچه خاتمي قصد حضور دوباره در عرصه رياست جمهوري رادارد بايد خودش را با اين شرايط تطبيق داده و با تعامل برنامه هايش را به پيش برد.وي با بيان اينكه پيش از اين خاتمي تعامل خوبي با ديگر دستگاهها و نهادها و اركان نظام داشت، تاكيد كرد كه اين تعامل براي پيشرفت كشور و پيشبرد برنامه ها، در آينده تقويت شود تا به پشتوانه آن مشكلات كشور برطرف شود. البته تحقق برنامه ها و تغيير بخشي از شرايط، متناسب با برنامه ها در اختيار شخص رئيس جمهور نيز هست.
حضور خاتمي براي آينده كشور مفيد است
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه حضور خاتمي در عرصه انتخابات، در صورت حضور مردم در پاي صندوق هاي راي براي كشور مفيد خواهد بود، تاكيد كرد: اصلاح طلبان در خارج از قدرت، بهتر مي توانند در مورد ضروت اصلاحات به مردم آگاهي دهند. نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در مورد حضور سيد محمد خاتمي در انتخابات دهم رياست جمهوري نيز اظهار داشت: در صورت حضور خاتمي در عرصه انتخابات، نگراني هاي جدي در مورد مجريان و ناظران اين انتخابات وجود دارد.البته در مقبوليت خاتمي در بين مردم، شكي وجود ندارد.قوامي تاكيد كرد: بايد بخشي از جامعه كه حاضر نيستند در پاي صندوق هاي راي حاضر شوند را براي حضور در انتخابات قانع كنيم و اگر مردم قانع شوند، قطعا حضور خاتمي براي آينده كشور مفيد خواهد بود.

شكل گيري اتحاد جناحي در برابر احمدي نژاد
نزديكي برخي از چهره هاي كارگزاران (راست مدرن) به محافظه كاران سنتي و رايزني هاي فراوان آنها با يكديگر آنقدر ادامه يافته كه مي توان گفت در آينده اي نه چندان دور بار ديگر بايد به انتظار بازگشت آنها نشست. مذاكرات چهره معروف محافظه كاران علي اكبر ناطق نوري با سيد محمد خاتمي و ساير اعضاي اصول گرا ( علي رغم تكذيب آن)براي دستيابي به كابينه وحدت ملي نيز در همين زمينه قابل ارزيابي و بررسي است. حقيقت آن است كه بسياري از اصولگرايان در محافل خصوصي خود به اين نتيجه رسيده اند كه بايد فرد ديگري از بين اصولگرايان رئيس جمهور دهم شود. و درست به همين دليل است كه از ماه گذشته بحث عبور از احمدي نژاد قوت بيشتري گرفته است. اكنون در حالي كه جامعه در حال عبور از آخرين ماه هاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري سال آينده است، به نظر مي رسد بحث ريزش آراي اصول گرايان آنقدر مورد توجه قرار گرفته كه ريش سفيدان اين جريان را به تكاپو انداخته تا با تدبير هر چه بيشتر از ريزش آراي احتمالي جلوگيري كرده و همه را حول يك محور جمع كنند. اگرچه هنوز نمي توان پيش بيني دقيقي درباره انتخابات رياست جمهوري دوره دهم انجام داد، اما برآيند امور حاكي است كه از سه ضلع تشكيل دهنده مثلث اصول گرايي، فعلا فقط رايحه خوش خدمت خواهان تداوم رياست جمهوري احمدي نژاد است و دو ضلع ديگر آن يعني اصول گرايان سنتي و تحول خواهان معتقدند شخص ديگري بايد وارد عرصه شود يا حداقل روي شخص احمدي نژاد به توافق نهايي نرسيده اند. چنين ترديدهايي بيش از آن كه حاصل گمانه زني ناظران يا تحليل گران باشد، ناشي از شرايط و تحولات رخ داده در جناح اصول گرا و دولت است. برخي از شخصيت هاي اصول گرا مانند بادامچيان عضو حزب موتلفه تاكيد كرده كه حمايت اين حزب از نامزدي احمدي نژاد در انتخابات سال آينده قطعي نيست. چنين سخناني نه تنها حاكي از شدت اختلاف نظر در جناح اصول گراست، بلكه تا حدي سرنوشت سياسي رئيس جمهوري را در پرده اي از ابهام باقي نگه داشته است، زيرا به نظر مي رسد چنين رفتارهايي علاوه بر حزب موتلفه به ساير اصول گرايان نيز رسيده و منتقدان دولت را بر آن داشته تا پروژه عبور از احمدي نژاد را كليد بزنند. در اين ميان امير محبيان عضو جناح اصول گرا نيز مي گويد: جناح راست در شرايط كنوني به كانديدايي جز احمدي نژاد فكر مي كند (روزنامه سرمايه، 2 مرداد 87). وي معتقد است: اصول گرايان بايد برنامه ريزي هاي خود را بر اساس پيروزي در انتخابات پيش بيني كنند. زيرا در مدت چهار سال دولت نهم فرصتي براي به نتيجه رسيدن عملكرد اصول گرايان ايجاد نشده و در صورت شكست تنها هزينه هاي آن را به ارث خواهند برد. با توجه به اظهارات شخصيت هاي مختلف اصول گرا درباره عملكرد دولت نهم و با عنايت به شرايط خاص و حساس داخلي، به نظر مي رسد برخي جريان هاي سياسي كشور كه مشي معتدلانه اي دارند، با همكاري عقلاي خويش درصددند تا ائتلافي بين اصول گرايان واقع بين و اصلاح طلبان دورانديش و منطقي به وجود آورند تا از قبل آن وضعيت كشور استحكام بيشتري پيدا كند. اگرچه هنوز منظور واقعي از ايده كابينه يا دولت وحدت ملي مشخص نيست و بايد در اين خصوص توضيحات قابل قبولي به افكار عمومي ارايه شود، با اين همه برخي از شخصيت هاي درجه اول اصلاح طلب و اصول گرا ضمن استقبال از تشكيل چنين ايده اي، از احتمال ائتلاف بخشي از اين دو جناح خبر داده اند.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن