تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813167001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رحماني:ناكارآمدي برخي دستگاه‌ها تخريب آثار تاريخي را به دنبال داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رحماني:ناكارآمدي برخي دستگاه‌ها تخريب آثار تاريخي را به دنبال داشته است
تبريز – خبرگزاري مهر: نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شوراي اسلامي ، ناكارمدي برخي دستگاه‌ها را موجب تخريب آثار تاريخي اعلام كرد .

به گزارش خبرنگار مهر در تبريز ، رضا رحماني ظهر امروز در همايش تجليل از فعالان عرصه گردشگري آذربايجان شرقي افزود: گرچه نيت مسئولان دستگاه‌هاي ياد شده تخريب آثار تاريخي نبود اما اقدامات آنها منجربه از بين رفتن ميراث فرهنگي طي ساليان گذشته شده است .

وي تاكيد كرد: در صورت ادامه روند كنوني آيندگان ميهن اسلامي به دليل عدم حفاظت از ميراث فرهنگي و آثار تاريخي ما را نخواهند بخشيد.

رحماني يادآور شد: برخي با "ساختن" نامشان را در تاريخ ماندگار مي كنند اما عده اي هم با "تخريب" نام خود را در تاريخ به ثبت رسانده‌اند.

اين نماينده مجلس در ادامه بودجه هاي دولتي را براي حفاظت از ميراث فرهنگي و آثار تاريخي ناكافي دانست و گفت: با اعتبارات موجود نه تنها نمي توان مواريث تاريخي را احيا كرد بلكه براي حافظت وضعيت موجود نيز به مشكل بر خورده‌ايم.

رحماني استفاده از مشاركت مردم را تنها راهكار حفظ و صيانت از آثار تاريخي عنوان كرد و افزود: براي حفظ و احياي آثار تاريخي بايد پاي بخش غير دولتي در اين بخش باز شود.

وي ضمن انتقاد از اجراي تك بعدي اصل 44 در كشور گفت: در اجراي اصل 44 تنها بند ج كه شامل فروش كارخانجات دولتي است مورد توجه قرار گرفته در حاليكه مهمترين بخش اين سياست، اجرايي كردن بند الف آن در واگذاري امور به مردم است.

رحماني ضمن تاكيد بر لزوم واگذاري بيشتر امور از سوي دولت به مردم ادامه داد: براي نجات آثار تاريخي در كشور بايد نهضت مشاركت مردمي ايجاد شود .

نماينده مردم تبريز ، اسكو و آذرشهر در مجلس تشكيل هيئت‌هاي امناي مردمي براي صيانت از آثار تاريخي را بهترين راهكار مشاركت مردم در اين بخش دانست و گفت : با واگذاري امور حفاظت و احياي آثار تاريخي و ميراث فرهنگي به مردم مي توان ضمن جبران كسري اعتبار حساسيت عمومي را براي حفاظت از مواريث گذشتگان تحريك كرد .

رحماني در ادامه ضمن انتقاد شديد از سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردگشري كشور در بي توجهي به آثار تاريخي آذربايجان شرقي گفت : با توجه به اعتبارات اختصاص يافته به حفاظت و احياي آثار تاريخي استان بايد به مديران اين سازمان تسليت گفت .

وي با اشاره به مهمترين پروژه هاي حفاظت و احياي آثار تاريخي در آذربايجان شرقي افزود: پروژه احياي مجموعه ربع رشيدي كه در سال گذشته وقفنامه آن به عنوان نخستين اثر مكتوب ايراني در حافظه ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد همچنان در هاله اي از ابهام قرار دارد .

رحماني اظهار داشت: اعتبار اختصاص يافته براي اين مجموعه عظيم از بودجه يك اداره شهرستاني نيز كمتر است .

وي اعتبار مورد نياز براي پروژه ربع رشيدي را يكصد ميليارد توان اعلام كرد و افزود: در سال جاري كمتر از يكصد ميليون تومان براي تملك و حفاري هاي باستان شناسي در اين مجموعه پيش بيني شده است!

اين نماينده مجلس يادآور شد: مجموعه ربع رشيدي به عنوان بزرگترين دانشگاه جهان در 700 سال پيش شش هزار دانشجو را در خود جاي داده و علوم مختلف به هفت زبان زنده دنيا در آن تدريس مي شود .

وي مجموعه ربع رشيدي را تخت جمشيد فرهنگ و تمدن دوران اسلامي در ايران دانست و گفت: بايد شاهكار تمدن ايراني - اسلامي در 700 سال گذشته از زير خروارها خاك بيرون بيايد.

رضا رحماني در ادامه پروژه مقبره‌الشعراي تبريز را قديمي ترين پروژه عمراني در تاريخ ايران اعلام كرد و افزود : مجموعه مقبره‌الشعراي تبريز به عنوان آرامگاه 400 شاعر و عارف نامي ايران زمين از 30 سال گذشته تاكنون به اتمام نرسيده است.

رحماني با اشاره به اظهارات مسئولان مختلف در خصوص لزوم توجه به زيرساخت‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: چگونه مي توان بدون تقويت زير ساخت‌ها و عدم توجه به حفاظت از آثار تاريخي در كشور به رونق گردشگري اميدوار بود؟
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن