تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812809172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - 11 پرسش مجلس از دولت


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: اقتصاد - 11 پرسش مجلس از دولت
اقتصاد - 11 پرسش مجلس از دولت

گروه اقتصاد: مخبر كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت، اولين گزارش اين كميسيون را در جلسه علني سه‌شنبه گذشته مجلس شوراي اسلامي قرائت كرد و گفت: كميسيون ويژه با رويكرد مثبت به بررسي اين طرح پرداخته است. سيدكاظم دلخوش در قرائت اولين گزارش كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت به مجلس، ضمن تشكر از همكاري رئيس مجلس، اعضاي هيات رئيسه، اعضاي كميسيون ويژه و همه نمايندگان مجلس، افزود: طرح تحول اقتصادي دولت در اوايل تابستان سال جاري از سوي رئيس‌جمهور اعلام عمومي شد و هدف از اجراي اين طرح حركت دولت به سوي عدالت اجتماعي، كاهش شكاف طبقاتي، توزيع عادلانه ثروت و اصلاح ساختار اقتصادي عنوان شده است. وي تصريح كرد: اين طرح كه مقرر بود بخش‌هايي از آن توسط دولت‌هاي پيشين نيز به مرحله اجرا درآيد و قوانين برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دوم و سوم نيز براي دولت‌ها تكاليفي در اين زمينه تعريف كرده بودند،‌ به دلايل متعددي به اجرا نزديك نشد كه در دولت نهم پس از ‌5/2 سال مطالعات مجدد اجرايي و گسترش ابعاد طرح تحول اقتصادي نسبت به مطالعات و اقدامات مقطعي گذشتگان؛ اين بسته سياسي آماده عرضه به جامعه و اجرا در بستر اقتصادي جامعه شده است. نماينده مردم صومعه‌سرا در خانه ملت خاطرنشان كرد: براساس اظهارات رئيس‌جمهور و اعضاي كارگروه تحول اقتصادي،‌ در اين طرح قرار است كه حداقل هفت موضوع مورد بررسي و اصلاح ساختار قرار گيرد كه اين هفت موضوع عبارت از اصلاح نظام مالياتي، اصلاح نظام بهره‌‌وري، اصلاح نظام يارانه‌ها، اصلاح نظام گمرگ، اصلاح نظام توزيع كالا و خدمات،‌ اصلاح نظام بانكي و اصلاح نظام ارزشگذاري پول ملي است. مخبر كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي دولت در اولين جلسه ضمن تاكيد اعضاي كميسيون ويژه مبني بر ضرورت پرداختن به رفع مشكلات اقتصادي كشور و تمجيد از اقدامات دلسوزانه و شجاعانه دولت نهم، سوالاتي اساسي به شرح زير از اعضاي كارگروه دولت پرسيده شد تا آنان در مباحث خود به آن پاسخ دهند:

1- با توجه به قرار داشتن در سال پاياني دوره نهم رياست‌جمهوري امكان اجراي اين طرح وجود دارد؟ / 2- مجموعه اين طرح‌ها از نظر موضوع و ابعاد با يكديگر ارتباط تجانس و به هم پيوستگي دارند؟ / 3- بازده زماني براي تحقق اين اقدامات چه ميزان است؟ / 4- نقش قواي مقننه در اين طرح چگونه ديده شده است؟ / 5- هزينه اجراي اين طرح به چه ميزان و راه‌هاي تامين آن چگونه است؟ / 6- ارتباط اين طرح با اسناد بالادستي «سند چشم‌انداز ‌20 ساله كشور»، «سياست‌هاي كلي نظام»، «قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي» قانون سياست‌هاي اجرايي اصل ‌44 قانون اساسي؛ چگونه است؟ / 7- مجموعه آمار و اطلاعاتي كه اين طرح را حمايت مي‌كند چگونه تدوين و تهيه شده و يا مي‌شود؟ تدوين فرم شناسايي خانوار بر چه مبنايي استوار است؟ / 8- پس از اجراي اين طرح،‌ شاخص‌هاي تورم، نقدينگي، ارزش پول ملي، تراز بازرگاني خارجي، نرخ بيكاري، درآمد سرانه، توليد ملي رشد اقتصادي، نرخ سود در مبادلات بانكي، حجم پس‌انداز ملي،‌ سبد هزينه خانوار، توزيع درآمد، كسري بودجه و جايگاه ايران در منطقه از منظر اقتصادي و اجتماعي چگونه و به چه ميزان بهبود خواهد يافت؟ / 9- آيا هدفمند شدن يارانه‌ها به معناي حذف يارانه‌ها در تمام بخش‌هاي اقتصادي است؟ يا مقصود از هدفمند شدن نشانه رفتن به سوي «توانمندي جامعه هدف» در هرم اقتصاد كشور است؟ اين جامعه هدف چه ميزان از خانوار‌ها را در خود جاي مي‌دهد؟ / 10- آيا اين طرح به صورت همزمان و جامع به اجرا درمي‌آيد و يا اينكه هر يك از اجزاي آن ظرف زماني مستقل عمل مي‌كند؟ / 11- آيا با اجراي اين طرح حجم دولت كوچك مي‌شود؟
دلخوش در ادامه يادآور شد: در جلسات كارشناسي مشترك كميسيون ويژه و كارگروه دولت تاكنون فرصت تشريح كليات طرح،‌ معرفي طرح تفصيلي آمارگيري خانوار به روش خوداظهاري،‌ طرح اصلاح نظام توزيع كالا، طرح اصلاح نظام گمرك و طرح نظام جامع مالياتي فراهم شده و با تاكيد اعضاي كميسيون مبني بر اولويت دادن به بررسي «طرح اصلاح نظام يارانه‌ها» و ابعاد آن و اثر اين اصلاحات بر متغير‌هاي اقتصادي – اجتماعي جامعه،‌ كارگروه دولت طي دو جلسه به تشريح اين بخش از طرح پرداخته و تا زمان تنظيم اين گزارش،‌ كليات و طرح اجمالي اصلاح يارانه‌ها مبتني بر سه مدل اجرايي (غيرقطعي) را ارائه نموده‌اند كه اين مدل‌ها مجددا با سوالات بسياري از سوي اعضاي كميسيون ويژه روبه‌رو شد. نماينده صومعه‌سرا در خانه ملت با اشاره به اينكه در جلسه مشترك اعضاي كميسيون ويژه با رئيس‌جمهور ضمن تاكيد بر اهميت طرح و لزوم بررسي دقيق ابعاد آن توسط دولت و مجلس در موارد زير تفاهم حاصل شد، اين موارد به شرح زيراست: 1- كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت به صورت جدي در جلسات كميسيون ويژه حضور يافته و پاسخگوي كميسيون باشند. / 2- اطلاع‌رساني ابعاد اين طرح از سوي دولت متمركز و مطابق با پيشرفت طرح باشد. / 3- قبل از اجراي طرح، كميسيون ويژه و ساير نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به طرح قانع شده باشند./ 4 - از اقدامات شتابزده در اجراي طرح پرهيز شود.
«جمع‌بندي»
1- ضرورت اجراي اين‌گونه ‌طرح‌ها كه در راستاي اصلاحات بنيادي در اقتصاد كشور و حركت به سوي رشد اقتصادي و عدالت اجتماعي است، مورد تاكيد همه كارشناسان و فعالان اقتصادي و مسوولان كشور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بوده و همانگونه كه مقام معظم رهبري (مدظله العالي) نيز تاكيد فرموده‌اند، دولت نهم با شجاعت به اين مهم پرداخته و بر همه مسوولان است كه دولت را در اين مسئله ياري كنند. بنابراين ورود به جزئيات و روش‌هاي اجرايي و زمان آن و... نيازمند تفاهم و اقناع قواي سه‌گانه كشور بوده و مناسب است تا شرايطي فراهم شود كه همه مردم اينگونه تحولات را پشتيباني كنند. / 2- برخي اظهارات مسوولان دولتي مبني بر كافي بودن قوانين موجود براي اجراي طرح تحول اقتصادي مشخص گرديد كه بسياري از اقدامات، نيازمند ارائه لايحه ازسوي دولت و بررسي و تصويب آن در مجلس است و دولت نيز در حال نهايي كردن لايحه هدفمندسازي يارانه‌ها براي ارائه به مجلس است كه در جاي خود اقدامي مثبت و درخور تقدير است. گرچه معتقديم با توجه به فرارسيدن زمان تدوين و تصويب برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي پنجم و نظر به دوره نسبتا طولاني بودن احكام اساسي اين تحولات، بخش‌هايي از طرح تحول مي‌تواند در قالب برنامه پنجم نيز گنجانده شود. / 3- بررسي‌ها نشان داد كه اجراي اين طرح نيازمند تدريج زماني بوده و هريك از موارد آن بايد ظرف زمان مناسب به مرحله اجرا درآيد. / 4- ابعاد موضوعات طرح تحول اقتصادي داراي وزن يكساني نيست و برخي از آنها از جمله وظايف ذاتي دولت‌هاي پيشين و دولت‌ نهم بوده كه به تدريج از سال‌هاي گذشته به مرحله اجرا درآمده و ضروري است تا متناسب با شرايط و تحولات جهاني نوسازي ساختار سازماني صورت گيرد كه طرح تحول در گمركات، اصلاح نظام ماليات و اصلاح نظام توزيع كالا از اين جمله‌اند. / 5- تاكنون دولت با كميسيون ويژه مجلس تعامل نسبتا فعال و مثبتي داشته و ضرورت دارد لوايح موردنياز اين طرح علاوه بر كميسيون ويژه در ساير كميسيون‌هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي نيز مورد بررسي و اظهارنظر قرار گيرد. / 6- نظر به اهميت اصلاح نظام يارانه‌ها در گستره كشور و تاثير آن بر آحاد جامعه ضروري است تا كميسيون ويژه از نظرات كارشناسي برخي كارشناسان خبره خارج از سيستم دولت و مجلس نيز استفاده كند. / 7- تاكيد مي‌گردد كه قبل از تفاهم دولت و مجلس در جزئيات اجرايي از اعلام شتابزده برخي ابعاد طرح و برخي آمار و ارقام و زمان‌هاي اجراي طرح در رسانه‌ها توسط مسوولان دولتي پرهيز شود. / 8- ضمن تاكيد بر ايرادات و ضعف‌هاي جدي طرح آمارگيري اخير مركز آمار ايران، ضروري است كارگروه دولت در ايجاد ارتباط نتايج آمار تهيه شده با ساير بانك‌هاي آماري كشور به گونه‌اي عمل كند تا كميسيون ويژه از قابل اتكا بودن مباني علمي و كارشناسي طبقه‌بندي دهك‌هاي اقتصادي اطميمنان حاصل نمايد.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن