تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816599095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جرج بوش، تصويري از يك كابوي ناكام پايان دوران ديپلماسي كابويي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جرج بوش، تصويري از يك "كابوي ناكام" پايان دوران "ديپلماسي كابويي"
گروه تحليل و تفسير خبر، اميد غياثوند: دوران "ديپلماسي كابويي" به رهبري "جرج بوش" در آمريكا در حالي آخرين ماههاي خود را سپري مي كند كه از وي تصويري از يك "كابوي ناكام" برجاي گذاشته است.


از جرج بوش نقل شده است كه "من به عنوان يك گاوباز(cowboy) شروع كردم و اكنون رئيس دولت هستم" با تكيه بر اين جمله به راحتي مي توان ريشه اقدامات در دو دوره رياست جمهوري(با احتساب ماههاي پيش رو) در راه اندازي دو جنگ در قالب دكترين "حمله پيش دستانه" و بيان عباراتي نظير "يا با ما يا بر ما"، "زنده يا مرده او را بياوريد"، "آنها را بياوريد"، "آنها را از سوراخشان بيرون بكشيد"، "تغيير رژيم" و "محور شرارت" در پيشينه گاوبازي او يافت.
بدون ترديد اشتغال به حرفه گاوبازي و گاوچراني در تگزاس در دوران جواني و نيز الهام از فيلم هاي وسترن نقش موثري در اتخاذ ديپلماسي كابويي توسط جرج بوش در دوران رياست جمهوري داشته است.
مطابق فرهنگ رايج در زمان غرب وحشي، كلانتر به تنهايي (يكجانبه گرايي) در مقابل افراد شرور(تروريسم) مقابله مي كرده و برنده نهايي در اين جدال نفس گير كسي بوده كه سريع تر تيراندازي (پيش دستانه) مي كرده است.
برخي كارشناسان سياسي، ديپلماسي كابوي در دوران اجاره نشيني جرج بوش در كاخ سفيد را سياستي تحريك آميز مبتني بر جنگ افروزي، زورآزمايي، ماجراجويي از طريق گسترش قدرت نظامي و كاربرد روش هاي جنگ طلبانه به منظور ترساندن دشمن بدون قصد و نيت حل منازعات بين المللي تفسير مي كنند.
هر چند گرايش و اقدامات جنگ طلبانه در آمريكا تقريباً در تمامي برهه هاي از تاريخ اين كشور وجود داشته اما اگر دوران رياست جمهوري بوش با رويكرد ديپلماسي كابويي را با بدترين رؤساي جمهوري آمريكا مقايسه كنيم به اين نتيجه دست مي يابيم كه هيچ يك از آنان به رغم آنكه در دوران زمامداري موضوع شديدترين انتقادات داخلي و بين المللي بودند اما به هيچوجه نه خود و نه موقعيت آمريكا را به وضعيت نفرت انگيزي كه او به آنجا رسيده، نرسانده بودند.
در حاليكه گمان مي رفت حادثه 11 سپتامبر سال 2001 ميلادي فرصتي براي جرج بوش فراهم كرده است، اما سياست هاي جنگ طلبانه و يكجانبه گرايي او در حوزه سياست خارجي بزرگترين موج ضديت با آمريكا در جهان را برانگيخت.
جنگ بي سرانجام در افغانستان، گرفتاري نيروهاي آمريكايي در باتلاق عراق، مسأله حل نشده برنامه هسته اي كره شمالي، بحران فزاينده فلسطين، شكست طرح پوشالي خاورميانه بزرگ، چالش پر هزينه با ايران، رقابت پر تنش با چين و روسيه را مي توان از جمله بدترين دستآوردهاي بوش در عرصه سياست خارجي برشمرد.
وضعيت جرج بوش در عرصه داخلي نيز چندان خوشايند نيست زيرا نتايج تحقيقات مؤسسات مطالعاتي و نظرسنجي ها گواه همه چيز است.
آخرين نظرسنجي ها در آمريكا نشان مي دهد كه جرج بوش نزد مردم آمريكا به "منفورترين" چهره بدل شده و مقبوليت وي در اين كشور به كمتر از 20 درصد رسيده است.
يك مؤسسه تحقيقاتي در آمريكا نيز ضمن اعلام بهره هوشي(91) جرج بوش از وي به عنوان "خنگ ترين" رئيس جمهوري آمريكا در مقايسه با روساي جمهوري ديگر اين كشور در قرن گذشته ياد كرد.
همچنين شبكه "فاكس نيوز" براساس بررسي مؤسسه مركز امور رسانه اي و عمومي آمريكا جرج بوش را "مضحك ترين" رئيس جمهوري آمريكا ناميد.
طبق بررسي مؤسسه مركز امور رسانه اي و عمومي آمريكا در سال جاري(2008) ميلادي در برنامه هاي شبكه تلويزيوني آمريكا بيشترين "جوك" ها درباره جرج بوش گفته شده است.
نشريه "اكونوميست" نيز به تازگي در گزارشي ضمن اشاره به نارضايتي مردم آمريكا از عملكرد جرج بوش تصريح كرد كه از هر 10 آمريكايي، هشت نفر بر اين باورند كه آمريكاي تحت رهبري وي در مسير درستي حركت نمي كند.
اين نشريه، عمده دليل نارضايتي مردم آمريكا از جرج بوش را سياست هاي جنگ افروزانه وي عنوان كرده و مي نويسد كه جنگ افغانستان و عراق خاطرات تلخ دوران جنگ ويتنام را در خاطر آنان زنده كرده است.
از ابتداي اشغال عراق در مارس سال 2003 ميلادي تاكنون 4131 نظامي آمريكايي در اين كشور كشته و نزديك به 20 هزار نظامي آمريكايي نيز با جراحات و معلوليت هاي شديد به كشور
بازگشته اند.
بر اين آمار همچنين بايد شمار نيروهاي آمريكايي در افغانستان كه بطور روزانه توسط شورشيان طالبان كشته مي شوند، افزود.
از سوي ديگر سياست هاي اين كابوي تگزاسي اثرات منفي خود را روز به روز بر اقتصاد آمريكا بيشتر نمايان مي سازد.
برپايي جنگ به بهانه "مبارزه با تروريسم" و اشغال دو كشور افغانستان و عراق، طي هفت سال گذشته هزينه اي 858 ميليارد دلاري بر اقتصاد آمريكا و نيز ماليات دهندگان اين كشور تحميل كرده است.
جنگي كه به نوشته نشريه "فارين پاليسي" دقيقه اي 250 دلار هزينه در پي داشته و موجب ايجاد بحران مالي شديد در آمريكا شده و زير ساخت هاي عمومي اين كشور را در آستانه فروپاشي قرار داده است.
همچنين سياست هاي جنگ افروزانه جرج بوش نه تنها آمريكا را به كسري بودجه 407 ميليارد دلاري بودجه اي مواجه كرده بلكه اين كشور را با 9 هزار ميليارد دلار قرض در صدر فهرست مقروض ترين كشورهاي جهان نشانده است.
ورشكستگي و تعطيلي بانك ها و مؤسسات مالي در نتيجه وضعيت آشفته اقتصادي آمريكا جمعي زيادي از كاركنان اين مؤسسات را به خيل عظيم 9 ميليون و 400 هزار نفري آمريكاييان افزوده است.
اما دستآوردها و ناكامي هاي جرج بوش از نظر دور نمانده و نتايج سياست هاي جنگ طلبانه وي با واكنش هاي شديد جامعه آمريكايي و نخبگان سياسي اين كشور مواجه شده است.
پايگاه خبري "آنتي وار" چندي پيش در گزارشي با اشاره به اقدامات مداخله جويانه و سياست هاي جنگ طلبانه جرج بوش در كشورهاي ديگر، از وي به عنوان تنهاترين و بدترين رئيس جمهوري تاريخ آمريكا ياد كرد.
همچنين خبرگزاري "نووستي" از آغاز به كار يك كنفرانس حقوقي در ايالت ماساچوست خبر داد كه قرار است دستگيري و محكوميت رييس جمهوري آمريكا و "ديك چني" معاون وي را به اتهام جنايات جنگي مورد بررسي قرار دهد.
به گزارش اين خبرگزاري، "لاورنس وول" رييس دانشكده حقوق ماساچوست در مراسم افتتاحيه اين كنفرانس حقوقي گفت: بوش و دولت وي بايد در برابر دادگاه پاسخگو بوده و در صورت تاييد جنايت هاي آنها بايد مجازات شوند حتي اگر اين مجازات مرگ باشد.
"فرانسيس فوكويا" نظريه پرداز آمريكايي و عضو جدا شده از حلقه نومحافظه كاران صهيونيستي -مسيحي نيز در جديدترين اثر خود ضمن توصيف روزهاي احتضار ديپلماسي كابويي جرج بوش، هيأت حاكمه در كاخ سفيد را به سوءاستفاده از قدرت متهم كرده است.
"جوزف ناي" رييس پيشين شوراي اطلاعات ملي آمريكا نيز در سخناني ضمن مقايسه رؤساي جمهوري آمريكا، جرج بوش را بدترين رييس جمهوري در قرن اخير اين كشور معرفي كرد.
به گفته وي، آمريكا در دوره رياست جمهوري بوش به دولتي منفور نزد ملت ها تبديل شده است.
"پل فيندلي" نماينده سابق كنگره آمريكا از حزب جمهوريخواه نيز با ارائه تحليل در روزنامه لبناني "ديلي استار" با اشاره به اينكه دوران رياست جمهوري جرج بوش با اشتباهات احمقانه اي همراه بوده، تصريح مي كند كه وي آمريكا را در معرض خطر قرار داده است.
همچنين "جو بايدن" معاون "باراك اوباما" نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري در مناظره تلويزيوني با "سارا پلين" همتاي جمهوريخواه خود، وضعيت كنوني را در آمريكا نتيجه سياست هاي اشتباه جرج بوش عنوان كرده است.
"نانسي پلوسي" رييس مجلس نمايندگان آمريكا در گفت وگو با شبكه "سي.ان.ان"، جرج بوش را يك "شكست خورده مطلق" و يك "بازنده واقعي" دانست و افزود: او تمام اعتبار خود را نزد مردم آمريكا از دست داده است چه در زمينه اقتصاد، چه در عرصه جنگ، چه در عرصه انرژي.
"هيلاري كلينتون" سناتور آمريكايي و يكي از نامزدهاي بازنده حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري اين كشور نيز با تأكيد بر هشت سال رهبري ناكام در دوران جرج بوش تصريح مي كند كه براي پايان دادن به ديپلماسي كابويي بايد فكري كرد.
چنين انتقادهاي صريح و شديدي از سياست هاي جرج بوش، پيروزي حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري آمريكا را دچار ترديد كرده است زيرا از يك طرف او(بوش) مي خواهد هنگامي كه كاخ سفيد را ترك مي كند ميراث خود را حفظ كند و از سوي ديگرهرآنچه كه او بيان كند در تبليغات انتخاباتي مورد استفاده قرار مي گيرد و رقباي دمكرات ادعا مي كنند "جان مك كين" نامزد حزب جمهوريخواه نيز بوش ديگري است.
جرج بوش 12 دي ماه سال جاري جاي خود را به مستأجر جديد كاخ سفيد مي دهد و جهانيان بزودي دنيايي پس از بوش را مشاهده خواهند كرد، دنياي كه يقيناً بدون او امن تر خواهد بود؛ برو به جهنم تيرانداز.
1071
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 310]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن