تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816446146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رد پاي آگاهي از حقوق در ميان زنان سيستان و بلوچستان بسيار كمرنگ است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رد پاي آگاهي از حقوق در ميان زنان سيستان و بلوچستان بسيار كمرنگ است
داخلي. اجتماعي. دادگستري.

بسياري از زنان شاكيان بالقوه و خاموش جامعه سيستان و بلوچستان هستند كه در گوشه گوشه اين استان پهناور، با وجود تعرضات مداوم به حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي‌شان راه به هيچ محكمه‌اي جز محضر عدل الهي نمي‌برند.

اين گروه از جامعه به دلايل مختلفي از جمله فقدان شناخت و آگاهي از حقوق قانوني و شرعي، ترس از بي‌آبرويي و خدشه‌دار شدن حيثيت و اعتبار شخصي، خانوادگي و اجتماعي‌شان و گاه نيز به دليل بي‌اعتمادي و باور نداشتن امكان دستيابي به حقوقشان از مراجعه به دادگاه و مراجع قضايي و قانوني براي طرح دعوايشان امتناع مي‌كنند.

در اين ميان، تنها درصد ناچيزي از زنان به دليل داشتن سواد و شناخت لازم آگاهانه و جسورانه بدنبال احقاق حق خود هستند و گروهي ديگر نيز ظلم و اجحاف زياد و عميق اعمال شده بر آنان خواسته يا ناخواسته به عدالتخانه كشانده شده و به محكمه‌ها راه يافته‌اند.

چه زيباست واژه عدالتخانه كه بايد تجلي‌گاه عدل خالق باشد كه بر مخلوق مظلوم ارزاني مي‌شود.

با گسترش روز افزون روابط اجتماعي و همچنين فعاليت برخي دفاتر و تشكيلات كه در زمينه دفاع از حقوق بانوان و آگاهي بخشيدن به آنان در سيستان و بلوچستان فعاليت مي‌كنند، رفته رفته بر حضور زنان در اينگونه مراكز و حتي محاكم قضايي افزوده مي‌شود.

راهروهاي دادگاه زاهدان همه روزه شاهد زنان و كودكاني است كه براي احقاق حق خود، از اين سو به آن سو مي‌شتابند.

به‌راستي چرا اين زنان به جاي حضور در محفل گرم خانه و اجتماع، گرماي جان فرساي دالانهاي شلوغ اين محكمه‌ها را پذيرا شده‌اند.

ديده‌ها و شنيده‌ها حاكي از وضع تاثر برانگيز زنان ناآگاه به حقوق حقه خود در اين استان است.

راهرو دادگاه پر بود از زنان طرد شده از خانه، بانوان بيوه و بي‌سرپرست، مادراني با فرزندان قد و نيم قد بسيار و زناني كه حتي به ابتدايي‌ترين حقوق خويش واقف نيستند.

آنان آمده‌اند تا بدانند "چه دارند، چه مي‌خواهند و چه بايد بخواهند".

بسياري از اين زنان مي‌خواهند ثابت كنند همسر مشروع مردي هستند كه آنان را از نخستين و مهمترين حق زناشويي‌شان يعني "ثبت ازدواج" محروم كرده است.

مادراني كه با داشتن چند فرزند اكنون خواستار ثبت ازدواجشان هستند تا بتوانند جگرگوشه هايشان را راهي كلاس درس كنند.

بي‌خبري تا آنجا در بين اين زنان پيش رفته كه حتي از لزوم دريافت شناسنامه براي فرزندانشان مطلع نيستند.

زناني كه بيوه شده‌اند، اما بيوه‌ي چه كسي؟ زيرا ازدواجشان در هيچ دفتر خانه‌اي به ثبت نرسيده است.

زنان بي‌تابي كه از اين راهرو به آن راهرو و از اين دادگاه به آن دادگاه سرگردانند و در تلاش براي ديدار لحظه‌اي با شوهر محبوس خود در زندان هستند.

به گفته رييس دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري سيستان و بلوچستان، برخي زندانيان به سبب جرم ارتكابي فقط اجازه ملاقات با اعضا درجه يك خانواده خود را دارند.

"ام كلثوم موذن" افزود: از طرفي با توجه به ثبت نشدن ازدواج اين قبيل افراد در دفاتر رسمي، همسرانشان كه امكان ثابت كردن اين مهم را ندارند، نمي توانند به ديدار شوهرشان نايل شوند.

آري ماجرا اين است، زناني كه به‌دليل بي‌اطلاعي از حقوق قانوني و حتي شرعي‌شان، با مشكلات بسياري دست به گريبانند.

به سراغ دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري رفتيم تا به اصل ماجرا واقف شويم.

مهمترين دليلي كه امروز اين زنان را چنين پريشان و سردرگم دست به‌دامان كارشناسان اين دفتر ساخته، فرهنگ و سنتهاي غلط بجا مانده از گذشته در زندگي آنان است.

در اين راه پر فراز و نشيب، دفاتر حمايت از بانوان برخي دستگاههاي دولتي استان پناهگاه و مامن امني است براي زنان نا آگاه از حقوقشان و كساني كه از ظلم و جور شوهران ناآگاه تر از خودشان گرفتار شده‌اند.

دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري سيستان و بلوچستان با داشتن كارشناسان متعدد نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي‌كند و تاكنون زنان بسياري را با حقوق و حق قانوني و شرعي شان آگاه ساخته و يا آنان را به مراجع قانوني معرفي كرده است.

به گزارش ايرنا، رييس دفتر حمايت از حقوق زنان دادگستري سسيتان و بلوچستان در اين زمينه مي‌گويد: بيشتر اين مشكلات ناشي از ثبت نشدن ازدواج‌ها است بطوريكه بر اساس تحقيقهاي انجام شده توسط دستگاه قضايي استان، تاپايان سال ‪ ۸۵‬شمسي، ‪ ۴۶‬درصد ازدواجها در اين استان به ثبت نرسيده بود.

موذن افزود: پيگيري‌ها و تلاشهاي اين دفتر براي آگاهي بخشيدن و ارايه آموزش به زنان سبب كاهش اين رقم به ‪ ۲۲‬درصد در ابتداي امسال شده است.

او ادامه داد: با توجه به برخي مسايل اجتماعي و امنيتي در منطقه كورين زاهدان، كارشناسان اين دفتر اقدام به تشكيل كلاسهاي آموزشي براي بانوان اين بخش كردند.

وي بيان كرد: در جريان برگزاري اين كلاسها مشخص شد كه صددرصد ازدواجهاي اين بخش با ‪ ۷۲۰‬روستا و آبادي، ثبت نشده است.

موذن گفت: اين در حاليست كه بيشتر زنان ساكن در روستاهاي بخش كورين خود سرپرست هستند زيرا شماري از آنان به سبب مرگ شوهر و بيشترشان نيز به علت چند همسري شوهرشان و يا رها كردن زنان توسط شوهرانشان بدون سرپرست مانده‌اند.

رييس دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري سيستان و بلوچستان اظهار داشت: برخي از اين زنان به سبب ناآگاهي از حقوق قانوني شان، انتخاب چند همسر و ضرب و شتم روزانه توسط شوهر، خودسرپرستي و نگهداري از كودكان را از وظايف سنتي زنان مي‌دانند.

وي مهمترين دليل ثبت نشدن ازدواج و طلاق را بي‌سوادي، رواج سنتهاي غلط ديرين، فقر فرهنگي و بعضا مرد سالاري عنوان كرد.

موذن از ديگر دلايل مراجعه نكردن برخي زنان براي ثبت ازداج‌شان حتي پس از كسب آگاهي و راهنمايي‌هاي لازم توسط كارشناسان، نداشتن تمكن مالي براي پرداخت هزينه‌هاي دادرسي، ذكر كرد.

او از جمله اقدامات انجام شده در اين زمينه را، پرداخت بخشي از هزينه‌هاي دادرسي از محل جمع آوري كمكهاي خيرين اعلام كرد.

رييس دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري سيستان و بلوچستان گفت: تاكنون چهار دفتر حمايتي براي آگاه‌سازي و حمايت از حقوق كودكان و زنان در شهرستانهاي تابعه استان تاسيس و فعال شده است.

وي مهمترين اهداف اين دفتر را پيشگيري از وقوع جرم، تلاش براي تحكيم خانواده و جلوگيري از فروپاشي آن و فرهنگ‌سازي در راستاي آشنايي بانوان استان با حقوق قانوني شان، عنوان كرد.

شناسايي و حمايت از بانوان نيازمند به كمك و ياري، نظارت بر روند رسيدگي به پرونده‌هاي مربوط به زنان، اطفال و نوجوانان بزهكار و تسريع در رسيدگي و صدوراحكام متناسب و اهتمام به اصلاح و تربيت آنان، از ديگر برنامه‌ها و اولويت‌هاي كاري اين دفتر است.

بانوان پرتلاش اين دفتر با مشاوره و نوشتن دادخواست رايگان، برگزاري كلاس‌هاي آموزش حقوق، هماهنگي با دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، شناسايي و معرفي بانوان آسيب ديده به سازمانهاي حمايتي، به مدد اين شاكيان صبور آمده‌اند.

كارشناسان دفتر حمايت از حقوق زنان و كودكان دادگستري معتقدند: زنان بي دفاع و مظلوم روستاهاي استان بسيار كم اطلاع از حقوق‌شان بوده و اجحاف تحميل شده برخود را روا مي‌دانند.

رييس كل دادگستري سيستان و بلوچستان نيز گفت: زنان و كودكان كه بيشترين جمعيت استان را تشكيل مي‌دهند، بيش از مردان زير شلاق محروميت و فقر فرهنگي قرار دارند.

حجت‌الاسلام "ابراهيم حميدي" افزود: طلاق‌هاي سنتي و غير قانوني، ازدواج هاي تحميلي دختران كم سن با مردان سالخورده، بازماندن از تحصيل، ثبت نكردن وقايع ازدواج و طلاق، وجه‌المصالحه سازش‌هاي غيرمنطقي و ضرب و شتم‌هاي غير متعارف از عمده مسايل پيش‌رو زنان و كودكاني است كه علاوه بر تحمل ناملايمات روزمره زندگي، قامتشان در زير بار اين مشكل خميده است.

اين مطالب قطره‌اي است از درياي پرتلاطم مسايل، مشكلات و كمبودهاي آموزشي در ميان دختران و زنان اين منطقه.

بافت بومي و سنتي و اعتقادهاي مردم زحمتكش سيستان و بلوچستان و نفوذ كلام و رهنمودهاي علما، ريش سفيدان و معتمدان در ذهن و افكار آنان، زمينه ساز موفقيت دولتمردان در سياستگذاري‌ها و حل معضل ثبت نكردن رويدادهاي ازدواج و طلاق در استان است. ك/‪۴‬
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن