تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر شما باد رجوع به كتاب خدا (قرآن) ... كسى كه به آن عمل كند از همه پيشى مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816183044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آئين سنتي مذهبي قاليشويان در مشهد اردهال كاشان برگزارشد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آئين سنتي مذهبي قاليشويان در مشهد اردهال كاشان برگزارشد
اجتماعي. آيين سنتي. مشهداردهال. قاليشويي
كاشان - آئين سنتي مذهبي قاليشويان همزمان با سالروز شهادت غريبانه حضرت علي بن امام محمد باقر(ع)،جمعه باحضور صدها هزار نفر از عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت در مشهد اردهال كاشان برگزار شد.

نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان در اين آئين، فلسفه پراكندگي اعضاي خاندان نبوي و علوي در مناطق مختلف جهان اسلام بخصوص خاورميانه و بالاخص ايران را يك امر عادي، طبيعي و بدون برهان، حكمت و فلسفه ندانست و گفت:
وجود ائمه اطهار (ع) و فرزندان و نوادگان آنها در اين مناطق داراي حكمت، فلسفه و تقدير الهي بوده است.

آيت الله عبدالنبي نمازي افزود: ائمه اطهار (ع) و فرزندان و نوادگان آنها با فداكاري در راه خدا و با خون و شهادت خودشان شجره طيبه توحيد را روي كره زمين زنده نگه داشته اند.

وي، مراقبت و فداكاري در راه دين خدا را ماموريت درجه يك اهل بيت عصمت و طهارت (ع) عنوان كرد و گفت: همه اعضاي خاندان پيامبر اكرم (ص) براساس اين رسالت از مدينه، مكه و شهرهاي مركزي اسلام خارج شدند و به گوشه و كنار جهان رفتند تا شهادت و قبور و بارگاه آنها باعث استمرار خط نبوت و ولايت شود.

عضو خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: حضرت سلطان علي بن امام محمد باقر(ع) هم بر اساس تقدير الهي به سرزمين فين و كاشان عزيمت كرداند.

وي از اين امامزاده عظيم الشان به عنوان شخصيتي عالم، مجاهد و مبارز في سبيل الله ياد كرد و گفت: ميليونها نفر در سال اين امامزاده را شفيع خود قرار مي‌دهند و خداوند سبحان نيز به علت مقامي كه اين سيد بزرگوار دارد حاجات آنها را روا مي‌كند.

آيت الله نمازي تصريح كرد: خداوند تبارك وتعالي اعضاي اهل بيت را هركدام در منطقه‌اي به عنوان حجت، شفيع ، واسطه و رابط بين خلق و خدا قرار داده است تا مردم پناهگاهي داشته باشند.

امام جمعه كاشان يادآور شد: اهالي فين و زائران امروز گردهم آمده‌اند تا بگويند خود و فرزندانشان در مسير دفاع از اسلام وحفظ آرمانها و احكام الهي تا آخرين قطره خون باجان و مالشان در راه دين اسلام و خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت قدم خواهند ماند.

وي تاكيد كرد: تقابل بين حق و باطل امروز هم درجهان وجود دارد، دشمنان دربرابر اسلام مقابله مي‌كنند و كشورهاي اسلامي عراق، افغانستان، پاكستان و فلسطين تحت نفوذ و تسلط دشمنان اسلام قرار گرفته اند.

آيت الله نمازي افزود: همه مسلمانان وظيفه دارند با يكديگر در صف واحد و فشرده متحد باشند و با صفا، برادري و اخوت، خودشان را براي دفاع از اسلام آماده كنند.

به گفته وي، امروز در يك جبهه، استكبار، آمريكا و اسرائيل قرار دارند و در جبهه ديگر ، اسلام و در خط مقدم آن انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي و ملت مجاهد ، قهرمان و سلحشور ايران قرار گرفته اند.

عضو خبرگان رهبري چوبهاي بدست گرفته توسط اهالي فين كاشان را نماد سلاح دانست و گفت: پيام اين نماد آن است كه ما براي دفاع از اسلام با اتحاد و برادري در برابر دشمنان مسلح هستيم و با آنها مقابله مي‌كنيم.

وي هشدار داد: بايد خيلي مراقب باشيم امروز اسلام در محاصره سخت دشمنان قرار گرفته است و همه مسلمانان بايد بدانند دركجاي زمان قرار دارند و مسئوليتشان در دفاع از اسلام و خاندان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) چيست.

در آئين سنتي مذهبي قاليشويان، هزاران نفر از چوب به دستان فيني قالي مقدس را به عنوان نمادي از پيكر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمين امامزاده سلطان علي بن امام محمد باقر (ع) تحويل گرفته و بر دوش خود حسين حسين گويان به طرف چشمه آبي مي‌برند.

عزاداران (چوب به دستان فيني) با پاشيدن آب و شستن قالي به صورت نمادين آن را در پناه چوبها روي دست گرفته و با نداي ياحسين ياحسين به سمت مرقد باز مي‌گردانند و قالي مقدس را دوباره تحويل آستان مقدس مي‌دهند.

امسال جوش و خروش مردان چوب بدست و جوانان سياه پوشي كه با فريادهاي يا حسين ياحسين بر سر و سينه مي‌زنند همراه با خيل عظيم مشتاقاني كه از شهرهاي دور و نزديك براي ديدن اين آئين آمده بودند فضاي معنوي و شور و هيجان خاص و وصف ناپذيري به اين مراسم منحصر به فرد داده بود.

حضرت سلطان علي ابن امام محمدباقر (ع) اوايل قرن دوم هجري به دعوت اهالي فين، قم و كاشان ازطرف پدر بزرگوارش براي ترويج دين اسلام به ايران ماموريت يافت كه پس ازسه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگي نابرابر به همراه جمعي از يارانش در خطه اردهال كاشان شهيد شد.

قاليشويان يكي از كهن ترن آئينهاي سنتي مذهبي ايران است كه همه ساله در دومين جمعه مهرماه براي بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علي بن امام محمد باقر (ع) درخطه گلگون اردهال برگزار مي‌شود.

مشهد اردهال در ‪ ۴۵‬كيلومتري جنوب غربي كاشان واقع است. ك/‪۳‬
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن