تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816761651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زاكاني درگفت‌وگوباايسنا: *هزينه جريانات سياسي بيرون را دانشجويان پرداخت مي‌كنند *جنبش دانشجويي، اسباب بصيرت بخشي عمومي را فراهم آورد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: زاكاني درگفت‌وگوباايسنا: *هزينه جريانات سياسي بيرون را دانشجويان پرداخت مي‌كنند *جنبش دانشجويي، اسباب بصيرت بخشي عمومي را فراهم آورد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: در انقلاب اسلامي جنبش دانشجويي همراه با انقلاب و بدنبال تحقق آرمان‌هاي والاي آن است، لذا افتخار دارد كه با حاكميت نظام اسلامي است اما بواسطه مولفه‌هاي اساسي خود نقاد حكومت و عناصري است كه تكيه بر قدرت دارند.

عليرضا زاكاني با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار پارلماني ايسنا با بيان مطلب فوق، افزود: به طور نمونه سال 58 زماني كه دانشجويان سفارت آمريكا را به عنوان سمبل شيطان بزرگ تسخير كردند، در واقع اعتراض جدي آنان به پذيرش شاه در آمريكا و حركت‌هاي نظام سلطه به رهبر آمريكا بود ولي از طرف ديگر حركت جوانان دانشجو نقد رويه‌هايي دولت موقت را در پي داشت و سبب شد دولت موقت بعد از 3 روز استغفا كند، از اين منظر به نوعي اقدام دانشجويان باعث پالايش حكومت و جلوگيري از شرايطي شد كه انقلاب و حاكميت نظام اسلامي را تهديد مي‌كرد و اين حركت اقدام دانشجويان موجب تقويت انقلاب شد.

وي در ارزيابي خود از فضاي فعلي فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي و مقايسه آن با گذشته گفت: در حال حاضر حضور جنبش‌ دانشجويي به آن مفهوم قابل طرح درمباحث علوم سياسي و تاثيرگذاري آن در ساختار قدرت و يا پتانسيل اساسي براي پيشتازي در تغييرات اجتماعي كمرنگ است.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد نگاه خويش به جنبش دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي به حركت جمعي دانشجوياني اطلاق مي‌شود كه فراتر از بحث علم آموزي، دغدغه‌هاي سياسي و اجتماعي داشته و به دنبال اصلاح‌گري هستند، البته اين دغدغه‌ها داراي يك طيف است از يك نگاه حداقلي و توجه به مطالبات صنفي گرفته تا خواسته حداكثري و پيگيري مطالبات و آرمان‌هاي اعتقادي، اجتماعي و سياسي كه به عنوان اهدف اساسي دنبال مي‌شوند، به‌طوري‌كه برخي گروه‌هاي دانشجويي فعاليت‌هاي خود را فراتر از مجموعه دانشگاه در عرصه اجتماع جستجو كرده و يا حتي از مرزهاي جغرافيايي نيز گذشته و مطالبات جهاني دارند.

نماينده تهران در مجلس با تاكيد بر اين‌كه بايد از نظر رهيافتي جريان جنبش دانشجويي را در بستر تاريخ قبل و پس از انقلاب مورد بررسي قرار دهيم، اظهار كرد: پس از اين بررسي‌ها مي‌توان مشاهده كرد كه امروز توجه به چه بخشي باعث احياء اين گفتمان و جريان دانشجويي در جامعه ما مي‌شود.

وي در مقايسه فعاليت‌هاي دانشجويي به دو دوره قبل و پس از انقلاب اسلامي به 16 آذر سال 1332 و 13 آبان سال 1358 اشاره كرد و گفت: دانشجويان پس از كودتاي 28 مرداد و در فضاي خفقان آن روزها، حماسه بزرگ 16 آذر را در دانشگاه تهران خلق كرده و در اعتراض به حضور نيكسون براي دريافت دكتراي افتخاري تظاهرات نمودند و با ددمنشي سفاكان رژيم ستم‌شاهي، خون پاك دانشجويان بر سنگفرش دانشكده فني نقش بست وسه نفر از آنان جان باختند و از آن روز به بعد، «16 آذر» نماد دانشجويان و حركت‌هاي دانشجويي در كشورمان قرار گرفت. پس از انقلاب اسلامي سال 57 مردم ايران در 13 آبان سال 58 لانه جاسوسي آمريكا به دست دانشجويان پيرو خط امام(ره) تسخير شد و توسط حضرت امام(ره) انقلاب دوم نام گرفت. حركتي كه به فرموده بنيان‌گذار كبير انقلاب اسلامي بزرگتر از انقلاب اول بود و همراه با حوادثي چون تبعيد حضرت امام(ره) در سال 43 و كشتار دانش آموزان در سال 57 سيزده آبان هر سال را به نماد مبارزه با استكبار جهاني مبدل ساخت.

زاكاني تصريح كرد: اين دو قله افتخار جنبش دانشجويي در قبل و بعد از انقلاب تشابهات و اختلافاتي با هم دارد. پيش از انقلاب با توجه به جايگاه جريانات دانشجويي و رژيم مستبد حاكم بر كشور و وابستگي آن به نظام سلطه جهاني، مشاهده مي‌كنيم كه دانشجو در 16 آذر سال 32 اعتراض خود را بر حاكميت و نظام ستمشاهي نموده و به دنبال نفي حكومت استبدادي وقت است، علاوه بر آن به نظام سلطه جهاني و حضور معاون رييس جمهور وقت آمريكا به عنوان سمبل اين سلطه اعتراض مي كند و نهايتاً به دنباله آن در داخل ايران كه حكومت پهلوي است معترض است و نفي آن را در دستور كار خود قرار مي‌دهد.

وي در ادامه با اشاره به جريانات دانشجويي پس از انقلاب كه به واسطه جايگاه و ويژگي‌هاي انقلاب اسلامي تغيير جهت داده و با حاكميت و نظام اسلامي شده، خاطرنشان كرد: با اين وجود در انقلاب اسلامي جنبش دانشجويي همراه با انقلاب و بدنبال تحقق آرمان‌هاي والاي آن است، لذا افتخار دارد كه با حاكميت نظام اسلامي است اما بواسطه مولفه‌هاي اساسي خود نقاد حكومت و عناصري است كه تكيه بر قدرت دارند، به طور نمونه سال 58 زماني كه دانشجويان سفارت آمريكا را به عنوان سمبل شيطان بزرگ تسخير كردند، در واقع اعتراض جدي آنان به پذيرش شاه در آمريكا و حركت‌هاي نظام سلطه به رهبر آمريكا بود ولي از طرف ديگر حركت جوانان دانشجو نقد رويه‌هايي دولت موقت را در پي داشت و سبب شد دولت موقت بعد از 3 روز استغفا كند، از اين منظر به نوعي اقدام دانشجويان باعث پالايش حكومت و جلوگيري از شرايطي شد كه انقلاب و حاكميت نظام اسلامي را تهديد مي‌كرد و اين حركت اقدام دانشجويان موجب تقويت انقلاب شد.

به گفته وي، در ادامه فعاليت انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه‌ها و اقدامات موثر آنها بويژه تسخير لانه جاسوسي كه انجمن‌ها را در مقابل مدعيان دروغين حركت‌هاي دانشجويي وابسته به گروه‌هاي برانداز و مسلح التقاطي كه تا قبل از انقلاب فرهنگي در دانشگاه‌ها فعاليت مي‌كردند داراي پيشتازي و برتري فكري و عملي نموده بود بعد از انقلاب فرهنگي و بسته شدن پرونده گروه‌هاي معارض در دانشگاه‌ها تعداد ديگري از جريانات دانشجويي در دهه 60 متولد شدند و بخشي از آن جريانات به افراط كشيده شده و امروز آينه عبرتي براي جريانات دانشجويي شده‌اند و بخش ديگري نيز حركت جدي خود را پايه‌گذاري كرده و با تلاش، كارشان را به نمايندگي از بخش‌هايي از دانشجويان دنبال مي‌نمايند.

نماينده مردم تهران درخانه ملت در ادامه گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: با توجه به خواسته‌هاي انجمن اسلامي دانشجويي دانشگاه‌ها و انشعاب آن از دفتر تحكيم وحدت در سال‌هاي بعد از بازگشايي دانشگاه‌ها در دهه شصت و حركت‌هاي سينوسي و افراط و تفريط‌هايي كه داشت و به خصوص تندروي‌هاي آنان كه از خواستگاه دانشگاه نبود و در جهت نفي ديگران به عرصه آمده بودند در دهه 70 شاهد افول آن و بسته شدن پرونده اين تشكل هستيم. اما هر چه به جلو پيش مي‌رويم و به سال‌هاي 66 و 67 مي‌رسيم، جامعه اسلامي دانشجويان متولد شده و اعضاء آن تلاش مي‌كنند تا يك حركت فكري سياسي را در داخل دانشگاه آغازكنند. فعاليتي كه اينك نيز ادامه داشته و ثمره آن حضور فعال در بسياري از دانشگاه‌هاست.

زاكاني در ادامه به پيام امام خميني(ره) در 2 آذر ماه سال 67 پيرامون تشكيل بسيج دانشجويي به عنوان ضروري‌ترين تشكل اشاره كرد و گفت: تا مهيا شدن مقدمات تشكيل بسيج دانشجويي بعد از پيام بسيار مهم حضرت امام در آذر سال 67 ، اين تشكل فعاليت خود را از سال 69 آغاز كرد و هم اكنون به عنوان بخش بسيار بزرگي از جنبش دانشجويي با بيش از دو هزار و پانصد دفتر در دانشگاه‌ها و دانشكده‌ها فعاليت مي‌نمايد.

وي گفت: قدمت بخشي از جريانات دانشجويي (دفتر تحكيم وحدت كه تابع انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان بودند) به پيش از انقلاب فرهنگي بازمي‌گشت و جامعه اسلامي در سال 67 و بسيج دانشجويي نيز در سال 69 فعاليت‌هاي خود را آغاز ‌كردند، اما از سال‌هاي 72 و 73 در دفتر تحكيم وحدت اتقاقاتي رخ داد كه اين دفتر به سمت 2 و3 شعبه شدن پيش رفت به اين معنا كه يك شعبه آن با محوريت دانشگاه اميركبير بود و ‌يك شعبه ديگر آن نيز پيرامون دانشگاه تهران شكل گرفت.

زاكاني در ادامه گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه اين انشعاب كم كم مبناي فكري پيدا كرد و مقدمه‌اي شد تا بعدها به انشعاب جدي تبديل شود، افزود: نكته اختلاف‌ها در اين جريانات دقيقا نگاه به حاكميت بود، به طوري كه حركت و سنگ بناي برخي فعالان دانشگاه اميركبير حركتي بود ارتجاعي كه جريان دانشجويي را دوباره به شرايط ماقبل انقلاب و برآيند آن را برحاكميت و نظام اسلامي تبديل مي‌كرد و اين نكته را به عنوان مولفه اصلي قلمداد مي‌نمود، در حالي كه در مقابل آن، هدفي كه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان همراه دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران دنبال مي‌كردند آن بود كه تعهد و پايبندي خود را نسبت به حاكميت داشته و تنها نقدشان را نسبت به حكومت صريحاً بيان كنند، بنابراين اين دو جريان از نظر فكري با هم تعار ض جدي پيدا مي‌كردند.

وي گفت: اما در سال‌هاي 71 و 72 تفكري در داخل دانشگاه‌ها دنبال شد كه وزارت فرهنگ و آموزش عالي وقت معتقد بود كه دانشجو بايد كار علمي كند و كمتر سياسي باشد.

زاكاني به فرمايش مقام معظم رهبري در آن سال‌ها اشاره كرد كه در سال 72 فرمودند، خدا لعنت كند كساني كه مي‌خواهند دانشگاه را غيرسياسي كنند و با اين عكس‌العمل معظم له جلوي اين نگاه نادرست براي غيرسياسي كردن دانشجويان گرفته شد ولي برخي از مجموعه‌هاي دانشجويي كه به علت‌هاي مختلفي همچون فعاليت ساير تشكل‌ها و اختلافات دروني و ساير مسايل دچار ركود جدي شده بودند در موضوع بند دال تبصره 17 كه همه ما نيز مخالف آن بوديم، فعال شده و با برداشت نادرست دانشگاه‌ها را به سمت تعطيلي كشاندند تا جايي كه سال بعد مقام معظم رهبري فرمود كه من نگفتم نگاه افراطي نسبت به مسائل سياسي شود و به بهانه آن دانشگاه را به تعطيلي بكشانند.

همين‌طور كه به جلو پيش مي‌رويم جريانات دانشجويي در دهه 70 بسيار فعال شده و اقدامات جدي را در دستور كارهاي خود قرار داده بودند. در سال 75 و 76 قبل از انتخابات هفتمين دوره رياست جمهوري، جناح چپ فعاليت‌هاي خود را تشديد كرد و نقش انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه‌ها در ميان آنها و كسب توفيقات آنان كاملاً معلوم و بارز بود. با انتخاب آقاي خاتمي به رياست جمهوري در دوم خرداد 76 و نقش دفتر تحكيم وحدت در اين پيروزي فعاليت آنها در دانشگاه افزايش يافت و بخش زيادي از آنها در ساختار قدرت جذب شدند. اما با توجه به افزايش حضور عناصر سكولار و اپوزيسيون در كشور و برنامه‌ريزي دقيقي كه داشتند، نفوذ آنها در انجمن‌هاي اسلامي (دفتر تحكيم وحدت) به شدت افزايش يافت.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه به تشكيل انشعاب ديگري در دفتر انجمن اسلامي در سال 77 اشاره كرد و يادآور شد: انجمن اسلامي دانشجويان مستقل از سال 77 آغاز به كار كرد و با هماهنگي انجمن‌هاي چند دانشگاه با تاكيد بر جهت‌گيري‌هاي انقلابي از انجمن اسلامي دانشجويان سراسر كشور(دفتر تحكيم وحدت) انشعاب كردند و هم اكنون نيز يكي از تشكل‌هاي بسيار فعال دانشگاه‌ها مي‌باشند.

رييس اسبق بسيج دانشجويي در بررسي سيرجنبش‌هاي دانشجويي، ‌به جريانات دانشجويي در دهه 70 اشاره كرد و با بيان اين‌كه در اين دهه اين جريانات خيلي پررنگ‌تر ظاهر شدند، افزود: در اين اواخر اين دوره مشكلاتي پيش آمد كه اين مشكلات بويژه حادثه تلخ كوي دانشگاه تهران در 18 تير 78 وسوء استفاده از جنبش دانشجويي توسط گروه‌هاي خارج دانشگاه شرايط را به سمتي پيش برد كه دانشجو در مسيري كه به سمت آن رفته بود دچار يك سرخوردگي و عقب‌گرد شد.

در سال‌هاي بعد چند انجمن اسلامي ديگر از دفتر تحكيم وحدت انشعاب كرده و اين تشكل به چند قسمت از جمله طيف شيراز با شعار توجه به مرامنامه و اساسنامه اوليه دفتر تحكيم و حفظ اصول خط امام در مقابل طيف سكولار به نام طيف علامه كه تاكيد بر سكولاريسم و توجه به ليبراليسم و عرفي‌گرايي در جامعه به خصوص در دانشگاه‌ها مي‌نمودند، شد.

با عنايت به واقعيات تلخ جامعه حركت ديگري در دانشگاه‌ها به نام جنبش عدالتخواه دانشجويي پيرو اعتراض رهبر انقلاب نسبت به بي‌توجهي مسوولان به مشكلات وقت و ضرورت مبارزه با مفاسد بويژه مفاسد اقتصادي شكل گرفت و ساير تشكل‌ها نيز در اين خصوص همزمان اقداماتي را آغاز كردند اقداماتي كه پس از پيام 8 ماده‌اي رهبر انقلاب در سال 82 در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي تشديد يافت، اما هيچ وقت جايگاه درستي در فعاليت تشكل‌هاي مختلف دانشجويي پيدا ننمود.

رييس اسبق بسيج دانشجويي كشور افزود: در اواخر دهه 70 و ابتداي دهه 80 كم كم مشاهده مي‌كنيم كه دلزدگي در مجموعه‌هاي دانشجويي و محيط‌هاي دانشجويي ايجاد مي‌شود، به طوري كه عملا بخش‌هايي از جريانات دانشجويي دچار يك انفعال اساسي مي‌شوند و توده‌هاي دانشجو هم متاثر از اين بخش‌ها به سمت بي‌تفاوتي پيش مي‌روند.

به گفته وي، در برخي حوزه‌ها به برخي جريانات دانشجويي سراب نشان ‌داده شد و آنها را دچار سرخوردگي كرد و در برخي حوزه‌ها نيز آنچه كه طلب مي‌شد فراي خواسته‌هاي جريانات دانشجويي بود و اين احساس براي دانشجويان بوجود مي‌آمد كه نقش ابزاري داشته و از اين رو سرخوردگي، خستگي‌ها و فرسودگي از مسير طي شده شرايط را به سمتي پيش برد كه امروز جريانات دانشجويي در حال فعاليت هستند اما كمرنگ‌تر از گذشته در عرصه مطالبات اجتماعي فعاليت مي‌نمايند.

وي يكي از دلايل عمده اين اتفاق را بهره‌گيري بيش از حد ظرفيت جريانات دانشجويي توسط حوزه‌هاي سياسي خارج از دانشگاه دانست و اظهار كرد: در سال 78 و درگيري‌هاي كوي و ... مشاهده مي‌كنيم كه هزينه جريانات سياسي بيرون را دانشجويان پرداخت مي‌كنند و اين امر مايه درس آموزي براي كساني است كه مي‌خواهند درجريانات دانشجويي فعال باشند، بنابراين پس از انقلاب جريانات اصلي دانشجويي افتخار همراهي با مردم و رهبري انقلاب را تا به امروز با خود داشته و به نوعي خط مقدم با حاكميت بودن را چه پيش از انقلاب فرهنگي و چه پس از تعطيلي دانشگاه و تاسيس مجموعه‌ها و ارگان‌هاي انقلابي ديگر به دست دانشجويان و يا حضور در جبهه‌ها به عنوان ستون فقرات فعاليت‌هاي دفاع مقدس را برعهده گرفته و افتخار خلق كرده است.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: عده‌اي مي‌خواستند با حاكميت بودن را از دست دانشجو و دل و ذهن او خارج كنند و جنبش دانشجويي را دچار قهقرا نمايند كه تا كنون ناكام مانده‌اند.

وي با بيان اين‌كه جريان دانشجويي يك جريان پرثمري است، خاطرنشان كرد: خروج از انفعال را به نوعي با پمپاژ يك آرمان مشخص و فراگير و ملموس در پيكره جنبش دانشجويي مي‌دانم كه به نوعي جنبش دانشجويي را به حركت وا مي‌دارد و آن را از يك حالت انفعال و سكون به يك مجموعه فعالي تبديل مي‌نمايد.

زاكاني تصريح كرد: جريان دانشجويي يك مجموعه‌يي است كه دست‌آوردهاي زيادي مي‌تواند داشته باشد كه از جمله‌ي اين دست‌آوردها مي‌توان گفت‌ كه جنبش دانشجويي مجموعه‌يي است كه با چشمان تيزبين خود مي‌تواند نسبت به اختلالات و اشكالاتي كه در جامعه نسبت به هست‌ها و فاصله‌ آنها با بايدهاي مطلوب است بپردازد و نسبت به مطالبه‌گري از مسئولين اقدام كند و در مقابل آن، روشن‌گري را در جامعه القاء نموده و اسباب بصيرت بخشي عمومي را فراهم آورد. بنابراين در اين شرايط است كه مي‌تواند خط پيشرو بودن جريانات اجتماعي را كسب كرده و مطالبات خاص خود را كه در جهت اسلام، آرمان‌هاي انقلاب و مردم است دنبال كند. هم‌چنين در درون خود نيز بستري براي رشد و ارتقاء عناصر خويش بدست آورد.

رييس اسبق سازمان بسيج دانشجويي كشور با تاكيد بر نقش نخبه پروري جريان جنبش دانشجويي اظهار كرد: وقتي فعالين مجلس، دولت و غيره را در دوره‌هاي مختلف نگاه مي‌كنيد كه در جنبش دانشجويي نقش آفريني كرده و امروز نخبگان سياسي جامعه ما هستند به اين نتيجه مي‌رسيم كه نخبه پروري يكي از كارهاي جنبش دانشجويي است و هر كسي كه در مسير آن قرار مي‌گيرد رشد پيدا مي‌كند.

وي گفت: اين‌كه امروز چه آرماني به عنوان يك آرمان مشخص مي‌تواند حركت جنبش دانشجويي را به جايگاه اصيل خود بازگرداند بايد گفت كه جنبش دانشجويي به عنوان بلندگوي نسل جوان و بلندگوي تكرار و پژواك حرف‌هاي مردم از زبان خود به عنوان كساني كه وابستگي ندارند و پيراستگي و خلوص داشته و استقلال طلبي و آزادي خواهي در وجودشان موج مي‌زند. همچنين آرمان خواهي و ايمان عميق نسبت به انقلاب و اعتقادات در وجود آنان است بايد جنبش دانشجويي امروز، آنچه كه آمال و آروزي انقلاب و جامعه اسلامي است را در دستور كار خود قرار داده و به صورت ملموس نسبت به امور مختلف جامعه حركت‌هاي اساسي و عكس‌العمل مناسب را انجام دهند.

به گفته‌ي زاكاني، اگر مجموعه جريانات جنبش دانشجويي بخواهند كه در راستاي تحقق جامعه‌يي كه پر از مواهب مادي و معنوي است حركت كنند، بايد در دستور كار خود عدالت‌طلبي را قرار داده و از طرفي تمام موانعي (چون فقر و فساد و ...) را كه مانع رسيدن به اين عدالت است را مدنظر قرار دهند و مطالبات اساسي خويش را براي زدودن سياهي‌ها و رسيدن به جامعه اسلامي بكار بندند.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس افزود: آرمان‌هاي جنبش دانشجويي بايد از جنس آرمان‌هايي باشند كه فراتر از نوشتن روي كاغذ در جامعه قابليت عينيت بخشي داشته و قابل تحقق و دست يافتني باشند. چرا كه پيگيري اين كار دانشجو را زبان گوياي خواسته‌هاي مردم و انقلاب قرار داده و مسئولين از طريق دانشجويان مخاطب قرار مي‌گيرند كه دائم به سمت تحقق عدالت اجتماعي در جامعه و حركت در مسيري كه آرمان‌هاي انقلابي يكي پس از ديگري محقق شود، پيش رود.

وي گفت قوت‌هاي بر شمرده شده براي جنبش دانشجويي از جمله آرمان‌گرايي و كمال خواهي، عدالت جويي و مبارزه با سرمايه داري و مقابله با انواع مفاسد درجامعه، صراحت و استقلال و عدم وابستگي و متعلق بودن به محيط دانشگاه‌ها، آزادي‌طلبي و آزادانديشي و تقابل با ارتجاع و جمود فكري از يك سو و مقابله با خودباختگي و التقاط از طرفي ديگر، استكبار ستيزي و تقابل با خواسته‌هاي نامشروع نظام سلطه جهاني، صداقت و صفاي همراه خلوص بالاي دانشجويان كه مسئوليت‌پذيري را براي آنها به ارمغان مي‌آورد، از جنبش دانشجويي مجموعه‌اي ارزشمند مي‌سازد كه توجه به اهميت آن و فعال نمودن ظرفيت‌هاي متفاوت آن بيش از همه بر خود دانشجويان فرض و واجب است.

نماينده مردم تهران در خصوص وظايف جنبش دانشجويي در قبال اجزاي موجود در دانشگاه و جامعه بيان كرد: بنده هميشه در فعاليت‌هاي دانشجويي‌ام تقسيم بندي اجمالي را براي خودم داشتم كه به نظرم قابل تامل است، اعضاء جريانات دانشجويي بايد ابتدا به خودسازي بپردازند و از نظر اعتقادي، اخلاقي و سياسي و هم‌چنين درسي خود را تقويت كنند و سپس نمايندگي صادقانه دانشجويان را داشته و مصالح آنها را دنبال نمايند. ضمن بهره‌گيري از اساتيد محترم دانشگاه‌ها مطالبات انقلابي خود را نيز از آنها و مديريت دانشگاه‌ها داشته علاوه بر آن‌كه ضمن تعامل سازنده با آنها از مسئولان دانشگاه مطالبات دانشجويان را پيگيري نمايند. نسبت به احزاب و گروه‌ها نيز استقلال داشته و در مواقع عملكرد منفي آنها ايشان را نقد كنند و در جهت مثبت نقش آوانگاردي و جهت دهي به افكار عمومي را برعهده گيرند. در قبال حاكميت و حكومت مسئوليت پذيرفته و ضمن فهم خواسته هاي امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامي براي تحقق آنها اقدام نمايند، در ارتباط با قواي سه گانه و مسئولان كشور با رعايت قانون، نقد قدرت را در دستور كار خود قرار داده و با مطالبه و اعتراض سازنده بر مبناي آرمان‌هاي انقلاب نسبت به تقويت آنها در مواضع انقلابي‌شان بپردازند. با نيازهاي مردم آشنا بوده و خواسته‌هاي آنها را پيگيري كرده و داشته‌هاي خود را در راستاي مصالح عمومي، روشنگري و مطالبه از موضع مردم بكار گيرند و نهايتاً در خصوص مسايل منطقه و جهان حساسيت داشته و عكس‌العمل‌هاي مناسب را انجام دهند.

وي در ارتباط با آفت‌هاي جنبش دانشجويي نيز خاطرنشان كرد: هر چيز قيمتي آفت‌ها و آسيب‌هاي خاص خود را نيز دارد، يكي از آسيب‌هايي كه جريانات دانشجويي ممكن است دچار آن شود ابزار ديگران شدن است. از آنجايي كه احزاب و گروه‌ها نمي‌توانند در داخل دانشگاه جايگاهي داشته باشند برخي از آنها دنبال اين هستند كه جريانات دانشجويي را اجير كرده و از اين طريق بزرگترين اهانت را به دانشجويان و جريان جنبش دانشجويي تحميل نمايند. در گذشته نيز هر گاه چنين اتفاقي افتاده آسيب‌هاي اساسي‌ آن را شاهد بوده‌ايم.

زاكاني يادآور شد: يكي از آسيب‌هاي جريانات دانشجويي در گذشته اين بود كه يك پيوستگي بين برخي از احزاب و گروه‌ها پيدا شد به طريقي كه برخي از اين احزاب و گروه‌ها واقعاً فكر مي‌كردند كه جريانات دانشجويي، جريانات مصرف كننده‌ تراوشات ذهني آنان هستند.در حالي كه اگر به دانشجو فقط در مقام مصرف كنندگي نگاه شود يا حداكثر عامل توزيع افكار ديگران در نظر گرفته شوند، جفاي در حق دانشجويان و جنبش دانشجويي است.

نماينده مردم تهران در خانه‌ي ملت افزود: يكي ديگر از آفت‌ها، وابستگي و پيروي كوركورانه از قدرت است. جريان دانشجويي اگر پيوستگي به قدرت پيد ا كند روز اول مرگش است، اما اگر زاويه و فاصله‌ي خود را با عناصر در قدرت حفظ كند و از موضع آرمان‌خواهي و نقادي با ذره‌بين، حركت آنان را مورد دقت قرار دهد و اگر جايي حسني بود آن را تائيد كرده و بيان نمايد و اگر بدي بود آن را تذكر داده و انتقاد كند در آن شرايط جريانات دانشجويي در يك تعامل فعال با قدرت شركت كرده نه آن‌كه پيوستگي و وابستگي به آن پيدا كرده باشد. بنابراين اگر جنبش دانشجويي پيوستگي خود را با ارزش‌ها و اصول اسلام و انقلاب حفظ كند و نقاد وضع موجود باشد البته نقدي از سر آگاهي و انصاف، جريانات دانشجويي مي‌توانند روز به روز پوياتر و پراثرتر شده و هم عناصر قدرت و حاكميت مي‌توانند از مواهب آنان به عنوان نگهبانان تيز بين خارج از دايره‌ي خودشان در جهت اصلاح امور بهره گيرند.

وي گفت: البته يكي از آفت‌هاي جنش دانشجويي احساسي عمل نمودن است. ما نبايد خود بزرگ‌بيني بي‌ارزشي را در درون پيكره‌ي جريان دانشجويي تزريق كنيم، به طريقي كه او احساس كند مي‌تواند فراتر از آرمان‌هاي انقلاب و تعلقات مردم اقدامات خود را دنبال كند. بايد حد اعتدال و منطقي حاكم شود. كه هم پاسخگوي احساس دانشجو باشد و هم آن جنبه‌هاي عقلانيت را بر اين احساس چيره كند.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا يادآور شد: سنين دانشجويي سنيني است كه مي‌تواند اين مسائل را با هم آميخته و در يك بستر آرمانخواهي حركت خود را ادامه دهد. بنابراين اگر در حال حاضر جريانات دانشجويي از اين موضع مطالبات اجتماعي خود را دنبال كرده و هم‌چنين عدالت و مبارزه با انواع مفاسد از جمله مفاسد اقتصادي را سرلوحه‌ي ذهن، فكر و عمل خود قرار دهند به سمت و سويي خواهند رفت كه ماحصل اقدامات‌شان حتما تاثيرات اجتماعي بالايي خواهد داشت و مقدمه پيشرفت را فراهم خواهد كرد.

رييس اسبق سازمان بسيج دانشجويي كشور در ادامه با اشاره به اين‌كه يكي از آفت‌هاي ديگري كه جنبش دانشجويي داشت اين بود كه بخشي از اين جريانات خود را رقيب ديگري مي‌پنداشت، افزود: رقيب انگاري جريانات دانشجويي مشكل ديگري است كه در آن جنبش دانشجويي به جاي پرداختن به امورات مهم كشور، دروني شده و اجزاء آن به خنثي نمودن اثرات يكديگر بپردازند. اين نكته به اعتقاد من آفتي است كه نياز به صبر و بردباري و تحمل جريانات دانشجويي داشته و البته حد آن نيز به نظرم كاملاً در چارچوب آرمان‌هاي اسلام و انقلاب و منافع كشور قابل تعريف است. عناصر جريانات دانشجويي با تحمل يكديگر تجاربي را نيز كسب مي‌نمايند تا در آينده بتوانند در جامعه دست به دست هم داده و آن را بسازند.

يكي از آفت‌هاي ديگر كه خيلي كم اتفاق مي‌افتد ولي بسيار زشت است وابستگي به خارج مرزهاست؛ چيز ناپسندي كه هم اكنون عوامل آن در فراي مرزها بدنبال ضربه زدن به منافع ملي و خواسته‌هاي به‌حق اسلامي و ملي مردم ايران هستند و از برخي مدعيان بعضي از جريانات به عنوان ابزار و آلت دست بهره مي‌گيرند كساني كه در سال‌هاي نه چندان دور در داخل كشور فعاليت دانشجويي مي‌كردند و امروز در آمريكا حرف‌هاي سران استكبار را تكرار مي‌كنند لذا بايد به آن حساس بود و نسبت به زدودن سياهي آن اقدام كرد و يا يكي ديگر از انحرافات جريانات دانشجويي افتادن به ورطه فعاليت‌هاي بي‌ضابطه و بدور از اخلاق است و يا پيگيري فعاليت‌هاي خويش بر پايه اعتقادات و ايدئولوژي‌هاي منسوخ شده شرقي و كمونيستي و يا فرقه‌هاي بي‌اساس و منحرف مختلف است كه بيش از همه دانشجويان عزيز است كه نسبت به آنها بايد شناخت پيدا نموده و با تقويت فكري و تهذيب اخلاقي از گرفتاري در اين مهلكه محدود اما كشنده پيشگيري نمايند.

گفت‌وگو از خبرنگار پارلماني ايسنا: منيره كربلايي

انتهاي پيام
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن