تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820512171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نفت:مذاكرات صادرات گاز بايد شفاف و همه‌‏جانبه باشدامسال ركورد افزايش توليد گاز مي‌‏شكند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: وزير نفت:مذاكرات صادرات گاز بايد شفاف و همه‌‏جانبه باشدامسال ركورد افزايش توليد گاز مي‌‏شكند


تهران- خبرگزاري كار ايران
به منظور استفاده بهينه از گاز طبيعي در كشور راهي جز اصلاح فرهنگ مصرف، اصلاح قيمت‌هاي انرژي، ايجاد فرهنگ و ساختار صنعتي كه بتواند از آخرين تكنولوژي‌هاي روز براي مصرف انرژي استفاده كند، نداريم.

به گزارش خبرنگار ايلنا صبح امروز، غلامحسين نوذري در دومين همايش صادرات گاز ايران با بيان مطلب فوق اظهار داشت: مسير دولت نهم با اجراي طرح تحول اقتصادي و با محور هدفمند كردن يارانه‌ها بهترين مسير است كه مي‌تواند به اصلاح ساختار اقتصادي به ويژه در بخش انرژي منجر شود.
وي افزود: اگرچه بارها بر دارا بودن دومين ذخاير جهاني گاز و دومين ذخاير نفتي اوپك تاكيد كرده‌ايم ولي لازم است در اين كنفرانس به سهم ايران در صادرات گاز و راهكارهاي رسيدن به برنامه‌هاي موجود در اين زمينه توجه ويژه‌‏اي شود.
به گفته وي ايجاد مراودات دوستانه با كشورهاي همسايه و اثرگذاري بر كشورهاي همسايه يك اصل مهم است. اين در حالي است كه مصرف گاز در كشور بي‌رويه است و نياز كشور براي رسيدن به توسعه واقعي توليد گازي بيشتر از وضعيت كنوني است.
وزير نفت با تاكيد بر اينكه لازم است مصرف گاز در كشور بهينه شود، خاطرنشان كرد: با مصرف روزانه 500 ميليون متر مكعب گاز حداقل بايد G.D.P بالاتري مي‌داشتيم، البته قابل ذكر است كه ما به دنبال كاهش مصرف نيستيم بلكه هدف ما حركت به سمت توسعه صنعتي كشور، كنترل مصرف و جهت‌‏دهي مصرف به سمتي است كه به ارزش افزوده بيشتر برسيم.
وي با بيان اينكه بهينه كردن مصرف انرژي و جهت‌‌‏دهي آن هدف دولت است، تصريح كرد: در اين زمينه براي نمونه، استفاده از كارت هوشمند سوخت موجب شد روزانه حداقل 20 ميليون ليتر صرفه‌جويي در مصرف سوخت صورت گيرد.
وزير نفت گفت: اگر گازي كه براي صادرات وجود دارد كافي است، چرا سهم ما در تجارت بين‌المللي كمتر از يك درصد است؟ در حالي‌‏كه كشورهاي ديگر با سهم كمتري از ذخاير گاز طبيعي سهم بيشتري در تجارت دارند. همچنين بايد در پاسخ به اين سوال كه اولويت‌‏بندي ما در تزريق، مصرف خانگي، توسعه صنعتي و صادرات كدام است؟ گفت: لازم است به توليد گاز از ميادين مشترك توجه بيشتري شود، همچنين برنامه توليد گاز در كشور به ويژه با محدوديت‌هاي ايجاد شده از سوي برخي كشورها كار مشكلي شده است ولي با اين وجود امسال به بيشترين افزايش توليد گاز معادل حدود 75 ميليون متر مكعب خواهيم رسيد.
وي با اشاره به برنامه بهينه كردن مصرف انرژي و بالا بردن بهره‌وري در صنعت و نيروگاه‌ها كه مصرف‌كننده عمده گاز هستند و نيز جهت‌دهي، فرهنگ‌سازي و اصلاح قيمت‌ها در بخش خانگي و همچنين ايجاد فرصت انتخاب كه از محل دريافت يارانه‌هاي انرژي صورت مي‌‏گيرد، تاكيد كرد و گفت: سه دهك آخر مصرفي كشور بيش از 53 درصد گاز توليدي كشور را مصرف مي‌كنند. همچنين در زمستان صنايع كه رشد آنها و توجه به توليد آنها موجب رشد اقتصادي كشور مي‌شود را نبايد فراموش كرد. ضمن اينكه حركت به سمت سوخت دوم، هزينه بيشتري دربرخواهد داشت.
به گفته وي به نظر مي‌رسد گاز كافي براي بخش خانگي، تزريق، و توسعه صنعتي داريم و اگر مصرف بهينه باشد امكان صادرات نيز وجود خواهد داشت به طوري كه سهم بين 8 تا 10 درصد تجارت جهاني را به دست بياوريم.
وي توضيح داد: با توجه به دسترسي ايران به گاز طبيعي و امكان انتقال آن به بازارهاي هدف مانند اروپا و همچنين بازارهاي دورتر از طريق ال.ان.جي بايد تسهيلات توليد براي مشاركت با ساير كشورها انجام شود.
وزير نفت در پايان بر لزوم استفاده از تجارب قراردادهاي گذشته در امضاي قراردادهاي جديد تاكيد كرد و گفت: اگرچه در مسير برخي مذاكرات آسيب‌هايي ديده‌ايم ولي بايد مذاكرات در رابطه با صادرات گاز بسيار شفاف، روشن و همه‌‏جانبه و با در نظر گرفتن منافع دو كشور باشد. همچنين روابط تجاري، سياسي، توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي دو كشور مي‌تواند مبناهاي مناسبي براي انعقاد قراردادهاي گازي به شيوه برد-برد باشد.
پايان پيام

كد خبر: 449227
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن